Östgötatrafiken genomför för närvarande upphandling av kollektivtrafiken i länet. Dock har upphandlingen av tätortstrafiken, inklusive spårvägen, i Norrköping har varit uppskjuten en längre tid. Men i fredags skickades anbudshandlingarna ut.
Jag har förstått att ÖTRAF har avvaktat ett beslut i kommunfullmäktige angående en eventuell förlängning av språvägen till Navestad. Ett första steg skulle i såfall vara ett beslut om att bygga om Söder tull och lägga in nya växlar där.
Eftersom man nu har gått ut med upphandlingen undrar jag - vad har kommunfullmäktige beslutat?
Magnus
Norrköping
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Norrköping
Magnus skrev:Östgötatrafiken genomför för närvarande upphandling av kollektivtrafiken i länet. Dock har upphandlingen av tätortstrafiken, inklusive spårvägen, i Norrköping har varit uppskjuten en längre tid. Men i fredags skickades anbudshandlingarna ut.
Jag har förstått att ÖTRAF har avvaktat ett beslut i kommunfullmäktige angående en eventuell förlängning av språvägen till Navestad. Ett första steg skulle i såfall vara ett beslut om att bygga om Söder tull och lägga in nya växlar där.
Eftersom man nu har gått ut med upphandlingen undrar jag - vad har kommunfullmäktige beslutat?
Magnus
Det är ju möjligt att så är orsaken !
Har dock lite svårt att inse att detta skulle påverka denna upphandling, möjligen då om avtalets läng blir lång, mer än 5 åt t.ex.
För även om ett beslut att bygga ut togs nu, så lär det ta minst 5 år innan detta är igång. Då torde det ju vara lämpligt med en ny upphandlings omgång, eftersom en sådan utbyggnad påverkar trafikupplägget avsevärt.
Möjligen kan jag ju tänkla mig att man i denna upphandling måste lägga in någon skrivning om störningar av nuvarande trafikering som kan uppstå under byggtiden.
Vad gäller växelpaketet vid Söder Tull, så ska detta bytas ut under 2004, även utan utbyggnaden, dels pga slitage, dels pga att man vill ha växelförbindelse även Nygatan Väster ut mot Drottningatan norr ut.
//Leif D