Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson skrev:Det 100-åriga dragloket/verkvagn drog sedan så gott som ljudlöst bort ekipaget på motspår dvs i vänstertrafik till Alkärrshalllen och ett gäng glada proffs och amatörer inkl kameror och kanske framför allt Björn Sylvén som jobbat med förverkligandet av detta sedan februari kunde nöjda och belåtna ta sig hem i den varma Stockholmsnatten...
Tänkte bara rätta dig lite. Verkloket drog bara ner vagnen den sista biten från rampen, sen kopplades verkloket bort och drog iväg genom natten (motspår). Sen körde Holländarna iväg vagnen till Alkärrshallen, och även den färden gick på motspår.
Sen kan jag meddela att det kommer fler bilder från transporten inom kort.
Vaknade sent. (Men vadå, jag jagade spårvagn per bil halva natten )
Erik Sandblom skrev:Elegant vagn. Den ska testas på Djurgårdslinjen? Är det SL som tagit initiativet eller?
Haha, det kan du fetglömma att SL har tagit iniativet. Förra gången vi hade Brysselbesök, ringde tjänstemän på SL upp Djurgårdslinjen å skällde och betedde sig.
Det här vill de inte ha, tänk om folk upptäckter att de blivit lurade i alla år med blåbuset?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Erik Sandblom skrev:Elegant vagn. Den ska testas på Djurgårdslinjen? Är det SL som tagit initiativet eller?
Haha, det kan du fetglömma att SL har tagit iniativet. Förra gången vi hade Brysselbesök, ringde tjänstemän på SL upp Djurgårdslinjen å skällde och betedde sig.
Det här vill de inte ha, tänk om folk upptäckter att de blivit lurade i alla år med blåbuset?
Varför gillade inte SL att det var en Brysselvagn på Djurgårdslinjen? Vad angår det dom?
Erik Sandblom skrev:Elegant vagn. Den ska testas på Djurgårdslinjen? Är det SL som tagit initiativet eller?
Haha, det kan du fetglömma att SL har tagit iniativet. Förra gången vi hade Brysselbesök, ringde tjänstemän på SL upp Djurgårdslinjen å skällde och betedde sig.
Det här vill de inte ha, tänk om folk upptäckter att de blivit lurade i alla år med blåbuset?
Mycket berömvärt i alla fall att ta hit en sån fin vagn som också kan ta cyklar. Vem betalar då?
Om den ändå kom via Göteborgs hamn kanske den kunde ta en sväng här också, på vägen?
Erik Sandblom skrev:Elegant vagn. Den ska testas på Djurgårdslinjen? Är det SL som tagit initiativet eller?
Haha, det kan du fetglömma att SL har tagit iniativet. Förra gången vi hade Brysselbesök, ringde tjänstemän på SL upp Djurgårdslinjen å skällde och betedde sig.
Det här vill de inte ha, tänk om folk upptäckter att de blivit lurade i alla år med blåbuset?
Varför gillade inte SL att det var en Brysselvagn på Djurgårdslinjen? Vad angår det dom?
Mikael
Svaret står ju där! Läs igen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Erik Sandblom skrev:Elegant vagn. Den ska testas på Djurgårdslinjen? Är det SL som tagit initiativet eller?
Haha, det kan du fetglömma att SL har tagit iniativet. Förra gången vi hade Brysselbesök, ringde tjänstemän på SL upp Djurgårdslinjen å skällde och betedde sig.
Det här vill de inte ha, tänk om folk upptäckter att de blivit lurade i alla år med blåbuset?
Mycket berömvärt i alla fall att ta hit en sån fin vagn som också kan ta cyklar. Vem betalar då?
Om den ändå kom via Göteborgs hamn kanske den kunde ta en sväng här också, på vägen?
Ponera att de Göteborgska resenärerna börjar tycka bättre om Brysselvagnen än Sirio. Då bleknar ju Sirio, och det vill ju inte GS.
bruse skrev:
Haha, det kan du fetglömma att SL har tagit iniativet. Förra gången vi hade Brysselbesök, ringde tjänstemän på SL upp Djurgårdslinjen å skällde och betedde sig.
Det här vill de inte ha, tänk om folk upptäckter att de blivit lurade i alla år med blåbuset?
Mycket berömvärt i alla fall att ta hit en sån fin vagn som också kan ta cyklar. Vem betalar då?
Om den ändå kom via Göteborgs hamn kanske den kunde ta en sväng här också, på vägen?
Ponera att de Göteborgska resenärerna börjar tycka bättre om Brysselvagnen än Sirio. Då bleknar ju Sirio, och det vill ju inte GS.
Inte för inte att duovagnen som var i sverige tidigare visades upp för resenärer i östergötland och nere i sydsverige men bara för vissa få utvalda i göteborg och inte alls i stockholm.
Erik Sandblom skrev:
Mycket berömvärt i alla fall att ta hit en sån fin vagn som också kan ta cyklar. Vem betalar då?
Om den ändå kom via Göteborgs hamn kanske den kunde ta en sväng här också, på vägen?
Ponera att de Göteborgska resenärerna börjar tycka bättre om Brysselvagnen än Sirio. Då bleknar ju Sirio, och det vill ju inte GS.
