Norrköping, Sverige: Halvars glass

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Norrköping, Sverige: Halvars glass

Inlägg av Reimersholme71 »

Världsberömda Halvars Glass, omnämt av Eldkvarn i en sång om Södra Promenaden, är ett ganska diggabelt ställe, både vad gäller glass och vad gäller spårvagn. Glasskiosken ligger bredvid De Geerskolans gymnasium, i Södra Promenadens Byggnadsminnesförklarade allé.

Att ta sig dit är enklast med spårvagn linje 3 till hållplats Gymnastikgatan. Gymnastikgatan är i sin första del stenlagd med natursten, precis som för 150 år sedan. Gymnastikhallen som givit gatan sitt namn står vid Nygatan i dess fond.

Glass serveras dagligen under sommartid - öppningsdatum brukar sättas av vädret på våren! Det finns goda möjligheter att sitta under ett träd med sin glass och se spårvagnar rulla föbi. Dessutom går många (alldeles för många om du frågar mig) landsortsbussar på Nygatan, samt stadsbuss nummer 113, Norrköpings enda ledbusslinje (det borde vara lika ball som 54:ans dubbeldäckare, det :wink: ).

Efter glass-spisningen är det gångavstånd till linje 2, hållplats Broocmans Plan, där det också finns en Konsumbutik att köpa Ramlösa i.

Trevlig spis önskar

Martin
Martin Bernandersson

Re: Norrköping, Sverige: Halvars glass

Inlägg av Martin Bernandersson »

Reimersholme71 skrev:Världsberömda Halvars Glass, omnämt av Eldkvarn i en sång om Södra Promenaden, är ett ganska diggabelt ställe, både vad gäller glass och vad gäller spårvagn. Glasskiosken ligger bredvid De Geerskolans gymnasium, i Södra Promenadens Byggnadsminnesförklarade allé.
Petimetervarning: Nog var det allt Ulf Lundell som sjöng låten om Södra Promenaden.

/Martin
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Martin Bernandersson skrev:
Reimersholme71 skrev:Världsberömda Halvars Glass, omnämt av Eldkvarn i en sång om Södra Promenaden, är ett ganska diggabelt ställe, både vad gäller glass och vad gäller spårvagn. Glasskiosken ligger bredvid De Geerskolans gymnasium, i Södra Promenadens Byggnadsminnesförklarade allé.
Petimetervarning: Nog var det allt Ulf Lundell som sjöng låten om Södra Promenaden.

/Martin
Jo, på Vargmåne från 1975, Ulfs debuttskiva.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

bruse skrev:

/Martin
Jo, på Vargmåne från 1975, Ulfs debuttskiva.
Förlåt min distraktion... Eldkvarn är visserligen från Norrköping, trots att namnet påminner hemskt mycket om tomten Stadshuset i Stockholm står på, men Uffe Lundell är naturligtvis ansvarig för sången ifråga. Ursäkta... :oops:

Martin
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Har de inte flyttat kiosken lite grann sedan Ulf Lundell var där?
När jag gick i gymnasiet och tog linje 13 från Butgatan hemåt minns jag att jag var tvungen att korsa gatan för att kunna köpa glass.
På den tiden var flickornas ingång till Linghallen närmast glasskiosken, har de ändrat på det?

--
Axel
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Axel skrev:
Har de inte flyttat kiosken lite grann sedan Ulf Lundell var där?
När jag gick i gymnasiet och tog linje 13 från Butgatan hemåt minns jag att jag var tvungen att korsa gatan för att kunna köpa glass.
På den tiden var flickornas ingång till Linghallen närmast glasskiosken, har de ändrat på det?

--
Axel
Undrar just om du inte tänker på linje 12 och 15 som gick förbi Butgatan en gång i tiden. 13 har nog aldrig gjort det, dock gör ju nuvarande 113 det......

//Leif D
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

leifd skrev:Undrar just om du inte tänker på linje 12 och 15 som gick förbi Butgatan en gång i tiden. 13 har nog aldrig gjort det, dock gör ju nuvarande 113 det......
Jag förstår vad du menar, men är helt säker på att jag åkte med linje 13.
Linje 13a fanns också, men gick inte hem till mig.

--
Axel

PS En ledtråd till: jag skrev från Butgatan!!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Axel skrev:
leifd skrev:Undrar just om du inte tänker på linje 12 och 15 som gick förbi Butgatan en gång i tiden. 13 har nog aldrig gjort det, dock gör ju nuvarande 113 det......

--
Axel

Ursäkta allså.....men det var ju just för att du sa linje 13 från Butgatan som jag betvivlade !
Men nu inser jag att du troligen talar om SJ:s busslinje med nummer 13 (och 13a) dvs de nuvarande linjerna 481 och 482, mot Skärblacka.
Spårvägens busslinje 13 har nämligen aldrig trafikerat "Väster", förrän nuvarande sträckning för 113 kom till, detta säger jag då efter att inte bara kontrollerat i minnet utan även i tryckt dokumentation.

//Leif D
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

leifd skrev:
Axel skrev:

--
Axel

Ursäkta allså.....men det var ju just för att du sa linje 13 från Butgatan som jag betvivlade !
Men nu inser jag att du troligen talar om SJ:s busslinje med nummer 13 (och 13a) dvs de nuvarande linjerna 481 och 482, mot Skärblacka.
Spårvägens busslinje 13 har nämligen aldrig trafikerat "Väster", förrän nuvarande sträckning för 113 kom till, detta säger jag då efter att inte bara kontrollerat i minnet utan även i tryckt dokumentation.

//Leif D
Då får jag be om ursäkt. På den tiden mina spårvagnar var gula, gick Vitlöksexpressen bara längs Drottninggatan.
Det var alltså SJs bussar jag åkte. Då var de de enda bussarna i västra Nygatan (förutom linje 26 och enstaka treor).

--
Axel
Cecil Bergsteen
Spammer
Spammer

Rackarns god glass!!

Inlägg av Cecil Bergsteen »

Rackarns god glass!!
Provade en strut med Pistage och blåbär igår!!
Rekomenderas varmt!!
M.V.H
CB.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Rackarns god glass!!

Inlägg av leifd »

Cecil Bergsteen skrev:Rackarns god glass!!
Provade en strut med Pistage och blåbär igår!!
Rekomenderas varmt!!
M.V.H
CB.
Jo nog är de så CB !
Men Norrköpings godaste o finaste glass, den hittar du i Söderköping (troligen Sveriges bästa också).
Rekomenderar ett besök för samtilga på Smulltronstället i Söderköping.

Som referens använder jag Bussmicke !
Skriv svar