Spårvägsmusik

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Björn J.

Spårvägsmusik

Inlägg av Björn J. »

Är det någon som känner till några låtar med spårvägsanknytning?

"Sakta vi gå hem genom stan" är ju en , jag har glömt vem som komponerade (Wolgers? Taube?), men Monica Z. sjöng väl?

Har ni hört "S:t Sigfridsplan" med After Shave/Galenskaparna?
Melodi "Elmers Tune" eller "Voices from Heaven"
Utdrag ur texten:

"...det finns en spårvagn som kommer var elvte minut
och han som kör den, ibland har han haft en turban,
på S:t Sigfrids Plan..."
"Så nästa gång vi passerar per bil och per buss,
då kan vi kosta på oss en pust,
en liten vinkning, en blinkning en rosentulpan,
till S:t Sigfridsplan, till S:t Sigfridsplan, till S:t Sigfridsplan..."

Bara att konstatera att tidtabellen lagts om sedan texten skrevs... och det botaniska epitetet "rosentulpan" kan man ju också undra över...
GS har ju numera (efter sikhen med turbanen) väldigt strikta uniformsregler....

Någon som vet fler låtar?

Bj
Användarens profilbild
2763

Re: Spårvägsmusik

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev:Är det någon som känner till några låtar med spårvägsanknytning?

"Sakta vi gå hem genom stan" är ju en , jag har glömt vem som komponerade (Wolgers? Taube?), men Monica Z. sjöng väl?

Har ni hört "S:t Sigfridsplan" med After Shave/Galenskaparna?
Melodi "Elmers Tune" eller "Voices from Heaven"
Utdrag ur texten:

"...det finns en spårvagn som kommer var elvte minut
och han som kör den, ibland har han haft en turban,
på S:t Sigfrids Plan..."
"Så nästa gång vi passerar per bil och per buss,
då kan vi kosta på oss en pust,
en liten vinkning, en blinkning en rosentulpan,
till S:t Sigfridsplan, till S:t Sigfridsplan, till S:t Sigfridsplan..."

Bara att konstatera att tidtabellen lagts om sedan texten skrevs... och det botaniska epitetet "rosentulpan" kan man ju också undra över...
GS har ju numera (efter sikhen med turbanen) väldigt strikta uniformsregler....

Någon som vet fler låtar?

Bj
Wilmer X:s låt "Pontiac upp till himmelen" börjar med att Nisse Hellberg läser en ingress som går ungecirka så här:
Wilmer Kryss skrev: Det finns en gammal frälsningslåt som heter spårvagn upp till himmelen ...
Således torde den ock finnas...

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Eddie Meduza har gjort en låt med titeln "den runkande spårvagnschafförn". Riktigt lustig!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Björn J. skrev:/.../
Beppe Wolgers skrev den svenska texten till "Walking my baby back home". Det är någon av de riktigt stora underhållningsmusikerna från USA som skrev den på femtiotalet. Kommer bara inte ihåg vem i skrivande stund.
Björn J. skrev:Har ni hört "S:t Sigfridsplan" med After Shave/Galenskaparna?/.../
Ja!

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Spårvägsmusik

Inlägg av BosseW »

Jodå, jag känner till en låt som kom till när Malmö fick sin första elektriska spårväg. Den ska sjungas på melodin "Oh Susanna" och går så här:

Nu vi världens bästa spårväg fått
och den näst den bästa är
nu för oss en vacker saga blott
kan jag gärna påstå här.
Kampar draga ej nu mer som ni vet,
nej nu det går med snälltågsfart och elektricitet.

Bingibing, man hör nu var man går,
och så får man ju se opp.
Ty så lätt ju var och en förstår
man nu hinner ej säj stopp.
Farten är ju som redan envar vet
rätt hastig nu då driften är med elektricitet.

Och till vagnar har man maken ej
uti hela världen sett.
Därför kan man om vår spårväg säg,
den är fullt ut nummer ett.
Runt kring staden det går nu som ni vet
och ingen drift jämföras kan med elektricitet.

Och som kungar förarna de stå
i sin vackra uniform,
och de lika lugna vara få
uti solsken som i storm.
Stolta äro de ty var en ju vet
att utan dem skall vagnen stå trots elektricitet.

