Köra med dörr öppen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Köra med dörr öppen
Såg massa bussar med den ena eller båda framdörrarna öppna när dom körde "Ej i trafik"idag pga. värmen. Får man köra med dörrarna öppna????. På vagnen jag åkte med gick det inte. framdörren gick igen av sig själv vid hastighet över 20 km/h
- aik_putte
- Kontakt:
Många förare brukar köra så kortare bitar när det är varmt och när dom kör Ej i trafik, det har jag sett på flera ställen i Sverige.
Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se
får man göra det då.. har för mig att någon sa att bussarna har maxbredd på ett fordon, men om man har framdörren öppen så blir bussen bredare vilket den inte får vara.. eller har jag fattat felaik_putte skrev:Många förare brukar köra så kortare bitar när det är varmt och när dom kör Ej i trafik, det har jag sett på flera ställen i Sverige.
han körde med båda framdörrarna öppna från karolinska till frösunda, jag åkte i bussen bakom han.. det stod 508 på den bak, men ej i trafik runt om
- aik_putte
- Kontakt:
Bussen blir väl max 10cm bredare med öppen dörr om den öppnas inåt?Acela skrev:får man göra det då.. har för mig att någon sa att bussarna har maxbredd på ett fordon, men om man har framdörren öppen så blir bussen bredare vilket den inte får vara.. eller har jag fattat felaik_putte skrev:Många förare brukar köra så kortare bitar när det är varmt och när dom kör Ej i trafik, det har jag sett på flera ställen i Sverige.
han körde med båda framdörrarna öppna från karolinska till frösunda, jag åkte i bussen bakom han.. det stod 508 på den bak, men ej i trafik runt om
Jag kan inte reglerna men körde han på E4:an med öppen dörr?
Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se
karossen gick utanför däcken.. den var extra bred.. japp.. tror det heter E4an..aik_putte skrev:Bussen blir väl max 10cm bredare med öppen dörr om den öppnas inåt?Acela skrev:får man göra det då.. har för mig att någon sa att bussarna har maxbredd på ett fordon, men om man har framdörren öppen så blir bussen bredare vilket den inte får vara.. eller har jag fattat felaik_putte skrev:Många förare brukar köra så kortare bitar när det är varmt och när dom kör Ej i trafik, det har jag sett på flera ställen i Sverige.
Jag kan inte reglerna men körde han på E4:an med öppen dörr?
köra med dörren öppen på en Maxci eller omni är inte så farligt.. då blir bara bussen 2 cm bredare typ.. ingen märkbar skillnad nästan.. men den bussen dar det större skillnad på.. det var visserligen en Volvo nu när jag tänker efter
Hej!
Det finns mig veterligen inte nån regel som i sig förbjuder körning med öppen dörr. Det är mer företagspolicy och trafikhuvudmännens regler som säger att man i´nte får köra med öppen dörr i trafik. Och att det kan anses olämpligt även annars. Jag kör ofta på somaren med öppen dörr, ej i trafik, då klimatet är undermäligt och man får chansen att byta ut litet luft i de överhettade vagnarna.
I fallet Scania MaxCi så är de vagnarna redan 2.63 breda och går på dispens! Detta för att den har ganska breda lister på utsidan utöver att karossidan redan är 2.60
.
/Hasse
Det finns mig veterligen inte nån regel som i sig förbjuder körning med öppen dörr. Det är mer företagspolicy och trafikhuvudmännens regler som säger att man i´nte får köra med öppen dörr i trafik. Och att det kan anses olämpligt även annars. Jag kör ofta på somaren med öppen dörr, ej i trafik, då klimatet är undermäligt och man får chansen att byta ut litet luft i de överhettade vagnarna.
I fallet Scania MaxCi så är de vagnarna redan 2.63 breda och går på dispens! Detta för att den har ganska breda lister på utsidan utöver att karossidan redan är 2.60

/Hasse
/Hasse
jämför dessa 2Driver28 skrev:Hej!
I fallet Scania MaxCi så är de vagnarna redan 2.63 breda och går på dispens! Detta för att den har ganska breda lister på utsidan utöver att karossidan redan är 2.60.
/Hasse
Vanlig
http://www.bussfoto.com/Bussfoto/Bilder ... 060623.jpg
Extra Bred:
http://www.bussfoto.com/Bussfoto/Bilder ... 040714.jpg
det sliljer väll sig minst 6 cm per kaross på dessa 2 bilder
Slagpåse, Jag antog att du visste. Du har ju varit med här länge och verkar ha god koll. Ville bara få det sagt för den "nyare" publiken...
Som sagt, jag tror inte ens att det är att betrakta som ett brott mot några gällande bestämmelser att köra med öppen dörr ens i trafik vad polisen beträffar i alla fall....
/H
Som sagt, jag tror inte ens att det är att betrakta som ett brott mot några gällande bestämmelser att köra med öppen dörr ens i trafik vad polisen beträffar i alla fall....
/H
/Hasse
jag har vart med sen 2004, så jag är inte så ny inteDriver28 skrev:Slagpåse, Jag antog att du visste. Du har ju varit med här länge och verkar ha god koll. Ville bara få det sagt för den "nyare" publiken...
/H

- stockholm79
- simonbertilsson