Köra med dörr öppen

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Acela

Köra med dörr öppen

Inlägg av Acela »

Såg massa bussar med den ena eller båda framdörrarna öppna när dom körde "Ej i trafik"idag pga. värmen. Får man köra med dörrarna öppna????. På vagnen jag åkte med gick det inte. framdörren gick igen av sig själv vid hastighet över 20 km/h
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Många förare brukar köra så kortare bitar när det är varmt och när dom kör Ej i trafik, det har jag sett på flera ställen i Sverige.
Acela

Inlägg av Acela »

aik_putte skrev:Många förare brukar köra så kortare bitar när det är varmt och när dom kör Ej i trafik, det har jag sett på flera ställen i Sverige.
får man göra det då.. har för mig att någon sa att bussarna har maxbredd på ett fordon, men om man har framdörren öppen så blir bussen bredare vilket den inte får vara.. eller har jag fattat fel

han körde med båda framdörrarna öppna från karolinska till frösunda, jag åkte i bussen bakom han.. det stod 508 på den bak, men ej i trafik runt om
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Acela skrev:
aik_putte skrev:Många förare brukar köra så kortare bitar när det är varmt och när dom kör Ej i trafik, det har jag sett på flera ställen i Sverige.
får man göra det då.. har för mig att någon sa att bussarna har maxbredd på ett fordon, men om man har framdörren öppen så blir bussen bredare vilket den inte får vara.. eller har jag fattat fel

han körde med båda framdörrarna öppna från karolinska till frösunda, jag åkte i bussen bakom han.. det stod 508 på den bak, men ej i trafik runt om
Bussen blir väl max 10cm bredare med öppen dörr om den öppnas inåt?
Jag kan inte reglerna men körde han på E4:an med öppen dörr?
Acela

Inlägg av Acela »

aik_putte skrev:
Acela skrev:

Bussen blir väl max 10cm bredare med öppen dörr om den öppnas inåt?
Jag kan inte reglerna men körde han på E4:an med öppen dörr?
karossen gick utanför däcken.. den var extra bred.. japp.. tror det heter E4an..

köra med dörren öppen på en Maxci eller omni är inte så farligt.. då blir bara bussen 2 cm bredare typ.. ingen märkbar skillnad nästan.. men den bussen dar det större skillnad på.. det var visserligen en Volvo nu när jag tänker efter
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

Hej!
Det finns mig veterligen inte nån regel som i sig förbjuder körning med öppen dörr. Det är mer företagspolicy och trafikhuvudmännens regler som säger att man i´nte får köra med öppen dörr i trafik. Och att det kan anses olämpligt även annars. Jag kör ofta på somaren med öppen dörr, ej i trafik, då klimatet är undermäligt och man får chansen att byta ut litet luft i de överhettade vagnarna.

I fallet Scania MaxCi så är de vagnarna redan 2.63 breda och går på dispens! Detta för att den har ganska breda lister på utsidan utöver att karossidan redan är 2.60 :).

/Hasse
/Hasse
Acela

Inlägg av Acela »

Driver28 skrev:Hej!
Det finns mig veterligen inte nån regel som i sig förbjuder körning med öppen dörr. Det är mer företagspolicy och trafikhuvudmännens regler som säger att man i´nte får köra med öppen dörr i trafik. Och att det kan anses olämpligt även annars. Jag kör ofta på somaren med öppen dörr, ej i trafik, då klimatet är undermäligt och man får chansen att byta ut litet luft i de överhettade vagnarna.

I fallet Scania MaxCi så är de vagnarna redan 2.63 breda och går på dispens! Detta för att den har ganska breda lister på utsidan utöver att karossidan redan är 2.60 :).

/Hasse
jämför dessa 2

Vanlig

http://www.bussfoto.com/Bussfoto/Bilder ... 060623.jpg

Extra Bred:

http://www.bussfoto.com/Bussfoto/Bilder ... 040714.jpg

det sliljer väll sig minst 6 cm per kaross på dessa 2 bilder
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Dörrn lär ju inte vara utanför backspegeln, dessutom framförs bredare fordon på vår vägar.

Så jag ser inte problemet, är det varmt, fordonet Ej i trafik så lär det enbart i värsta fall drabba föraren som blir lite avsvlakad och mer koncentrerad.
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

Precis som slagpåse säger, backspegeln är ju utanför, men den räknas inte in i max. fordonsbredd... Det är riktigt att det finns både 2,50 och 5,60 breda MaxCi i trafik i stockholm.

/H
/Hasse
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Och skulle man mot förmodan bli stoppad för öppen dörr av polisen i Ej i trafik så har dom väldans lite att göra.

Vet också att speglarna inte räknas i totala fordonsbredden, dock måste det finnas plats för dom.
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

Slagpåse, Jag antog att du visste. Du har ju varit med här länge och verkar ha god koll. Ville bara få det sagt för den "nyare" publiken...

Som sagt, jag tror inte ens att det är att betrakta som ett brott mot några gällande bestämmelser att köra med öppen dörr ens i trafik vad polisen beträffar i alla fall....

/H
/Hasse
Acela

Inlägg av Acela »

Driver28 skrev:Slagpåse, Jag antog att du visste. Du har ju varit med här länge och verkar ha god koll. Ville bara få det sagt för den "nyare" publiken...

Som sagt, jag tror inte ens att det är att betrakta som ett brott mot några gällande bestämmelser att köra med öppen dörr ens i trafik vad polisen beträffar i alla fall....

/H
jag har vart med sen 2004, så jag är inte så ny inte ;).. har bara för mig att jag läste på bussnack att man inte fick köra med dörrarna öppna
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

OK då.. my bad :oops:
/Hasse
Acela

Inlägg av Acela »

Driver28 skrev:OK då.. my bad :oops:
det är inga problem
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Jag såg en Volvo B9S köra med öppen dörr i veckan, i trafik. Det var dock bara 5-6 pers i bussen.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

En invändning man skulle kunna ha är väl att de som ser bussarna köra med öppna dörrar kanske inte ser att det är skyltat "Ej i trafik" eller att det saknas passagerare, och då verkar det ju lite farligt... :shock: :o
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

I öst är ju tom bussar och trådbussar byggda så att föraren kan köra med första dörrbladet öppet, de har en skiljevägg mellan första och andra dörrbladet.
Dock har man börjat frångå detta på de nyaste bussarna (och trådbussarna??) i Riga.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
simonbertilsson

Inlägg av simonbertilsson »

Jag trodde det var standard på moderna bussar med dörrbroms.... :shock:
Acela

Inlägg av Acela »

simonbertilsson skrev:Jag trodde det var standard på moderna bussar med dörrbroms.... :shock:
man koppkar ju bort dörrkretsarna därav stängs dörrbromsen av och bakdörrarna går ej att öppna
Darkwand

Inlägg av Darkwand »

Utan passagerare så får man köra med öppen framdörr, dock brukar jag bara öppna den bakre framdörren eftersom den främre skymmer backspegeln en del.
Skriv svar