Radiokortläsare på spärrarna i Mörby centrum

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
andreaspain

Radiokortläsare på spärrarna i Mörby centrum

Inlägg av andreaspain »

Dom satte upp radiokortläsare på några av spärrarna i Mörby centrum häromdagen. Tyvärr hade jag inte tid att stanna och titta hur dom gjorde när dom satte på dom, men jag tog några foton igår ifall det finns någon här som inte sett dom tidigare.

Bild

Bild

Ursäkta att bildkvalitén blev lite dålig, min kamera verkade inte gilla ljuset i biljetthallen så mycket.
TS

Inlägg av TS »

Spännande. Måste ta en närmre titt på vägen hem...
Det har suttit skyltar på T-Danderyds sjukhus om att de ska prova ut ett nytt betalningssystem men jag trodde inte att det var så nära förestående.
Användarens profilbild
Salkin

Inlägg av Salkin »

Just proverna är nära förestående, se http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=3225

Däremot ligger skarp drift där "vanliga dödliga" kan använda systemet ganska långt bort, som framgår av artikeln.
"Den döde kom cyklande från vänster."
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Geez, they've only been working on this for twenty years! What do you guys expect?

Nej men på allvar, det är ett skämt att man i Stockholm fortfarande dras med ett 60-talssystem för hantering av färdavgifter i kollektivtrafiken. T.o.m. New York har hunnit något längre än Stockholm, om än bara något (och här är det en jätteapparat, med en av världens största tunnelbanor och ett mycket stort bussnät, och jag kan försäkra er om att det går MYCKET trögt här, alltså att få till förändringar).

Mvh Tim
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

TimK skrev:Geez, they've only been working on this for twenty years! What do you guys expect?

Nej men på allvar, det är ett skämt att man i Stockholm fortfarande dras med ett 60-talssystem för hantering av färdavgifter i kollektivtrafiken. T.o.m. New York har hunnit något längre än Stockholm, om än bara något (och här är det en jätteapparat, med en av världens största tunnelbanor och ett mycket stort bussnät, och jag kan försäkra er om att det går MYCKET trögt här, alltså att få till förändringar).

Mvh Tim
Stockholms system är faktiskt väldigt enkelt krånglar sällan och är kostnadseffektivt.
Detsamma kan tyvärr inte sägas om de elektroniska system som finns på många håll.

Däremot är systemet sämre på annat.

//Lasse
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Lars Ödlund skrev:
TimK skrev:Geez, they've only been working on this for twenty years! What do you guys expect?

Mvh Tim
Stockholms system är faktiskt väldigt enkelt krånglar sällan och är kostnadseffektivt.
Detsamma kan tyvärr inte sägas om de elektroniska system som finns på många håll.

//Lasse
Stockholms system är ergonomiskt värre än värdelöst. Det är direkt skadligt.

Det är inget större fel på systemet med periodkort, som jag antar är det du syftade på -- kupongsystemet kan inte riktigt "krångla". Det kan jag hålla med om. Men kupongsystemet är väldigt förlegat.

Mvh Tim
TS

Inlägg av TS »

Lars Ödlund skrev:

Mvh Tim

//Lasse
Må så vara, men det är inte mycket tröst när man hamnar i de ibland oändliga köerna till spärrarna på T-Centralen och får stå där medan ett eller ibland till och med två tåg hinner åka innan man fått sin biljett stämplad. Här blandas utflyttade Stockholmare som inte är i stan ofta nog för att ha månadskort men vet precis vart de ska och vad det kostar med turister som aldrig varit i stan förut och vill fråga spärrvakten om bästa resväg.
Det ska de självklart få göra någonstans och det är absolut inget annat än trevligt att folk från andra platser vill besöka Stockholm, men ett system med laddningsbara värdekort som kunde dras i spärrarna vore verkligen välkommer tycker jag. Att införa ett sådant system borde dessutom vara mycket enklare nu när vi har enhetstaxa.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

TS skrev:
Lars Ödlund skrev:

Mvh Tim

//Lasse
Må så vara, men det är inte mycket tröst när man hamnar i de ibland oändliga köerna till spärrarna på T-Centralen och får stå där medan ett eller ibland till och med två tåg hinner åka innan man fått sin biljett stämplad. Här blandas utflyttade Stockholmare som inte är i stan ofta nog för att ha månadskort men vet precis vart de ska och vad det kostar med turister som aldrig varit i stan förut och vill fråga spärrvakten om bästa resväg.
Det ska de självklart få göra någonstans och det är absolut inget annat än trevligt att folk från andra platser vill besöka Stockholm, men ett system med laddningsbara värdekort som kunde dras i spärrarna vore verkligen välkommer tycker jag. Att införa ett sådant system borde dessutom vara mycket enklare nu när vi har enhetstaxa.
Just detta är systemets akilleshäl, att även du som mer sällanresenär måste köa för manuell handpåläggning.

