Spårtrafik i Budapest

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Spårtrafik i Budapest

Inlägg av bark »

Kom för några dagar sedan hem från ett par veckors jobb i Budapest - ett formligt eldorado för den kollektivtrafik-intresserade. Här kommer lite bilder på de spårbundna varianterna:

Bild

Det kan bli rörigt när spårväg och trådbuss korsar varandra:
Bild

Opéra-stationen på den lilla gula tunnelbanan (byggd kring 1897)
Bild

Interiör från en av de relativt nya (men ruskigt små) vagnarna:
Bild

Moszkva tér är den stora knutpunkten för tunnelbanan (röda linjen), spårväg och stadsbussar på Buda-sidan:
Bild

Bild

Bild

Den blå tunnelbanelinjen byggdes under den kommunistiska tiden med sovjetisk materiel. Det kändes:
Bild

Det fanns lite äldre vagnar i trafik:
Bild

Den intresserade kan hitta fler bilder här.
Senast redigerad av bark den söndag 04 juni 2006 19:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Re: Spårtrafik i Budapest

Inlägg av Olle »

bark skrev:Kom för några dagar sedan hem från ett par veckors jobb i Budapest - ett formligt eldorado för den kollektivtrafik-intresserade. Den intresserade kan hitta fler bilder här.
Kul att se linje 4 och 6, som ju har samma sträckning men hade olika ändhållplatser i den delen som inte är Moskva Ter, att de tydligen skriver båda linjenumren på vagnarna.

:!: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Re: Spårtrafik i Budapest

Inlägg av bark »

Olle skrev:Kul att se linje 4 och 6, som ju har samma sträckning men hade olika ändhållplatser i den delen som inte är Moskva Ter, att de tydligen skriver båda linjenumren på vagnarna.

:!: lle.
Det var ingen slump. Hela den linjen är under upprustning. Spåren är relativt nya, men nu har man fått EU-pengar för att höja och bredda hållplatserna. Så söder om Oktogon får man snällt byta till ersättningsbussar. Och det var då man insåg hur enormt mycket folk som spårvagnarna sväljer. Den lokale chefen, som pendlar hela linje 6:s sträckning hade kraftiga åsikter i frågan.
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

Köszönöm för fina bilder.

Antagligen är linjerna 4 och 6 i Budapest världens tyngst trafikerade spårvägslinjer, med ett tåg i 1-2 minuters intervaller. Kollade på BKV:s hemsida; linje 4-6 samt villamozspótlón (ersättningsbuss) 4-6V körs mellan den 22 maj och 9 juni. Ersättningsbussarna körs i 1-2 minuters intervaller, medan det räcker med ett spårvägståg vart 3:e/4:e minut i högtrafiken.

Spårvägslinje 67 körs även med bussar (linje 67V) sen den 6 mars i år.

Gula tunnelbanan (Földalatti) öppnades redan år 1896, som den första t-banan i kontinentala Europa. Värst nya är inte gula linjens vagnar, de levererades på 1970-talet.

Även den röda tunnelbanelinjen körs med sovjetbyggda metrotåg. Ungrarna hade knappast något annat val än att ta emot sovjethjälpen vid metrobygget. Likaså var (det nya) trådbussystemet en gåva från Stalin. Fader Solskens 70-årsdag hyllades genom att den första linjen fick numret 70. Intressant är det hur finländarna på 1970-talet klarade av att tacka nej till ryssarnas erbjudandet om att bygga metron i Helsingfors.

Piirka
---------------
Språklektion 306 i Mumindalen

följande - nästa
Jag skall stiga av på följande hållplats - Jag skall stiga av på nästa hållplats
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Piirka skrev:Köszönöm för fina bilder.

Antagligen är linjerna 4 och 6 i Budapest världens tyngst trafikerade spårvägslinjer, med ett tåg i 1-2 minuters intervaller. Kollade på BKV:s hemsida; linje 4-6 samt villamozspótlón (ersättningsbuss) 4-6V körs mellan den 22 maj och 9 juni. Ersättningsbussarna körs i 1-2 minuters intervaller, medan det räcker med ett spårvägståg vart 3:e/4:e minut i högtrafiken.

Spårvägslinje 67 körs även med bussar (linje 67V) sen den 6 mars i år.

Gula tunnelbanan (Földalatti) öppnades redan år 1896, som den första t-banan i kontinentala Europa. Värst nya är inte gula linjens vagnar, de levererades på 1970-talet.

