nästa: sahlgrenska norra

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
flanders

nästa: sahlgrenska norra

Inlägg av flanders »

Bild

Bild

en i vanliga fall synnerligen sällan utnyttjad vändslinga, som i och med ombyggnationen vid marklandsgatan har fått en tillfällig renässans. brukar annars aldrig användas som vändslinga vid tillfälliga omläggningar eftersom växeln inte brukar fungera elektriskt, och manuell omläggning görs med livet som insats på grund av den intensiva biltrafiken. nu verkar den dock fungera klanderfritt.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Kanske har bananteknik fixat den växeln inför omb. av Marklandsgatan?
Denna slinga kommer att nyttjas mer så småningom.

Parkeringsdäcket i bakgrunden på första bilden har blivit namngivet av Göteborgshumorn. Eftersom det ligger på Per Dubbsgatan så kanske det inte är så svårt att lista ut smeknamnet.

Sahlgrenskas helikopterplatta ligger iallafall på övre planet av p-huset.
Men jag har en känsla av att ambulanshelikoptern hellre flyger och landar vid SU/ÖS, eftersom inflygningen till SU/SS verkar något komplicerad.
Vadå jag dyster?
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Björn J. skrev: Parkeringsdäcket i bakgrunden på första bilden har blivit namngivet av Göteborgshumorn. Eftersom det ligger på Per Dubbsgatan så kanske det inte är så svårt att lista ut smeknamnet.
Heter nåt i stil med Dubbdäcket då eller?
Bantekniker
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Snygga bilder, minns när Vi trafikerade den slingan med L8, minnen det, dessutom ofta mycket reglertid där vissa tider på dygnaet var det också.
frethu

Inlägg av frethu »

Bobjörk skrev:
Björn J. skrev: Parkeringsdäcket i bakgrunden på första bilden har blivit namngivet av Göteborgshumorn. Eftersom det ligger på Per Dubbsgatan så kanske det inte är så svårt att lista ut smeknamnet.
Heter nåt i stil med Dubbdäcket då eller?
Huvet på spiken! :D precis
Användarens profilbild
2763

Re: nästa: sahlgrenska

Inlägg av 2763 »

flanders skrev: en i vanliga fall synnerligen sällan utnyttjad vändslinga, som i och med ombyggnationen vid marklandsgatan har fått en tillfällig renässans. brukar annars aldrig användas som vändslinga vid tillfälliga omläggningar eftersom växeln inte brukar fungera elektriskt, och manuell omläggning görs med livet som insats på grund av den intensiva biltrafiken. nu verkar den dock fungera klanderfritt.
Lite lustigt att benämna denna slinga för Sahlgrenska norra...

Först och främst eftersom den ligger söder om hållplatsen Sahlgrenska Huvudentré. Men även eftersom dess gamla namn blott är "Sahlgrenska".

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Nupski

Re: nästa: sahlgrenska

Inlägg av Nupski »

TonyM skrev:
flanders skrev: en i vanliga fall synnerligen sällan utnyttjad vändslinga, som i och med ombyggnationen vid marklandsgatan har fått en tillfällig renässans. brukar annars aldrig användas som vändslinga vid tillfälliga omläggningar eftersom växeln inte brukar fungera elektriskt, och manuell omläggning görs med livet som insats på grund av den intensiva biltrafiken. nu verkar den dock fungera klanderfritt.
Lite lustigt att benämna denna slinga för Sahlgrenska norra...

Först och främst eftersom den ligger söder om hållplatsen Sahlgrenska Huvudentré. Men även eftersom dess gamla namn blott är "Sahlgrenska".

//Tony
Detta är väl Norraporten och såvitt jag kan bedömma den nordligaste delen av gamla delen av sjukhuset...
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Då det fanns en hållplats i slingan hette hållplatsen "Sahlgrenska Norra" eftersom den låg vid Norra porten som Nupski påpekar. Som ändstation hette platsen däremot bara "Sahlgrenska".
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Om man nu skall smälla den annars så gode Tony på fingrarna så är det en del till synes ologiska namn som än lever kvar, oftast kan bara infödda Göteborgare härleda dem, exemplet här är ett.

