Buss-PC och stress?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Buss-PC och stress?
Jag spanade in några bilder och såg att den lilla displayen på bussarna glatt meddelar att "nu är bussen si och så många minuter sen".
Blir inte det ohemult stressigt att se minuterna ticka förbi utan att kunna göra något åt saken (söliga typer vid på/avstigning, biljettköpande och rödljus)? Är det verkligen mänskligt?
Blir inte det ohemult stressigt att se minuterna ticka förbi utan att kunna göra något åt saken (söliga typer vid på/avstigning, biljettköpande och rödljus)? Är det verkligen mänskligt?
Re: Buss-PC och stress?
Det är stressande när man är ny, men allt eftersom man blir mer erfaren så lär man sig att hantera det. Som det mesta.Storuggla skrev:Jag spanade in några bilder och såg att den lilla displayen på bussarna glatt meddelar att "nu är bussen si och så många minuter sen".
Den eventuella nackdel det är uppvägs av systemets övriga fördelar.
Jag förstår inte varför denna information skulle vara grund till stress. Jag tycker det är fånigt och skulle med glädje vilja ha ett system i vagnarna som kan visa den info som buss-pc-systemet kan visa.
Är man lämplig som bussförare om man känner stress för att man är efter tidtabellen. Det är ju snarare tidtabellens och omgivningens fel om man är sen...
Är man lämplig som bussförare om man känner stress för att man är efter tidtabellen. Det är ju snarare tidtabellens och omgivningens fel om man är sen...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Alla yrkesgrupper som har fastställda tider att passar drabbas sannolikt av mer eller mindre stress, sedan är det en annan sak hur man hanterar det.Odd skrev:Jag förstår inte varför denna information skulle vara grund till stress. Jag tycker det är fånigt och skulle med glädje vilja ha ett system i vagnarna som kan visa den info som buss-pc-systemet kan visa.
När det gäller det som jag kan bäst, kollektivtrafik beror nog mängden stress både på den enskilde föraren och på vilka möjligheter till återhämtning som finns under arbetspasset (regleringstid tex) och förväntade reaktioner från kunder, trafikledning och kollegor.
Om du ständigt får "skit" från dina kunder, hela tiden får frågan "var är du någonstans" från trafikledningen och gång på gång drabbas av sura kollegor vid avlösningen för något som du har svårt att påverka utan att bete dig illa blir nog de flesta stressade och irriterade, oavsett om det gäller buss-spårvagns eller tunneltåg/lokförare och givetvis även andra med tidtabell som leveransbilar etc.
Visst finns/fanns det kollegor som var fullständigt immuna mot sådant jag beskrev ovan men så många är det inte.
//Lasse
-
Det där vänjer man sig med att ignorera. Huvudsaken att man inte är för tidig från en "hålltid". I övrigt kan tiderna vara mycket märkligt utsatta, som 648:an som ska nå Ubby 16:55, men inte avgå förrän 17:00. Här är man altså i tid om man kommer 5 minuter sent till den lilla byn längst bort i skogen. Vidare har man 10 minuter på sig Rånäs-Ubby, men 15 minuter tillbaka. Detta är nog för att man inte ska behöva dela upp det i två svängar på 12 min & 30 sek vardera. Ser kanske lite dumt ut med avgångstid 16:58.30 på tidtabellen.
Ett annat exempel är 646:an där man har endast 5 minuter på sig att hinna från Rimbo station, genom tätorten och sen 3-4 km ut till Alhamra, vilket tar minst 10 minuter om man har tur. Sen kan man ibland ha 25 minuter på sig mellan Närtuna och Gottröra vilket också tar 10 minuter att köra i lugn takt. Alla "mellantider" stämmer inte, men det gör inget ty i slutändan ligger man i regel +-0 när man kommit fram till målet.

Ett annat exempel är 646:an där man har endast 5 minuter på sig att hinna från Rimbo station, genom tätorten och sen 3-4 km ut till Alhamra, vilket tar minst 10 minuter om man har tur. Sen kan man ibland ha 25 minuter på sig mellan Närtuna och Gottröra vilket också tar 10 minuter att köra i lugn takt. Alla "mellantider" stämmer inte, men det gör inget ty i slutändan ligger man i regel +-0 när man kommit fram till målet.

