Spårvagn till Sundbyberg!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvagn till Sundbyberg!
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Kolla bilden, en A32 i Sundbyberg.
Kolla bilden, en A32 i Sundbyberg.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Tack och hej!
Javisst, undrar om inte dom som gjort bilden önskar spårvagnar i Sundbyberg, och bara helt fräckt tagit med en på bilden. Eller så har den som gjort bilden tänkt såhär:
The Lowry: Hållplats i Manchester för spårvagn
Lorry i Sundbyberg (samma namn): Blir då hållplats i Stockholm för spårvagn
The Lowry: Hållplats i Manchester för spårvagn
Lorry i Sundbyberg (samma namn): Blir då hållplats i Stockholm för spårvagn
Varför gör de alltid "gatutillbehören" (bilar, personer och andra lösa föremål) lite för små i arkitektbilderna? Speciellt korvkiosker och torgstånd breder alltid ut sig mer än man har tänkt sig, korvkiosker är f ö äckliga och borde förbjudas - och på i övrigt fina, välritade gator och torg är de dessutom ett estetiskt störande moment i den annars så vackra stadsbilden! Här ligger SL lite före. De skulle aldrig släpa in en gammal rostig, murken Gbs bland alla fina X60!
Därför att de bara finns där för att göra bilden någolunds levande. Det primära på en sådan bild är ju själva husen.JDS skrev:Varför gör de alltid "gatutillbehören" (bilar, personer och andra lösa föremål) lite för små i arkitektbilderna? Speciellt korvkiosker och torgstånd breder alltid ut sig mer än man har tänkt sig, korvkiosker är f ö äckliga och borde förbjudas - och på i övrigt fina, välritade gator och torg är de dessutom ett estetiskt störande moment i den annars så vackra stadsbilden! Här ligger SL lite före. De skulle aldrig släpa in en gammal rostig, murken Gbs bland alla fina X60!
Nej, det primära med bilden är att visa hur Sundbybergs torg kan komma att se ut i framtiden och då vill man ha med spårvagnen för att visa att det kommer finnas spårvagnstrafik här. (Om allt går enligt planerna.)Mattias C skrev:Därför att de bara finns där för att göra bilden någolunds levande. Det primära på en sådan bild är ju själva husen.JDS skrev:Varför gör de alltid "gatutillbehören" (bilar, personer och andra lösa föremål) lite för små i arkitektbilderna? Speciellt korvkiosker och torgstånd breder alltid ut sig mer än man har tänkt sig, korvkiosker är f ö äckliga och borde förbjudas - och på i övrigt fina, välritade gator och torg är de dessutom ett estetiskt störande moment i den annars så vackra stadsbilden! Här ligger SL lite före. De skulle aldrig släpa in en gammal rostig, murken Gbs bland alla fina X60!
Många tycker att sjukhus eller bussar är äckliga, men det är en livsviktig samhällsservice.JDS skrev:Varför gör de alltid "gatutillbehören" (bilar, personer och andra lösa föremål) lite för små i arkitektbilderna? Speciellt korvkiosker och torgstånd breder alltid ut sig mer än man har tänkt sig, korvkiosker är f ö äckliga och borde förbjudas - och på i övrigt fina, välritade gator och torg är de dessutom ett estetiskt störande moment i den annars så vackra stadsbilden! Här ligger SL lite före. De skulle aldrig släpa in en gammal rostig, murken Gbs bland alla fina X60!
Jag tycker samma sak om gatukök!
Yeah!
LONG LIVE ROCK'N'ROLL ! ! ! ! !
LONG LIVE ROCK'N'ROLL ! ! ! ! !
Många vil väl ha samma tankegång om sophanteringen...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Fast det problemet bottnar i ren okunskap. Hantering av hushållsavfall är inte en kommunal angelägenhet, åtminstone inte så länge den fungerar utan kommunens ingripande. Fast det vägrar folk att fatta och i stället tycker de att det är kommunens fel att det ser ut som det gör, när problemet är snåla fastighetsägare. (Förvisso kommunala, i vissa fall)Ivers1991 skrev:Många vil väl ha samma tankegång om sophanteringen...
När det gäller korvkiosker är det mer komplicerat. De skymmer sikten på platser som var tänkta att vara öppna, och drar till sig en massa duvor som skitar ner. (Okej, det är egentligen människorna som handlar i korvkiosken och sedan dräller sopor omkring sig som drar till sig duvorna men om korvkiosken inte fanns där skulle det inte hända.)Nima skrev:Många tycker att sjukhus eller bussar är äckliga, men det är en livsviktig samhällsservice.
Jag tycker samma sak om gatukök!
