Ursäkta att bildkvalitén blev lite dålig, min kamera verkade inte gilla ljuset i biljetthallen så mycket.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Stockholms system är faktiskt väldigt enkelt krånglar sällan och är kostnadseffektivt.TimK skrev:Geez, they've only been working on this for twenty years! What do you guys expect?
Nej men på allvar, det är ett skämt att man i Stockholm fortfarande dras med ett 60-talssystem för hantering av färdavgifter i kollektivtrafiken. T.o.m. New York har hunnit något längre än Stockholm, om än bara något (och här är det en jätteapparat, med en av världens största tunnelbanor och ett mycket stort bussnät, och jag kan försäkra er om att det går MYCKET trögt här, alltså att få till förändringar).
Mvh Tim
Stockholms system är ergonomiskt värre än värdelöst. Det är direkt skadligt.Lars Ödlund skrev:Stockholms system är faktiskt väldigt enkelt krånglar sällan och är kostnadseffektivt.TimK skrev:Geez, they've only been working on this for twenty years! What do you guys expect?
Nej men på allvar, det är ett skämt att man i Stockholm fortfarande dras med ett 60-talssystem för hantering av färdavgifter i kollektivtrafiken. T.o.m. New York har hunnit något längre än Stockholm, om än bara något (och här är det en jätteapparat, med en av världens största tunnelbanor och ett mycket stort bussnät, och jag kan försäkra er om att det går MYCKET trögt här, alltså att få till förändringar).
Mvh Tim
Detsamma kan tyvärr inte sägas om de elektroniska system som finns på många håll.
Däremot är systemet sämre på annat.
//Lasse
Må så vara, men det är inte mycket tröst när man hamnar i de ibland oändliga köerna till spärrarna på T-Centralen och får stå där medan ett eller ibland till och med två tåg hinner åka innan man fått sin biljett stämplad. Här blandas utflyttade Stockholmare som inte är i stan ofta nog för att ha månadskort men vet precis vart de ska och vad det kostar med turister som aldrig varit i stan förut och vill fråga spärrvakten om bästa resväg.Lars Ödlund skrev:Stockholms system är faktiskt väldigt enkelt krånglar sällan och är kostnadseffektivt.TimK skrev:Geez, they've only been working on this for twenty years! What do you guys expect?
Mvh Tim
Detsamma kan tyvärr inte sägas om de elektroniska system som finns på många håll.
//Lasse
Just detta är systemets akilleshäl, att även du som mer sällanresenär måste köa för manuell handpåläggning.TS skrev:Må så vara, men det är inte mycket tröst när man hamnar i de ibland oändliga köerna till spärrarna på T-Centralen och får stå där medan ett eller ibland till och med två tåg hinner åka innan man fått sin biljett stämplad. Här blandas utflyttade Stockholmare som inte är i stan ofta nog för att ha månadskort men vet precis vart de ska och vad det kostar med turister som aldrig varit i stan förut och vill fråga spärrvakten om bästa resväg.Lars Ödlund skrev:Stockholms system är faktiskt väldigt enkelt krånglar sällan och är kostnadseffektivt.TimK skrev:Geez, they've only been working on this for twenty years! What do you guys expect?
Mvh Tim
//Lasse
Det ska de självklart få göra någonstans och det är absolut inget annat än trevligt att folk från andra platser vill besöka Stockholm, men ett system med laddningsbara värdekort som kunde dras i spärrarna vore verkligen välkommer tycker jag. Att införa ett sådant system borde dessutom vara mycket enklare nu när vi har enhetstaxa.
Borde man inte kunna lösa detta som i London, där de flesta t-banestationer förutom biljettförsäljning i lucka även har biljettautomater (med självbetjäning) som tar mynt och betalkort? Det borde ju hjälpa till att avlasta när köerna är som värst, speciellt på ställen som T-Centralen.Lars Ödlund skrev:Just detta är systemets akilleshäl, att även du som mer sällanresenär måste köa för manuell handpåläggning.TS skrev:Må så vara, men det är inte mycket tröst när man hamnar i de ibland oändliga köerna till spärrarna på T-Centralen och får stå där medan ett eller ibland till och med två tåg hinner åka innan man fått sin biljett stämplad. Här blandas utflyttade Stockholmare som inte är i stan ofta nog för att ha månadskort men vet precis vart de ska och vad det kostar med turister som aldrig varit i stan förut och vill fråga spärrvakten om bästa resväg.
