Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm moderniserer
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Mikael Lund
- Inlägg: 35
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:25
- Ort: København
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm moderniserer
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, der som sikkert mange ved fejrer 25 års jubilæum med et stort kavalkadearrangement i weekenden 31. maj / 1. juni - og et specielt dagen før-program fredag 30. maj, se hjemmesiden www. sporvejsmuseet.dk - har besluttet at ændre konceptet for afviklingen af trafikken på normalsporsstrækningen lige så snart jubilæet er overstået.
I juli 2002 anskaffede museet et enmandsbetjent ledvogn fra Düsseldorf - vogn 2412 (tidligere prøvevogn i København) - og man har netop besluttet at anskaffe yderligere en søstervogn 2410. Der er desuden mulighed for at anskaffe enten 2415 eller 2418 og hvis der træffes beslutning om yderligere en vogn af samme type - der er møde herom i aften den 1. april - vil den normale drift fremover blive klaret af de tre Düsseldorf-ledvogne ( 1 i københavns-udgave og to i tysk udgave)
Derved opnår vi to ting: Dels vil vi kunne køre 6/7 minutter drifts altid på normalsporet, hvilket er publikumsvenligt, og dels vil vi kunne klare driften med kun tre mand, hvilket gør tjenestefordelingen lettere.
De øvrige vogne vil så kun blive brugt sporadisk i driften, men antallet af 'special events'-weekender vil blive øget.
Så skynd jer til Skjoldenæsholm hvis I fortsat vil se et større antal ældre vogne i drift.
Bedste hilsner
I juli 2002 anskaffede museet et enmandsbetjent ledvogn fra Düsseldorf - vogn 2412 (tidligere prøvevogn i København) - og man har netop besluttet at anskaffe yderligere en søstervogn 2410. Der er desuden mulighed for at anskaffe enten 2415 eller 2418 og hvis der træffes beslutning om yderligere en vogn af samme type - der er møde herom i aften den 1. april - vil den normale drift fremover blive klaret af de tre Düsseldorf-ledvogne ( 1 i københavns-udgave og to i tysk udgave)
Derved opnår vi to ting: Dels vil vi kunne køre 6/7 minutter drifts altid på normalsporet, hvilket er publikumsvenligt, og dels vil vi kunne klare driften med kun tre mand, hvilket gør tjenestefordelingen lettere.
De øvrige vogne vil så kun blive brugt sporadisk i driften, men antallet af 'special events'-weekender vil blive øget.
Så skynd jer til Skjoldenæsholm hvis I fortsat vil se et større antal ældre vogne i drift.
Bedste hilsner
Mikael Lund
København
København
- Mikael Lund
- Inlägg: 35
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:25
- Ort: København
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm moderniserer
Nu har jeg aldrig været helt overbevist om god norsk lugtesans, så det kunne være at vore norske venner skulle være mindre skeptiske....
I dagens verden må også museer viser villighed til at ændre/tilpasse sine koncepter for at imødekomme kundeønsker og kigge på resourcerne.
Og så vil slidet på de gamle vogne jo blive mindre - man kan vel kalde det et tillempet Djurgårdsliniekoncept....
Bedste hílsner
Mikael Lund
I dagens verden må også museer viser villighed til at ændre/tilpasse sine koncepter for at imødekomme kundeønsker og kigge på resourcerne.
Og så vil slidet på de gamle vogne jo blive mindre - man kan vel kalde det et tillempet Djurgårdsliniekoncept....
Bedste hílsner
Mikael Lund
Mikael Lund
København
København
samma här...Andy skrev:Hmmm, ingen dårlig ide hvis man har lite folk på museet, men jeg lukter 1. April.........
Andreas
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm moderniserer
Jeg forstår konseptet Mikael, men jeg er/var som sagt skeptisk siden vi hadde med 1 april å gjøre.Mikael Lund skrev:Nu har jeg aldrig været helt overbevist om god norsk lugtesans, så det kunne være at vore norske venner skulle være mindre skeptiske....
I dagens verden må også museer viser villighed til at ændre/tilpasse sine koncepter for at imødekomme kundeønsker og kigge på resourcerne.
Og så vil slidet på de gamle vogne jo blive mindre - man kan vel kalde det et tillempet Djurgårdsliniekoncept....
Bedste hílsner
Mikael Lund
Altså. sånn som jeg forstår deg rett, så vil man ha et antall driftsvogner (2410, 2412, og eventuelt de to andre) og da spare på de gamle danske vognene............
Skulle en av disse gjøres om til København vogn??????
Har man plass til disse vognene på museet da?
Det er jo allerede noe trangt der............
Andreas
Menar du Nordsjællands Elektricitets og Sporvogns AktieselskabBaardB skrev:Så nesa er det ikke noe galt med![]()
![]()
![]()
/Baard
i så fall finns det ju ett antal fordon som varit i detta forna trafikföretags ägo på Skjolde

/T
Med reservation för tyckfel.
