Två kommande nyheter inom SL-land
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Två kommande nyheter inom SL-land
Enligt dagens ABC kom det lite nyheter på SL-fronten idag. En bra och en, ja jag vet inte vad. Den bra nyheten är att SL klubbade inköp av övervakningskameror till samtliga bussar. Den andra skakar jag dock bara personligen åt på huvudet åt och suckar djupt. Det är då att det ska införas mobiltelefonfria zoner på SL:s kollektiva färdmedel. Kanske att det fungerar i teorin för vissa politiker som gillar utopier, men frågan är vad det kommer att innebära i verkligheten? Troligen inte mindre problem om man nu ska bry sig om det. Misstänker att det här med nalleförbud blir ytterligare ett kostsamt slag i luften.
// Nico
// Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Re: Två kommande nyheter inom SL-land
Suck!Coppas skrev:Enligt dagens ABC kom det lite nyheter på SL-fronten idag. En bra och en, ja jag vet inte vad. Den bra nyheten är att SL klubbade inköp av övervakningskameror till samtliga bussar. Den andra skakar jag dock bara personligen åt på huvudet åt och suckar djupt. Det är då att det ska införas mobiltelefonfria zoner på SL:s kollektiva färdmedel. Kanske att det fungerar i teorin för vissa politiker som gillar utopier, men frågan är vad det kommer att innebära i verkligheten? Troligen inte mindre problem om man nu ska bry sig om det. Misstänker att det här med nalleförbud blir ytterligare ett kostsamt slag i luften.
// Nico
Hur många olika "zoner" ska det bli?, för pälsdjur, för telefoner, blir det en för MP3 spelare också kanske?
Vem ska övervaka detta då? Ingen naturligtvis. Får föraren använda telefon trots att han sitter i främre delen av bussen? Skämt åsido men detta var ett sällsynt märkligt beslut av styrelsen.
//Lasse
Jag vill ha musikantfria zoner dagtid samt alkoholfria zoner kvällstid.
Framförallt det senare. Jag har åkt hem många fredags och lördagskvällar och sett otaliga småungar (enligt min definition) supa, skråla, spy och slåss. Ungefär en gång i kvartalet ser jag ett ingripande av ordningsvakter vilket är lite väl i underkant. Tätare och strängare ingripanden torde signalera att SLs faciliteter inte är barer och pubar. Ur ett större perspektiv skulle det stötta den vacklande folkhälsan och putsa lite på statistiken för diverse brottslighet.
Framförallt det senare. Jag har åkt hem många fredags och lördagskvällar och sett otaliga småungar (enligt min definition) supa, skråla, spy och slåss. Ungefär en gång i kvartalet ser jag ett ingripande av ordningsvakter vilket är lite väl i underkant. Tätare och strängare ingripanden torde signalera att SLs faciliteter inte är barer och pubar. Ur ett större perspektiv skulle det stötta den vacklande folkhälsan och putsa lite på statistiken för diverse brottslighet.
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Inte nog med det, det kommer att kosta skattebetalarna 510.000 kronor bara för att tillverka och sätta upp dekaler i fordonen.
Artikeln i DN
Var skall dessa pengar tas från...
Jo, troligtvis så kommer någon smart politiker på att vi höjer taxan...
Om man nu skulle få välja olika "zoner", så kan SL ju börja med att införa både "parfymfria" zoner, zoner för etniska minoriteter (märk väl att jag inte "specificerar" dessa!!!), kvinnofredade zoner, dagisgrupper, zoner för homo och bisexuella, zoner för de med slips, de utan slips, lågavlönade, högavlönade, ja listan kan göras lång...
Nä, tror SL har bitit sig i svansen rejält den här gången.
Rökförbud och hänsyn till pälsdjursallergiker, det tar jag hänsyn till,
men mobilffria zoner det tänker iallfall jag fullständigt skita i.
Ringer det så svarar jag...
Artikeln i DN
Var skall dessa pengar tas från...
Jo, troligtvis så kommer någon smart politiker på att vi höjer taxan...

