Anslutning Tunnelbana 1<->3 i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
ragge

Anslutning Tunnelbana 1<->3 i Stockholm

Inlägg av ragge »

Kanske en FAQ, men har i så fall inte hittat det:

När man åker tunnelbana 1 mot Hässelby och precis har passerat Fridhemsplan dyker det upp ett spår nerifrån vänster. Är det anslutning till tb 3, eller vad är det? Finns det en till på andra sidan för södergående tåg, eller får man knixa runt om man ska till/från andra hållet? Ansluter det till tb 3 norrgående?

Jag tycker mig också ha hört att det finns någon annan anslutning till järvabanan men kommer inte ihåg och inser heller inte var, hur är det med det?

/ragge (Ragnar S)
ragge

Re: Anslutning Tunnelbana 1<->3 i Stockholm

Inlägg av ragge »

ragge skrev:När man åker tunnelbana 1 mot Hässelby och precis har passerat Fridhemsplan dyker det upp ett spår nerifrån vänster. Är det anslutning till tb 3, eller vad är det? Finns det en till på andra sidan för södergående tåg, eller får man knixa runt om man ska till/från andra hållet? Ansluter det till tb 3 norrgående?

Jag tycker mig också ha hört att det finns någon annan anslutning till järvabanan men kommer inte ihåg och inser heller inte var, hur är det med det?
Detta blev idag frågat och besvarat på Postvagnen! :-)
Istället för att ta bort frågan svarar jag själv:
Ja, det är anslutning till tb3, det verkar bara finnas ett spår.
Att det skulle finnas någon mer sägs inget om.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Detta spår är den enda förbindelsen mellan Tub3 och resten av tunnelbanan.

Mvh Tim, tutf på Tub3
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Det finns endast en förbindelse till TB3 från TB1 med enkelspår som riktigt påpekats. När man åker från TB1 ner mot TB3 i brant lutning så kommer man ut på norrspåret mellan Rådhuset och Fridhemsplan TB3. Det finns sedan en övergångsväxel in mot mitten av uppställningspåret mellan stationerna. Man kommer då in på den södra delen av nämda uppställningspår, den rymmer 8- 10 vagnar ( liksom den norra delen).

Signalsystemväxling sker på denna enkelspårssträcka

Det finns (eller i vart fall fanns för många år sedan) detaljerade spårplaner över hela nätet med alla spårledningar, växlar och signaler inritade att få hos Banavdelningen på SL Infrateknik. Möjligen kan det finnas ritningar som ej har uppdaterats sedan signalsystembytet på TB1.

/Leif
Skriv svar