IDTS-skyltarna

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
djth

IDTS-skyltarna

Inlägg av djth »

Visar systemet hur lång tid det är kvar tills tåget kommer till stationen, eller tills det är tänkt att avgå?

I tunnelbanan sägs det ju "ankommer om xx minuter" medan pendeltågens system säger "avgår från spår xx om xx minuter".

Det borde visserligen inte innebära någon stor skillnad vilken av siffrorna som används, mest intressant ur akademisk synvinkel att veta varifrån angivelsen kommer. :)
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: IDTS-skyltarna

Inlägg av Ulrik Berggren »

djth skrev:Visar systemet hur lång tid det är kvar tills tåget kommer till stationen, eller tills det är tänkt att avgå?

I tunnelbanan sägs det ju "ankommer om xx minuter" medan pendeltågens system säger "avgår från spår xx om xx minuter".

Det borde visserligen inte innebära någon stor skillnad vilken av siffrorna som används, mest intressant ur akademisk synvinkel att veta varifrån angivelsen kommer. :)
Har för mig at det står i någon for mav tjänstetidtabeller för Banverkets spår att pendeln ankommer en minut före annonserad avgångstid om inget annat anges i de publika tidtabellerna. Men någon med insyn får gärna korrigera :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

I tidtabellerna som pendeltågsförarna använder (BVF 642) är tiderna samma som i de publika, och ankomsttid och avgångstid är lika, med några få undantag (Stockholm C t.ex.).

IDTS-skyltarna i tunnelbanan tycks ju visa beräknad tid tills tåget ankommer. Men är det lång tid kvar tills tåget går så visas ju ett klockslag istället för antal minuter, och klockslaget motsvarar avgångstiden.
TriTub

Inlägg av TriTub »

Tycker det är synd att IDTS visar ankomsttid, den är missvisande. Speciellt på vändstationerna, då "damen" ropar ut att tåget mot Hässelby Strand ankommer om 6 min, fastän tåget står där redan.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TriTub skrev:Tycker det är synd att IDTS visar ankomsttid, den är missvisande. Speciellt på vändstationerna, då "damen" ropar ut att tåget mot Hässelby Strand ankommer om 6 min, fastän tåget står där redan.
Men då kan det ju intre vara ankomsttiden som avses, även om man säger så! Och ankomsttiden är ju (nästan) ointressant på ändstationerna.
TriTub

Inlägg av TriTub »

Jo, de anger ankomst tid (som blir avångstid enligt turlista)... som om stationen ifråga är en helt vanlig station mitt på linjen, dit tunneltåget ankommer om X minuter för vidare färd norrut eller söderut.

Jag anser att de borde anges avgångstid istället. Den är mer relevant. Då vet trafikanterna att 1936 avgår från GUP 10:30 norrut. Nu får de reda på att 1936 ankommer GUP 10:30. Men då tåget kan vara tidigt så kan de redan ha anlänt.
Skriv svar