Man för tio öre nu kan få
sig en tur runt omkring stan.
Så man nu ej mer behöver gå,
nej man åker hela dan.
Och behagligt det är ju som ni vet,
att åka i en vagn som går med elektricitet.

När på livet trött man en gång är
ska, govänner, snart ni se.
På elektrisk spårvagn av det bär
till himlasalarne.
Och det blir väl en stor bekvämlighet
till himlen komma åkande med elektricitet.

/ Bosse
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Nån dag när jag har ork, lust och ett nytt sequencerprogram, skall jag skriva en låt om spårvagnar. Det finns dock viss risk för att den blir av modell August-techno-mainstream-total-skitmusik...

fast den handlar ju isf om spårvagnar :D:D

får se när den dagen kommer...
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

På 100 årskalaset förra sommaren sjöng vi en låt med melodi från "Elektrisetsvisan" fast med annan text då... jag hittar tyvärr inte mitt exemplar i röran på mitt skrivbord just nu, men kanske återkommer...

Bj.
Olle Mornell

Inlägg av Olle Mornell »

"...göken gol i öster och i Västertorp en spårvagn..."

Ove Törnqvist sjöng den.

Jag har för mig att Eldkvarn har någon låt med ordet spårvagn i. Minns inte.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Olle Mornell skrev:"...göken gol i öster och i Västertorp en spårvagn..."

Ove Törnqvist sjöng den.

Jag har för mig att Eldkvarn har någon låt med ordet spårvagn i. Minns inte.
"3:ans spårvagn genom ljuva livet".

Anders
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Olle Mornell skrev:"...göken gol i öster och i Västertorp en spårvagn..."

Ove Törnqvist sjöng den.
Ånej, han var finurligare än så, ordkonstnären Owe. "... och solen vände i öster och i Västertorp en spårvagn" löd texten och det stämde ju en gång i tiden. Att en spårvagn vände i Västertorp alltså.

F.ö. har det här temat varit uppe en gång tidigare. Möjligen var det Postvagnen.

En Göteborgsgrupp som jag inte minns namnet på gjorde en låt som hette "När man kan åka spårvagn" i början av 90-talet.

I countryfadern A.P. Carters "Hello stranger" förekommer frasen "everytime I ride the Sixth and Fourth street car". Finns antagligen i ett antal inspelningar. Jag har en som Emmylou Harris gjorde 1976 och som finns i samlingsalbumet Best of Emmylou Harris
Per-Åke Sjögren
Kontakt:

Spårvägsmusik

Inlägg av Per-Åke Sjögren »

I boken "Göteborgarnas Spårvägar hundra år 1979" finns ett citat från en rallarvisa:
"Ta hit ett spett å ge hit en borr,
sätt en slägga i min hand - i sitt anletes svett, utan knot och knorr
ska Du se en verklig man.
Ja, en verklig karlakarl minsann,
en som jämt ä klar å vill å kan.
Här ska slaget stå, här ska banan gå
å här ä en som har krafter för två"
:lol: Per-Åke
/Per-Åke
PerGH

Inlägg av PerGH »

Björn J. skrev:

Bj
Nja nästan rätt :lol: Kompositören hette Fred Ahlert och sången heter egentligen Walking my baby back home. Skriven 1930. Den svenska texten skrevs däremot av Beppe Wolgers och framfördes först av Monica Zetterlund.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

PerGH skrev:
Björn J. skrev:

Bj
Nja nästan rätt :lol: Kompositören hette Fred Ahlert och sången heter egentligen Walking my baby back home. Skriven 1930. Den svenska texten skrevs däremot av Beppe Wolgers och framfördes först av Monica Zetterlund.
Eller snarare en av de svenska texterna. Det finns nämligen en som heter något i stil med När jag går hem över Älvsborgsbron men till trots för att den utspelar sig i Göteborg kan jag inte dra mig till minnes att det finns några trevliga klingande blå saker i den.

/T
Med reservation för tyckfel.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Att jag blandade in Evert Taube i dessa funderingar var att jag har låten på en vinylskiva, en samligsskiva från radioprogrammet "Eldorado" och där var väl någon upphottat Tabelåt med...
Men Taube var iallfall spårvagnskonduktör någonstans i S.Ameriak om det nu stämmer.

