Tunnelvagn eller tunnelbanevagn?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Snöret heter det. "Ta Snöret till Centan", exempelvis. Kortform för SocialSnöret, eftersom det endast är socialfallen som tar Snöret, alla andra åker egen bil.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

TonyM skrev:Tror jag säkert.... vilka datum menar du att jag skall anmäla mig till tjänst på Skjoldenæsholm... (Eller, vilka datum är du i Götet)
Hm... nu ska jag svara taktiskt: ska jag säga när vi är där, eller lura dig?
Vi ska iaf få sova hos Björn å hans husdjur. Så det blir mycket spårvagnssnack!

Vi kan föra vidare diskussion privat kanske? :D
TonyM skrev:Min kollega studerade din bild väldigt noga, lätt rödögd och gick efter tomahawken....
Tja, överlever jag i Stockholms tunnelbana med en FBK keps, så lär jag väl kunna tampas med nåra klena "fiskare"! 8)
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

bruse skrev:
TonyM skrev:Meen Linje tre är ju Blå, har alltid vatt och kommer förhoppningsvis alltid att vara. Det är fyran som är grön.
Ja du ser vad förvirrande det är! När det pratas färger, och tunnelbanan å bussarna har samma färger.

Dessutom återigen ett kärt ämne: det står ingenstans någonstans i tunnelbanan, varken på tåg, på skyltar vid spärren, på skyltar på plattformar eller kartor något som helst ord som liknar "gröna linjen" osv.

Hur ska någon som är hänvisad att åka "gröna linjen" hitta till gröna linjen när det inte står "gröna linjen" någonannan stans än i huvudet på SL:s huvudkontorsfolk?

Så att be en person ta "gröna linjen" kräver minst tre saker:
1. att de förstår svenska, att "grön" är en färg inte att namn eller benämning - se jämföreslen med att "tvär" är ett smeknamn, och att "lidingö" är ett namn (gröna linjen, tvärbanan, lidingöbanan osv...)
2. att de inte är färgblinda, vilket x antal människor är (min son exemplvis)
3. att de kan Stockholms tunnelbanehistoria ända sedan 1950, att "gröna linjen" är beteckningen på den gröna färgen på kartan, om den är en färgkarta (är det svart/vit är det genast svårare att hitta en grön linje), att "gröna linjen" (singularis = en linje egentligen består av tre eller 5 linjer: 17, 1819, 17E, 18E, 19E, 27, 28, 29, 27E, 28E, 29E osv, kombinera själv ihop vad som helst...)
Men vad skall man säga då?
Krångla med att ta tunnelbanan som går mot Farsta strand, Hagsätra eller Skarpnäck? Blir så mycket att säga...

Dessutom är det ytterst få som är färgblinda. Däremot är det fler som har nedsatt färgseende. Men det är en annan diskussion...

/Jonas.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Ta linje 17 mot Skarpnäck.
Enkelt! :idea:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

bruse skrev:Ta linje 17 mot Skarpnäck.
Enkelt! :idea:
Men det finns ju flera linjer mot ett mål ibland, och jag kanske inte skall till förgreningen så jag kan ta ALLT som rör sig söderut.

Som gröna mot Hässelby:
Kan inte alla nummer men 17, 18, 19, 29 e.,t.c. går ditåt. Och slutstation för tågen kan vara Hässelby strand, Vällingby, Åkeshov, Alvik, Odenplan och Hötorget. Lite jobbigt att rabbla allt.

/Jonas.
Skriv svar