Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hej.
Jag har ritat en karta över Göteborgs Spårvagnslinjer, och tagit med alla hållplatser, både de som finns idag och de som fanns igår.
Nerlagda hållplatser står med röd skrift och övriga med svart. Likaså är nerlagda bansträckor märkt med röd, och kvarvarande med svart.
Håll till godo.
Oj! Tänk att det finns så många nedlagda hållplatser! Det vore ett intressant fotoprojekt att fotografera vad som finns kvar av alla de nedlagda hållplatserna, är det någon göteborgare som känner sig manad?
Bergslagsstationen har mig veterligen aldrig haft spårvägstrafik och då undrar jag dels hur du fått in den på kartan och dels hur den hamnat på den tämligen korta slakthuslinjen, Bergslagsstationen ligger ju mitt i stan och slakthuslinjen gick i från Gamlestans fabriker till Slakthuset....
TonyM skrev:Bergslagsstationen har mig veterligen aldrig haft spårvägstrafik och då undrar jag dels hur du fått in den på kartan och dels hur den hamnat på den tämligen korta slakthuslinjen, Bergslagsstationen ligger ju mitt i stan och slakthuslinjen gick i från Gamlestans fabriker till Slakthuset....
//Tony
Bergslagsstationen var väl en hållplats på ringlinjen där det står Bergslagsbanan på kartan, så namnen har väl blivit förväxlade.
På kartan står Åbybergsgatan norr om den nuvarande ändstationen, men den låg söder om den. Linjen är alltså avkortad, så du bör ha en röd spårstump och Åbybergsgatan längst ut.
TonyM skrev:Bergslagsstationen har mig veterligen aldrig haft spårvägstrafik och då undrar jag dels hur du fått in den på kartan och dels hur den hamnat på den tämligen korta slakthuslinjen, Bergslagsstationen ligger ju mitt i stan och slakthuslinjen gick i från Gamlestans fabriker till Slakthuset....
//Tony
Bergslagsstationen var väl en hållplats på ringlinjen där det står Bergslagsbanan på kartan, så namnen har väl blivit förväxlade.
Som vanligt har du säkert rätt Harald, jag är dock inte säker på om Bergslagsstationen fick en egen hållplats eller om det bara var tal om det. Det är ju ändå en liten bit från "Nordstaden" och "Brogrenen" bort till "Vita Huset"
//Tony
Hållplatsen Bergslagsstationen fanns med på en gammal karta i boken Zeppelinare, Limpor och Mustanger, och där hittade jag den.
Hållplatsen Bergslagsstationen hittade jag i boken Linje 7. Där fanns ingen karta, utan fanns omnämnd i textform
//Tony
Hållplatsen Bergslagsstationen fanns med på en gammal karta i boken Zeppelinare, Limpor och Mustanger, och där hittade jag den.
Hållplatsen Bergslagsstationen hittade jag i boken Linje 7. Där fanns ingen karta, utan fanns omnämnd i textform
Ok, dock bör den inte ha legat på slakthuslinjen - mig veterligen finns det ingen karta på slakhuslinjen i ZLoM.
Off-Topic but I ask anyway because we are talking about trackmaps etc, anybody have Stockholms underground trackmap where you can see all switches, end of the lines, sidings and other stuff?
Here´s below link to a Helsinki´s metro map that I been draw myself.
It maybe contain errors about from depot and some switches.
//Tony
Ok, dock bör den inte ha legat på slakthuslinjen - mig veterligen finns det ingen karta på slakhuslinjen i ZLoM.
//Tony
I linjehäftet på linje 7 av Anders Fogelberg citerar jag en mening på sidan 8, där det står: "På linjebenet till Slakthuset fanns hållplatserna Bergslagstationen och Slakthuset". På samma sida i boken finns även en spårkarta över linjen.
Kan det vara tänkbart att namnet syftat på den bangård, som idag Bergslagarnes Järnvägssällskap har sina museivagnar uppställda. En station på järnvägen betyder ju inte alltid att det skall vara stationshus och av/påstigning för passagerare. Det kan innebära möjlighet till möten på enkelspårssträckor. Det kanske någon som kan lite om Bergslagens Järnvägar kan berätta för oss.
