Nåt nytt att se i Tallinn?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Nåt nytt att se i Tallinn?

Inlägg av bruse »

Har precis bokat en "kryssning" för mig och klonen för den enorma summan av 100 kronor!

Så är det nåt nytt som hänt, nya spårvagnar, trådbussar linjer?

Vi har åkt alla 4 spårvägslinjerna flera gånger om, de flesta trådbusslinjer, iaf till alla ändhållplatser. Släpbuss för nåra år sen.

Hur är pendeltågen? Hur långt går dom, utgår dom alla från Balti Jam (tror jag det heter)? För det måste vi prova!

Nåt museum ni kan rekomendera? Mat blir väl annars Old Hansa som vanligt. Beställer den största biffen, som vi kan dela på, och honungsöl till det.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Två saker jag vill göra: Leta efter rester av den smalspåriga järnvägen samt åka ut till Lasnamäe och kolla in tunnelbanan(*).

Anders

(*) Bara förberedd.
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Anders Norén skrev:Två saker jag vill göra: Leta efter rester av den smalspåriga järnvägen samt åka ut till Lasnamäe och kolla in tunnelbanan(*).

Anders

(*) Bara förberedd.
Vardå?
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

bruse skrev:
Anders Norén skrev:Två saker jag vill göra: Leta efter rester av den smalspåriga järnvägen samt åka ut till Lasnamäe och kolla in tunnelbanan(*).

Anders

(*) Bara förberedd.
Vardå?
http://www.tallinn.ee/eng/kaart

Hittade två inlägg med bilder från motorvägen genom Lasnamäe:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=79337
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=56740

Smalspårsjärnvägen får du nog söka rätt på information om själv. (Dvs. vad jag skulle göra om jag åkte till Tallinn för att slå ihjäl ett par dagar.)

Hittade gamla trådar från PV:
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/270018.htm
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/269821.htm

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Tallin har bygd om en del KT4 slik som leddvognene i Göteborg med lavgulvsdel i midten. Nye trolleybusser blir stadig levert.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 24 juni 2011 1:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Harri

Inlägg av Harri »

Det finns ca. 10 stycken.
VeVen

Tallintips

Inlägg av VeVen »

Tallintips

Inget av detta är väl särskilt nytt, men var särskilt minnesvärt. Tycker jag i alla fall.

trevlig utflykt: Friluftsmuséet. Riktigt intressant att se traditionell estnisk bebyggelse. Man har bott i hus som i princip varit vikingatida långhus till inte alltför tillbaka i tiden! Förutom det att även stora praktfulla gårdar mycket väl kunde sakna skorsten! Även en del från de tidigare svenskspråkiga bygderna.

udda museum: Utan konkurrens, Minmuséet. Jag minns särskilt den skrälliga sovjetiska marschmusiken som strömmade ur sprängaren utanför, och de två som uppenbarligen hade hand om'et som stod och marsherade på stället när vi kom.

god mat: En riktigt god och prisvärd måltid har man chans att få på Eesti Maja. Estnisk husmanskost. Extra plus för miljön.

minns VeVeN, och önskar trevlig resa. . .
Lind

Inlägg av Lind »

Anders

(*) Bara förberedd.
Jag skakar liv i en gammal tråd...
Det blir ingen tunnelbana till Lasnamäe.
Däremot blir det en snabbspårväg mellan Lasnamäe och centrum.
Spårvägen i Lasnamäe kommer att anläggas i mitten av motorvägsdiket och den kommer gå i gatumiljö från Eesti Raadio in till centrum.

Jag har inte lyckats få fram när den ska vara klar eftersom jag inte kan estniska.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Lind skrev:

Anders

(*) Bara förberedd.
Jag skakar liv i en gammal tråd...
Det blir ingen tunnelbana till Lasnamäe.
Spårvägen i Lasnamäe kommer att anläggas i mitten av motorvägsdiket och den kommer gå i gatumiljö från Eesti Raadio in till centrum.

Jag har inte lyckats få fram när den ska vara klar eftersom jag inte kan estniska.
Intressant! Var har du fått den informationen ifrån?
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 24 juni 2011 1:38, redigerad totalt 1 gånger.
Lind

Inlägg av Lind »

Info finns på den här länken: http://www.tttk.ee/news/?newsid=1025
Men det är på estniska, och så mycket förstod jag nu att banan blir 20 km och ska vara klar 2010.
Johan Eriksson

x
Lind

Inlägg av Lind »

Jag hittade denna tidningsartikel.
Där finns även en förlängning från Tondi till Järve köpcentrum med.
Hoppas det är läsbart trots dålig kvalitet på bilden.
Bild
Johan Eriksson

x
late-

Inlägg av late- »

Johan Eriksson skrev:Den som kan Esti nu är högst välkommen!
Som Finländare kan ja förstå lite. Artikeln är några år gammal. En ny karta finns här.

Engligt de nyaste planerna ska Lasnamäe få snabbspårväg 2014 eller 2015 (via Laagna tee) och Mustamäe 2020 (via Sõpruse puiestee, ärsetter trädbussarna där). Tallinn behöver 80% bidrag från staten och EU. Tidigare var staten inte intresserad men om jag har förstått rätt är staten med nu.
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

Johan Eriksson skrev:Piirkka, var är du?
Njuter av sommar, sol och jordgubbar. 8)
Lind skrev:Det blir ingen tunnelbana till Lasnamäe.
Det planerades aldrig för en metro i Tallinn. Riga skulle få ett system, men inte Tallinn. Däremot påbörjade man under sovjettiden byggandet av en "kiirtrammi" (snabbspårväg) mot Lasnamäe genom att förbereda ett spårområde mellan motorvägsfilerna (längs Laagna tee). Pengarna räkte inte till och projektet lades på is. Nu skall man alltså återuppta projektet för färdigställande år 2015, för en kostnad av 2,1 miljarder krooni (dryga 1,2 miljarder svenska ditto).

Fortsättningen mot Mustamäe beräknas vara klar år 2020 och kosta 1,7 miljarder krooni (ca 1 miljarder svenska). Snabbspårvägen har då en längd på 20 km. Man förutsätter att EU skall subventionera över 80% av bygget. Om nu snabbspårvägen byggs mot Mustamäe, då slaktas trådbusslinjerna 2, 3 och 4, vilka trafikeras idag med nästan 30 turer i högtrafiken. Trådbusslinje 9 mellan Keskuse (intill Mustamäe) och Kopli får kanske en ny rutt över Mustamäe tee (istf dagens Sõpruse puiestee), detta är dock en spekulation.

Piirka
---------------
"Hädanefter dricker vi saft."
---------------
Språklektion 330 i Mumindalen

försäljningspunkt - affär, kiosk, stånd
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 24 juni 2011 1:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

En tråd om Rigas kollektivtrafik hos Skyscrapercity, vissa bilder från planerna:
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... ge=1&pp=20

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
essin

Inlägg av essin »

Ytterst spännande detta! Planeras Mustamäe-linjen i samma sträckning som trådbusslinje 3 följer idag (med undantag för dragningen alldeles i centrum)? Det ser onekligen så ut om man jämför atlasens trådbusskarta med kartan Piirka länkade till.
Skriv svar