Den låten som Tony nämner kan komma från ett trubadurpar från Göteborg som skrev om flera kända visor och framförde desa under namnet "Andersson och Flack" (anspelning på "Adolphson och Falk") och hela deras existens var just "anspelning" med ton(!)vikt på sista stavelsen då. Jobbade på accord gjorde dom ju också...

En del krogspelningar på kända ställen i stan, men även på Liseberg, skolor och ålderdomshem, medverkade någon gång i "Bimbolotto" samt något Oldsbergprogram på TV.

Nåväl, här är ett urval av låtar och visor som dom hade på reportoaren, en del helt egenkomponerade, annat väl stulet och ofta väl förvanskat.

"Jag trivs bäst på öppen anstalt" (nära dörren vill jag bo) Någonting med att Lundell fick en cellsam månad för rattfylla eller hur det var.
"Mellan Domus och Paley" (Kungsportsavenyen, Cooperativets stora varuhus och caféet "Evas Paley")
"Fyra bögar och en kåt Carola" Stoppades av radionmämnden, parodi på en schlagerlåt som också stoppades då den innehöll vissa företagsnamn... Cola och Bugg. Dom där "fyra" anspelade väl på Herreys, men dom var väl bara tre... så hur det hängde ihop egentligen vet nog ingen.
"Jag skall hoppa framför pendeltåget" Framfördes i Rally, med detta programs skapare som upphovsmän.
Parodin gjordes på Ted Gärdestads låt "Jag skall hoppa från Eifeltornet" men den dystra poarodin på texten skrevs redan två år innan Ted suicedrade på nämnda sätt, riktigt otäckt i flera bemärkelser.
Blev också stoppad av radionämnden.
Om det nu inte var så himla tragiskt och svart så skulle det ju kunnat bli en bra lokaltrafiklåt... kanske... PUT? nej, glöm det!

Någon helsnurrig parodi på ett par Robbanlåtar hanns väl också med, jag vet iallafall att jag hjälpte paret att sprutmåla en gitarr, ljusblå.
"Stan är full av blattar" (Stan är full av vatten) stoppades dock av egencensuren och det var ju en himla tur det! För rasism var inte något som dom gillade, tvärtom. Istället gjordes denna låt om till någonting som skulle kunna vara en slägga i alkoholdebatten, "Stan är inte full av vatten" vill jag minnas att det blev. Robbans promotionsbolag eller vad det heter lär ha protesterat mot den offentliga stölden, sägs det.

En "Rauk & roll"-parodi på "Snabbköpskassörskan" blev väldigt populär, minns bara inte den titeln. Då kallade man sig iallafall "Di få underbordi"...

Likaså Snöstorm/Snowstorms" låt "Hem till Hising Island"
"Diggilo-Diggiley" men med texten "...alla pinkar på mig, det är därför jag har gula skor..." riktigt kul! snacka om skvalmusik.

Sedan gjordes bejublade parodier på Status Quo (hette då Status Two), Rolling Stones, Beatles (en fisklåt, "Ål You need is ...").
Nois och Gyllenetider fick sig på åttiotalet också en känga, gemensamt i någotslags meadly "Gyllene nois" men den titeln var någ stulen från "han med Enköpingståge´ Totte Wallin)

Vidare gjordes det parodier på låtar från Uggla, Ledin, och Medusa... hur nu det gick till...

Den som gick på göteborspubar och restauranger i skiftet mellan 80 och 90-tal har säkert hört "Andersson och Flack", han som kallade sig "Flack" jobbade en tid på spårvägen, först på färdtjänsten, sedan bakom något skrivbord någonstans. Numera fritidslantbrukare i Halland. "Andersson" var mentalskötare på Lillhagen, senare spelbutiksägare, numera förtidspensionär i egenrenovert hus i Lysekil.
Väldigt få vet vad dom egentligen heter... Men "väldit goa gubbar"...

