Spårvagnskarta Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Maria
Inlägg: 182
Blev medlem: måndag 22 maj 2006 13:29
Ort: Göteborg

Spårvagnskarta Göteborg

Inlägg av Maria »

Hej.
Jag har ritat en karta över Göteborgs Spårvagnslinjer, och tagit med alla hållplatser, både de som finns idag och de som fanns igår.

Nerlagda hållplatser står med röd skrift och övriga med svart. Likaså är nerlagda bansträckor märkt med röd, och kvarvarande med svart.
Håll till godo.

Kramar
MariaBild
Hälsningar Maria i Göteborg
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Inlägg av essin »

Oj! Tänk att det finns så många nedlagda hållplatser! Det vore ett intressant fotoprojekt att fotografera vad som finns kvar av alla de nedlagda hållplatserna, är det någon göteborgare som känner sig manad?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Bergslagsstationen har mig veterligen aldrig haft spårvägstrafik och då undrar jag dels hur du fått in den på kartan och dels hur den hamnat på den tämligen korta slakthuslinjen, Bergslagsstationen ligger ju mitt i stan och slakthuslinjen gick i från Gamlestans fabriker till Slakthuset....

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8801
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TonyM skrev:Bergslagsstationen har mig veterligen aldrig haft spårvägstrafik och då undrar jag dels hur du fått in den på kartan och dels hur den hamnat på den tämligen korta slakthuslinjen, Bergslagsstationen ligger ju mitt i stan och slakthuslinjen gick i från Gamlestans fabriker till Slakthuset....

//Tony
Bergslagsstationen var väl en hållplats på ringlinjen där det står Bergslagsbanan på kartan, så namnen har väl blivit förväxlade.

På kartan står Åbybergsgatan norr om den nuvarande ändstationen, men den låg söder om den. Linjen är alltså avkortad, så du bör ha en röd spårstump och Åbybergsgatan längst ut.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:
TonyM skrev:Bergslagsstationen har mig veterligen aldrig haft spårvägstrafik och då undrar jag dels hur du fått in den på kartan och dels hur den hamnat på den tämligen korta slakthuslinjen, Bergslagsstationen ligger ju mitt i stan och slakthuslinjen gick i från Gamlestans fabriker till Slakthuset....

//Tony
Bergslagsstationen var väl en hållplats på ringlinjen där det står Bergslagsbanan på kartan, så namnen har väl blivit förväxlade.
Som vanligt har du säkert rätt Harald, jag är dock inte säker på om Bergslagsstationen fick en egen hållplats eller om det bara var tal om det. Det är ju ändå en liten bit från "Nordstaden" och "Brogrenen" bort till "Vita Huset" ;-)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Maria
Inlägg: 182
Blev medlem: måndag 22 maj 2006 13:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maria »

TonyM skrev:Bergslagsstationen har mig veterligen aldrig haft spårvägstrafik och då undrar jag dels hur du fått in den på kartan och dels hur den hamnat på den tämligen korta slakthuslinjen, Bergslagsstationen ligger ju mitt i stan och slakthuslinjen gick i från Gamlestans fabriker till Slakthuset....

//Tony
Hållplatsen Bergslagsstationen fanns med på en gammal karta i boken Zeppelinare, Limpor och Mustanger, och där hittade jag den.

Hållplatsen Bergslagsstationen hittade jag i boken Linje 7. Där fanns ingen karta, utan fanns omnämnd i textform
Hälsningar Maria i Göteborg
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Maria skrev:
TonyM skrev:Bergslagsstationen har mig veterligen aldrig haft spårvägstrafik och då undrar jag dels hur du fått in den på kartan och dels hur den hamnat på den tämligen korta slakthuslinjen, Bergslagsstationen ligger ju mitt i stan och slakthuslinjen gick i från Gamlestans fabriker till Slakthuset....

//Tony
Hållplatsen Bergslagsstationen fanns med på en gammal karta i boken Zeppelinare, Limpor och Mustanger, och där hittade jag den.

Hållplatsen Bergslagsstationen hittade jag i boken Linje 7. Där fanns ingen karta, utan fanns omnämnd i textform
Ok, dock bör den inte ha legat på slakthuslinjen - mig veterligen finns det ingen karta på slakhuslinjen i ZLoM.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Busterminal
Inlägg: 35
Blev medlem: onsdag 22 februari 2006 13:33
Ort: Borgå
Kontakt:

Inlägg av Busterminal »

Off-Topic but I ask anyway because we are talking about trackmaps etc, anybody have Stockholms underground trackmap where you can see all switches, end of the lines, sidings and other stuff?