Om man nu skulle få välja olika "zoner", så kan SL ju börja med att införa både "parfymfria" zoner, zoner för etniska minoriteter (märk väl att jag inte "specificerar" dessa!!!), kvinnofredade zoner, dagisgrupper, zoner för homo och bisexuella, zoner för de med slips, de utan slips, lågavlönade, högavlönade, ja listan kan göras lång...
Nä, tror SL har bitit sig i svansen rejält den här gången.
Rökförbud och hänsyn till pälsdjursallergiker, det tar jag hänsyn till,
men mobilffria zoner det tänker iallfall jag fullständigt skita i.
Ringer det så svarar jag...
De mobilfria zonerna kommer å bli desamma som pälsdjursfria zonerna. Det innebär att vi allergiker aldrig kan få tala i telefonen, mindre än att vi går till pälsdjursavdelningen och får en allergishock med livet som insats.
I vintras försökte jag prata med Klonen i telefonen, det gick inte. 5 meter bort satt ett gäng tanter i 60-årsåldern å kackla så högt att det bara inte gick att föra konversation i telefonen. Andra runt omkring hade tystnat de också i sina försök att samtala med sin medresenär.
Dessa tanters störande beteende kommer i fortsättningen vara ok, men mina små samtal med min son 35 mil bort, blir förbjudna. Om jag inte väljer att sätta mig i hundavdelningen och få en allergishock och sedan vara tvungen att tvätta alla kläder.
Vore väl bättre om man införde regler som förbjöd folk som störde! Så enkelt. Men men, ge er på oss allergiker med biltelefon bara. Jag fortsätter cykla nästa vinter.
Är de helt jävla puckade på SL? Ska det slösas först en halv miljon på detta, å sen en kvarts miljon per år. Många nya fordon kan man få istället!!!!
I vintras försökte jag prata med Klonen i telefonen, det gick inte. 5 meter bort satt ett gäng tanter i 60-årsåldern å kackla så högt att det bara inte gick att föra konversation i telefonen. Andra runt omkring hade tystnat de också i sina försök att samtala med sin medresenär.
Dessa tanters störande beteende kommer i fortsättningen vara ok, men mina små samtal med min son 35 mil bort, blir förbjudna. Om jag inte väljer att sätta mig i hundavdelningen och få en allergishock och sedan vara tvungen att tvätta alla kläder.
Vore väl bättre om man införde regler som förbjöd folk som störde! Så enkelt. Men men, ge er på oss allergiker med biltelefon bara. Jag fortsätter cykla nästa vinter.
Är de helt jävla puckade på SL? Ska det slösas först en halv miljon på detta, å sen en kvarts miljon per år. Många nya fordon kan man få istället!!!!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
För en halv miljon?bruse skrev:Är de helt jävla puckade på SL? Ska det slösas först en halv miljon på detta, å sen en kvarts miljon per år. Många nya fordon kan man få istället!!!!

Tanken med mobilfriazoner är väl inte så dum, det finns många resenärer som efterfrågat det. Men i stället för mobilfri zon borde man kalla det för "tyst zon", för det är väl det man i själva verket vill ha. Tysta zoner har man t.ex. på Öresundstågen och det vore väl fint om man kan ha det även i Stockholmsregionen. Problemet är att det är svårt att avskilja sådana här zoner - på Öresundstågen finns det ju dörrar mellan sektionerna som gör zonen tydligare och mer effektiv. Men det blir ju svårt att ordna i Stockholm där tunnelbane- och pendeltågsvagnar är öppna och långa. Hög ljudnivå och mobilsamtal från personer utanför zonen hörs ju tydligt in i den "tysta zonen"... Dessutom är trängseln i SL-trafiken klart större än i Öresundstågen.
Tanken är god tycker jag men det känns som ett klart förhastat beslut. Det kommer bli svårt att genomföra.
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Jag skulle gärna se att det infördes särskilda tåg med förare som kör mjukt och behagligt och som inte lattjar i tid och otid med mikrofonplinget. Dessa tåg kunde kanske också vara städade och eventuellt också reparerade. Kan man få det?
Halva tåget kan vara utan stationsutrop, för åker man samma linje varje dag, vilket många gör, brukar man hitta. Och då känns det lite jobbigt att höra samma utrop hela tiden. De som inte hittar kan åka i andra halvan.
