Att blinka
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Att blinka
Hej igen!
Hur gör ni? Enligt lagen så BÖR man inte blinka när man stannar vid hållplats som ligger ute på gatan (till många bilisters stora förtret). Naturligtvis underlättar det för bakomvarande men ändå...
Hur gör ni? Mvh Jonas
Hur gör ni? Enligt lagen så BÖR man inte blinka när man stannar vid hållplats som ligger ute på gatan (till många bilisters stora förtret). Naturligtvis underlättar det för bakomvarande men ändå...
Hur gör ni? Mvh Jonas
23 år på Linjebuss/Connex. Bussjobbet blev mitt liv - en gång chaufför, alltid chaufför!
Re: Att blinka
Som busspassagerare ibland får jag säga att det är bra. Man kan stå vid en mörk landsväg, när man funderar på om man syns, och då vet jag att bussföraren sett mig, när han börjar blinka. Då kan man sluta att vifta med armar för att få bussen att stanna.Jonas S skrev:Hej igen!
Hur gör ni? Mvh Jonas
Hälsningar Maria i Göteborg
-
Jag blinkar!
Blinkersen skall man använda mycket och ofta (och framför allt i god tid).
Tycker nog att man i de flesta fall blir framsläppt med bussen om man blinkar. Om det beror på att folk tror att vi inte ser något bakom bussratten eller om det är av hjälpsamhet skall jag låta vara osagt
Sen jag började köra buss har jag nog blivit bra mycket bättre på att använda blinkersen även i bilen. Ibland kommer man på sig själv med att blinka för en motorvägsavfart trots att man är helt solo på vägen, men bättre det än att inte blinka när det finns andra i närheten.
/J
Blinkersen skall man använda mycket och ofta (och framför allt i god tid).
Tycker nog att man i de flesta fall blir framsläppt med bussen om man blinkar. Om det beror på att folk tror att vi inte ser något bakom bussratten eller om det är av hjälpsamhet skall jag låta vara osagt

Sen jag började köra buss har jag nog blivit bra mycket bättre på att använda blinkersen även i bilen. Ibland kommer man på sig själv med att blinka för en motorvägsavfart trots att man är helt solo på vägen, men bättre det än att inte blinka när det finns andra i närheten.
/J
- aik_putte
- Kontakt:
Re: Att blinka
Det som Maria säger är helt rätt!Maria skrev:Som busspassagerare ibland får jag säga att det är bra. Man kan stå vid en mörk landsväg, när man funderar på om man syns, och då vet jag att bussföraren sett mig, när han börjar blinka. Då kan man sluta att vifta med armar för att få bussen att stanna.Jonas S skrev:Hej igen!
Hur gör ni? Mvh Jonas
Det är en säkerhet för passageraren att när denne ser att föraren blinkar så har föraren sett att någon står vid en busshållsplats.
Min busshållsplats hemma i Väsby är precis i en kurva där man kommer i 50km/h men den kurvan är täckt av en stor utåtstickande buske som gör att föraren inte kan se om någon är vid hållplatsen förrän denne har passerat halva kurvan och när man ser att föraren kommer i hög fart och man hör att bussen bromsar och att föraren börjat blinka, då vet man att föraren har sett en.
Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se
Själv blinkar jag alltid, oavsett om jag är ensamt fordon på vägen eller ej. Detta då det beteendet för min del sitter i den förlängda märgen. Är m.a.o. hellre övertydlig och syns än att låta övriga trafikanter gissa mina avsikter. Det har under en hel del år funnits bakrutedekaler med texten "Blinkers är bättre än tankeläsning" och det är en sanning som jag helt ansluter mig till. 
Mvh // Nico

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Sen jag började köra buss så har jag börjat visa tecken när jag cyklar, vilket jag i stort sett aldrig någonsin gjorde tidigare (ja jag vet att jag var en dålig trafikant) . Jag känner mig jättefånig varje gång (vet ej varför), men det sitter så hårt i ryggmärgen att jag inte kan låta bli.Jonas Strömblad skrev:J
/J
Jag blinkar även när jag kör bussen tom ut på morgonen och det inte är en kotte ute, det har även hänt att jag slagit igång den vid en riktigt skarp kurva i vägen.
Och för att svara på frågan, alltid blinkers vid hållplats.
//76
-
Beror på var det är. Vid terminaler och hållplatser där man står en längre stund gör jag det. Vid vanliga snabba hållplatsstopp på linjen brukar nog högerblinkersen vara på till dörrarna går igen och det är dags att slå på vänsterblink.Då måste jag passa på att ställa den ofrånkommliga följdfrågan:
När ni stannat vid hpl. stänger ni av blinkersen då?
/J
AlltidJonas Strömblad skrev:Beror på var det är. Vid terminaler och hållplatser där man står en längre stund gör jag det. Vid vanliga snabba hållplatsstopp på linjen brukar nog högerblinkersen vara på till dörrarna går igen och det är dags att slå på vänsterblink.Då måste jag passa på att ställa den ofrånkommliga följdfrågan:
När ni stannat vid hpl. stänger ni av blinkersen då?
/J

23 år på Linjebuss/Connex. Bussjobbet blev mitt liv - en gång chaufför, alltid chaufför!
Så länge som man själv kan motivera sin teckengivning så är båda sätten rätt (blinka tills man stannat eller inte alls) men det får inte bli "följa John" av det hela. Det är redan alldeles för vanligt i trafiken, exempelvis bländar många bilförare av på tok för tidigt (vanligen så fort de anar den mötande bilen, innan vägsträckan mellan bilarna blivit belyst och utan att sänka farten).
Att blinka höger ända tills man ska köra iväg igen är däremot inte tillåtet, teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad (Trafikförordningen 3 kap § 65). Detta är ett oskick som stockholmsförarna har hittat på och som sedan tycks ha spritt sig lite här och var.
Att blinka höger ända tills man ska köra iväg igen är däremot inte tillåtet, teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad (Trafikförordningen 3 kap § 65). Detta är ett oskick som stockholmsförarna har hittat på och som sedan tycks ha spritt sig lite här och var.