nästa: sahlgrenska norra

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Bengt Jönsson skrev:"Motorvägsstumpen" mellan Hjalmar Brantingsplatsen via Leråkersmotet (Daler och Stor Domus) och Ringömotet (Tingstadstunnelns norra mynning) bygdes 1958 och var då en av landets första motorvägar. Detta kan ses vid just Ringömotet där en avfartsrondell är avsedd för vänstertrafik, är snäv och långt ifrån dagens kurvradier.. :lol:
Står Ringömotet.. Skall stå Brunnsbomotet :shock:

Hur har det förresten blivit med spårvägsplanerna för Swedenborgsgatan ? Finns de fortfarande kvar för en ev framtida spårväg mot Tuve?
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Bengt Jönsson skrev:
Bengt Jönsson skrev:"Motorvägsstumpen" mellan Hjalmar Brantingsplatsen via Leråkersmotet (Daler och Stor Domus) och Ringömotet (Tingstadstunnelns norra mynning) bygdes 1958 och var då en av landets första motorvägar. Detta kan ses vid just Ringömotet där en avfartsrondell är avsedd för vänstertrafik, är snäv och långt ifrån dagens kurvradier.. :lol:
Står Ringömotet.. Skall stå Brunnsbomotet :shock:

Hur har det förresten blivit med spårvägsplanerna för Swedenborgsgatan ? Finns de fortfarande kvar för en ev framtida spårväg mot Tuve?
Dessvärre är det nog så att man låtit denna medvetet falla i glömska.
Det heter att det inte är befolkningsmässigt lönsamt med spårväg till Backa, hur det egentligen är med den saken vet jag inte, men det är iallafall synd att det aldrig blev någonting.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Björn J. skrev:Interna gator och promenadstråk inne på Sahlgrenska har iallafall fantasiegande namn som "Blå Stråket", "Gula Stråket" och så vidare, här kunde man ju önska sig bättre namn. Exempelvis kunde ett av stråken som korsar urologiska mottagningen heta "Urinvägen" och gatan till Astmamottagningen "Fria Luftvägarna"... synisk? jag?
Universitetssjukhuset i örebro har i alla fall namn som "hörselgången" (om jag inte minns fel) och liknande på förbindelsegångarna mellan byggnaderna :)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

mats skrev:
Björn J. skrev:Interna gator och promenadstråk inne på Sahlgrenska har iallafall fantasiegande namn som "Blå Stråket", "Gula Stråket" och så vidare, här kunde man ju önska sig bättre namn. Exempelvis kunde ett av stråken som korsar urologiska mottagningen heta "Urinvägen" och gatan till Astmamottagningen "Fria Luftvägarna"... synisk? jag?
Universitetssjukhuset i örebro har i alla fall namn som "hörselgången" (om jag inte minns fel) och liknande på förbindelsegångarna mellan byggnaderna :)
Och på Karlskrona Lasarett finns "Bättringsvägen". Borde vara obligatorisk vid alla sjukhus...
Professionell tyckare
VeVen

Inlägg av VeVen »

Temanamn kan ha sina poänger, men det kan också bli mindre lyckat:

Jag läste en gån en intervju med en äldre herre som bodde på Kistvägen i Gubbängen nära Skogskyrkogården.

Hm.

tänker VeVeN
Användarens profilbild
Maria

Inlägg av Maria »

Harald skrev:Då det fanns en hållplats i slingan hette hållplatsen "Sahlgrenska Norra" eftersom den låg vid Norra porten som Nupski påpekar. Som ändstation hette platsen däremot bara "Sahlgrenska".
Hållplatsen heter än idag Sahlgrenska Norra, mem där stannar inte Spårvagnarna längre, men linje 87 (Trygga Rundan) och Flexlinjen
Hälsningar Maria i Göteborg
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

VeVen skrev:Temanamn kan ha sina poänger, men det kan också bli mindre lyckat:

Jag läste en gån en intervju med en äldre herre som bodde på Kistvägen i Gubbängen nära Skogskyrkogården.

Hm.

tänker VeVeN
När Kista var en ny förort så kom ju innevånarna i servicehusen och andra äldreboenden från andra stadsdelar! I en tidningsartikel var det någon som tyckte att det inte var dags för placering i kista ännu! :roll:
Skriv svar