Fråga en gammal Göteborgare i allmänhet eller Hisingsbo i synnerhet var någonstans Shells raff ligger, de har ingen aning, men fråga då istället efter "Koppartrans" då vet de... bara det att Koppartrans blev Shell redan någon gång under det sena 60-talet. Liakadant var det med "Stor Epa" som blev Bra, B&W och en del som jag glömt, för att numera heta "Coop Forum"... men vem bryr sig... "Stor Epa" ligger på Backaplan! Liksom "Obs!" ligger ute i Bäckebol. Och vem bryr sig om att Energiverket, Renhållningsverket, Gatukontoret och Brandkåren bytt namn två, tre eller fyra gånger de senaste tjugo åren?

Annars hade Bobjörk rätt om Dubbdäcket. En annan ordvits som låg alldeles intill, fast långt innan P-däcket kom till var den korta enkelspåriga spårvägen som gick från Linnéplatsen upp till nämnda Norra ingången.
Ja vad döper man då en kort enkelspårig spårväg till som slutar vid ett sjukhus?? jo naturligtvis till "Blindtarmen", "appendix".
Annars hade jag hellre sett att Per Dubbsgatan istället hetat "Bättringsvägen"... ja kanske då inte den del av gatan som leder förbi patologen... när man hamnat där så är ju det så kallade loppet redan kört...
Interna gator och promenadstråk inne på Sahlgrenska har iallafall fantasiegande namn som "Blå Stråket", "Gula Stråket" och så vidare, här kunde man ju önska sig bättre namn. Exempelvis kunde ett av stråken som korsar urologiska mottagningen heta "Urinvägen" och gatan till Astmamottagningen "Fria Luftvägarna"... synisk? jag?

Angående Göteborgshumorn så hade ju Göteborgs Posten utlöst en tävling om vad man skulle döpa M32 till, jag har inte sett något resultat av denna tävling, har den lagts ned eller glömts bort?

Vad sägs om följande?
Spagettivagnen
Macaronilådan
Antipastan

Äh jag tror att det är dax för den kolesterolberikade kvällmackan, Halvgrov fralla med margarin, kokt ägg, anjovis, fetaost, parmaskinka, roccoli, svartpeppar, stenbitsrom och kantareller. Till detta en kall düsk bier.
Man drömmer så bra mardrömmar efter en sådan macka!
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Tack Harald och Nupski för förklaringen, ortsnamn är inte alltid logiska. Ett annat exempel på detta är orterna Lilla och Stora Harrie i skåne, gissa vilken som är störst.

Götebosska gatunamn är en historia för sig. Vem vill som student bo på Motgången? Nåväl - möjligt är det i alla fall på Olofshöjd.

När det gäller M32 föreslår jag "Al Dente", alldeles lagom färdig!

//Tony
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

TonyM skrev: När det gäller M32 föreslår jag "Al Dente", alldeles lagom färdig!
//Tony
Ja det har vi ju haft som "arbetsnamn" på vagnen så jag röstar helt klart på det.
För att fortsätta Ansldo-erans vagnar har jag ju redan döpt SL95 till "Potiomkin", som de pansarkryssare de är..

För att återgå till huvudspåret mot Sahlgrenska. (slingan kan f.ö. även omnämnas som Sahlgrenska airport).
När försvann norra hållplatsen?

//Q
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Trafikeringen av slingan upphörde den 20 augusti 1989 när linje sju förlängdes till Tynnered. Hållplatsen togs bort senast när linje åtta förlängdes till Sahlgrenska, vilket år det nu var, 1993?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:Trafikeringen av slingan upphörde den 20 augusti 1989 när linje sju förlängdes till Tynnered. Hållplatsen togs bort senast när linje åtta förlängdes till Sahlgrenska, vilket år det nu var, 1993?
Borde stämma med 1993 om jag minns rätt.

Sen förlängdes 8:an i sin tur till Tynnered 2002, men det är en annan historia.

Orsaken till att hållplatsen togs bort var väl Svepen på M21 och de mindre trevliga personolyckor som härrörde från "hållplats i kurva".

//Tony
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Dödsolyckan på Axel Dahlströms Torg var väl "dödsstöten" för hållplats i kurva eller??
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

TonyM skrev:
Orsaken till att hållplatsen togs bort var väl Svepen på M21 och de mindre trevliga personolyckor som härrörde från "hållplats i kurva".

