Vad sägs om en bildgåta i all enkelhet ?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vad sägs om en bildgåta i all enkelhet ?
Var kan man hitta dessa spår månntro och vad heter den närmaste hållplatsen ?

Eftersom ingen annan känner sig hågad får väl jag börja vrålgissandet:
Det ser ut som meterspår och bilden ger nordenkänsla, ty det finns rester av gamla snödrivor i bilden som verkar tagen på vårvintern. Då finns det inte mycket annat att välja på än Helsingfors.
Närmaste hållplats? ingen aning - men finns det inte någon som heter Senatstorget eller så? I så fall gissar jag på den.
mvh/ Jörgen G
PS
För övrigt kommer du säkert att få bannor av webb- eller infomästarna eftersom du lagt en bildgåta under "Allmänt om lokaltrafik" i stället för "Visa bilder" /DS
Det ser ut som meterspår och bilden ger nordenkänsla, ty det finns rester av gamla snödrivor i bilden som verkar tagen på vårvintern. Då finns det inte mycket annat att välja på än Helsingfors.
Närmaste hållplats? ingen aning - men finns det inte någon som heter Senatstorget eller så? I så fall gissar jag på den.
mvh/ Jörgen G
PS
För övrigt kommer du säkert att få bannor av webb- eller infomästarna eftersom du lagt en bildgåta under "Allmänt om lokaltrafik" i stället för "Visa bilder" /DS
Bildgåta
Det ser ut som korset vid Glaspalatset spåret neråt i bild går till Centralstationen. En bild taget från korset.

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Bildgåta
Men är det inte tre spår i gatan där spåret går rakt fram? Men det är klart - det är mer än tio år sedan jag var där så de kan ju ha byggt om både en och två gånger...17AGR skrev:Det ser ut som korset vid Glaspalatset spåret neråt i bild går till Centralstationen. En bild taget från korset.
Jäpp, Helsingfors. Kolla in länken till "Vagnhallen" under "Fakta" på härvarande webbplats för att se många av våra nordiska spårvagnar.BaneDelf skrev:Er dette i Finland?
mvh/ Jörgen G
Bilgåta
En bild längst gatan åt vänster i bild på bildgåtan, obs filkörning med spårvagn.