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm moderniserer
For en god ordens skyld - og især af hensyn til min gode ven Andy - må jeg nok hellere afkræfte indholdet af denne mail, der som de fleste nok helt rigtigt har gættet var inspireret af datoen 1. april.
Men hvad der er korrekt er, at Skjoldenæsholm har anskaffet søstervogn 2410 i driftsklar stand, men det er ikke tanken at anskaffe yderligere vogne af denne type.
Skulle man have lyst til at køre 6/7 minutters drifts på Skjoldenæsholm med tre enmandsbetjente vogne ville det faktisk kunne lade sig gøre med 2412, 2410, HHA PCC-vogn 3060, Rostock 797+924, Odense nr. 12 og¨-delvis - Malmö nr. 74.
Men rolig - der vil altid være en overvægt af danske sporvogn i drift på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm og gudskelov er bemandingssituationen generelt så rimelig, at vi altid kan bemande mindst 2 tremands-vogntog.
Det er dog vort indtryk, at publikum finder det meget interessant med en stor variation i kørselsudbuddet og derved muligheden for at sammenligne gammelt og nyt.
Bedste Hilsner
Mikael Lund
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Men hvad der er korrekt er, at Skjoldenæsholm har anskaffet søstervogn 2410 i driftsklar stand, men det er ikke tanken at anskaffe yderligere vogne af denne type.
Skulle man have lyst til at køre 6/7 minutters drifts på Skjoldenæsholm med tre enmandsbetjente vogne ville det faktisk kunne lade sig gøre med 2412, 2410, HHA PCC-vogn 3060, Rostock 797+924, Odense nr. 12 og¨-delvis - Malmö nr. 74.
Men rolig - der vil altid være en overvægt af danske sporvogn i drift på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm og gudskelov er bemandingssituationen generelt så rimelig, at vi altid kan bemande mindst 2 tremands-vogntog.
Det er dog vort indtryk, at publikum finder det meget interessant med en stor variation i kørselsudbuddet og derved muligheden for at sammenligne gammelt og nyt.
Bedste Hilsner
Mikael Lund
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Har dere ikke et S83-tog som kan gaa enmannsbetjent ogsaa?
Yngve
Synd at bemanningsistuasjonen er bra, kunne tenke meg en sessong som S83-foerer.Gäst skrev:Men rolig - der vil altid være en overvægt af danske sporvogn i drift på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm og gudskelov er bemandingssituationen generelt så rimelig, at vi altid kan bemande mindst 2 tremands-vogntog.
Yngve
Joda, de har toget 203+589 op museet der nede, men toget er det jeg har hørt litt for langt til plattformen på forplassen der, spessielt hvis man da også kjører med leddvogner!Yngve skrev:Har dere ikke et S83-tog som kan gaa enmannsbetjent ogsaa?
Synd at bemanningsistuasjonen er bra, kunne tenke meg en sessong som S83-foerer.Gäst skrev:Men rolig - der vil altid være en overvægt af danske sporvogn i drift på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm og gudskelov er bemandingssituationen generelt så rimelig, at vi altid kan bemande mindst 2 tremands-vogntog.
Yngve
Du må ha en viss opplæring for å kunne kjøre på museet der, men jeg har hørt rykter om at man lar erfarene vognførere slippe litt billigere unna.....
Andreas
- Mikael Lund
- Inlägg: 35
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:25
- Ort: København
Ja, det er jo ikke nemt at huske alle vognene.
Det er helt rigtigt, at vi naturligvis også har OSLO-vogntoget 203 + 589, som vil kunne køre enmandsbetjent, men der er ikke helt så mange vognstyrere, der er omskolet til dette vogntog som der er til de øvrige enmandsbetjente vogne.
Det var nu ikke derfor jeg ikke nævnte det - jeg glemte det simpelthen. Undskyld NORGE!
I øvrigt har vi her i foråret flyttet sammenfletningsskiftet mellem spor A og spor B ca. 75 meter udad og det muliggør en forlængelse af perronerne ved spor A og spor B, således at vi fremover ikke får noget problem med at kunne have OSLO-toget og en ledvogn stående ved perron samtidig.
Bedste hilsner fra Danmark
Det er helt rigtigt, at vi naturligvis også har OSLO-vogntoget 203 + 589, som vil kunne køre enmandsbetjent, men der er ikke helt så mange vognstyrere, der er omskolet til dette vogntog som der er til de øvrige enmandsbetjente vogne.
Det var nu ikke derfor jeg ikke nævnte det - jeg glemte det simpelthen. Undskyld NORGE!
I øvrigt har vi her i foråret flyttet sammenfletningsskiftet mellem spor A og spor B ca. 75 meter udad og det muliggør en forlængelse af perronerne ved spor A og spor B, således at vi fremover ikke får noget problem med at kunne have OSLO-toget og en ledvogn stående ved perron samtidig.
Bedste hilsner fra Danmark
Mikael Lund
København
København