//Tony
Vadådå? det var ju iallafall ganska när till akutintaget... :roll:
Vadå jag dyster?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Björn J. skrev:
TonyM skrev:

//Tony
Vadådå? det var ju iallafall ganska när till akutintaget... :roll:
Men inte ens akuten kan återuppväcka döda.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Harald skrev: Men inte ens akuten kan återuppväcka döda.
Skall man vara riktigt sarkastisk så kan man ju också säga att de inte klarar av de som visar mycket tydliga livstecken när de själva tar sig in på akuten heller...
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Björn J. skrev: Fråga en gammal Göteborgare i allmänhet eller Hisingsbo i synnerhet var någonstans Shells raff ligger, de har ingen aning, men fråga då istället efter "Koppartrans" då vet de... bara det att Koppartrans blev Shell redan någon gång under det sena 60-talet. Liakadant var det med "Stor Epa" som blev Bra, B&W och en del som jag glömt, för att numera heta "Coop Forum"... men vem bryr sig... "Stor Epa" ligger på Backaplan! Liksom "Obs!" ligger ute i Bäckebol. Och vem bryr sig om att Energiverket, Renhållningsverket, Gatukontoret och Brandkåren bytt namn två, tre eller fyra gånger de senaste tjugo åren?
!

.. du glömde i hastigheten bort att det även funnits ett "Stor-Domus" som låg där KF:a lager nu ligger dvs snett mitt-emot handelshuset "Backa-3" som ligger där radiohandlaren "Dalers" sunkiga och fuktiga trädlada en gång i tiden låg..

Stor-Epa (med EPA i grönt och omgivet av lagerkvistar) blev sedemera "BRA - Stormarknad", därefter B & W för att till slut bli COOP Foum och cirkeln med "Stor-Domus" kan anses vara sluten.

"Stor-Epa" var dock grunden och själva "motorn" till köpcentrat "Backaplan" och hade inte detta "EPA" funnits så..

Aporpå BAckaplan. Finns fortfarande spårvägsreservatet i Swedenborgsgatan kvar eller har SIBA-huset m.fl. byggts i vägen ?

/Bengt
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Bengt Jönsson skrev:

.. du glömde i hastigheten bort att det även funnits ett "Stor-Domus" som låg där KF:a lager nu ligger dvs snett mitt-emot handelshuset "Backa-3" som ligger där radiohandlaren "Dalers" sunkiga och fuktiga trädlada en gång i tiden låg..

Stor-Epa (med EPA i grönt och omgivet av lagerkvistar) blev sedemera "BRA - Stormarknad", därefter B & W för att till slut bli COOP Foum och cirkeln med "Stor-Domus" kan anses vara sluten.

"Stor-Epa" var dock grunden och själva "motorn" till köpcentrat "Backaplan" och hade inte detta "EPA" funnits så..

Aporpå BAckaplan. Finns fortfarande spårvägsreservatet i Swedenborgsgatan kvar eller har SIBA-huset m.fl. byggts i vägen ?
/Bengt
Stor Dumus låg mittemot gatan där idag Biltema och Blomsterlandet ligger, ok, Backa 3 ligger in bit innan liksom ett uthyrningsföretag för byggmaskiner, som en gång hetter Tidermanns... även det har ju bytt namn, Cramo, tror jag.
Gamla Stor Dumus håller på att rivas, iallafall delvis, minns nu inte vad det skall bli istället. Spåranslutningen mot Buhusbanan vid Brunnsbo är sedan några år uppbruten iallafall. KF hade länge ett lager i byggnaden, sedan också bilförsäljning via KF-ägda OK.

I ett nummer för ett tag sedan , i den föreningstidskrift som ett inte helt okänt museiespårvägssällskap i Göteborg ger ut, skrev vi ganska utförligt om nämnda spårvägsreservat, och just vid Siba lär det nog inte gå att bygga någonting längre. Men mellan Björlandavägen och bebyggelsen på sydöstra sidan om gatan finns det fortfarande en bred grässlätt ända bort till 33:ans vändhållplats där S:t Olofsgatan möter Björlandavägen.
Denna är väl idag stadens längsta hundtoalett, men det ser iallafall bra ut att Tolered och Slätta damms bebyggelse får litet distans till den ganska hårt trafikerade Björlandavägen, som tycks vara litet av Hisingens "inlandsförbindelse". En Inlandsvbana kunde det ju blivit om spårvägen kom till, eller om det hade blivit en Stadsbana, tänk att planerna på en S-Bahn funnits i Göteborg, häftigt.