När verkligheten blir för svår söker man sig ofta till enkla och ytliga frågeställningar som man som beslutsfattare förstår sig på. Genom att hantera dessa frågor visar man handlingskraft och hoppas att alla stora, svåra problem döljs i bruset. Detta förekommer såväl inom företagsvärlden som i politiken och brukar gå under beteckningen "cykelställsfrågor". Tyvärr är vi nog där nu, att våra politiker inte längre klarar av att hantera samhälls- och ekonomifrågor utan ägnar sig åt pseudofrågor istället.
/Cero
Halva tåget kan vara utan stationsutrop, för åker man samma linje varje dag, vilket många gör, brukar man hitta. Och då känns det lite jobbigt att höra samma utrop hela tiden. De som inte hittar kan åka i andra halvan.
När verkligheten blir för svår söker man sig ofta till enkla och ytliga frågeställningar som man som beslutsfattare förstår sig på. Genom att hantera dessa frågor visar man handlingskraft och hoppas att alla stora, svåra problem döljs i bruset. Detta förekommer såväl inom företagsvärlden som i politiken och brukar gå under beteckningen "cykelställsfrågor". Tyvärr är vi nog där nu, att våra politiker inte längre klarar av att hantera samhälls- och ekonomifrågor utan ägnar sig åt pseudofrågor istället.
/Cero
Herregud!
Stoppa detta vansinne någon! NU!
Dels kommer det kosta skattebetalarna en stor summa och dels bäddar detta för konflikter!!!
Ponnera att ngn pratar i telefonen i en mobilfri zon. Ett par säger till denne person på ett argt och bestämt sätt. Den mobilpratande personen blir förbannad och det blir en konflikt av det hela!
Är det det här SL vill se..?! Mer hot och våld i SL-trafiken?
Och får föraren prata i mobilen trots att han sitter i den "fria zonen"....?
Samt har SL tänkt på att det inte kommer göra särskild stor skillnad på om en mobilpratande person sitter långt bak i en kortvagn (buss) eller längre fram...?
Och om man plötsligt behöver bli nådd/ringa någon....?
Om det är mycket viktigt...? Är det då tänkt att man ska ta sig bakåt i t-banetåget..? Om man riskerar att missa detta viktiga samtal...?
Samla ihop alla motståndare till detta vansinne och stoppa detta! NU!
Något måste göras för att få Anna Berger & C/O att inse att detta inte är något annat än vansinne!!

Stoppa detta vansinne någon! NU!
Dels kommer det kosta skattebetalarna en stor summa och dels bäddar detta för konflikter!!!
Ponnera att ngn pratar i telefonen i en mobilfri zon. Ett par säger till denne person på ett argt och bestämt sätt. Den mobilpratande personen blir förbannad och det blir en konflikt av det hela!
Är det det här SL vill se..?! Mer hot och våld i SL-trafiken?
Och får föraren prata i mobilen trots att han sitter i den "fria zonen"....?
Samt har SL tänkt på att det inte kommer göra särskild stor skillnad på om en mobilpratande person sitter långt bak i en kortvagn (buss) eller längre fram...?
Och om man plötsligt behöver bli nådd/ringa någon....?
Om det är mycket viktigt...? Är det då tänkt att man ska ta sig bakåt i t-banetåget..? Om man riskerar att missa detta viktiga samtal...?
Samla ihop alla motståndare till detta vansinne och stoppa detta! NU!
Något måste göras för att få Anna Berger & C/O att inse att detta inte är något annat än vansinne!!





-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
På pendeltågens X60 är det fullt möjligt då det faktikst sitter glasdörrar i lederna (vad dessa nu används till? Klimatkontroll??? Har sett dem i vintras i action!)kildor skrev:Problemet är att det är svårt att avskilja sådana här zoner - på Öresundstågen finns det ju dörrar mellan sektionerna som gör zonen tydligare och mer effektiv. Men det blir ju svårt att ordna i Stockholm där tunnelbane- och pendeltågsvagnar är öppna och långa. Hög ljudnivå och mobilsamtal från personer utanför zonen hörs ju tydligt in i den "tysta zonen"... Dessutom är trängseln i SL-trafiken klart större än i Öresundstågen.
