x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: A32 på Lidingöbanan 2006?
I augustinumret står det att 9 vagnar köpts till Nockebybanan med leverans 2008. Det torde nog vara med adekvat.Johan Eriksson skrev:Enligt Tramways & Urban Transit oktober är det "förväntat att nya vagnar (A32:or) kommer att anskaffas till 2006, för Lidingöbanan".
Stämmer det?

:-)lle
Finns inga dumma frågor utan bara dumma svar. Här ett dumt svar:Kalle_S skrev:vet inte om detta är en dumm fråga, men kommer dessa vagnar att se precis likadana ut som dem vi har nu eller kommer dem vara modernare på något vis?
Blir det en A32, så lär den vara samma som nuvarande A32. Ska det bli nån annan vagn, msåte en upphandling till, å sånt tar tid. Tror väl SL har option på fler A32 så det räcker för 21:an.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
När tvärbanan byggdes beställdes ett ex antal vagnar för trafiken. Och i optionen utöver det fanns det väl även utrymme även för vagnar till Nockebybanan och Lidingöbanan, samt för framtida utbyggnader av tvärbanan.
Att beställa ytterliggare en vagntyp för Lidingöbanan torde inte vara aktuellt. Utan meningen är väl att A32 ska komma med tiden. Och det är väl ketchupeffekten man väntar på. Bestämmer man sig bara för att Lidingöbanan skall vara klar, så beställs nog A32:orna omgående.
Antalet nya vagnar till Lidingö borde inte vara allt för stort. Några omlopp går säkert att köra med enkelvagnar.
Mikael
Att beställa ytterliggare en vagntyp för Lidingöbanan torde inte vara aktuellt. Utan meningen är väl att A32 ska komma med tiden. Och det är väl ketchupeffekten man väntar på. Bestämmer man sig bara för att Lidingöbanan skall vara klar, så beställs nog A32:orna omgående.
Antalet nya vagnar till Lidingö borde inte vara allt för stort. Några omlopp går säkert att köra med enkelvagnar.
Mikael
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Mja. Om man ser över hela dygnet finns det inga omlopp som kan köras med enkelvagnar. I rusningen behöver man den kapacitet som längre tåg ger, och det i varje tåg, inte bara en del. (Enkelspårssträckorna innebär att man inte riktigt kan köra oftare än var tionde minut, så att varje tur från ROS på eftermiddagen ska svälja de som kommer från två tunneltåg. Motsvarande logik gäller i motsatt riktning på morgonen och då dessutom under en kortare rusningstid.)Mikael Karlsson skrev:När tvärbanan byggdes beställdes ett ex antal vagnar för trafiken. Och i optionen utöver det fanns det väl även utrymme även för vagnar till Nockebybanan och Lidingöbanan, samt för framtida utbyggnader av tvärbanan.
Att beställa ytterliggare en vagntyp för Lidingöbanan torde inte vara aktuellt. Utan meningen är väl att A32 ska komma med tiden. Och det är väl ketchupeffekten man väntar på. Bestämmer man sig bara för att Lidingöbanan skall vara klar, så beställs nog A32:orna omgående.
Antalet nya vagnar till Lidingö borde inte vara allt för stort. Några omlopp går säkert att köra med enkelvagnar.
Mikael
Det betyder att man behöver 10 A32 för att klara rusningstrafiken UTAN någon vagnreserv.
Mvh Tim
Varför
?
Borde vara
!
Utan förnyelse kommer banan förr eller senare att självdö!
Snarare förr, med tanke på den nuvarande vagnparken.
Det som är charmigt för diggaren på enstaka besök kanske inte tilltalar de dagliga pendlarna.
Banan kommer att få nya vagnar, alltså kommer den att finnas kvar.
anser VeVeN

Borde vara

Utan förnyelse kommer banan förr eller senare att självdö!
Snarare förr, med tanke på den nuvarande vagnparken.
Det som är charmigt för diggaren på enstaka besök kanske inte tilltalar de dagliga pendlarna.
Banan kommer att få nya vagnar, alltså kommer den att finnas kvar.



anser VeVeN
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
DETTA ÄR FRIA FANTASIER!