Sjukhus och bussar är liksom inbyggda i systemet från början (okej, inte bussarna när gatorna är mer än hundra år gamla) och kan inte sägas störa på samma sätt som korvkioskerna som tillkommit i efterhand. Jag tycker inte att korvkiosker tillför något till "storstadskänslan", om nu någon hade tänkt framkasta det argumentet. Snarare för de tankarna till Hälleforsnäs eller något i den stilen.
Om man jämför bilder tagna i östeurpoa säg 1985 och jämför med bilder på samma plats 1995 så ser man hur rymligt och lite "fridfullt" det ser ut med ett halvdussin trabanter på bild istället för kanske hundra normalstora bilar. Man vill helt enkelt förvränga verkligheten genom att visa en "trabant-variant" av hur det kan se ut! (Det här är väl en av de få gånger även en icke-DDR-fanatiker kan använda "trabant" som uttryck för att förvränga saker åt det positiva hållet?JDS skrev:Varför gör de alltid "gatutillbehören" (bilar, personer och andra lösa föremål) lite för små i arkitektbilderna? Speciellt korvkiosker och torgstånd breder alltid ut sig mer än man har tänkt sig, korvkiosker är f ö äckliga och borde förbjudas - och på i övrigt fina, välritade gator och torg är de dessutom ett estetiskt störande moment i den annars så vackra stadsbilden! Här ligger SL lite före. De skulle aldrig släpa in en gammal rostig, murken Gbs bland alla fina X60!

När det gäller korvkioster så vill jag fråga om du har samma åsikt dels om uteserveringar och dels om typiska "take-away-äta-påvägen"-ställen (typ köp en burgare på McD, BK, mAx eller liknande och glufsa längs vägen)?
Jag tycker korvkiosker, och andra kiosker, fyller en rätt vettig funktion. Det sitter ju alltid nån i korvkiosken och ser vad som händer på torget, om det blir knivslagsmål så lär ju polisen vara på plats betydligt snabbare om nån som jobbar i en korvkiosk får syn på det än om bara 'allmänheten' ser det, eller hur?
I Hälleforsnäs, ja. Här i stan så gör det ingen skillnad förutom att knivmannen inser att även kioskägaren måste försvinna...mats skrev:Jag tycker korvkiosker, och andra kiosker, fyller en rätt vettig funktion. Det sitter ju alltid nån i korvkiosken och ser vad som händer på torget, om det blir knivslagsmål så lär ju polisen vara på plats betydligt snabbare om nån som jobbar i en korvkiosk får syn på det än om bara 'allmänheten' ser det, eller hur?
Hur är det med det? Så vitt jag vet så får man inte transportera eller ta hand om hushållsavfall på egen hand!JDS skrev:Fast det problemet bottnar i ren okunskap. Hantering av hushållsavfall är inte en kommunal angelägenhet, åtminstone inte så länge den fungerar utan kommunens ingripande.Ivers1991 skrev:Många vil väl ha samma tankegång om sophanteringen...
Grovsopor går bra! Och även miljöfarligt avfall får man transportera till lämplig anläggning.
Jag uttryckte mig lite felaktigt. Kanske drog jag förhastade slutsatser om vad Ivers igentligen menade.LÅ1 skrev:Hur är det med det? Så vitt jag vet så får man inte transportera eller ta hand om hushållsavfall på egen hand!JDS skrev:Fast det problemet bottnar i ren okunskap. Hantering av hushållsavfall är inte en kommunal angelägenhet, åtminstone inte så länge den fungerar utan kommunens ingripande.Ivers1991 skrev:Många vil väl ha samma tankegång om sophanteringen...
Grovsopor går bra! Och även miljöfarligt avfall får man transportera till lämplig anläggning.
Kanske jag också uttryckte mig lite fel, huvudsaken är i varje fall att sophämtning i dom flesta fall styrs av andra företag, men dom driver inte staden. Kommunen ansvarar ju för att ordna anbud, lägga till rätta, och sådär, så att det inte är en kommunal angelägenhet är nog lite märkligt.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Fast om det är en såndär kiosk med lucka så är det nog rätt lätt för kioskägaren att komma undan en knivman!JDS skrev:I Hälleforsnäs, ja. Här i stan så gör det ingen skillnad förutom att knivmannen inser att även kioskägaren måste försvinna...mats skrev:Jag tycker korvkiosker, och andra kiosker, fyller en rätt vettig funktion. Det sitter ju alltid nån i korvkiosken och ser vad som händer på torget, om det blir knivslagsmål så lär ju polisen vara på plats betydligt snabbare om nån som jobbar i en korvkiosk får syn på det än om bara 'allmänheten' ser det, eller hur?