Det ska de självklart få göra någonstans och det är absolut inget annat än trevligt att folk från andra platser vill besöka Stockholm, men ett system med laddningsbara värdekort som kunde dras i spärrarna vore verkligen välkommer tycker jag. Att införa ett sådant system borde dessutom vara mycket enklare nu när vi har enhetstaxa.
Min gissning är att man inte kommer att ta fram dylika biljettmaskiner förrän biljettsystemet är utbytt. Ingen större ekonomi att ta fram nya självbetjäningsautomater som bara klarar av nuvarande gamla system.Salkin skrev:Borde man inte kunna lösa detta som i London, där de flesta t-banestationer förutom biljettförsäljning i lucka även har biljettautomater (med självbetjäning) som tar mynt och betalkort? Det borde ju hjälpa till att avlasta när köerna är som värst, speciellt på ställen som T-Centralen.
Nej, förmodligen inte, men det är något som borde gjorts för länge sedan. London har haft sina biljettautomater i rätt många år.Verspieder skrev:Min gissning är att man inte kommer att ta fram dylika biljettmaskiner förrän biljettsystemet är utbytt. Ingen större ekonomi att ta fram nya självbetjäningsautomater som bara klarar av nuvarande gamla system.Salkin skrev:Borde man inte kunna lösa detta som i London, där de flesta t-banestationer förutom biljettförsäljning i lucka även har biljettautomater (med självbetjäning) som tar mynt och betalkort? Det borde ju hjälpa till att avlasta när köerna är som värst, speciellt på ställen som T-Centralen.
Maskinerna har funnits längre än det nuvarande biljettsystemet. De har helt enkelt anpassats för det nya.Salkin skrev:Nej, förmodligen inte, men det är något som borde gjorts för länge sedan. London har haft sina biljettautomater i rätt många år.Verspieder skrev:Min gissning är att man inte kommer att ta fram dylika biljettmaskiner förrän biljettsystemet är utbytt. Ingen större ekonomi att ta fram nya självbetjäningsautomater som bara klarar av nuvarande gamla system.Salkin skrev:Borde man inte kunna lösa detta som i London, där de flesta t-banestationer förutom biljettförsäljning i lucka även har biljettautomater (med självbetjäning) som tar mynt och betalkort? Det borde ju hjälpa till att avlasta när köerna är som värst, speciellt på ställen som T-Centralen.
Det är ju som sagt lite onödigt nu när vi ändå verkar få ett nytt biljettsystem, men jag funderade på om man kunde ha något som liknar de där stämplingsautomaterna (som fanns förut bl a vid norra entrén till Danderyds sjukhus vet ej hur det är nu) kopplade till ett vändkors. Problemet antar jag är väl att man i princip skulle kunna stoppa in vad som helst i automaten och låta den stämpla en gång bara det till formen påminner om en remsa/förköpsbiljett.Salkin skrev:Borde man inte kunna lösa detta som i London, där de flesta t-banestationer förutom biljettförsäljning i lucka även har biljettautomater (med självbetjäning) som tar mynt och betalkort? Det borde ju hjälpa till att avlasta när köerna är som värst, speciellt på ställen som T-Centralen.Lars Ödlund skrev:Just detta är systemets akilleshäl, att även du som mer sällanresenär måste köa för manuell handpåläggning.TS skrev:Må så vara, men det är inte mycket tröst när man hamnar i de ibland oändliga köerna till spärrarna på T-Centralen och får stå där medan ett eller ibland till och med två tåg hinner åka innan man fått sin biljett stämplad. Här blandas utflyttade Stockholmare som inte är i stan ofta nog för att ha månadskort men vet precis vart de ska och vad det kostar med turister som aldrig varit i stan förut och vill fråga spärrvakten om bästa resväg.
Suck. Jag kanske var lite otydlig eftersom det har skett två feltolkningar nu. Borde nog ha skrivit "kunde man inte ha löst" istället, för jag menar som sagt att man borde gjort det för länge sedan. Det som har fungerat i åtskilliga år (ett par årtionden?) för Transport for London och dess föregångare borde väl ha kunnat fungera för SL också.TS skrev:Det är ju som sagt lite onödigt nu när vi ändå verkar få ett nytt biljettsystemSalkin skrev:Borde man inte kunna lösa detta som i London, där de flesta t-banestationer förutom biljettförsäljning i lucka även har biljettautomater (med självbetjäning) som tar mynt och betalkort? Det borde ju hjälpa till att avlasta när köerna är som värst, speciellt på ställen som T-Centralen.Lars Ödlund skrev: Just detta är systemets akilleshäl, att även du som mer sällanresenär måste köa för manuell handpåläggning.