Dags för M32!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Dags för M32!
Enligt ett pressmedelande från Västtrafik kommer två av M32:orna att börja gå i vanlig linjetrafik till helgen eftersom de nu har blivit godkända av järnvägsinspektionen...
Läs mer hos Västtrafik:
http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... ocationId=
http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... en=&menu=1
Läs mer hos Västtrafik:
http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... ocationId=
http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... en=&menu=1
Dags för M32!
Det har vi väntat på...
Re: Dags för M32!
Ja, nu har jag varit ute och premiäråkt nya M32:an.Patrik S skrev:Det har vi väntat på...
När den äntligen kom efter 45 minuters väntan vid Centralstationen så gick inte dörrarna upp automatiskt. Man var tvungen att trycka på en knapp, som satt på glasrutan. Alla som klev på var lika konfunderade över det, men det kanske är något som föraren kan reglera, på samma sätt som på M31. Det är ju mer praktiskt om dom öppnar sig själv, för människor som har några kassar i händerna.
Hela första bänkparet längst fram var fulla av Metro, för det fanns inget ställ för tidningarna. Det kommer nog säkert att åtgäras.
Annars var vagnarna rena och snygga, och fri från all den reklam som brukar dekorera ovanför fönstren. Här fanns ingen plats för sådana. Skönt att slippa den.
Annars gick vagnen mycket tyst, men ganska ofta i kurvor gnisslade det från hjulen. Mer än på andra vagnar tyckte jag.
Sedan tittade jag på barnvagnsplatserna. Där fanns plats för högst ett par barnvagnar innanför varje dörrpar. Det var bättre som det var på M31:orna där det kunde få plats upp till 5 barnvagnar i mellandelen. Då visste alla som hade barnvagnar var dom skulle kliva på. Här kommer dom att gå till närmsta dörr, och kanske märka att det var fullt där, och gå till nästa, och nästa. Ganska opraktiskt och tidsödande.
En kvinna som klev på skulle lösa enkel biljett, men föraren sålde ju inga biljetter på M32:or, utan man var hänvisad till automaten mitt i vagnen. Denna automat tog bara mynt, och det hade hon ju inte på sig. Hon hade bara en 20-lapp. Det funkar ju inte i automaten. Borde inte dessa automater byggas om, att acceptera även 20-lappar.
Efter upplevelsen med M32:an tog jag en tur på Ringlinien, för att riktigt känna kontrasten.
Hälsningar Maria i Göteborg
Vagnen utrustad med AC och då ska inte dörrarna stå öppna i onödan.
Som passagerare kommer man uppskatta AC:n sådana här dagar som vi har nu.
Förutom i framdörrarna på M31 går det att ha 2 stycken barnvagnar vid varje dörrpar.
5 stycken är för många på ett ställe vid utrymning´eller för att andra ska kunna förflytta sig.
Som passagerare kommer man uppskatta AC:n sådana här dagar som vi har nu.
Förutom i framdörrarna på M31 går det att ha 2 stycken barnvagnar vid varje dörrpar.
5 stycken är för många på ett ställe vid utrymning´eller för att andra ska kunna förflytta sig.
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Dags för M32!
Maria skrev: Sedan tittade jag på barnvagnsplatserna. Där fanns plats för högst ett par barnvagnar innanför varje dörrpar. Det var bättre som det var på M31:orna där det kunde få plats upp till 5 barnvagnar i mellandelen. Då visste alla som hade barnvagnar var dom skulle kliva på. Här kommer dom att gå till närmsta dörr, och kanske märka att det var fullt där, och gå till nästa, och nästa. Ganska opraktiskt och tidsödande.
Men eftersom hela vagnen har lågt golv och stora fönster, blir det lättare att se utifrån om barnvagnsplatserna är upptagna eller ej.
Men det kanske inte är så dumt att samla barnvagnar och rullstolar på ett ställe som du säger. Stombussar och M31 har oranga ränder vid vissa dörrar. Jag antar att barnvagnar och rullstolar hänvisas dit, eller vad är de oranga ränderna egentligen till för?
Erik Sandblom
Re: Dags för M32!