AGR
Jag hävdar ju också Helsingfors.
Men det var inte därför jag skrev...
Jag undrar bara var i bilden Jörgen såg "rester av gamla smödrivor"..?
Inte för det tillför diskussionen någon nyttig kunskap utan mest för att stilla min nyfikenhet, då jag inte ser dessa rester av föregående vinters nederbörd. Eller beror färgerna på att Stefan använt en film från ett företag med samma namn ett japanskt berg?
"Vårvinter" kan jag gott hålla med om, kolla ljuset och färgtonerna i biden.
Jag tycker denna färgskala i de kalla färgerna med litet blått och grönt är ganska läckert i stadsmiljö. Ljuspelet i skyltfölnter och i nedgången till någon slags underjordisk verksamhet förstärker detta ordentligt.
Våga jag gissa att Stefan tagit (=exponerat) bilden från sitt hotellrum?
Är det ena av de anslutande spåren bara enkelspår, eller er det dubbelt men hamnat utanför bilden?
Jo som bildkomposition så gillar jag bilden, den har en egen profil och det är en bild man kommer ihåg, bra komposition! en profesionell betraktare hade väl sagt någonting om "korsande diagonaler"...
Bj.
Men det var inte därför jag skrev...
Jag undrar bara var i bilden Jörgen såg "rester av gamla smödrivor"..?
Inte för det tillför diskussionen någon nyttig kunskap utan mest för att stilla min nyfikenhet, då jag inte ser dessa rester av föregående vinters nederbörd. Eller beror färgerna på att Stefan använt en film från ett företag med samma namn ett japanskt berg?
"Vårvinter" kan jag gott hålla med om, kolla ljuset och färgtonerna i biden.
Jag tycker denna färgskala i de kalla färgerna med litet blått och grönt är ganska läckert i stadsmiljö. Ljuspelet i skyltfölnter och i nedgången till någon slags underjordisk verksamhet förstärker detta ordentligt.
Våga jag gissa att Stefan tagit (=exponerat) bilden från sitt hotellrum?
Är det ena av de anslutande spåren bara enkelspår, eller er det dubbelt men hamnat utanför bilden?
Jo som bildkomposition så gillar jag bilden, den har en egen profil och det är en bild man kommer ihåg, bra komposition! en profesionell betraktare hade väl sagt någonting om "korsande diagonaler"...
Bj.
Uppe i högra hörnet, under reklam-/infotavlan är gångbanan fuktig utefter kanten. I den fukten tycker jag mig se konturerna av en gammal, mycket sk*ti*g, nedsmulten snödriva. (Ja, jag var fototolk i lumpen, så lite rubbad är jag när det gäller att att läsa bilder. Hoppas bara det inte är så allvarligt att det kvalificerar till intagning på din arbetsplats Björn)Björn J. skrev:/.../Jag undrar bara var i bilden Jörgen såg "rester av gamla smödrivor"..?
Inte för det tillför diskussionen någon nyttig kunskap utan mest för att stilla min nyfikenhet, då jag inte ser dessa rester av föregående vinters nederbörd. /.../
Dessutom konstaterar jag på AGR:s senaste bild från korsningen att det verkligen varit/är tre spår till vänster, så helt fel ute var jag tydligen inte. Finns denna lösning kvar eller är den bortbyggd? Stefans bild är ju finurligt nog beskuren så att detta inte avslöjas.
mvh/ Jörgen G
Hmm, kul att bildgåtan rönte sådant gensvar.
AGR hade rätt. Bilden är tagen uppifrån sjunde
våningen på hotell Vaakuna i riktning mot Forum.
Hållplatsen Glaspalatset ligger strax till höger.
Någon av er undrade om det går tre spår ner till
Järnvägsstationen. Nej, det är bara två.
Har säkert någon bild på det hemma också.
Tyvärr har jag inte kunnat svara tidigare pga att
jag vägrar att gå in här på Forum hemifrån eftersom
det tar alldeles för lång tid att ladda sidorna med
modem. Hoppas att det är OK ändå...
AGR hade rätt. Bilden är tagen uppifrån sjunde
våningen på hotell Vaakuna i riktning mot Forum.
Hållplatsen Glaspalatset ligger strax till höger.
Någon av er undrade om det går tre spår ner till
Järnvägsstationen. Nej, det är bara två.
Har säkert någon bild på det hemma också.
Tyvärr har jag inte kunnat svara tidigare pga att
jag vägrar att gå in här på Forum hemifrån eftersom
det tar alldeles för lång tid att ladda sidorna med
modem. Hoppas att det är OK ändå...
Jörgen:
Ja om du lider av någon demens av något slag, så kanske jag kan ordna en permanetplats, en förutsättning till är att du är mantalskriven i Örgryte SDN, men väntetiden är väldigt lång, så det kanske lika bra är att ute i god tid vara....
Psykiatrin lämnade jag för en del år sedan, innan jag blev själv allt för påverk... eh "yrkesskadad" heter det ju.
Jo nu ser jag snödrivsresterna, har bättre bildskärm här hemma, har faktisk snabbare Internetuppkoppling hemma en på jobbet.
Bara att beklaga alla stackare runt om i landet som saknar denna möjlighet.
Bj.
Ja om du lider av någon demens av något slag, så kanske jag kan ordna en permanetplats, en förutsättning till är att du är mantalskriven i Örgryte SDN, men väntetiden är väldigt lång, så det kanske lika bra är att ute i god tid vara....
Psykiatrin lämnade jag för en del år sedan, innan jag blev själv allt för påverk... eh "yrkesskadad" heter det ju.
Jo nu ser jag snödrivsresterna, har bättre bildskärm här hemma, har faktisk snabbare Internetuppkoppling hemma en på jobbet.
Bara att beklaga alla stackare runt om i landet som saknar denna möjlighet.
Bj.
Nej, det får sonen fixa när det är dags. Inbillar nämligen inte att det är så farligt ännu. Å andra sidan kanske man skulle kunna samla såna som oss på ett och samma hem. Då kunde vi sitta där och resonera om spårvagnen ditten och datten på ålderns höst.Björn J. skrev:Jörgen:
Vilken då, att se snödrivsresterna eller att ställa sig i kö till hemmet i Örgryte?Björn J. skrev:/.../Bara att beklaga alla stackare runt om i landet som saknar denna möjlighet.
mvh/ Jörgen G
....Bara att beklaga alla stackare runt om i landet som saknar denna möjlighet....
Vilken då, att se snödrivsresterna eller att ställa sig i kö till hemmet i Örgryte?
Eh... kallas väl "Alzeimer light"... någonting i texten tycks ha fallit bort i mitt klipp och klistrande.
Nä, det var bristen på bredband som somliga lider utav jag ville beklaga.
Och här på jobbet har vi ett fruktansvärt segt nätverk, jag tror inte att det egentligen är någon kabel, utan stadsdelens fd. arbetslösa som springer eller cyklar (förklaras i annan tråd om bilåknings minskning i Örgryte) fram och tillbaka mellan servrarna med disketter... eller kanske floppydiskar.
Bj.
Vilken då, att se snödrivsresterna eller att ställa sig i kö till hemmet i Örgryte?
Eh... kallas väl "Alzeimer light"... någonting i texten tycks ha fallit bort i mitt klipp och klistrande.
Nä, det var bristen på bredband som somliga lider utav jag ville beklaga.
Och här på jobbet har vi ett fruktansvärt segt nätverk, jag tror inte att det egentligen är någon kabel, utan stadsdelens fd. arbetslösa som springer eller cyklar (förklaras i annan tråd om bilåknings minskning i Örgryte) fram och tillbaka mellan servrarna med disketter... eller kanske floppydiskar.
Bj.
Håller med dig Bj.
Men det är därför som jag hellre använder PV som går
betydligt snabbare och som ger en bättre överblick.
Inte 70 gif-bilder som ska laddas varje gång osv...
Det är fortfarande för tidigt att utesluta modemanvändare
när man utvecklar webbapplikationer.
Ska se om jag kan lägga upp någon/några bilder till från
Helsingfors ikväll... Några önskemål ?
Det är diskuterat förut. Om din webbläsare är inställd default, så laddas bara de 70 gif-bilderna en gång! De cashas lokalt på din burk, så webbläsaren använder sig av dem, för att det ska gå fortare. Så den inte behöver hämta hem dem på nytt varje gång. Smart!Stefan N skrev:Håller med dig Bj.

Går det för långsamt, bör du kolla hur mycekt minne du har, eller ditt grafikkort. För har du lite minne och/eller ett grafikkort som är för långsamt eller har för lite minne, så tar det tid för den att rita upp grafiken varje gång.
Oftast är det det som är flaskhalsen hos folk: klent grafikkort!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark