De temporära linjerna i Norrköping 1995

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

De temporära linjerna i Norrköping 1995

Inlägg av bark »

Jag håller på att bättra på Wikipediaartikeln om Norrköpings Spårvägar, och har inför det en fråga:

När man byggde om Drottninggatan 1995 fick den normala linje 3 (kanske även tvåan?) byta namn. Jag har svaga minnen av att den hette "5" och hade svart text på gul botten. Någon som kan bekräfta?

Och för att (av ren nyfikenhet) fråga i en liknande fråga som inte ska till Wikipedia: Vilka mer linjer/destinationer finns förberedda på de nya vagnarnas skyltar?
Snobben
Kontakt:

Inlägg av Snobben »

Spårvagnarna i Norrköping har hetat linje 2 och linje 3 sen jag föddes där som barn 1973.
Linje 5 har jag aldrig hört talas om men däremot om jag inte minns fel så gick linje 4 till Smedstuguplan för länge sen och så fanns linje 1 men jag har för mg att det var en ringlinje på den tiden.
Det finns säkert någon som har mer koll på detta än jag.
/Fredrik
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Den 3 april 1978 ändrades körvägarna får spårvägen i centrum. Linje 2 lämnade Drottninggatan och började trafikera Öster. Linje 3 lämnade Öster och började trafikera Drottninggatan, allt för att det skulle passa samtrafiken vid Hörsalen.

Under 1995 skedde ingen förändring, tidvis under ombyggnaden kunde 2:an och 3:an skifta körvägar som att båda linjerna gick över Öster eller i Drottninggatan samtidigt. Men några linjenummer ändrades inte!

Linje 5 har funnits som ett "jippo" under några månader när M98 var ny i Norrköping, den trafikerade då sträckan Vidablick-Drottninggatan-Klingsberg.

Att linje 5 kom med på rullarna var för att Norrköping planerade ett nytt linjenät under 1990-talet, något som inte blev av! Det var tänkt enligt följande.

2 Norr tull-Öster-Klingsberg
3 Vidablick-Drottninggatan-Klockaretorpet
4 Fridvalla-Drottninggatan-Klockaretorpet
5 Lågtrafiklinje: Vidablick-Öster-Klingsberg (ersätter 2 och 3)

Mikael

P.S. Det har blivit ett fel i Wikipedia angående spårvägen. Spårvägen byggdes aldrig ut från Breda vägen till Smedstuguplan. I Breda vägen blev det spårväg, men till Rågången (står en kiosk där idag). Spårvägen till Smedstuguplan byggdes ut i Norralundsgatan.
Skriv svar