-
Jo säkert är det så i roslagen.Verspieder skrev:Det där vänjer man sig med att ignorera. Huvudsaken att man inte är för tidig från en "hålltid". I övrigt kan tiderna vara mycket märkligt utsatta, som 648:an som ska nå Ubby 16:55, men inte avgå förrän 17:00. Här är man altså i tid om man kommer 5 minuter sent till den lilla byn längst bort i skogen. Vidare har man 10 minuter på sig Rånäs-Ubby, men 15 minuter tillbaka. Detta är nog för att man inte ska behöva dela upp det i två svängar på 12 min & 30 sek vardera. Ser kanske lite dumt ut med avgångstid 16:58.30 på tidtabellen.![]()
Men så är det inte i tätortstrafiken, och om jag minns rätt var det inte så ens i Brunflotrafiken.
Om du är sen är du säkert i tid till nästa tur, det var du knappast på B1, B2, B3 o B4 under "rusningen"utan det kunde ta flera varv innan du var tillbaka i rätt tid, allrahelst vintertid.
Allt detta för att man pga interna stridigheter inte kunde "blanda" omloppen så att man fick större buffertid vid ändarna, en nackdel att två företag skulle dela på turerna och köra varannan avgång.
//Lasse
-
Hu! Påminn mig inte om de där hemska linjerna 10 & 11! Linjemässigt var de den värsta trafik jag nånsin kört. Efter att ha kört Brunflo är man avskräckt från all form av förortstrafik ett bra tag framöver. Jo jag minns nog, nu när du påminner mig, om hur stressigt det var. Tre resenärer som skulle ladda sina värdekort och man var 5 minuter sen hela förmiddagen. Eftermiddagarna var ännu värre tack vare Systembolaget på Kyrkgatan samt korsningen Kyrkgatan/Gränsgatan (som fick buss-styrda trafikljus pga förseningarna). Dessutom var man nästan alltid sen till en avlösning vid Teliahuset kring 14:00 vilket resulterade att man alltid fick en sur kommentar från den äldre kollegan som skulle ta över vagnen, och man kände sig mestadels nedtryckt och värdelös som ny förare.Lars Ödlund skrev: Jo säkert är det så i roslagen.
Men så är det inte i tätortstrafiken, och om jag minns rätt var det inte så ens i Brunflotrafiken.
Om du är sen är du säkert i tid till nästa tur, det var du knappast på B1, B2, B3 o B4 under "rusningen"utan det kunde ta flera varv innan du var tillbaka i rätt tid, allrahelst vintertid.
Allt detta för att man pga interna stridigheter inte kunde "blanda" omloppen så att man fick större buffertid vid ändarna, en nackdel att två företag skulle dela på turerna och köra varannan avgång.
//Lasse
-
Ja jag har ju som sagt hört en och annan kollega ondgöra sig över eländet...Verspieder skrev:Hu! Påminn mig inte om de där hemska linjerna 10 & 11! Linjemässigt var de den värsta trafik jag nånsin kört. Efter att ha kört Brunflo är man avskräckt från all form av förortstrafik ett bra tag framöver. Jo jag minns nog, nu när du påminner mig, om hur stressigt det var. Tre resenärer som skulle ladda sina värdekort och man var 5 minuter sen hela förmiddagen. Eftermiddagarna var ännu värre tack vare Systembolaget på Kyrkgatan samt korsningen Kyrkgatan/Gränsgatan (som fick buss-styrda trafikljus pga förseningarna). Dessutom var man nästan alltid sen till en avlösning vid Teliahuset kring 14:00 vilket resulterade att man alltid fick en sur kommentar från den äldre kollegan som skulle ta över vagnen, och man kände sig mestadels nedtryckt och värdelös som ny förare.Lars Ödlund skrev: Jo säkert är det så i roslagen.
//Lasse
//Lasse
På vilket sätt skulle man bli mindre stressad av att få reda på hur sen man är direkt utan att behöva titta i turlistan? Jag tror att de flesta förare ändå vet hur sena de är men med detta hjälpmedel slipper de kolla i turlistan och jämföra med klockan för att få reda på hur sena dom är. Som du skriver, om du ständigt får "skit" från dina kunder så får du den "skiten" ändå, oavsett om du har buss-pc eller inte....Lars Ödlund skrev:Alla yrkesgrupper som har fastställda tider att passar drabbas sannolikt av mer eller mindre stress, sedan är det en annan sak hur man hanterar det.Odd skrev:Jag förstår inte varför denna information skulle vara grund till stress. Jag tycker det är fånigt och skulle med glädje vilja ha ett system i vagnarna som kan visa den info som buss-pc-systemet kan visa.