Det finns inga beslut om vagnanskaffning fattade. Situationen är fullständigt låst, där SLL/SL säger att några nya vagnar inte kommer att anskaffas förrän Lidingö stad gör klart att man avser att svara för underhållet av gamla Lidingöbron och Lidingö stad säger att man inte avser att göra någonting åt bron innan beslut om nya vagnar finns (och helst inte alls eftersom man inte längre vill vara broägare).
M.a.o. frågan har i realiteten inte rört sig en millimeter framåt sedan den sk. brokrisen - som slutade i intet sedan det visat sig att bron inte har några hållfasthetsmässiga problem. Däremot har SL och Lidingö stad tillsatt en gemensam tjänstemannautredning som ska "se över behovet av kollektivtrafik på Lidingö". Denna ska enligt plan leverera resultat tidigast i december i år, på behändigt avstånd från valet. En inte alltför okvalificerad gissning är att denna kommer att föreslå en nedläggning av spårtrafiken (för vilken gång i ordningen?) och dess ersättande med buss.
Jag tillåter mig att citera Stefan Nicolaisen, från hans utmärkta hemsida om Lidingöbanan http://www.lidingobanan.tk
Under tiden ägnar de politiska blocken i SLL debatten om denna fråga till att kasta skit på varandra. Den som vill ha ett smakprov på detta rekommenteras att gå till http://www.sll.se klicka på länken "Politik" och därefter leta upp protokollen från vårens landstingsmöten. Lidingöbanan har varit uppe till debatt vid åtminstone två tillfällen.
Den som vill kan också läsa nr. 1-2006 av VTI-skriften "Lätta Spår", artikeln "Lidingöbanan: Ljusnande framtid?".
Mvh.
Björn Ehnberg
Det finns inga beslut om vagnanskaffning fattade. Situationen är fullständigt låst, där SLL/SL säger att några nya vagnar inte kommer att anskaffas förrän Lidingö stad gör klart att man avser att svara för underhållet av gamla Lidingöbron och Lidingö stad säger att man inte avser att göra någonting åt bron innan beslut om nya vagnar finns (och helst inte alls eftersom man inte längre vill vara broägare).
M.a.o. frågan har i realiteten inte rört sig en millimeter framåt sedan den sk. brokrisen - som slutade i intet sedan det visat sig att bron inte har några hållfasthetsmässiga problem. Däremot har SL och Lidingö stad tillsatt en gemensam tjänstemannautredning som ska "se över behovet av kollektivtrafik på Lidingö". Denna ska enligt plan leverera resultat tidigast i december i år, på behändigt avstånd från valet. En inte alltför okvalificerad gissning är att denna kommer att föreslå en nedläggning av spårtrafiken (för vilken gång i ordningen?) och dess ersättande med buss.
Jag tillåter mig att citera Stefan Nicolaisen, från hans utmärkta hemsida om Lidingöbanan http://www.lidingobanan.tk
Det sk. norra alternativet som Stefan nämner är ett tänkbart alternativ för ny dragning av Södra Kungsvägen, ett problem för Lidingös vägtrafik som legat och hackat i bakgrunden varje gång Lidingöbanans framtid förts på tal.Stefan Nicolaisen skrev:Däremot är det som vanligt politiskt käbbel som gör att man aldrig kommer till ett beslut om nya vagnar som gör att Lidingöbanan för sin utlovade upprustning på fordonssidan..... Som ni märker så finns det ingen uttalad politisk vilja hos vare sig (s) i landstinget eller hos (m) och (fp) på Lidingö att lösa situationen. När det dessutom finns tjänstemän inom Lidingö Stad som lägger ner stor kraft på att lägga ner banan (och mörka bort det norra alternativet) för att istället bygga ut Södra Kungsvägen mellan AGA och Högberga, ja då finns det en hel del kvar att göra innan Lidingöbanan är räddad.
Under tiden ägnar de politiska blocken i SLL debatten om denna fråga till att kasta skit på varandra. Den som vill ha ett smakprov på detta rekommenteras att gå till http://www.sll.se klicka på länken "Politik" och därefter leta upp protokollen från vårens landstingsmöten. Lidingöbanan har varit uppe till debatt vid åtminstone två tillfällen.