Tanken är inte god, den visar bara på vilken "sandlådenivå" dagens politiker har hamnat...kildor skrev:Tanken är god tycker jag men det känns som ett klart förhastat beslut. Det kommer bli svårt att genomföra.
Håller fullständigt med dig om att den blir svår att genomföra, och dessutom komma att efterföljas...
Dessutom, om nu man skall införa mobilfria zoner på bussarna, så undrar jag hur man gör med de Volvobussar som har mittmotorn under golvet (eller i ett "skåp" som B9S)? De bullrar mer än vad någon som pratar i mobilen någonsin kan göra...
Det skall ju inte efterlevas sgäer dom, vad är då nyttan?
Lägg tid och pengar att se till att folk inte har pälsdjur där det skall vara pälsdjursfrihet. Det är för många allergiker förenat med ren livsfara att vistas där det är hund, eller tom där det varit en hund! Pollena stananr kvar länge i textilier.
"SL trafiken skall vara för alla" säger dom, men tydligen inte allergiker.
Lägg tid och pengar att se till att folk inte har pälsdjur där det skall vara pälsdjursfrihet. Det är för många allergiker förenat med ren livsfara att vistas där det är hund, eller tom där det varit en hund! Pollena stananr kvar länge i textilier.
"SL trafiken skall vara för alla" säger dom, men tydligen inte allergiker.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
PLUSJOBB!!!!Byggare Bob skrev:Inte nog med det, det kommer att kosta skattebetalarna 510.000 kronor bara för att tillverka och sätta upp dekaler i fordonen.
Artikeln i DN
Var skall dessa pengar tas från...
Byggare Bob skrev:
Fick för övrigt lyssna på en tågvärds utläggning om arbetsvillkoren på tåget om varför man inte får hålla upp dörrarna, ett flera minuter långt tal som varade nästan hela vägen mellan Haninge och Skogås. Faktiskt ganska underhållande, och ingen vågade vara ens i närheten av dörrarna efteråt.
Ja, och ingen som försökte lyckades ta sig igenom dem utan att nästan krossa dem. Effektiva avskiljare alltså...På pendeltågens X60 är det fullt möjligt då det faktikst sitter glasdörrar i lederna (vad dessa nu används till? Klimatkontroll??? Har sett dem i vintras i action!)
Fick för övrigt lyssna på en tågvärds utläggning om arbetsvillkoren på tåget om varför man inte får hålla upp dörrarna, ett flera minuter långt tal som varade nästan hela vägen mellan Haninge och Skogås. Faktiskt ganska underhållande, och ingen vågade vara ens i närheten av dörrarna efteråt.

- aik_putte
- Inlägg: 2945
- Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
- Ort: Stora Mellösa (Örebro)
- Kontakt:
Varför ska vi betala flera tusen för att åka med SLs trafik när vi inte får prata i mobilen hur vi vill?
Om dom ska ha den regeln så får dom sänka priset på alla kort med flera hundralappar istället, nån rättvisa ska det vara!
Om dom ska ha den regeln så får dom sänka priset på alla kort med flera hundralappar istället, nån rättvisa ska det vara!
Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
"Varför ska vi betala flera tusen för att åka med SL:s trafik när vi inte får vara i fred för störande mobilsamtal?" är ett lika bra och värdigt argument som ditt.aik_putte skrev:Varför ska vi betala flera tusen för att åka med SLs trafik när vi inte får prata i mobilen hur vi vill?
Om dom ska ha den regeln så får dom sänka priset på alla kort med flera hundralappar istället, nån rättvisa ska det vara!
Nu tycker jag faktiskt inte att mobilfria zoner i SL-trafiken är en bra idé, men med detta inlägg vill jag påpeka att frågeställningen inte är enkelriktad.
Mvh Tim
Jag tycker det är jobbigt med skrikande barn, folk med kraftig kroppsodör, pensionärer med rinnande näsor, fulla ungdomar, folk med solglasögon som tittar ut mig (jag vet att ni gör det!), byxor nedstoppade i strumporna, ryggsäckar som tar plats... kanske. 
