x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
-
Re: Bildefterlysning: Rullstolsburen/låggolvsvagn
Tyvärr har jag bara tillgång till bilder som visar det motsatta, dvs på o avrullning med rullstol i bak(mitt)dörrarna på en Scania Maxci vilken har en alldeles lagom höjd för att möjliggöra detta från en trottoarkant, ungefär som för spårvagnen.Johan Eriksson skrev:Letar också febrilt efter en bild där en rullstolsburen rullar in genom dörrarna på en låggolvsvagn! Vill visa på att den moderna spårvägen är 100% handikappadanpassad till skillnad från skämtet nigande bussar som inte kommer in till trottoarkant, -en sån bild skulle man inte heller tacka nej till!
Helst en M98a i Nkp eller en M32a i Gbg men en A32a i SL-land går också bra men oavsett stad: Inga förorter om kringmiljön syns, nu gäller det Sthlms innerstad! -Vet Du/Ni var man finner sådana?
Alla sådana här bildefterlysningar syftar i sin förlängning till att sprida kunskapen om fördelarna vid spårvägstrafik och Ditt stöd är av mycket stort värde i dessa brådskande valtider![]()
![]()
Tack på förhand!
/Johan
//Lasse
Om man skall vara ärlig så är väl inte Brüsselvagnen den bästa när det gäller instegshöjd i Stockholm. Det var ett ganska stort steg mellan plattformen på Norrmalmstorg och in i vagnen varvid rullstolsrampen hamnade ganska högt upp i luften så visuellt är det nog fel att visa en sådan bild från Stockholm.
Vagnen är anpassad för Bryssels plattformshöjder och skulle den komma i reguljär trafik måste man höja plattformarna någon decimeter innan det är visuellt riktigt och fungerar på samma sätt i Stockholm som i Bryssel.
-Per
Vagnen är anpassad för Bryssels plattformshöjder och skulle den komma i reguljär trafik måste man höja plattformarna någon decimeter innan det är visuellt riktigt och fungerar på samma sätt i Stockholm som i Bryssel.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
-
Trådens rubrik specificerade inte om det gällde Brysselvagnen eller låggolv i allmänhet.
Just kombinationen Brysselvagnen/Stockholm är nog ingen bra idé att visa upp, åtminstone inte vid hållplats Norrmalmstorg, då avståndet vagn/plattformskant och Höjd vagn/plattformskant stämde väldigt dåligt.
Eftersom vagnen är anpassad för Bryssels plattformar så borde en bild hämtas från Bryssel om det är denna kombination Du vill ha.
Bild från Stockholm kan bara motverka syftet, är jag rädd.
-Per
Just kombinationen Brysselvagnen/Stockholm är nog ingen bra idé att visa upp, åtminstone inte vid hållplats Norrmalmstorg, då avståndet vagn/plattformskant och Höjd vagn/plattformskant stämde väldigt dåligt.
Eftersom vagnen är anpassad för Bryssels plattformar så borde en bild hämtas från Bryssel om det är denna kombination Du vill ha.
Bild från Stockholm kan bara motverka syftet, är jag rädd.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
Varför gå över ån efter vatten när det finns utomordentligt bra handikappanpassning på Tvärbanans gatuspårssträckor i Liljeholmen, Gröndal & Hammarby Sjöstad? Flera rullstolsbunda har jag hört berätta om hur bra Tvärbanan (och A32) är i jämförelse med C20 och en kvalificerad majoritet av busstrafiken.
Tyvärr har jag inte några egna bilder som visar detta.
Varför finns det inga A32 bilder på Cityspårs hemsida? Det är faktiskt den moderna ledspårvagnen som idag finns i Stockholm som relativt många reser med idag. Även om den inte är en fulländad innerstadsvagn så tror jag att avsaknaden av den gör många suspekta.

Tyvärr har jag inte några egna bilder som visar detta.

Varför finns det inga A32 bilder på Cityspårs hemsida? Det är faktiskt den moderna ledspårvagnen som idag finns i Stockholm som relativt många reser med idag. Även om den inte är en fulländad innerstadsvagn så tror jag att avsaknaden av den gör många suspekta.
-
-
- Kontakt:
Ja det har jag: http://lauri.1g.fi/joukkol/kuvat/ruotsi ... 409_01.jpgJohan Eriksson skrev:Hållplatsen framför Konsum i Gröndal - har någon bild på det då?
-
-
-
Något sånt här?
Nottingham
http://www.thetram.net/features/beforea ... apside.asp
här är hela listan:
http://www.thetram.net/features/beforeafter/default.asp
Vore det intressant att kunna använda dessa bilder?
Dan
Nottingham
http://www.thetram.net/features/beforea ... apside.asp
här är hela listan:
http://www.thetram.net/features/beforeafter/default.asp
Vore det intressant att kunna använda dessa bilder?

Dan
-
-
Men hörrö Johan, hur ska du ha det? Du började med:
Jag försökte i all vänlighet påpeka att ett antal hållplatser i Göteborg är dåligt anpassade för vagnarnas golvhöjd, som en hint att det kan vara svårt att hitta den sorts bilder du först efterlyste, och i luften hängde möjligheten för någon att flika in att "på xxx-platsen är plattformen perfekt anpassad" eller "ibland ser jag någon rulla på en rullstol på yyy-vägen".
Om nån tipsar om var man kan se rullstolar rulla av/på vagnarna i göteborg ska det allt gå att fixa en bild, men eftersom jag aldrig sett det hända på de sträckor jag brukar åka så har jag helt enkelt inte en aning om var jag ska bege mig med kameran...
(Nu kommer säkert jourmaster eller liknande att radera detta, men radera i så fall också alla inlägg där Johan påstår att folk glider ifrån ämnet när han själv gjort detsamma
)
men sedan blev det:Johan Eriksson skrev:Letar också febrilt efter en bild där en rullstolsburen rullar in genom dörrarna på en låggolvsvagn!
Det är ju du själv som glider ifrån ämnet, bilder på rullstolsburna som rullar i/ur en vagn.Johan Eriksson skrev:Men hur svårt ska det va? Jag söker en bild på en modern låggolvsvagn, inte Bryssel då därför att plattformarna inte stämmer överens med golvet i vagnen.
....
Ibland är ni experter på att glida från ämnet och prata om allt annat än det man frågar om![]()
Jag försökte i all vänlighet påpeka att ett antal hållplatser i Göteborg är dåligt anpassade för vagnarnas golvhöjd, som en hint att det kan vara svårt att hitta den sorts bilder du först efterlyste, och i luften hängde möjligheten för någon att flika in att "på xxx-platsen är plattformen perfekt anpassad" eller "ibland ser jag någon rulla på en rullstol på yyy-vägen".
Om nån tipsar om var man kan se rullstolar rulla av/på vagnarna i göteborg ska det allt gå att fixa en bild, men eftersom jag aldrig sett det hända på de sträckor jag brukar åka så har jag helt enkelt inte en aning om var jag ska bege mig med kameran...
(Nu kommer säkert jourmaster eller liknande att radera detta, men radera i så fall också alla inlägg där Johan påstår att folk glider ifrån ämnet när han själv gjort detsamma

-
Om du vill se skillnaden mellan före och efter se:
http://www.thetram.net/features/beforeafter/forest.asp
Stationen The Forest.
http://www.thetram.net/features/beforeafter/forest.asp
Stationen The Forest.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...