Den som vill kan också läsa nr. 1-2006 av VTI-skriften "Lätta Spår", artikeln "Lidingöbanan: Ljusnande framtid?".
Mvh.
Björn Ehnberg
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Helt riktigt sagt och jag reagerade på precis samma sätt. Banan behöver nya vagnar om den ska överleva och vinna resenärernas gunst i det långa loppet.VeVen skrev:Varför?
Borde vara!
Utan förnyelse kommer banan förr eller senare att självdö!
Snarare förr, med tanke på den nuvarande vagnparken.
Det som är charmigt för diggaren på enstaka besök kanske inte tilltalar de dagliga pendlarna.
Banan kommer att få nya vagnar, alltså kommer den att finnas kvar.
![]()
![]()
![]()
anser VeVeN
Mvh Tim
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Hur många A32 har man i option? (är det 70 vagnar?)
Det som är nackdelen med att köra A32 på Lidingöbanan, är om man vill förlänga linjen in i Stockholms centrala delar då A32:an inte är den bästa vagntypen för det.
Och det bästa för linje 21:s överlevnad vore om linjen förlängdes. Antalet resenärer skulle sannolikt öka till det dubbla, eller åtminstone med 25 procent. Kravet på byten vid Ropsten bromsar passagerarantalet på Lidingöbanan.
Om nu Stockholm inför trängselavgifter, så bör man väl även erbjuda något alternativ som gör kollektivtrafiken attraktiv. Att skaka runt i trängselbussar är nog knappast vad kunderna vill
Mikael
Det som är nackdelen med att köra A32 på Lidingöbanan, är om man vill förlänga linjen in i Stockholms centrala delar då A32:an inte är den bästa vagntypen för det.
Och det bästa för linje 21:s överlevnad vore om linjen förlängdes. Antalet resenärer skulle sannolikt öka till det dubbla, eller åtminstone med 25 procent. Kravet på byten vid Ropsten bromsar passagerarantalet på Lidingöbanan.
Om nu Stockholm inför trängselavgifter, så bör man väl även erbjuda något alternativ som gör kollektivtrafiken attraktiv. Att skaka runt i trängselbussar är nog knappast vad kunderna vill

Mikael
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
SL har 70 A32-vagnar i option fram till 2011. Av dessa har man nu, i och med beställningen av 9 ytterligare vagnar till Nockebybanan, utnyttjat 31.Mikael Karlsson skrev:Hur många A32 har man i option? (är det 70 vagnar?)
Det som är nackdelen med att köra A32 på Lidingöbanan, är om man vill förlänga linjen in i Stockholms centrala delar då A32:an inte är den bästa vagntypen för det.
Och det bästa för linje 21:s överlevnad vore om linjen förlängdes. Antalet resenärer skulle sannolikt öka till det dubbla, eller åtminstone med 25 procent. Kravet på byten vid Ropsten bromsar passagerarantalet på Lidingöbanan.
Om nu Stockholm inför trängselavgifter, så bör man väl även erbjuda något alternativ som gör kollektivtrafiken attraktiv. Att skaka runt i trängselbussar är nog knappast vad kunderna vill![]()
Mikael
A32 eller en förlängd version av denna eller motsvarande (typ Bombardier Flexity Link eller Alstom Regio Citadis) är förvisso inte den optimala vagnen för innerstadstrafik, men bör tekniskt kunna trafikera en innerstadslinje (som den till spårväg konverterade stomlinjen 4) fram till Odenplan. På den sträckan borde det inte någonstans behövas mindre kurvradie än 25 m.
Givet att man vill ha genomgående trafik Gåshaga Brygga och Odenplan, vilket kanske inte är alldeles självklart. Ämnet har berörts i många trådar tidigare och eftersom jag tycker att mycket det som kommer upp om LB är upprepningar av det vi tidigare sagt (i brist på verkliga nyheter om banan?) lämnar jag inga hänvisningar, utan den intresserade får själv leta med Forums sökmotor.
Mvh.