Here´s below link to a Helsinki´s metro map that I been draw myself.
It maybe contain errors about from depot and some switches.

Helsinki metro track map
Användarens profilbild
Maria
Inlägg: 182
Blev medlem: måndag 22 maj 2006 13:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maria »

TonyM skrev:
Maria skrev:
TonyM skrev:Bergslagsstationen har mig veterligen aldrig haft spårvägstrafik och då undrar jag dels hur du fått in den på kartan och dels hur den hamnat på den tämligen korta slakthuslinjen, Bergslagsstationen ligger ju mitt i stan och slakthuslinjen gick i från Gamlestans fabriker till Slakthuset....

//Tony
Hållplatsen Bergslagsstationen fanns med på en gammal karta i boken Zeppelinare, Limpor och Mustanger, och där hittade jag den.

Hållplatsen Bergslagsstationen hittade jag i boken Linje 7. Där fanns ingen karta, utan fanns omnämnd i textform
Ok, dock bör den inte ha legat på slakthuslinjen - mig veterligen finns det ingen karta på slakhuslinjen i ZLoM.

//Tony
I linjehäftet på linje 7 av Anders Fogelberg citerar jag en mening på sidan 8, där det står: "På linjebenet till Slakthuset fanns hållplatserna Bergslagstationen och Slakthuset". På samma sida i boken finns även en spårkarta över linjen.

Kan det vara tänkbart att namnet syftat på den bangård, som idag Bergslagarnes Järnvägssällskap har sina museivagnar uppställda. En station på järnvägen betyder ju inte alltid att det skall vara stationshus och av/påstigning för passagerare. Det kan innebära möjlighet till möten på enkelspårssträckor. Det kanske någon som kan lite om Bergslagens Järnvägar kan berätta för oss.
Hälsningar Maria i Göteborg
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Inlägg av hej »

Bergslagsbanan hade en hpl benämnd Slakthusgatan om jag inte missminner mig. Det kan vara denna som åsyftas.

Sedan vill jag poängtera att Stampbroarna hette hållplatsen som var en byteshållplats till Polhemsplatsen (som jag saknar).
Användarens profilbild
Maria
Inlägg: 182
Blev medlem: måndag 22 maj 2006 13:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maria »

hej skrev:Bergslagsbanan hade en hpl benämnd Slakthusgatan om jag inte missminner mig. Det kan vara denna som åsyftas.

Sedan vill jag poängtera att Stampbroarna hette hållplatsen som var en byteshållplats till Polhemsplatsen (som jag saknar).
Stampbron finns med, men jag har missat Polhemsplatsen. Skall komplettera detta. Finns det fler som hittar något?
Hälsningar Maria i Göteborg
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Inlägg av hej »

Vad jag menade med Stampbroarna är att det är pluraländelse, det är ju två broar (Västra Stampbron och Östra Stampbron) som gett namn åt hållplatsen.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Inlägg av hej »

Sedan är det väl så att det mycket konfusa läget råder vid Centralstationen att hållplatsen har två namn. De flesta hållplats lägen har båda namnen Centralstationen-Drottningtorget.
Användarens profilbild
Maria
Inlägg: 182
Blev medlem: måndag 22 maj 2006 13:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maria »

hej skrev:Sedan är det väl så att det mycket konfusa läget råder vid Centralstationen att hållplatsen har två namn. De flesta hållplats lägen har båda namnen Centralstationen-Drottningtorget.
Hållplatsen vid Stampbroarna, som jag mycket väl känner till, för jag har bott där, hållplatsen hette Stampbron.

Hållplatsen Drottningtorget bytte namn till Centralstationen, och heter så i alla listor idag, men på skyltarna finns idag båda namnen, för många Göteborgare slutade inte kalla hållplatsen Drottningtorget.
Hälsningar Maria i Göteborg
gek
Inlägg: 1253
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Inlägg av gek »

Intressant karta! Fascinerande att hållplatserna inledningsvis låg så otroligt tätt

Angående Stampbron:

På en spårvägskarta från 1903 finns hållplatsen Stampbron. Det fanns säkert bara en bro på platsen vid den tiden. Som jag minns var hållplatsnamnet Stampbron, i singularis. även under 1960- och 70-talen. Jag råkade förvånansvärt ofta åka med en förare som medan vagnen rusade längs Stampgatan på väg mot denna hållplats ropade "eeeeestampeeeeeeebron", därför har hållplatsnamnet fastnat i minnet.