Sedan är det väl så att det mycket konfusa läget råder vid Centralstationen att hållplatsen har två namn. De flesta hållplats lägen har båda namnen Centralstationen-Drottningtorget.
hej skrev:Sedan är det väl så att det mycket konfusa läget råder vid Centralstationen att hållplatsen har två namn. De flesta hållplats lägen har båda namnen Centralstationen-Drottningtorget.
Hållplatsen vid Stampbroarna, som jag mycket väl känner till, för jag har bott där, hållplatsen hette Stampbron.
Hållplatsen Drottningtorget bytte namn till Centralstationen, och heter så i alla listor idag, men på skyltarna finns idag båda namnen, för många Göteborgare slutade inte kalla hållplatsen Drottningtorget.
Intressant karta! Fascinerande att hållplatserna inledningsvis låg så otroligt tätt
Angående Stampbron:
På en spårvägskarta från 1903 finns hållplatsen Stampbron. Det fanns säkert bara en bro på platsen vid den tiden. Som jag minns var hållplatsnamnet Stampbron, i singularis. även under 1960- och 70-talen. Jag råkade förvånansvärt ofta åka med en förare som medan vagnen rusade längs Stampgatan på väg mot denna hållplats ropade "eeeeestampeeeeeeebron", därför har hållplatsnamnet fastnat i minnet.
Kanske hade hållplatsen namn i pluralis under en kortare tid efter att den andra av broarna tillkommit? Dock måste man titta noga för att se att det faktiskt är två parallella broar på platsen. Det verkar därför långsökt att spårvägen skulle anse att förekomsten av dubbla broar måste framhävas i hållplatsnamnet
/Gunnar Ekeving
gek skrev:Intressant karta! Fascinerande att hållplatserna inledningsvis låg så otroligt tätt
Angående Stampbron:
På en spårvägskarta från 1903 finns hållplatsen Stampbron. Det fanns säkert bara en bro på platsen vid den tiden. Som jag minns var hållplatsnamnet Stampbron, i singularis. även under 1960- och 70-talen. Jag råkade förvånansvärt ofta åka med en förare som medan vagnen rusade längs Stampgatan på väg mot denna hållplats ropade "eeeeestampeeeeeeebron", därför har hållplatsnamnet fastnat i minnet.
Kanske hade hållplatsen namn i pluralis under en kortare tid efter att den andra av broarna tillkommit? Dock måste man titta noga för att se att det faktiskt är två parallella broar på platsen. Det verkar därför långsökt att spårvägen skulle anse att förekomsten av dubbla broar måste framhävas i hållplatsnamnet
/Gunnar Ekeving
Det kan ju vara så att olika människor skrivit det på olika sätt. Ta t ex hållplatsen Jægerdorffsplatsen stavas så på några skyltar och Jaegerdorffsplatsen på andra. Så är det just nu. Jag vill ju hävda att första stavningen borde vara den rätta. Men troligtvis kan det ju vara så att många har svårt att skriva bokstaven æ och att det därför ibland skrivs som ae.
Kanske någon som vet mer om det?
Maria skrev:Hej.
Jag har ritat en karta över Göteborgs Spårvagnslinjer, och tagit med alla hållplatser, både de som finns idag och de som fanns igår.
Nerlagda hållplatser står med röd skrift och övriga med svart. Likaså är nerlagda bansträckor märkt med röd, och kvarvarande med svart.
Håll till godo.
Det var jättekul! Stort tack
Jag tyckte väl att det var långt mellan hållplatserna mellan Stigbergstorget och Sannaplan.
Maria skrev:
Hållplatsen Drottningtorget bytte namn till Centralstationen, och heter så i alla listor idag, men på skyltarna finns idag båda namnen, för många Göteborgare slutade inte kalla hållplatsen Drottningtorget.
Medan man i automatiska hållplatsutropet säger Centralstationnen-Drottningtorget. Alltså på hållplatstavlorna samt i utropet så heter det Centralstationen-Drottningtorget medan det i tidtabellerna endast står Centralstationen. Läget är konfust.
Maria skrev:
Medan man i automatiska hållplatsutropet säger Centralstationnen-Drottningtorget. Alltså på hållplatstavlorna samt i utropet så heter det Centralstationen-Drottningtorget medan det i tidtabellerna endast står Centralstationen. Läget är konfust.
Man ropar vidare ut:
Korsvägen - Svenska Mässan
Masthuggstorget - Stenas Danmarksterminal
m fl.
Hållplatsen har, som jag ser det, bara ett namn, och det andra är kompletterande upplysningar till resenärerna.