Björn Ehnberg
---------------
PS. Det kan vara värt att notera att i Istanbul körs 55 A32-liknande vagnar (de avviker mycket lite från Stockholmsvarianten) som stadsspårväg genom den historiska stadskärnan.
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
A32 är egentligen inte optimal för för trafik på Lidingöbanan, vilket har diskuterats i många trådar, bl.a. här och här. A32 har dock fördelen att den finns dvs. är upphandlad och kan avropas. Skulle det bli frågan om en längre vagntyp, i spannet 37 - 45 m., en handlingslinje som bl.a. ARL (Arbetsgruppen Rädda Lidingöbanan) förespråkar måste det bli frågan om en helt ny upphandling, även om resultatet av denna kanske bleve en vagn som bygger på samma tekniska koncept som A32. Med tanke på LB:s behov av sådana längre vagnar, ~ 7 st., tror jag det är uteslutet med en separat upphandling för LBs del. Enda chansen att handla upp sådana vagnar är i så fall att det går att hänga på Saltsjöbanans upphandling för sammankopplingen med Tvärbanan (givet att SL verkligen kommer att handla upp ett större LRV-fordon för detta ändamål, en fråga som stötts och blötts på detta Forum åtskilliga gånger). Som framhållits i denna tråd kan en sådan upphandling inte gärna göras tidigare än 2010/11 som byggplanerna nu ser ut. Alltså förefaller det i någon mening enklare att acceptera A32 som den möjliga/tillgängliga fordonstypen på LB och istället handla upp de byggentreprenader som krävs för vagntypen. Det blir troligtvis dyrare, vilket naturligtvis inte ökar LBs överlevnadschanser, men nya A32-or skulle kunna levereras i spannet 2008/09/10, efter leveransen till Nockebybanan, medan en ny vagnstyp troligtvis inte kan levereras förrän 2012/13. Så länge kan vi naturligtvis inte vänta!Mikael Karlsson skrev:När tvärbanan byggdes beställdes ett ex antal vagnar för trafiken. Och i optionen utöver det fanns det väl även utrymme även för vagnar till Nockebybanan och Lidingöbanan, samt för framtida utbyggnader av tvärbanan.
Att beställa ytterliggare en vagntyp för Lidingöbanan torde inte vara aktuellt. Utan meningen är väl att A32 ska komma med tiden. Och det är väl ketchupeffekten man väntar på. Bestämmer man sig bara för att Lidingöbanan skall vara klar, så beställs nog A32:orna omgående.
Antalet nya vagnar till Lidingö borde inte vara allt för stort. Några omlopp går säkert att köra med enkelvagnar.
Mikael
Mvh.
Björn Ehnberg
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Inte bara det, men en till fördel med att A32 redan finns i Stockholm är att det finns ett antal förare som både är behöriga på Lidingöbanan och redan är utbildade och behöriga att framföra A32, samtidigt som det borde gå att utblida de övriga förarna på de befintliga vagnarna innan Lidingös egna vagnar anländer vilket torde ge en smidigare övergång till trafik med nya vagnar på Lidingö.Björn Ehnberg skrev:A32 är egentligen inte optimal för för trafik på Lidingöbanan, vilket har diskuterats i många trådar, bl.a. här och här. A32 har dock fördelen att den finns dvs. är upphandlad och kan avropas.Mikael Karlsson skrev:När tvärbanan byggdes beställdes ett ex antal vagnar för trafiken. Och i optionen utöver det fanns det väl även utrymme även för vagnar till Nockebybanan och Lidingöbanan, samt för framtida utbyggnader av tvärbanan.
Att beställa ytterliggare en vagntyp för Lidingöbanan torde inte vara aktuellt. Utan meningen är väl att A32 ska komma med tiden. Och det är väl ketchupeffekten man väntar på. Bestämmer man sig bara för att Lidingöbanan skall vara klar, så beställs nog A32:orna omgående.
Antalet nya vagnar till Lidingö borde inte vara allt för stort. Några omlopp går säkert att köra med enkelvagnar.
