Nåt nytt att se i Tallinn?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

essin skrev:Ytterst spännande detta! Planeras Mustamäe-linjen i samma sträckning som trådbusslinje 3 följer idag (med undantag för dragningen alldeles i centrum)? Det ser onekligen så ut om man jämför atlasens trådbusskarta med kartan Piirka länkade till.
Inte var det jag som länkade, men någon annan. Men du har rätt i att kiirtrammbygget planeras exakt på samma gata (Sõpruse puiestee) där trådbussarna på bl a linje 3 nu kör.

Men nu är det snart dags för dagens endorfindos. Godisfabriken, här kommer vi.

Piirka
---------------
Språklektion 332 i Mumindalen

klockan går förut - klockan går före
Lind

Inlägg av Lind »

essin skrev:Ytterst spännande detta! Planeras Mustamäe-linjen i samma sträckning som trådbusslinje 3 följer idag (med undantag för dragningen alldeles i centrum)? Det ser onekligen så ut om man jämför atlasens trådbusskarta med kartan Piirka länkade till.
Sträckningen stämmer med trådbusslinje 3. Ser ut som att den nya spårvägen till
Mustamäe slutar vid Vabaduse väljak (Frihetstorget). Därifrån kommer även linjen
ut till Lasnamäe att gå. Eller så blir det en genomgående linje från Mustamäe via
Vabaduse väljak till Lasnamäe.
Med tanke på att det bara är planerat en depå (i Lasnamäe) så blir det sannolikt en genomgående linje.
essin

Inlägg av essin »

Piirka skrev:Inte var det jag som länkade, men någon annan.
Hoppsan, klantigt av mig. Ber late- om ursäkt.
Lind skrev:Sträckningen stämmer med trådbusslinje 3. Ser ut som att den nya spårvägen till Mustamäe slutar vid Vabaduse väljak (Frihetstorget). Därifrån kommer även linjen ut till Lasnamäe att gå. Eller så blir det en genomgående linje från Mustamäe via
Vabaduse väljak till Lasnamäe.
Med tanke på att det bara är planerat en depå (i Lasnamäe) så blir det sannolikt en genomgående linje.
Kartans teckenförklaring talar dessutom om "the tram track" (min kursivering) i tre etapper, så det verkar ju som att det är ett sammanhållet projekt. Men en bana kan ju trafikeras av flera linjer, så helt säker kan man aldrig vara...

hälsar Essin, som just hörde rälsbussen åka förbi på väg mot Linds stationssignatur.
Lind

Inlägg av Lind »

OT: Var nog den som avgår från Kär 12.30 du hörde :)
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

Lind skrev:Ser ut som att den nya spårvägen till
Mustamäe slutar vid Vabaduse väljak (Frihetstorget). Därifrån kommer även linjen ut till Lasnamäe att gå. Eller så blir det en genomgående linje från Mustamäe via Vabaduse väljak till Lasnamäe. Med tanke på att det bara är planerat en depå (i Lasnamäe) så blir det sannolikt en genomgående linje.
Om trafikantmängderna är lika stora på båda grenarna, då blir det säkert en genomgående linje. Nu måste vi komma ihåg att projektet färdigställs tidigast om 14 år, om ens då. Om EU-pengarna uteblir, så förverkligas snabbspårvägsprojektet knappast.

Men nu pausar jag, blixtar och dunder - åskan är här.

Piirka
---------------
Språklektion 333 i Mumindalen

förverkliga - genomföra
Skriv svar