Tillbaka till Backaplan, så minns nu inte jag vad som fanns där innan "Stor Epa" kom till, morfar som var född 1885, berättade att den folkgrupp som på den tiden kallades för "Zigenare" varje år hade ting på Backaplan, då samlades flera hundra familjer där. Området var ju en stor sankmark enligt gamla kartor, men någon gång borde väl en del småindustri ha etablerat sig där... Jag minns dock att Philipssons som sålde Mercedes fanns i det tegelhuset som idag rymmer en större lamp och belysningsaffär, och att Rosengrens kassaskåpsfabrik låg där det idag finns en snabbmatsaffär som säljer malt kött mellan bröskiver, och att det låg diverse åkerier och bussgarage i området. Gamla HCJ minns jag tydligt som också låg i en trälada utefeter Färgfabriksgatan, och den gatan har väl antagligen inte fått sitt namn av en slump kan jag tro...

Förövrigt så berättade också morfar att han rott i roddbåt från Sannegårdsvassen tvärs över Hisingen i "Kvillen" Kvillebäcken och kom fram vid Nordre älv någonstans i Säve socken. Kvillen är en av landets få vattendrag (det ända?) som in facto rinner åt två håll, hur nu det går till... men så är det. Om nu Kvillen fortfarande har någon vattenföring på mitten, jag minns nu inte hur det ser ut i Tuve där den delvis följer Bohusbanan (eller om det är tvärtom). Tillsammans med några scoutkompisar försökte vi göra likadant omkring 1975, i kanadensare, alltså att ta oss vattenvägen tvärs Hisingen, men vi kom ungefär i höjd med S:t Jörgen, efter att ha startat från Lundbyhamnen. Därefeter var då Kvillen oframkombar.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Under invigningen av Götatunneln tog jag en promenad längs med kajen från Järntorget och bort emot Lilla Bommen. Längs vägen finns ett antal historiska skyltar uppsatta och där kunde man på ett flygfoto taget 1922 (?) se att Frihamnen hade kontakt med fastlandssidan via Hisingsbron från Lilla Bommen. Landfästena för denna bro som revs någon gång på 60-talet kan fortfarande ses på just Frihamnspiren. Via denna bro gick då INTE dagens E6, dåvarande Rikstvåan utan den följde dagens (E)45 till Lilla Edet och där via Backamo och dagens LV167 över till gamla E6/Rikstvåan vid motellet / macken som fortfarande heter "Rikstvåans Service". Denna sträckning ändrades 1939 när Göta-älvbron blev färdig.

På detta flygfoto kan man tydligt se att Ringön är en ö omfluten av Ringökanalen där idag nedanstående motorväg och järnväg till Frihamnen går. Vägen över Hisingsbron gjorde på Frihamnspiren en 90 graders högersväng för att ytterlgiare några 100 m längre norrut åter göra en 90-graders vänstersväng och komma i ett läge ungefär vid dagens hpl "Frihamnen". Markerna på andra sidan Ringökanalen på Hisingssidan ser ut att vara ren landsbygd

"Motorvägsstumpen" mellan Hjalmar Brantingsplatsen via Leråkersmotet (Daler och Stor Domus) och Ringömotet (Tingstadstunnelns norra mynning) bygdes 1958 och var då en av landets första motorvägar. Detta kan ses vid just Ringömotet där en avfartsrondell är avsedd för vänstertrafik, är snäv och långt ifrån dagens kurvradier.. :lol:

Området som idag heter "Hjalmar Brantingsplatsen" var fr.o.m 1940 slutstation för spårvägen som gick via den år 1939 byggda Göta-Älvbron och hette då "Backavägen". Stor-Epa, Bra, B&W, Coop Forums lokaler lär enlgit uppgift tidigare ha härbärgerat Rosengrens kassaskåpsfabrik. Golvet i denna byggnad lutar åt alla håll pga de mycket dåliga grundförutsättningarna och jag tror att den är bygd någon gång på 30-talet.

Några kvarglömda rester av hamnbanan längs med Södra Älvstranden kunde jag däremot inte finna under min promenad.

I en karta från 1963 syns tydligt "Swedenborggatans" planerade sträckning utgående ungefär ifrån rondellen vid Coop-Forums parkerings nordvästra ända, över Kvillebäcken, genom en bit av "HCJ-huset" och genom de kvarter på andra sidan Kvillebäcken där det idag finns en hel del "provisorisk verksamhet".
Skriv svar