Även den röda tunnelbanelinjen körs med sovjetbyggda metrotåg. Ungrarna hade knappast något annat val än att ta emot sovjethjälpen vid metrobygget. Likaså var (det nya) trådbussystemet en gåva från Stalin. Fader Solskens 70-årsdag hyllades genom att den första linjen fick numret 70. Intressant är det hur finländarna på 1970-talet klarade av att tacka nej till ryssarnas erbjudandet om att bygga metron i Helsingfors.

Piirka
---------------
Språklektion 306 i Mumindalen

följande - nästa
Jag skall stiga av på följande hållplats - Jag skall stiga av på nästa hållplats
Vadå gula tunnelbanelinjen? Den heter M1. Sluta snacka om hopplösa färger, de säger inget på en svart/vitkarta!

Språklektion 1 i Sverige: använd linjenummer istället för färger. Färgblinda ser bara linje grå, linje grå och linje grå.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

bruse skrev:
Vadå gula tunnelbanelinjen? Den heter M1. Sluta snacka om hopplösa färger, de säger inget på en svart/vitkarta!

Språklektion 1 i Sverige: använd linjenummer istället för färger. Färgblinda ser bara linje grå, linje grå och linje grå.
Håller med dig Bruse - ett ofog som vi tyvärr även måste dras med här i Stockholm vad gäller tunnelbanan - vad säger röda, blå och gröna fyrkanter en färgblind - lika mycket som för en "vanlig" blind - dvs nada!

Säg bana 1, 2 och 3 eller helst linjenummer när man skriver om tunndelbanan, speciellt undvik färgbenämningarna som inte går att relatera för dessa befolkningsgrupper.
Jimpiz

Inlägg av Jimpiz »

Det här ser lite farligt ut!

Bild..
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Det ser ut til å være signalregulert. Forøvrig er det sporvogn, ikke t-bane. Der ville det vært farlig 8)
Jimpiz

Inlägg av Jimpiz »

Jo... tänkte inte på att det var signalstyrt. Tänk om den ena spårvagen som står tid hållplats hade börjat att köra.. då hade det sagt smäll.. Tunnelbanan är väll inte så farlig... det är visserligen kul att åka i hytten.. man ser lite mer än vad man gör i vagen.. svalt å skönt var det där..
Senast redigerad av Jimpiz den söndag 04 juni 2006 23:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Mycket läckra bilder :D
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

bruse skrev: Vadå gula tunnelbanelinjen? Den heter M1. Sluta snacka om hopplösa färger, de säger inget på en svart/vitkarta!

Tack för påhoppet. Det är dags för den här lille My att överge det sjunkade skeppet till forum, kanske.

Metro/földalattilinjerna i Budapest fick sina linjefärger år 1976, då den tredje linjen (blå) öppnades. I samma veva torde de ha fått beteckningarna M1 till M3? Vid googlandet fick jag ned sökorden "yellow line" och Budapest fram över 16.000 träffar. "Red" och "blue" (istf "yellow"") gav 73.000 resp. nästan 54.000 träffar. Så det är helt okej att tala och skriva om gula, röda resp. blå linjen.

Grävde vidare och hittade en wikisida på brödrafolkets spårk (nej, jag kan inte flytande ungerska, trots att finska och ungerska är besläktade).

Kod: Markera allt

M1 – Millenniumi Földalatti Vasút (népszerű nevén: ”földalatti”, illetve „kisföldalatti”)
M1 - Den underjordiska millenniejärnvägen (i folkmun: "tunnelbanan" eller "minitunnelbanan"). På sina håll hittar man även benämningen "sárga földalatti", som betyder gul tunnelbana.

M2 – Kelet–nyugati metróvonal (népszerű nevén: „piros metró”)
M2 - Västra station-östra metrolinjen (i folkmun: röda metron").

M3 – Észak–déli metróvonal (népszerű nevén: „kék metró”)
M3 - Norra-södra metrolinjen (i folkmun: "blå metron")

källa: Budapesti metró

Piirka
---------------
Språklektion 307 i Mumindalen

ta för fullt/gå för fullt - ta på allvar, tro på, godta
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Jimpiz skrev:
Det här ser lite farligt ut!
Njaa, vagnarna står väl på Moskva Tér vid sluthållplatsen och båda ska avgå i högertrafik, så de måste korsa varandra.

Bild

Bild

Bild

:?: lle.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Piirka skrev:
bruse skrev: Vadå gula tunnelbanelinjen? Den heter M1. Sluta snacka om hopplösa färger, de säger inget på en svart/vitkarta!