Bj.
Senast redigerad av Björn J. den torsdag 03 april 2003 11:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Björn J. skrev:"Mellan Domus och Paley" (Kungsportsavenyen, Cooperativets stora varuhus och caféet "Evas Paley")

Bj.
Var det då de kallade sig "Di få unda bårdi" (uttalat med gotländsk dialekt, med reservation för stavningen)... :roll: ? Eller har de snott låten som ovan nämnda grupp ligger bakom?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Vi får inte glömma Galenskaparna oc After Shaves "Kortedala spårvagn"
Mycket trevlig video.
Tar upp det alltid aktuella med att man alltid skall sitta vid förnstret och inte sätta sig bredvid någon annan.
Bantekniker
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Ulrik Berggren skrev:
Björn J. skrev:"Mellan Domus och Paley" (Kungsportsavenyen, Cooperativets stora varuhus och caféet "Evas Paley")

Bj.
Var det då de kallade sig "Di få unda bårdi" (uttalat med gotländsk dialekt, med reservation för stavningen)... :roll: ? Eller har de snott låten som ovan nämnda grupp ligger bakom?
En grupp som hette något i stil med "Di fa under bordi" hade i alla fall en mindre hit med Dover-Calais-parodin. Var det samma grupp med annat namn eller var det en annan låt med samma namn? "Di fa" var i alla fall från Göteborg och i något frågesportsprogram för några år sedan så förvånades jag över att det tydligen ansågs som allmän kunskap att några av gruppens medlemmar senare bildade - Black Ingvars! Det hade jag ingen aning om; däremot så lanserades Black Ingvars mer eller mindre genom att sångarens bror var programledare för ett ganska populärt morgonprogram i Sveriges Radio...

Anders
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Enlig vad jag förstått har det förekommit en del "korsbefruktning" emellan olika grupper och konstellationer vid denna tid, även senare.
En av Black Ingvarsarna bor eller iallafall bodde nästan granne med mig, och han har barn i samma klass som mina barn... så jag kan ju alltid fråga...
"Vid denna tid" alltså i skiftet mellan 80 och 90-tal och kanske något tidigare var det ju väldigt populärt att parodiera olika musikgrupper, och detta skedde rikligt, vem som var vem och vem som gjorde vad vet jag inte, men "Andersson och Flack" använde detta namn enbart då de gjorde parodi på "Snabbköpskassörskan".
Liksom de hette "Staus Two" när dom sjöng "What ever You don´t" med golvmoppar på huvudet...

I övrigt fanns det ett coverband som just hette "Status Two" också det med anknytning till spårvägen och bussgaraget i Kville som uppträdde mer seriöst. En av medlemmarna var anställd av GS, jag tror det var sångaren, trummisen höll på med modelljärnväg, det var så jag fick kännedom om bandet.

Nu börjar jag komma bort ifrån frågan som jag ändå inte kan svara på... Men ett band, även det ett coverband från Hisingen hette "Arnold Laynes"
Dom hade en hel del träffsäkra Pink Floydtolkningar, det hände ganska ofta att dom hade spelningar i Flunsåsparken.
Kopplingar till "Kai Marin och Sticks" lär ha förekommit, menb jag är inte säker.

Jag hjälpte till i ett annat band som vi kallade "Powerplant" och sneglade en hel del på tysk technosynth, jag tror inte ens att ordet "technosynth" var uppfunnet då... men de tyska stereotypa rymerna satt väldigt bra!
Det blev även en del medly på typ; Oxygen/Equionox, ja J.M. Jarre då...
Översätt "Powerplant" till tyska så förstår ni vad "tysk technosynt" betyder, bandet nådde aldrig över "Fritidsgårsnivån" och min roll i bandet var att dra kablar och att köra pickupen...

Bj. (hade ingen framtid i musikbranchen)...
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Bobjörk skrev:Vi får inte glömma Galenskaparna oc After Shaves "Kortedala spårvagn"
Mycket trevlig video.
Tar upp det alltid aktuella med att man alltid skall sitta vid förnstret och inte sätta sig bredvid någon annan.
Ja den sitter ju väldigt bra!

Dom gjorde ju även "Wavrinskys plats" liksom "Sankt Sigfridsplan" den senare har jag ju redan berättat om... Men i "Wp" är det tyvärr ingen spårvägsanknytning vad jag minns...

"ring mäj sen!"

Bj.
Användarens profilbild
Tobba

Inlägg av Tobba »

Erinrar mig Blandarens version av slutet på Fjäriln vingad...

"Fålen yvs och hjulet dammar
trean milt mot Haga ler."
Låst