Mikael
Mvh Tim
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Det är naturligtvis sant, men om en annan vagnstyp i princip bara skulle vara en förlängd variant av A32 försvinner den relativa fördelen. Med en annorlunda vagnstyp blir det naturligtvis annorlunda.TimK skrev:Inte bara det, men en till fördel med att A32 redan finns i Stockholm är att det finns ett antal förare som både är behöriga på Lidingöbanan och redan är utbildade och behöriga att framföra A32, samtidigt som det borde gå att utblida de övriga förarna på de befintliga vagnarna innan Lidingös egna vagnar anländer vilket torde ge en smidigare övergång till trafik med nya vagnar på Lidingö.
Mvh Tim
A32-orna är ohyggligt lättkörda jämfört med A30, en Lidingöförare lär sig köra en sådan på en dag. Det handlar mest om att man måste vara försiktig både när man drar på och när man bromsar eftersom både motorer och bromsar (helt naturligt) är mycket effektivare. Sista delen av inbromsningsförloppet kräver en del övning för att få ryckfria stopp, eftersom man inte kan manövrera den mekaniska bromsen separat.
Mvh.
Björn Ehnberg
Tjamorsning, Tim, trevligt att Du är tilbaka på Forum, trots att Du numera är over there. Är det Bayonne, N.J. känt för oss som inte bara diggar spårtrafik utan också Bud Grace och hemvist för Ernie Floyd, farbror Sid Fernwilter, bilhandlare Elvis Zimmerman, dr. Enos Pork, pastor Bob, advokat Slick Willie O´Haberman m.fl. Fast ingen av dessa har väl någon anknytning till kollektivtrafiken.

Senast redigerad av Björn Ehnberg den söndag 13 augusti 2006 10:36, redigerad totalt 1 gånger.
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Javisst, det är sant...tänkte int' på det. (Men så bodde jag ju i Sumpan också!)Björn Ehnberg skrev:Det är naturligtvis sant, men om en annan vagnstyp i princip bara skulle vara en förlängd variant av A32 försvinner den relativa fördelen. Med en annorlunda vagnstyp blir det naturligtvis annorlunda.TimK skrev:Inte bara det, men en till fördel med att A32 redan finns i Stockholm är att det finns ett antal förare som både är behöriga på Lidingöbanan och redan är utbildade och behöriga att framföra A32, samtidigt som det borde gå att utblida de övriga förarna på de befintliga vagnarna innan Lidingös egna vagnar anländer vilket torde ge en smidigare övergång till trafik med nya vagnar på Lidingö.
Mvh Tim
Det är visst detsamma Bayonne det handlar om...fast jag känner inte igen något enda av de namn du nämner!Björn Ehnberg skrev:A32-orna är ohyggligt lättkörda jämfört med A30, en Lidingöförare lär sig köra en sådan på en dag. Det handlar mest om att man måste vara försiktig både när man drar på och när man bromsar eftersom både motorer och bromsar (helt naturligt) är mycket effektivare. Sista delen av inbromsningsförloppet kräver en del övning för att få ryckfria stopp, eftersom man inte kan manövrera den mekaniska bromsen separat.
Mvh.
Björn Ehnberg
Tjamorsning, Tim, trevligt att Du är tilbaka på Forum, trots att Du numera är over there. Är det Bayonne, N.J. känt för oss som inte bara diggar spårtrafik utan också Bud Grace och hemvist för Ernie Floyd, farbror Sid Fernwilter, bilhandlare Elvis Zimmerman, dr. Enos Pork, pastor Bob, advokat Slick Willie O´Haberman m.fl. Fast ingen av dessa har väl någon anknytning till kollektivtrafiken.

Mvh Tim
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Någonting som har diskuterats mycket i sammanhanget är om A32 är för liten för även för Lidingöbanan (fastän jag tror som sagt att enda chansen för LB att få en vagn som är bättre anpassad än A32 är en samordnad upphandling med SB).
Jag tillhör dem som har hävdat att det är en förhållandevis smal sak för Bombardier att, om så erfordras, förlänga A32. Jag (och även andra, verkar det som) har tydligen missat att detta redan är gjort. I år vann Bombardier (tillsammans med Vossloh-Kiepe) en upphandling från portugisiska Porto om 30 Flexity Swift-vagnar
Bildmaterial återfinns här och här (bilderna tillhör Bombardier och därför kan jag inte länka in dem direkt).