Ett nytt konstaterande är att M32 har svårt att hålla tidtabellen. Flera gånger har vagnen idag vänt vid Axel Dahlströms Torg, för att den låg efter i tidtabellen. Nyss kom jag med den vagn på linje 3 som gick efter, 15 minuter enligt turlistan, men redan på Älvsborgsgatan hann vi upp M32:an. Men det kan ju vara inkörningsproblem.Erik Sandblom skrev:Maria skrev: Sedan tittade jag på barnvagnsplatserna. Där fanns plats för högst ett par barnvagnar innanför varje dörrpar. Det var bättre som det var på M31:orna där det kunde få plats upp till 5 barnvagnar i mellandelen. Då visste alla som hade barnvagnar var dom skulle kliva på. Här kommer dom att gå till närmsta dörr, och kanske märka att det var fullt där, och gå till nästa, och nästa. Ganska opraktiskt och tidsödande.
Men eftersom hela vagnen har lågt golv och stora fönster, blir det lättare att se utifrån om barnvagnsplatserna är upptagna eller ej.
Men det kanske inte är så dumt att samla barnvagnar och rullstolar på ett ställe som du säger. Stombussar och M31 har oranga ränder vid vissa dörrar. Jag antar att barnvagnar och rullstolar hänvisas dit, eller vad är de oranga ränderna egentligen till för?
Erik Sandblom
Hälsningar Maria i Göteborg
404 var det som var ute på linje 3 ikväll i alla fall. Har sett bild i annan tråd där 403 körde på dagen.
403 åkte jag med när man hade smygpremiär den 1 och 2 juni.
Det var visst lite problem med att få ut vagnen i morse efter vad jag hörde.
Hur som helst, nu var vi bara 5 minuter efter tidtabellen. ACn fungerar med besked kan jag säga. Det bästa av allt. Folk verkar lära sig ganska snabbt att trycka på knappen för att öppna dörrarna. Behaglig gång och snabba och mjuka inbromsningar men det mesta är ju behagligt jämför med M31... Dessutom var den ganska tyst på insidan.
Skyltningen av hållplatser fungerar inte riktigt, och vagnen hade lite svårt att sktivera trafikljusen. Kanske en bidragande orsak till problemet med att hålla tiden. Magnusmaskinerna hackade en del, de brukar väl göra det när strömmen försvinner.
Att Metrolådorna saknas är väl bara bra. Hoppas vi slipper de bräckliga plastställen och att det kommer något snyggare.
Och ja, vagnen var fortfarande helt fräsch inuti.
403 åkte jag med när man hade smygpremiär den 1 och 2 juni.
Det var visst lite problem med att få ut vagnen i morse efter vad jag hörde.
Hur som helst, nu var vi bara 5 minuter efter tidtabellen. ACn fungerar med besked kan jag säga. Det bästa av allt. Folk verkar lära sig ganska snabbt att trycka på knappen för att öppna dörrarna. Behaglig gång och snabba och mjuka inbromsningar men det mesta är ju behagligt jämför med M31... Dessutom var den ganska tyst på insidan.
Skyltningen av hållplatser fungerar inte riktigt, och vagnen hade lite svårt att sktivera trafikljusen. Kanske en bidragande orsak till problemet med att hålla tiden. Magnusmaskinerna hackade en del, de brukar väl göra det när strömmen försvinner.
Att Metrolådorna saknas är väl bara bra. Hoppas vi slipper de bräckliga plastställen och att det kommer något snyggare.
Och ja, vagnen var fortfarande helt fräsch inuti.
Re: Dags för M32!
Vi fick vända M32:an 404 på Axel dahlströms torg pga de stora resande-antalet.Maria skrev:Ett nytt konstaterande är att M32 har svårt att hålla tidtabellen. Flera gånger har vagnen idag vänt vid Axel Dahlströms Torg, för att den låg efter i tidtabellen. Nyss kom jag med den vagn på linje 3 som gick efter, 15 minuter enligt turlistan, men redan på Älvsborgsgatan hann vi upp M32:an. Men det kan ju vara inkörningsproblem.Erik Sandblom skrev:Maria skrev: Sedan tittade jag på barnvagnsplatserna. Där fanns plats för högst ett par barnvagnar innanför varje dörrpar. Det var bättre som det var på M31:orna där det kunde få plats upp till 5 barnvagnar i mellandelen. Då visste alla som hade barnvagnar var dom skulle kliva på. Här kommer dom att gå till närmsta dörr, och kanske märka att det var fullt där, och gå till nästa, och nästa. Ganska opraktiskt och tidsödande.
