han sa att det ska komma dubbelledbussar lite längre fram

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Då får han väl hälsa på mig nån gång, jag bor ju 10 minuters promenad därifrån varannan vecka...BussJohnny skrev:min farfars bror kör buss i kallhäll garaget som blir swebus!
han sa att det ska komma dubbelledbussar lite längre fram![]()
![]()
Möjligt att sådana vagnar kan komma. Lennart Jangälv uttryckte i alla fall i förra veckan att kanske en 10-15 (eller var det uppåt 25?) stycken sådana vagnar kan vara intressanta för SL-trafiken. Om det nu kommer några sådana vagnar till SL-land så lär de dock knappast hamna på Kallhällsdepåns linjer. Detta då deras behov av sådana vagnar är ganska begränsat för att inte säga obefintligt. Istället kanske denna typ av vagnar kan fylla en funktion på vissa blå innerstadslinjer, men mest troligt, enligt min mening, är att de kan göra nytta på 170-linjerna.BussJohnny skrev:min farfars bror kör buss i kallhäll garaget som blir swebus!
![]()
Coppas skrev:Möjligt att sådana vagnar kan komma. Lennart Jangälv uttryckte i alla fall i förra veckan att kanske en 10-15 (eller var det uppåt 25?) stycken sådana vagnar kan vara intressanta för SL-trafiken. Om det nu kommer några sådana vagnar till SL-land så lär de dock knappast hamna på Kallhällsdepåns linjer. Detta då deras behov av sådana vagnar är ganska begränsat för att inte säga obefintligt. Istället kanske denna typ av vagnar kan fylla en funktion på vissa blå innerstadslinjer, men mest troligt, enligt min mening, är att de kan göra nytta på 170-linjerna.BussJohnny skrev:min farfars bror kör buss i kallhäll garaget som blir swebus!
![]()
Mvh // Nico
var bor du address..? addressnr.?aik_putte skrev:Då får han väl hälsa på mig nån gång, jag bor ju 10 minuters promenad därifrån varannan vecka...BussJohnny skrev:min farfars bror kör buss i kallhäll garaget som blir swebus!
![]()
I närheten av Lädersättra.BussJohnny skrev:var bor du address..? addressnr.?aik_putte skrev:Då får han väl hälsa på mig nån gång, jag bor ju 10 minuters promenad därifrån varannan vecka...BussJohnny skrev:min farfars bror kör buss i kallhäll garaget som blir swebus!
![]()
Varför då? Kallhäll har som sagt knappast något behov av några sådana vagnar.BussJohnny skrev:det är vad jag hört så men det är möjligt att dem hamnar i kallhäll satt
Ledbusstillstånd torde finns å sträckan Centralen-Waldemarsudde.djth skrev:För att det inte finns tillstånd för ledbussar på 47an, har jag för mig...? Det skulle verkligen behövas.Verspieder skrev:Varför inte köra dessa långa "ståplatsbussar" på 47:an till Skansen istället?
Såg ledbussar på linje 47 senast idag, 7301 och 7302 som fraktade folk till och från allsång på skansen! Men det var på sträckan Sergels Torg-Waldemarsudde (som BM poängterade).LÅ1 skrev:Det har i alla fall gått ledbussar på linje 47, även om det var en del år sedan jag senast såg det! Förmodligen mellan Centralen och Waldermarsudde som Bussmicke skriver.
nu slipper man se 4038 och 403937368 skrev:Såg ledbussar på linje 47 senast idag, 7301 och 7302 som fraktade folk till och från allsång på skansen! Men det var på sträckan Sergels Torg-Waldemarsudde (som BM poängterade).LÅ1 skrev:Det har i alla fall gått ledbussar på linje 47, även om det var en del år sedan jag senast såg det! Förmodligen mellan Centralen och Waldermarsudde som Bussmicke skriver.
I ledbussväg på linje 47 ser man i princip bara 730x eller 4038-4039.
Men enligt linjebeskrivningen enbart buss med stel bakaxel, alltså inte Volvo B10M/B12M mfl.37368 skrev:Nu har vi svaret på spekulationerna! Ledbusstillstånd finns på linje 47 för sträckan Sergels Torg - Waldermarsudde:
linjebeskrivning 47
Jag åkte ledbuss på linje 47 i dag, från Sergels torg. Minns inte om den gick till Skansen eller Waldemarsudde men jag hoppade av vid Norrmalmstorg för att byta till Spårvagn. Bussen var en Scania Omnilink.Acela skrev:nu slipper man se 4038 och 403937368 skrev:Såg ledbussar på linje 47 senast idag, 7301 och 7302 som fraktade folk till och från allsång på skansen! Men det var på sträckan Sergels Torg-Waldemarsudde (som BM poängterade).LÅ1 skrev:Det har i alla fall gått ledbussar på linje 47, även om det var en del år sedan jag senast såg det! Förmodligen mellan Centralen och Waldermarsudde som Bussmicke skriver.
omnilink ledvagn eller kortvagnMJTÅG skrev:Jag åkte ledbuss på linje 47 i dag, från Sergels torg. Minns inte om den gick till Skansen eller Waldemarsudde men jag hoppade av vid Norrmalmstorg för att byta till Spårvagn. Bussen var en Scania Omnilink.Acela skrev:nu slipper man se 4038 och 403937368 skrev: Såg ledbussar på linje 47 senast idag, 7301 och 7302 som fraktade folk till och från allsång på skansen! Men det var på sträckan Sergels Torg-Waldemarsudde (som BM poängterade).
Det är lite sällsynt med ledbuss på 47:an men det förekommer.
"ledvagn" sade Martin... Dock undrar jag om det verkligen var en omnilink? Det kan inte ha varit en röd omniCITY-ledvagn i serien 730x?Acela skrev:omnilink ledvagn eller kortvagnMJTÅG skrev: Jag åkte ledbuss på linje 47 i dag, från Sergels torg. Minns inte om den gick till Skansen eller Waldemarsudde men jag hoppade av vid Norrmalmstorg för att byta till Spårvagn. Bussen var en Scania Omnilink.
Det är lite sällsynt med ledbuss på 47:an men det förekommer.