Har du åkt i Göteborgs nya/kommande spårvagn? Den är rätt fin faktiskt, och utan att ha åkt i Brysselvagnen skulle jag tro att Göteborgsvagnen står sig väl i en jämförelse. GS och Västtrafik har anledning att ha självförtroende och tillförsikt vad beträffar den nya spårvagnen.
bruse skrev:Denne enda spårvagn tar med mer cyklar än vad hela SL:s bussflotta mäktar med. Vi bor i ett u-land, eller Den Sista Sovjetstaten.
Det mest intressanta att jämföra är inte hur få cyklar en Stockholmsbuss tar i jämförelse med en 31 meters Brysselspårvagn. Det intressanta är antalet cyklar i en stockholmsbuss vs en Brysselbuss (för nån buss måste väl di ha?)
Bobjörk skrev:
Det mest intressanta att jämföra är inte hur få cyklar en Stockholmsbuss tar i jämförelse med en 31 meters Brysselspårvagn. Det intressanta är antalet cyklar i en stockholmsbuss vs en Brysselbuss (för nån buss måste väl di ha?)
Bruse tycker SL är alldeles för bussorienterat, därav busskommentaren.
Och visst ligger det nåt i kritiken. Cykel får endast medtas i pendeltåg under vissa tider, och inte till Stockholm Central. Och aldrig i någon Stockholmspårvagn vad jag vet.
Men detta är ju fullkomligt lysande, alltså. En modern innerstadsspårvagn i Stockholm! Inte undra på att SL:s tjänstemän gnisslar tänder! Kan förresten meddela att jag från vanligtvis välunderrättad källa hört att Connex lokalbaneavdelning försökte påverka SL att delta i demoprojektet med duovagnen från Kassel (Alstom Regio Citadis), dvs. att ta vagnen till Stockholm också. SLs fordonschef var inledningsvis positiv, men sedan rann det hela ut i sanden - om pga. brist på pengar eller intresse eller bådadera får jag låta vara osagt. Men 2,30 m. är för smalt. En framtida innerstadsspårvagn i Stockholm måste har 2,65 m. bredd, som M32 eller A32. En intressant idé vore också att ta denna vagn till Lidingöbanan - där skulle den ju faktiskt få plats!
Handfast demonstration är vad som gäller, men hur har SSS kunnat finansiera detta själva? Härligt också att få åka någonting annat än de gamla "skrammelvagnarna" (förlåt uttrycket, alla aktiva klubbkamrater som på ett beundransvärt sätt och med många ideella arbetstimmar håller museiverksamheten igång ). Vilka är de lyckliga ostarna som får köra denna vagn? Hur gör man för att få köra den ?
Det här måste givetvis utnyttjas maximalt för att påverka trafikpolitikerna i Landstinget och Stockholms stad. Tjänstemännen på SL kan vi nog glömma.
37368 skrev:Vilket ekipage! Det gick alltså inte att dela den vid lederna till två kortare ekipage?
Hur lång blev denna transport. Det var säkert långt över 24 meter.
Läs högre upp i tråden så får du svaret.
Vilket spydigt svar!
Vagnen är 31 meter men så tillkommer längden för trailern, då torde väl längden öka, Eller hur?
Det svaret står ikke att läsa ovanför din kommentar.
Man kan hjälpa till lite i stället för att hålla på så där helöa tiden.
OK?
Maria skrev:
Hur lång blev denna transport. Det var säkert långt över 24 meter.
Läs högre upp i tråden så får du svaret.
Vilket spydigt svar!
Vagnen är 31 meter men så tillkommer längden för trailern, då torde väl längden öka, Eller hur?
Det svaret står ikke att läsa ovanför din kommentar.
Man kan hjälpa till lite i stället för att hålla på så där helöa tiden.
OK?
Eller så kan man gnälla på andra å va minst lika spydig själv som man påstår andra vara.
Om spårvagnen är 31 meter, så lär man väl inte gissa från 24 och uppåt? Då lär man väl börja med 31 å uppåt? Det var för mig uppenbart att frågestälalren inte bemödat sig att lsäa vad andra skrivit tidigare. Det kan man också kalla spydigt. Men jag gjorde inte det, utan pekade ut svaret, som en hjälp. Men det var inte rätt hjälp för Bussmicke.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Erik Sandblom skrev:
Mycket berömvärt i alla fall att ta hit en sån fin vagn som också kan ta cyklar. Vem betalar då?
Om den ändå kom via Göteborgs hamn kanske den kunde ta en sväng här också, på vägen?
Ponera att de Göteborgska resenärerna börjar tycka bättre om Brysselvagnen än Sirio. Då bleknar ju Sirio, och det vill ju inte GS.
Har du åkt i Göteborgs nya/kommande spårvagn? Den är rätt fin faktiskt, och utan att ha åkt i Brysselvagnen skulle jag tro att Göteborgsvagnen står sig väl i en jämförelse. GS och Västtrafik har anledning att ha självförtroende och tillförsikt vad beträffar den nya spårvagnen.
Men allså, förstår ni inte......
NÅGON har ju bestämt att alla italienska spårvagnar alltid är jättedåliga (eller bara ett norgeskämt), så därför måste ju alla tycka att Göteborgs M32 är _SÅ dålig_ !!
Detta på samma vis som någon har bestämt att östgötatrafikens nuvarande färgsättningar är _SÅ fula_ och att SL:s färger är _SÅ fina_.
Alltså måste ju alla vi andra som kan tycka o tänka fritt, ändå lyda "tyckarmaffian".
För egen del så _tycker_ jag att moderna spårvagnar är bra mycket snyggare än t.ex. ett Cx-tåg (och trevligare att åka i också).