Det här är sånt man kan börja diskutera och utreda då man tycker att trafiken fungerar och större åtgärder inte är i behov.

Det här är sånt man kan börja diskutera och utreda då man tycker att trafiken fungerar och större åtgärder inte är i behov.
Senast redigerad av pellle den onsdag 31 maj 2006 18:37, redigerad totalt 1 gånger.
- aik_putte
- Inlägg: 2945
- Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
- Ort: Stora Mellösa (Örebro)
- Kontakt:
Det är nåt man får ta när man är utanför sitt hus, alla samtal är inte störande heller och nästan alla pratar ju i mobilen, t.o.m. du, man kan inte ta bort något som är så naturligt och det är ju klart att man ska få prata i sin mobil om man måste/behöver det.TimK skrev:"Varför ska vi betala flera tusen för att åka med SL:s trafik när vi inte får vara i fred för störande mobilsamtal?" är ett lika bra och värdigt argument som ditt.aik_putte skrev:Varför ska vi betala flera tusen för att åka med SLs trafik när vi inte får prata i mobilen hur vi vill?
Om dom ska ha den regeln så får dom sänka priset på alla kort med flera hundralappar istället, nån rättvisa ska det vara!
Nu tycker jag faktiskt inte att mobilfria zoner i SL-trafiken är en bra idé, men med detta inlägg vill jag påpeka att frågeställningen inte är enkelriktad.
Mvh Tim
Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Det vore nog en fördel om man lärde sig att inte alla människor ser på saker på samma sätt.aik_putte skrev:Det är nåt man får ta när man är utanför sitt hus, alla samtal är inte störande heller och nästan alla pratar ju i mobilen, t.o.m. du, man kan inte ta bort något som är så naturligt och det är ju klart att man ska få prata i sin mobil om man måste/behöver det.TimK skrev:"Varför ska vi betala flera tusen för att åka med SL:s trafik när vi inte får vara i fred för störande mobilsamtal?" är ett lika bra och värdigt argument som ditt.aik_putte skrev:Varför ska vi betala flera tusen för att åka med SLs trafik när vi inte får prata i mobilen hur vi vill?
Om dom ska ha den regeln så får dom sänka priset på alla kort med flera hundralappar istället, nån rättvisa ska det vara!
Nu tycker jag faktiskt inte att mobilfria zoner i SL-trafiken är en bra idé, men med detta inlägg vill jag påpeka att frågeställningen inte är enkelriktad.
Mvh Tim
Bara för att du råkar tycka att det är någon sorts rättighet att tala i mobilen i tid och otid behöver inte alla andra för den skull hålla med dig.
Bara för att man går utanför huset är man inte då skyldig att finna sig i precis vad som helst heller.
-- Tim
- aik_putte
- Inlägg: 2945
- Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
- Ort: Stora Mellösa (Örebro)
- Kontakt:
Nej, men varför ska man inte få prata i telefonen?TimK skrev:Det vore nog en fördel om man lärde sig att inte alla människor ser på saker på samma sätt.aik_putte skrev:Det är nåt man får ta när man är utanför sitt hus, alla samtal är inte störande heller och nästan alla pratar ju i mobilen, t.o.m. du, man kan inte ta bort något som är så naturligt och det är ju klart att man ska få prata i sin mobil om man måste/behöver det.TimK skrev: "Varför ska vi betala flera tusen för att åka med SL:s trafik när vi inte får vara i fred för störande mobilsamtal?" är ett lika bra och värdigt argument som ditt.
Nu tycker jag faktiskt inte att mobilfria zoner i SL-trafiken är en bra idé, men med detta inlägg vill jag påpeka att frågeställningen inte är enkelriktad.
Mvh Tim
Bara för att du råkar tycka att det är någon sorts rättighet att tala i mobilen i tid och otid behöver inte alla andra för den skull hålla med dig.
Bara för att man går utanför huset är man inte då skyldig att finna sig i precis vad som helst heller.
-- Tim
Visst, på muséer, i skolan och på biografer och såna ställen så ska man ju inte prata i telefonen men om man inte får prata i telefonen när man är utanför huset och ska iväg och stämma möte med nån så är det nästan som ett fängelse att inte få det typ.
Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se