Men eftersom hela vagnen har lågt golv och stora fönster, blir det lättare att se utifrån om barnvagnsplatserna är upptagna eller ej.
Men det kanske inte är så dumt att samla barnvagnar och rullstolar på ett ställe som du säger. Stombussar och M31 har oranga ränder vid vissa dörrar. Jag antar att barnvagnar och rullstolar hänvisas dit, eller vad är de oranga ränderna egentligen till för?
Erik Sandblom
Första vändningen gjordes för att vagnen var 26 minuter försenad och så att föraren fick besöka toaletten.
Kommunikationen mellan vagnen och växlar/kollektivsignaler har också varit lite si och så med som även det orsakat försening.
Många ville helt enkelt åka med just denna vagn och tur på linje 3 och det ses ju som väldigt positivt.

Finns det någon här som har bilder/länkar till bilder på Siriovagnar i andra städer? Enligt Ansaldobredas webbplats finns Sirio i Aten, Bergamo, Florens, Göteborg, Milano, Sassari och Neapel, skulle vara kul att se bilder på och i dessa vagnar och kunna jämföra vilka skillnader som finns. Är det någon som vet hur många vagnar varje stad köpt in?
Är lite nyfiken på Sirio i Sassari, om det är så att vagnen där används på spåret mellan Alghero och Sassari eftersom Sassari är en relativt liten stad på Sardinien vad jag kan minnas sedan jag var där för ett par år sedan. De gamla vagnarna/tågen på den linjen var verkligen nedgångna när jag var där.
Är lite nyfiken på Sirio i Sassari, om det är så att vagnen där används på spåret mellan Alghero och Sassari eftersom Sassari är en relativt liten stad på Sardinien vad jag kan minnas sedan jag var där för ett par år sedan. De gamla vagnarna/tågen på den linjen var verkligen nedgångna när jag var där.
När jag gick utbildningen för M32 för ca en månad sen så märkte jag fenomenet att när környckeln tas ur så släcks komfram och biljettmaskinen och när man sätter i nyckeln så startas dom upp igen. Det kan vara orsaken till att magnusmaskinerna hackade en del för varje gång föraren lämnar hytten för att tex lägga om en växel så tas környckeln ur. Detta fel påpekade vi vid utbildningen men det har antagligen inte blivit åtgärdat än.Johan skrev:Magnusmaskinerna hackade en del, de brukar väl göra det när strömmen försvinner.
-// Kristoffer //-
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: söndag 04 september 2005 18:23
Håller med, man slipper bl.a. surrandet från återmatningen, som är ett stort irritationsmoment på M31.Johan skrev:404 var det som var ute på linje 3 ikväll i alla fall. Har sett bild i annan tråd där 403 körde på dagen.
403 åkte jag med när man hade smygpremiär den 1 och 2 juni.
Det var visst lite problem med att få ut vagnen i morse efter vad jag hörde.
Hur som helst, nu var vi bara 5 minuter efter tidtabellen. ACn fungerar med besked kan jag säga. Det bästa av allt. Folk verkar lära sig ganska snabbt att trycka på knappen för att öppna dörrarna. Behaglig gång och snabba och mjuka inbromsningar men det mesta är ju behagligt jämför med M31... Dessutom var den ganska tyst på insidan.
Skyltningen av hållplatser fungerar inte riktigt, och vagnen hade lite svårt att sktivera trafikljusen. Kanske en bidragande orsak till problemet med att hålla tiden. Magnusmaskinerna hackade en del, de brukar väl göra det när strömmen försvinner.
Att Metrolådorna saknas är väl bara bra. Hoppas vi slipper de bräckliga plastställen och att det kommer något snyggare.
Och ja, vagnen var fortfarande helt fräsch inuti.

/Lukas
Dags för M32!
Aten har köpt 35 dubbelriktade vagnar i 5-sektioners utförande (31,90 m), Milano har beställt 58 enriktningsvagnar i 7-sektioners utförande (35,35 m) och 35 enriktningsvagnar i 5-sektioners utförande (25,0 m). Jag vill minnas att Florens beställde 14 vagnar, däremot känner jag inte till hur många vagnar de övriga städerna har beställt.TramTok skrev:Är det någon som vet hur många vagnar varje stad köpt in?
Däremot vet jag att Neapel har beställt en 3-sektioners dubbelriktad vagn (19,80 m) och att de i Sassari ska köra på en spårbredd av 950 mm.
m v h
LENNART STEEN