Det som nästan säkert kommer att ta längre tid är försäljningen av enkelbiljetter, allrahelst som det har aviserats om förändringar i enhetstaxan när det elektroniska systemet tas i bruk, att stämpla en kupong på bussen som idag jmf med att bläddra fram destination i menyer på en biljettmaskin skiljer bra många sekunder, den senare kommer säkerligen att drabbas av oräkneliga hård o mjukvarufel under det första året, men förhoppningvis köper man en fordonsenhet som klarar temperaturväxlingar och dåliga vägar.

//Lasse
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den torsdag 23 juni 2011 13:47, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Johan Eriksson skrev:När börjar systemet provas resp fungera på stombusslinje 1-4?
Systemet införs preliminärt 1 jan 2008, det blir knappast några fältprov på bussar i reguljär trafik.

Provspärrarna är avsedda för internt bruk.

//Lasse
Användarens profilbild
Salkin

Inlägg av Salkin »

Lars Ödlund skrev:
TS skrev:Må så vara, men det är inte mycket tröst när man hamnar i de ibland oändliga köerna till spärrarna på T-Centralen och får stå där medan ett eller ibland till och med två tåg hinner åka innan man fått sin biljett stämplad. Här blandas utflyttade Stockholmare som inte är i stan ofta nog för att ha månadskort men vet precis vart de ska och vad det kostar med turister som aldrig varit i stan förut och vill fråga spärrvakten om bästa resväg.
Just detta är systemets akilleshäl, att även du som mer sällanresenär måste köa för manuell handpåläggning.
Borde man inte kunna lösa detta som i London, där de flesta t-banestationer förutom biljettförsäljning i lucka även har biljettautomater (med självbetjäning) som tar mynt och betalkort? Det borde ju hjälpa till att avlasta när köerna är som värst, speciellt på ställen som T-Centralen.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Salkin skrev:Borde man inte kunna lösa detta som i London, där de flesta t-banestationer förutom biljettförsäljning i lucka även har biljettautomater (med självbetjäning) som tar mynt och betalkort? Det borde ju hjälpa till att avlasta när köerna är som värst, speciellt på ställen som T-Centralen.
Min gissning är att man inte kommer att ta fram dylika biljettmaskiner förrän biljettsystemet är utbytt. Ingen större ekonomi att ta fram nya självbetjäningsautomater som bara klarar av nuvarande gamla system.
Användarens profilbild
Salkin

Inlägg av Salkin »

Verspieder skrev:
Salkin skrev:Borde man inte kunna lösa detta som i London, där de flesta t-banestationer förutom biljettförsäljning i lucka även har biljettautomater (med självbetjäning) som tar mynt och betalkort? Det borde ju hjälpa till att avlasta när köerna är som värst, speciellt på ställen som T-Centralen.
Min gissning är att man inte kommer att ta fram dylika biljettmaskiner förrän biljettsystemet är utbytt. Ingen större ekonomi att ta fram nya självbetjäningsautomater som bara klarar av nuvarande gamla system.
Nej, förmodligen inte, men det är något som borde gjorts för länge sedan. London har haft sina biljettautomater i rätt många år.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Salkin skrev:Nej, förmodligen inte, men det är något som borde gjorts för länge sedan. London har haft sina biljettautomater i rätt många år.
Vi får hoppas att SL löser självbetjäningsproblemet detta i och med nya systemet.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Salkin skrev:
Verspieder skrev:
Nej, förmodligen inte, men det är något som borde gjorts för länge sedan. London har haft sina biljettautomater i rätt många år.
Maskinerna har funnits längre än det nuvarande biljettsystemet. De har helt enkelt anpassats för det nya.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Ett annat problem med turister är att de oftast inte behärskar svenska språket.

Eller så verkar SL se på dem i alla fall. Det vore till stor hjälp om, som vår vän Bruse har påpekat så många gånger, SL kunde ta fram och sprida lite information även på utrikiska. Då skulle inte alla turister behöva köa i spärren för att få ren trafikinformation.