När det gäller det som jag kan bäst, kollektivtrafik beror nog mängden stress både på den enskilde föraren och på vilka möjligheter till återhämtning som finns under arbetspasset (regleringstid tex) och förväntade reaktioner från kunder, trafikledning och kollegor.
Om du ständigt får "skit" från dina kunder, hela tiden får frågan "var är du någonstans" från trafikledningen och gång på gång drabbas av sura kollegor vid avlösningen för något som du har svårt att påverka utan att bete dig illa blir nog de flesta stressade och irriterade, oavsett om det gäller buss-spårvagns eller tunneltåg/lokförare och givetvis även andra med tidtabell som leveransbilar etc.
Visst finns/fanns det kollegor som var fullständigt immuna mot sådant jag beskrev ovan men så många är det inte.
//Lasse
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Jo visst, jag gled ifrån ämnet lite.Odd skrev:På vilket sätt skulle man bli mindre stressad av att få reda på hur sen man är direkt utan att behöva titta i turlistan? Jag tror att de flesta förare ändå vet hur sena de är men med detta hjälpmedel slipper de kolla i turlistan och jämföra med klockan för att få reda på hur sena dom är. Som du skriver, om du ständigt får "skit" från dina kunder så får du den "skiten" ändå, oavsett om du har buss-pc eller inte....Lars Ödlund skrev:Alla yrkesgrupper som har fastställda tider att passar drabbas sannolikt av mer eller mindre stress, sedan är det en annan sak hur man hanterar det.Odd skrev:Jag förstår inte varför denna information skulle vara grund till stress. Jag tycker det är fånigt och skulle med glädje vilja ha ett system i vagnarna som kan visa den info som buss-pc-systemet kan visa.
//Lasse
Inte gör displayen någon skillnad (tror jag som aldrig kört med den i skarp drift)
//Lasse
- Jourmaster
- Moderator
Innlegg tatt bort
Jourmaster har tatt bort en del innlegg i denne tråden som ikke hadde med temaet å gjøre.
Mer info her: http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=125147
Hilsen
Jourmaster
Mer info her: http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=125147
Hilsen
Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Men är det inte lite så att vissa förare är lite sämre på att hålla tidtabellen än andra? Det tar ett tag att öva upp förmågan att förutse och undvika förseningsorsaker, och en del förare uppnår den aldrig. Eller kanske snarare, de tappar den av någon anledning?Lars Ödlund skrev:Om du ständigt får "skit" från dina kunder, hela tiden får frågan "var är du någonstans" från trafikledningen och gång på gång drabbas av sura kollegor vid avlösningen för något som du har svårt att påverka utan att bete dig illa blir nog de flesta stressade och irriterade, oavsett om det gäller buss-spårvagns eller tunneltåg/lokförare och givetvis även andra med tidtabell som leveransbilar etc.
Titta exempelvis på taxiförarna som ofta ligger 5 meter bakom framförvarande bil, i flera hundra meter, på en flerfilig väg tills de plötsligt kommer på att de måste köra om den, och byter körfält precis på det mest hindrande sättet i stället för att redan från början byta körfält utan att behöva bromsa och vara ivägen? Jag har svårt att tänka mig att detta beror på bristande trafikvana, snarare är det nog så att de har gjort så så många gånger att de inte tycker att det är konstigt.
Motsvarande beteende i busstrafiken är väl att vara för snäll. Det håller inte att t ex avgå 30 s sen från ändstationen, för att sedan stå och vänta på varenda människa som kommer springande och i tillägg till detta stanna vid alla övergångsställen, för att släppa fram gående som inte ens kommit fram till körbanan. Gör man detta så är det klart att förseningen blir större och större. Blir man då lite småuppjagad så är det klart att man missar någon grön konturpil här och en lucka i trafiken där, och så tappar man ännu mer tid.
Det jag försöker komma fram till är att man aldrig behöver stressa, om man bara ser till att skynda sig från början! Om man ändå blir sen, då kan man med gott samvete bortse från alla kommentarer!