Mvh.
Björn
PS. Ordern är värd 115 M €, vilket gör ~ 3,83 M €/vagn (alltså i runda slängar hälften av vad t.ex. en X60-vagn kostar) vid denna vagnvolym. Porto är mindre än Göteborg - hur har de råd? Men de kanske inte har några pendeltåg? Vagnarna levereras f.ö. i första svängen som enströmsvagnar (750 V DC) men ska enl. Kiepe kunna relativt enkelt kunna utrustas för tvåströms- dvs. duodrift.
Sth = 100 km/h med alla fyra boggierna motoriserade.
Jag tillhör dem som har hävdat att det är en förhållandevis smal sak för Bombardier att, om så erfordras, förlänga A32. Jag (och även andra, verkar det som) har tydligen missat att detta redan är gjort. I år vann Bombardier (tillsammans med Vossloh-Kiepe) en upphandling från portugisiska Porto om 30 Flexity Swift-vagnar
Bildmaterial återfinns här och här (bilderna tillhör Bombardier och därför kan jag inte länka in dem direkt).
Mvh.
Björn
PS. Ordern är värd 115 M €, vilket gör ~ 3,83 M €/vagn (alltså i runda slängar hälften av vad t.ex. en X60-vagn kostar) vid denna vagnvolym. Porto är mindre än Göteborg - hur har de råd? Men de kanske inte har några pendeltåg? Vagnarna levereras f.ö. i första svängen som enströmsvagnar (750 V DC) men ska enl. Kiepe kunna relativt enkelt kunna utrustas för tvåströms- dvs. duodrift.
Sth = 100 km/h med alla fyra boggierna motoriserade.
Senast redigerad av Björn Ehnberg den söndag 13 augusti 2006 2:11, redigerad totalt 1 gånger.
Att göra ett samordnat inköp av nya vagnar till Lidingö- och Saltsjöbanorna borde vara en god ide. Det väsentliga är väl egentligen bara att de i så fall följer "tvärbanestandard", för att underlätta kommande samtrafik. I övrigt borde det väl vara fritt fram att formge en vagn utförd för att passa dessa banors trafik.
anser VeVeN
anser VeVeN
Re: A32 på Lidingöbanan 2006?
Det där stämmer inte riktigt. Det är idag bara sju vagnar beställda till Nockebybanan, med leverans 2008.Olle skrev:I augustinumret står det att 9 vagnar köpts till Nockebybanan med leverans 2008. Det torde nog vara med adekvat.Johan Eriksson skrev:Enligt Tramways & Urban Transit oktober är det "förväntat att nya vagnar (A32:or) kommer att anskaffas till 2006, för Lidingöbanan".
Stämmer det?
lle.
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: A32 på Lidingöbanan 2006?
Isak, är det så att Du har några uppgifter om att den totala beställningen "bara" skulle ligga på 7 vagnar, eller menar Du att endast sju av de nio föregivna vagnarna faktiskt avdelas till NB? I det protokoll från SL:s styrelse (2006-04-25) där investeringsbeslutet fattas, står i själva beslutet (§ 79) inget antal, utan hänvisas bara till en tjänsteskrivelse från VD, någon som SL notoriskt undviker att lägga med i den utgåva som publiceras på Internet. I ett tilläggsyrkande (bilaga 1) från de borgerliga anges dock "Anskaffning av 9 st spårvagnar typ A32 för Tvärbanan och Nockebybanan".Isak skrev:Det där stämmer inte riktigt. Det är idag bara sju vagnar beställda till Nockebybanan, med leverans 2008.Olle skrev:I augustinumret står det att 9 vagnar köpts till Nockebybanan med leverans 2008. Det torde nog vara med adekvat.Johan Eriksson skrev:Enligt Tramways & Urban Transit oktober är det "förväntat att nya vagnar (A32:or) kommer att anskaffas till 2006, för Lidingöbanan".
Stämmer det?
lle.
Mvh.
Björn