Vad gör förarna vid självmord(sförsök) i t-banan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TS

Vad gör förarna vid självmord(sförsök) i t-banan?

Inlägg av TS »

Jag vet inte riktigt var den här tråden hör hemma, men spårtrafik verkar mest logiskt.

Hur som helst läste jag nyligen en bok där en en person försöker ta livet av sig genom att hoppa framför ett tunnelbanetåg i Stockholm, men precis innan hon ska hoppa kommer det en annan och rycker undan henne. Detta fick mig att börja fundera på vad föraren i det läget förväntas göra, alltså om någon försökt hoppa framför ett tåg men hindrats av någon annan, eller lyckats hoppa för den delen. Jag antar att förarna har något slags instruktioner. Vet någon (mkt vanligt ord i det här inlägget) vilka de är?
Tågförare tub1

Inlägg av Tågförare tub1 »

Den enda givna instruktionen borde väl vara att försöka bromsa samt meddela trafikledningen så att de kan skicka hjälp osv. Någon direkt instruktion för den typen av händelser är inte given.
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Nödbromsa tåget,kontakta TLC som i sintur larmar räddningstjänst sen tas föraren ur tjänst(säkerhetsåtgärd) tills en läkare/psykolog anser att föraren är tillräckligt frisk igen för att få börja arbeta igen. Det ska även finnas krisgrupper inom connex med andra förare som råckat ut för likande händelser.
Jan_Bäckström
Kontakt:

Inlägg av Jan_Bäckström »

Jag försöker lära mina förarelever att vid en PUT göra följande:
1. Nödbromsa
2. Tuta (gör ingen nytta om personen bestämt sig)
3. Titta ner på golvet (för att slippa synintrycket när personen försvinner under tåget)
4. Håll för öronen (för att slippa höra otrevliga ljud)
5. När tåget stannat; larma TLC och framförallt: Gå aldrig ner och titta även om du tror att du hunnit stanna! Det finns utbildad personal (brandkår/ambulans) som är betydligt bättre psykiskt rustade för att se resterna.

Dessutom ska en förare aldrig fortsätta köra även om han/hon hunnit stanna eller om det var "väldigt nära" eftersom chocken oftast kommer efteråt.....

/ Janne, Utbildare SB
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Jan_Bäckström skrev:Jag försöker lära mina förarelever att vid en PUT göra följande:
1. Nödbromsa
2. Tuta (gör ingen nytta om personen bestämt sig)
3. Titta ner på golvet (för att slippa synintrycket när personen försvinner under tåget)
4. Håll för öronen (för att slippa höra otrevliga ljud)
5. När tåget stannat; larma TLC och framförallt: Gå aldrig ner och titta även om du tror att du hunnit stanna! Det finns utbildad personal (brandkår/ambulans) som är betydligt bättre psykiskt rustade för att se resterna.

Dessutom ska en förare aldrig fortsätta köra även om han/hon hunnit stanna eller om det var "väldigt nära" eftersom chocken oftast kommer efteråt.....

/ Janne, Utbildare SB
Du verkar vara en bra lärare. :) Detta måste vara det vettigaste hittils.
TriTub

Inlägg av TriTub »

Jag har fått lära mig samma sak... fast som TUTF.
Skulle dock inte tveka att använda tyfonen om personen i fråga är i livsfarlig närhet när jag har en bit kvar till platsen.
Användarens profilbild
DrMerkwurdigliebe

Inlägg av DrMerkwurdigliebe »

Jag har fått lära mig att inte nödbromsa eftersom tåget stannar på kortare tid med full driftbroms. Sedan är det nog väldigt lätt att dra tåget i nödbroms i en sådan situation ändå. Men men.
37368

Inlägg av 37368 »

DrMerkwurdigliebe skrev:Jag har fått lära mig att inte nödbromsa eftersom tåget stannar på kortare tid med full driftbroms. Sedan är det nog väldigt lätt att dra tåget i nödbroms i en sådan situation ändå. Men men.
Det stämmer för Cx iaf, men jag upplever att stoppsträckan för C20 är ungefär densamma med nödbroms som med driftbroms. Men jag tror som du säger att när man får en person på vindrutan så funderar man inte så mycket på vilken bromsteknik som är bäst utan reflexmässigt drar så hårt det bara går i spaken vilket resulterar i nödbroms.

När jag gick tutf-kursen fick vi inte någon detaljerad genomgång om hur man gör vid en PUT, utan det var mer "i förbifarten-tips" (varav flera redan nämnts i tråden) som kom från lite olika håll. Det kanske iofs beror på att min handledare själv aldrig hade varit med om en PUT trots nästan 20 års tjänst...
TriTub

Inlägg av TriTub »

De jag fick höra av en TUTF kompis som började innan mig att just PUT e något man måste fråga om själv, för att de ska blir ordentligt genomgånget. Men när väl kursen började tog de inte en dag innan de nämnde PUT... redan på introduktionen. Sen togs det upp då och då.
Vilket är bra, rätt va de e händer det, kanske inte en själv, men däremot kanske tåget framför eller bakom. Kanske de va den där tjejen som såg ledsen ut som valde att hoppa framför nästa tåg, och inte framför mitt...

Ush ja... Men va ska man göra? Händer de så händer de, få stopp på tåget, ropa ilsamtal till TLC, sätt dig på golvet i hytten så du inte ser frammåt och vänta.
37368

Inlägg av 37368 »

TriTub skrev:Vilket är bra, rätt va de e händer det, kanske inte en själv, men däremot kanske tåget framför eller bakom. Kanske de va den där tjejen som såg ledsen ut som valde att hoppa framför nästa tåg, och inte framför mitt...
Jupp... Jag fick lite kalla kårar den gång då jag passerade Rissne söderut med en transport, hälsade på en mötande förare bara ett par 100 meter efter stationen för att en knapp minut på senare höra över radion "Rissne norrut, person under tåg"...

Men det är trots allt relativt få förare som efter en PUT inte vågar sätta sig bakom spakarna någonsin mer igen.
Skriv svar