Jovisst är det så även om det även mycket riktigt är individuellt. Vissa förare, oavsett bransch och hur många år de kört, tar ganska lätt på det här med att tidspassning (och tyvärr även trafikregler för vissa) är något som är till för att hållas. På bussfronten brukar de väl sållas ut ganska fort då det troligen ofta även är samma personer som är sena att pricka sin tjänstgöring, passa avlösningar, klargöra vagnen i tid istället för att sitta kvar i fikarummet till sista minuten sov. Sedan har vi ju även kategorin ’snälla förare’ som väntar på allt och alla, men det är oftast något som man lär sig snabbt att det inte fungerar i längden. Sedan finns det väl stressmoment på andra vis eller rättare sagt irritationsmoment och för min del är det när jag själv, utan egen förskyllan, blir försenad beroende på att kollegan sölar eller inte gjort sitt jobb.daniel_s skrev:Men är det inte lite så att vissa förare är lite sämre på att hålla tidtabellen än andra? Det tar ett tag att öva upp förmågan att förutse och undvika förseningsorsaker, och en del förare uppnår den aldrig. Eller kanske snarare, de tappar den av någon anledning?Lars Ödlund skrev:Om du ständigt får "skit" från dina kunder, hela tiden får frågan "var är du någonstans" från trafikledningen och gång på gång drabbas av sura kollegor vid avlösningen för något som du har svårt att påverka utan att bete dig illa blir nog de flesta stressade och irriterade, oavsett om det gäller buss-spårvagns eller tunneltåg/lokförare och givetvis även andra med tidtabell som leveransbilar etc.
Titta exempelvis på taxiförarna som ofta ligger 5 meter bakom framförvarande bil, i flera hundra meter, på en flerfilig väg tills de plötsligt kommer på att de måste köra om den, och byter körfält precis på det mest hindrande sättet i stället för att redan från början byta körfält utan att behöva bromsa och vara ivägen? Jag har svårt att tänka mig att detta beror på bristande trafikvana, snarare är det nog så att de har gjort så så många gånger att de inte tycker att det är konstigt.
Motsvarande beteende i busstrafiken är väl att vara för snäll. Det håller inte att t ex avgå 30 s sen från ändstationen, för att sedan stå och vänta på varenda människa som kommer springande och i tillägg till detta stanna vid alla övergångsställen, för att släppa fram gående som inte ens kommit fram till körbanan. Gör man detta så är det klart att förseningen blir större och större. Blir man då lite småuppjagad så är det klart att man missar någon grön konturpil här och en lucka i trafiken där, och så tappar man ännu mer tid.
Det jag försöker komma fram till är att man aldrig behöver stressa, om man bara ser till att skynda sig från början! Om man ändå blir sen, då kan man med gott samvete bortse från alla kommentarer!
Exempel på det första är när man ska lösa av någon och de inte har förberett sig det minsta utan först när man står där i dörren till vagnen så ska en del börja att packa ned stämpel, biljetter, den tomma matlådan, boken och liknande samt komma på vart de tryckt ned sin halvlästa Metro. Jag säger inte att man ska göra detta under färd, men lite kan man faktiskt ändå som sagt förbereda. T.ex. är det inte alltför svårt att vid ett lämpligt rödljus, typ sista innan avlösningshållplatsen, kanske plocka ned myntväxlaren och biljetterna mm. och börja lägga dem i väskan. Då är det bara att greppa sin stämpel och sedan lämna bussen vid avlösningen.
Exempel på det andra är när man, trots att man kommit i god tid, kommer iväg sent från garaget därför att föregående förare inte brytt sig om att fela/anmäla vissa saker (vagnen är trasig eller nedsmutsad osv.) med påföljd att det första man får göra är att börja jaga en ny vagn vilket inte alltid är det lättaste. Andra variationer på temat är att man, för att föregående förare inte brytt sig om att titta igenom vagnen, hittar kvarglömda saker etc. som måste lämnas vidare till TX alternativt att man kanske måste börja städa ur vagnen på vissa övergivna, men ej efterfrågade effekter (typ använda blöjor i påsar o.dyl.) vilket gärna föranleder ett återbesök inne på TX för att i alla fall få tvätta händerna.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me