Tack för påhoppet. Det är dags för den här lille My att överge det sjunkade skeppet till forum, kanske.
Tycker jag inte, gillar dina språklektioner. Att mina sen inte är lika begåvade sm dina, kan du bara strunta i. Men jag försökte iaf! :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

bruse skrev: Tycker jag inte, gillar dina språklektioner.
Då så, kan jag ju förlåta dej för påhoppet. (Hämnden är ljuv - hehee... mumintrollspråket blir alltmer vanligare här). :D
Olle skrev:
Jimpiz skrev:Det här ser lite farligt ut!
Njaa, vagnarna står väl på Moskva Tér vid sluthållplatsen och båda ska avgå i högertrafik, så de måste korsa varandra.
De flesta ändhållplatserna i Budapest har dylik spårdragning. Vagnarna är dubbelriktade (undantaget T5) med dörrar på båda sidorna. Tatravagnarna T5 är visserligen dubbelriktade men har endast en förarhytt. Så på de linjer där vändslingor saknas, måste minst två T5:or kopplas ihop till ett tåg med en förarhytt i var ände.

Moskvaskvären har tidigare haft mer spårvägstrafik än idag. Då jag besökte Budapest för första gången hade jag med mej en karta, köpt i Helsingfors. Vi var ett gäng, som skulle ta oss från Moszkvá tér till Zugliget (libegő = stolhissen). Kartan visade att spårvagnslinje 58 gick till den nedre stationen. Men i verkligheten visade sej att rätt linje var buss 158. Spårvagnslinjen hade ersatts av buss för eoner sedan, visade det sej. År 1952 såg spårdragningen på skvären ut så här.

Piirka
---------------
Språklektion 308 i Mumindalen (tillägnad åt Bruse)

förlåta någon för något - förlåta någon något
RainerSilfverberg

Inlägg av RainerSilfverberg »

Piirka skrev: Intressant är det hur finländarna på 1970-talet klarade av att tacka nej till ryssarnas erbjudandet om att bygga metron i Helsingfors.
Ryssarna har aldrig, så vitt jag vet, erbjudit sig att bygga metron i Helsingfors. Det har aldrig ens diskuterats offentligt om något sådant alternativ. Kanske främst därför att tunnelbanans första fas byggdes helt och hållet av Helsingfors stad, utan finska statens och president Kekkonens medverkan.

Endast då man skulle borra tunneln mellan Järnvägstorget och Kajsaniemi, där marken är blöt lera, anlitades ryska experter som byggde av en massa rör som dom stoppade i marken tiotals meter djupt, en djupfrysningsanläggning som dom fyste ned hela marken under borrningsarbetet.

Mvh Rainer
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Piirka skrev:
Tatravagnarna T5 är visserligen dubbelriktade ....

År 1952 såg spårdragningen på skvären ut så här.

Piirka
..... på linje 1 till och med som trevagnståg. Nu vet jag inte om det är mittplattformar överallt på linje 1, men nog används dörrarna på båda sidor av vagnarna. Om inte annat när man kör tillbaka.

Bild

Tung fil du skickade med, en riktig modemdödare. KAn du göra den mindre tung? Jag har ändå bredband.

:lol: lle.
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

RainerSilfverberg skrev:Ryssarna har aldrig, så vitt jag vet, erbjudit sig att bygga metron i Helsingfors. Det har aldrig ens diskuterats offentligt om något sådant alternativ. Kanske främst därför att tunnelbanans första fas byggdes helt och hållet av Helsingfors stad, utan finska statens och president Kekkonens medverkan.
När man letar efter något, då hittar man så klart inte det man önskar. Jag hittade allt möjligt annat intressant i mitt arkiv ss. den planerade Pokerbanan i Helsingfors. Den banan kommer jag att ta upp senare i en annan tråd.

Just nu minns jag inte var jag har läst om ryssarnas vilja till att bygga en metro i Helsingfors. Metron byggdes (mellan Kampen och Östra Centrum) av staden själv (utan statsstöd) och då kunde man tydligen artigt tacka nej till "rysslandshjälpen". Åtminstone krumelurerna kring statyn "Världsfreden" invid Hagnäs torg bevisar det. Moskva ville till en början donera en staty på Lenin, men Helsingfors tackade nej. Istället blev det en nästan lika gräslig "fredsstaty" med militantiska knytnävar som blickfångare. 1983 transporterades delarna till statyn till Helsingfors. Året därpå skulle den avtäckas, men det drog ut på tiden. Ända till år 1990 var den gömd i något lager. Ärligt sagt kunde den ha fått glömmas i lagret. :twisted:

På sätt och vis var det synd att ryssarna inte byggde metron. Då hade vi haft häftigt långa rulltrappor långt ner till de underjordiska stationerna, troligen även i östra Helsingfors. Linjen hade säkert byggts underjordisk på hela sträckan. Kalla kriget hade sin påverkan i metrobyggen i forna Sovjet.