Kanske hade hållplatsen namn i pluralis under en kortare tid efter att den andra av broarna tillkommit? Dock måste man titta noga för att se att det faktiskt är två parallella broar på platsen. Det verkar därför långsökt att spårvägen skulle anse att förekomsten av dubbla broar måste framhävas i hållplatsnamnet
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Maria
Inlägg: 182
Blev medlem: måndag 22 maj 2006 13:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maria »

gek skrev:Intressant karta! Fascinerande att hållplatserna inledningsvis låg så otroligt tätt

Angående Stampbron:

På en spårvägskarta från 1903 finns hållplatsen Stampbron. Det fanns säkert bara en bro på platsen vid den tiden. Som jag minns var hållplatsnamnet Stampbron, i singularis. även under 1960- och 70-talen. Jag råkade förvånansvärt ofta åka med en förare som medan vagnen rusade längs Stampgatan på väg mot denna hållplats ropade "eeeeestampeeeeeeebron", därför har hållplatsnamnet fastnat i minnet.

Kanske hade hållplatsen namn i pluralis under en kortare tid efter att den andra av broarna tillkommit? Dock måste man titta noga för att se att det faktiskt är två parallella broar på platsen. Det verkar därför långsökt att spårvägen skulle anse att förekomsten av dubbla broar måste framhävas i hållplatsnamnet
/Gunnar Ekeving
Det kan ju vara så att olika människor skrivit det på olika sätt. Ta t ex hållplatsen Jægerdorffsplatsen stavas så på några skyltar och Jaegerdorffsplatsen på andra. Så är det just nu. Jag vill ju hävda att första stavningen borde vara den rätta. Men troligtvis kan det ju vara så att många har svårt att skriva bokstaven æ och att det därför ibland skrivs som ae.
Kanske någon som vet mer om det?
Hälsningar Maria i Göteborg
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Spårvagnskarta Göteborg

Inlägg av Erik Sandblom »

Maria skrev:Hej.
Jag har ritat en karta över Göteborgs Spårvagnslinjer, och tagit med alla hållplatser, både de som finns idag och de som fanns igår.

Nerlagda hållplatser står med röd skrift och övriga med svart. Likaså är nerlagda bansträckor märkt med röd, och kvarvarande med svart.
Håll till godo.

Det var jättekul! Stort tack :-)

Jag tyckte väl att det var långt mellan hållplatserna mellan Stigbergstorget och Sannaplan.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Inlägg av hej »

Maria skrev:
Hållplatsen Drottningtorget bytte namn till Centralstationen, och heter så i alla listor idag, men på skyltarna finns idag båda namnen, för många Göteborgare slutade inte kalla hållplatsen Drottningtorget.
Medan man i automatiska hållplatsutropet säger Centralstationnen-Drottningtorget. Alltså på hållplatstavlorna samt i utropet så heter det Centralstationen-Drottningtorget medan det i tidtabellerna endast står Centralstationen. Läget är konfust.
Användarens profilbild
Maria
Inlägg: 182
Blev medlem: måndag 22 maj 2006 13:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maria »

hej skrev:
Maria skrev:
Hållplatsen Drottningtorget bytte namn till Centralstationen, och heter så i alla listor idag, men på skyltarna finns idag båda namnen, för många Göteborgare slutade inte kalla hållplatsen Drottningtorget.
Medan man i automatiska hållplatsutropet säger Centralstationnen-Drottningtorget. Alltså på hållplatstavlorna samt i utropet så heter det Centralstationen-Drottningtorget medan det i tidtabellerna endast står Centralstationen. Läget är konfust.
Man ropar vidare ut:
Korsvägen - Svenska Mässan
Masthuggstorget - Stenas Danmarksterminal
m fl.

Hållplatsen har, som jag ser det, bara ett namn, och det andra är kompletterande upplysningar till resenärerna.
Hälsningar Maria i Göteborg
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Spårvagnskarta Göteborg

Inlägg av hej »

Saknar Haga Kyrkoplan
Skriv svar