Detta är ett problem som kommer att kvarstå även när man har fått ett nytt biljettsystem.

Mvh Tim
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

De system som jag har sett i scotland och i viss mån UK har inte varit särdeles bra. t.ex. tåget mellan Edinburgh-Glasgow har spärrar vid alla större stationer dessa spärra kontrollerar biljettten även när man går ut. MEN,
för att komma ut måste man ta ur magnetdelen ur sin plastficka(två delad biljett om man pendlar) och stoppa denna genom maskinen......

mao när ett tåg ankommer så har du massor av människor som först
försöker få ur magnetdelen och således går ganska långsamt och okontrollerat. sedan efter att de passerat spärren så får de fummla igen för att stoppa tillbaka delen i plastfickan. resulattet är att det stockar det sig ganska kraftigt runt spärrarna.

Å andra sidan så verkar nya system ha sina problem, tycker mig ha hört om ganska många misslyckade projekt.

Dan
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Jag tycker själv att et kort a la Oyster är smidigt. Nu fick visserligen inte jag och min lillebror Oyster-kort detta år (Photocard only...), men våra föräldrar fick. Och visade enkelt att "du har kört utanför zonen" något som gör att du måste betala lite extra vid nästa "touch in".
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
TS

Inlägg av TS »

Salkin skrev:
Lars Ödlund skrev:
TS skrev:Må så vara, men det är inte mycket tröst när man hamnar i de ibland oändliga köerna till spärrarna på T-Centralen och får stå där medan ett eller ibland till och med två tåg hinner åka innan man fått sin biljett stämplad. Här blandas utflyttade Stockholmare som inte är i stan ofta nog för att ha månadskort men vet precis vart de ska och vad det kostar med turister som aldrig varit i stan förut och vill fråga spärrvakten om bästa resväg.
Borde man inte kunna lösa detta som i London, där de flesta t-banestationer förutom biljettförsäljning i lucka även har biljettautomater (med självbetjäning) som tar mynt och betalkort? Det borde ju hjälpa till att avlasta när köerna är som värst, speciellt på ställen som T-Centralen.
Det är ju som sagt lite onödigt nu när vi ändå verkar få ett nytt biljettsystem, men jag funderade på om man kunde ha något som liknar de där stämplingsautomaterna (som fanns förut bl a vid norra entrén till Danderyds sjukhus vet ej hur det är nu) kopplade till ett vändkors. Problemet antar jag är väl att man i princip skulle kunna stoppa in vad som helst i automaten och låta den stämpla en gång bara det till formen påminner om en remsa/förköpsbiljett.

Lars Ödlund: Vad är det för ändringar som är aktuella? Det låter på dig som om man vill gå tillbaka till något slags zontaxa.

Jag tycker för övrigt att något mellanting mellan det som finns i Oslo och det Göteborg har haft hittils vore bra: Säsongs- och rabattkort kan stämplas i en automat vid spärren där säsongskortens giltighet kollas och rabattresande får trycka in hur många zoner de ska passera (som vid Hammarkullen). Däremot behöver man inte kopiera det göteborgska tvånget på säsongskortsresande att stämpla vid varje påstigning på buss/spårvagn, det ska räcka att stämpla vid första resan och kortet kan sen gälla en viss period från det. Men det systemet är tydligen också på väg att bli föråldrat även om jag tycker det funkar ganska bra.

Långt inlägg... :oops:
Användarens profilbild
Salkin

Inlägg av Salkin »

TS skrev:
Salkin skrev:
Lars Ödlund skrev: Just detta är systemets akilleshäl, att även du som mer sällanresenär måste köa för manuell handpåläggning.
Det är ju som sagt lite onödigt nu när vi ändå verkar få ett nytt biljettsystem
Suck. Jag kanske var lite otydlig eftersom det har skett två feltolkningar nu. Borde nog ha skrivit "kunde man inte ha löst" istället, för jag menar som sagt att man borde gjort det för länge sedan. Det som har fungerat i åtskilliga år (ett par årtionden?) för Transport for London och dess föregångare borde väl ha kunnat fungera för SL också.

Jag håller definitivt med om att det är onödigt så här tätt inpå (om man är optimistisk...) införandet av ett nytt biljettsystem, det var mest menat som kritik mot SL.
Skriv svar