Piirka
---------------
Språklektion 311 i Mumindalen

före det - dessförinnan, innan dess/det
Användarens profilbild
Harri

Inlägg av Harri »

På linjerna 4 och 6 finns nu på prov nya långa combino-låggolvspårvagnar. De borde vara de längsta spårvagnarna i världen.

T5- vagnarna har bara en förarkpe ei varje vagn, men de körs alltid minst två vagnar akterkopplade, att tåget kan köras i båda riktningar.
RainerSilfverberg

Det skulle ha kunnat gå till såhär

Inlägg av RainerSilfverberg »

På sätt och vis var det synd att ryssarna inte byggde metron. Då hade vi haft häftigt långa rulltrappor långt ner till de underjordiska stationerna, troligen även i östra Helsingfors. Linjen hade säkert byggts underjordisk på hela sträckan. Kalla kriget hade sin påverkan i metrobyggen i forna Sovjet.
En sovjetyggd metro i Helsingfors hade kunnat uppstå enligt följande "om det skulle ha varit" antagansen:

1) Sovjet beslutar år 1956 att inte avstå från militärbasen i Porkala 23 km väster om Helsingfors
2) Trädgårdsstaden Tapiola byggs på Degerö öster om Helsingfors, i stället för Hagalund Gårds marker i Esbo, eftersom det skulle vara för nära till Porkala.
3) På 60-talet vill Sovjet att järnvägarna i Finland elektrifieras med 3 kV likström, så att ryska militärtåg mellan Vainikkala och Kyrkslätt kan köra med ellok utan lokbyte. Ett sovjetbyggt elektriskt pendeltåg för ryska officerer, diplomater och deras familjer börjar köra på kustbanan mellan Kyrkslätt och Helsingfors, men även finska medborgare får resa med det mellan de stationer på kustbanan som är på finskt område. VR och finska staten vill inte komma med motåtgärder, och slutresultatet är att all pendeltågstrafik på kustbanan sköts av SZD med tåg som byggts av RVR i Riga. Kaviar, skumvin och kubanska cigarrer byter flitigt ägare under resorna, och hittar sin väg till skafferierna i Grankulla.
4) På 60-talet börjar vänsterideologiskt ställda byggorganisationer bygga stora förorter i södra Esbo. Esbo splittras, norra delen införlivas med Grankulla och förblir jordbruksbyggd där befolkningen är främst svenskspråkig. Södra Esbo blir ett stort förortsghetto för c 200000 nya huvudstadbor. Västerleden blir inte någon flerfilig jättemotorväg. I stället tas planer fram på en metro. Sovjet kommer med löften om att avstå från delar av Porkala-basen, främst områden längs och norr om kustbanan, om Finland bygger en metro till Stensvik, som kan köras av ryskbyggda metrotåg.
5) På 70-talet börjar byggandet av metron mellan Hagnäs torg och Stensvik. Finska staten, Helsingfors och Esbo städer beställer hela rubbet av "Metrostrojexport" från Moskva, och metron tas i bruk år 1978. Metron går djupt under jorden hela vägen. Ett förbindelsespår byggs över (eller under) riksgränsen som går längs Esboviken. Godstransport med mystiska vagnar pågår i metron nattetid.
6) Någon metro österut över Brändö bro blir det aldrig av eftersom invånarna i villastäderna österom Helsingfors jämte "Tapiola" inte vill ha någon metro.
7) Sen kan man anta vad som sen skulle ha hänt, är det någon som vill fortsätta ?

Mvh Rainer
essin

Inlägg av essin »

Hurra! Kontrafaktisk historia! Sånt är alltid spännande. Jag har för övrigt aldrig förstått den subtila skillnaden mellan Tapiola och Hagalund. Vid första anblicken verkar det ju som att Tapiola helt enkelt är det finska namnet på Hagalund, men om man tittar på en karta hittar man både Hagalundsvägen (Hagalundintie) och Tapiolavägen (Tapiolantie). Kan någon reda ut begreppen?
Skriv svar