Cx
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Cx
Hej!
Har försökt söka information om vilka Cx-vagnar som finns kvar i trafik, har ej lyckats hitta webbsiter som är uppdaterade, de flesta har gammal info. Någon som kan hjälpa mig? Fråga två: Hur många Cx står och skräpar avställda eller halvskrotade?
Har försökt söka information om vilka Cx-vagnar som finns kvar i trafik, har ej lyckats hitta webbsiter som är uppdaterade, de flesta har gammal info. Någon som kan hjälpa mig? Fråga två: Hur många Cx står och skräpar avställda eller halvskrotade?
För att vara petig så är inte C9 hytt ombyggd! och därför bara littera C9!Kvarne skrev:C6H, C14H, C15H, C9H om jag inte missminner mig helt...kan vara lite fel med vilka som är hyttombyggda och därmed fått ett H på slutet....
Sedan finns det, jag tror det var 7 st, C13H som fungerar med Snöblåsarna...

MKPS: Kolla
http://web.ss.se/vagnhallen/vagntyper.a ... thumb=show
Där hittar du det mesta om cx.

daniel_s skrev:Och som jag tidigare har berättat för dig så är inte heller C14 och C15 hyttombyggda...Sparkfot skrev:För att vara petig så är inte C9 hytt ombyggd! och därför bara littera C9!![]()
Vagntypens historia(C14):
Permanent parkopplade. Tyristorutrustning. Viss elutrustning från fd C1, C2 eller C3 vagnar.
Vagn 1274-1313 grön färgsättning 1985-ca 1991, numera samtliga i blå färgsättning.
Vagn 1281 och 1299 med provboggier typ C20 från ca 1993.
Vissa vagnar ombyggda från 1997 med ändrade förarhytter, beteckningen C14H. Citerat från vagnhallens uppgifter om C14H.
Jo, jag kunde också erinra mig att ha sett C14H i användning på forumet.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Se även denna tråd som beskriver hytt ombyggningen: http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t= ... light=c14h
-
-
Det är alltså inga problem att köra C14/C15 utan följevagnar nu när körförbudet är upphävt för modifierade vagnar. Men det kan finnas andra skäl till att man tar med C13H-vagnar, t.ex. om man ska transportera C14/C15 HY-NA och sedan ta med C6 NA-HY.M224 skrev:Såg ett C14H-tåg vid T-cenralen (TUB 1) riktning söderut, och dom gick utan C13H.Sparkfot skrev:Fråga till Lars S: Får C14H vagnarna rulla på egen hand på tub1 vid vagntransporter eller måste man låna C13H?
//Lars S
Kan ju lägga till att samtliga C15 är ej hyttombyggda och att det fortfarande finns 2 st C14 med ATC utrustning samt ej ombyggda. Dessa två är C14 1280-81 och 1298-99. Och som Lars S skrev, C14 får (om de är ombyggda meed ATP) gå som ledarvagnarn på bana 1. Dock har det ju kommti till nya regler för körning med Cx på bana 1....
-