
Men först en förklaring av begreppet regularitet. Det har absolut inte med rättidighet/punklighet i förhållande till hållplatstidtabell att göra, utan enbart emd intervallerna mellan bussarna. Vad man vill komma åt, med projektet, är den ihopklunpning av bussar som sker när en vagn blivit sen och blir upphunnen av nästkommande.
Men nu har man alltså, här på SL och i samarbete med entreprenören Busslink, genomfört ett pilotprojekt på ettan, med syfte att minska dessa irregularitetsproblem. Man kom fram till att förutom de åtgärder som kunde vidtas i projektet (ökad trafikledning centralt och i fält, ändrad bussprioritet för att sena bussar fick åka före tidiga mm), även starkt förordar att påstigning genom samtliga dörrar bör tillåtas vid de mest belastade hållplatserna för att minska uppehållstiderna vid hållplatserna, vilka enligt studier i samband med rapporten är en mycket viktig orsak till irregularitet. Detta förutsätter dock att diverse taxeindrivnings- och säkerhetsfrågor löses.
Vidare föreslår man att den fasta tidtabellen ska avskaffas till förmån för en "flytande" där enbart intervallen mellan turerna bygger trafikeringen.
Vad säger ni om detta, Johan E m fl?



Kan f ö tillägga att man sneglar lite åt väster för att utröna hur man löst påstigningsproblematiken på västkuststadens stombussar
