NerdBoy skrev:LÅ1 skrev:Tittar man på
denna bild så ser det ut att vara kortare trappa, men det kanske är en underjordisk biljetthall och sedan en trappa till för att komma ut på marknivå?
Jag är böjd att hålla med, särskilt som rulltrappan till södra utgången är ordentligt lång, men min minnesbild av hur det ser ut på ytan säger att det inte kan skilja särskilt mycket i höjdled.
Eller blir man lurad av perspektivet på bilden för att det känns så dumt med en otroligt lång trappa i ett schakt där det borde vara rulltrappor? I den södra utgången håller man på och byter från tre normalbreda rulltrappor i bredd till fyra smala*, har det här schaktet samma bredd måste det vara större än det ser ut.
Det ser ut att vara ungefär 150 trappsteg (10 trappsteg mellan varje vertikal stolpe i räcket, cirka 15 "vertikalstolp-mellanrum) på bilden. Vad är "standardhöjd" för ett trappsteg i en vanlig trappa? Om varje trappsteg är 15cm högt så blir det 22.5 meter höjdskillnad. I ett hus där varje våning (inkl bjälklag o.s.v.) är drygt 280cm hög så motsvarar det att gå åtta våningar i ett trapphus. Nja, jag skulle nog förespråka rulltrappor åt båda håll, fast nu högg jag 15cm ur luften.
(I butiker och liknande (halv)offentliga lokaler där man har några få trappsteg brukar man förresten ha betydligt lägre trappsteg än i en 'vanlig' trapp)
LÅ1 skrev:För en noprmal frisk person så anser jag det som mer naturligt att gå i en rulltrappa än att stå stilla! Många "lantisar" ser det som att stockhollmare jäktar, men för mej är det helt enkelt trist att stå i rulltrappan! Jag går ofta även om jag har god tid, eller bara är ute och flanerar! Däremot är det jobbigt att gå i en stillastående rulltrappa!
Det finns inget ineffektivare sätt att använda sina ben än att gå uppför en rulltrappa! När du bara står stilla så låer man ju ett eller båda knäna på ett sånt sätt att det knappt går åt någon muskelenergi att stå still, medan när man går/springer har man knäna böjda nästan hela tiden. Jämför hur jobbigt det är att stå normalt respektive att stå stilla med böjda knän!
Om du har bråttom så är det bättre att stå stilla i rulltrappan när den åker uppför och springa som en galning både före och efter rulltrappan. Enda undantaget är om rulltrappan mynnar precis vid den plats du har bråttom att nå, t.ex. om du åker norrut och ska byta mellan tub1/2 och glömmer av att göra det vid gamla stan och därför behöver byta vid centralen.
D.v.s. i 99% av fallen är det ganska dumt att gå uppför en rulltrappa. Nedför är en annan femma däremot.
Men visst, om man tycker att kollektivtrafiken ska hålla med gym åt medborgarna så...