Stockholm, vänstertrafik, spårvagnar......och vi

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Mikael Karlsson

Stockholm, vänstertrafik, spårvagnar......och vi

Inlägg av Mikael Karlsson »

Vid mitt senaste besök i Stockholm smög jag in i en bokhandel i all hast för att skumma läget om vad som fanns. 20 sekunder senare höll jag boken i handen och betalade :D
Bokens titel, Stockholm, vänstertrafik, spårvagnar och vi, skriven av Inger och Leif Stolt. (Förlag: Trafiknostalgiska)
Måste säga att det här är en av de bättre böckerna om Stockholm och dess spårvagnstrafik. Trots att den inte handlar om spårvägens hela historia, så matas man rikligt om hur det var att köra spårvagn. Här får man verkligen en beskrivning om vagnar, bana och de sista innerstadslinjerna.

Det är en bok som fångar upp läsaren från början till slut. Trots att man inte var född på den här tiden, så lever man in i hur det var i Stockholm på den här tiden. Ja, det känns nästan som man var anställd på Stockholms Spårvägar.
Den här boken bör finnas i varje bokhylla hos dom som tycker om spårvagnar. Ett stort plus är författarens alla fina färgbilder.

När man har läst klart boken så frågar man sig varför i hela fridens namn lade Stockholm ner sin spårväg :x

En mycket bra bok!!!

Mikael :D
Användarens profilbild
Harri

Inlägg av Harri »

Boken är mycket bra!
En hjärtlig tack til författtarna!
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Kan inte annat än att hålla med. Fick boken i julas och började läsa den i år. Bokläsning är egentligen inte något stort intresse men denna bok är mycket intressant och läsvärd. Har några sidor kvar just nu.
Den ger en mycket bra inblick i spårvagnarnas sista tid i Stockholm och är också en mycket bra personlig beskrivning av personalens vardag på Stockholms Spårvägar.
Det enda jag skulle vilja klaga på är att det är lite mycket upprepningar. Vissa händelser förekommer flera gånger fast sett från olika linjer och det är lite irriterande tycker jag.

Men, som sagt, en mycket intressant och underhållande bok som jag rekommenderar.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Ja den boken är rena [snusk] för spårvagnsälskare..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Piirka

Re: Stockholm, vänstertrafik, spårvagnar......och vi

Inlägg av Piirka »

Mikael Karlsson skrev:När man har läst klart boken så frågar man sig varför i hela fridens namn lade Stockholm ner sin spårväg :x
Till förmånen för den "flexibla och moderna" dieselbussen. Listan över städer, som tänkte så under förra årtusendet är dystert lång. I Weimar (i fd DDR) fanns en trådbusslinje. Efter "die Wende" lade man ner trafiken år 1993, för att trådbussen ansågs omodern. De nyaste trådbussarna hade inte många år på nacken. Istället ersattes de av begagnade (men ack så moderna) dieselbussar från forna Västtyskland.
Bussmicke skrev:Ja den boken är rena [snusk] för spårvagnsälskare..
Sambon påstår att den här lille Piirkaen tittar alltför ofta på porr... nej spårvagns- och bussbilder, så att dräglet bara rinner... :D För inte alltför många dar sedan hade vi en fotograf, som firade sin 9400:e bild - kanske vi buss/spårvagns/tåg/t-bane -älskare kan utnämna fotografen till forumets ledande porrkung :wink:

Piirka
---------------
Språklektion 76 i Mumindalen

blandvatten (blandis ['blandis]) - groggvirke (no. blandevann)
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 24 juni 2011 1:36, redigerad totalt 1 gånger.
Cecil Bergsteen
Spammer
Spammer

En Utmärkt bok!!

Inlägg av Cecil Bergsteen »

En Utmärkt bok!!
Rekomenderas verkligen!!
M.V.H
CB.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Fick den av hustrun i födelsedagspresent härom sistens. Blev överlycklig. Hoppas på fler presenter från det förlaget av mina släktingar och vänner.
Professionell tyckare
Skriv svar