VeVen skrev:Låt Kårstalinjen gå till Centralen, och Österskärs- oc Näsbyparkslinjerna fortsätta att gå till Östra. Med den ökade kapaciteten blir det utrymme för tätare turer och attraktivare byten mellan de tre linjerna.
Problemet är väl att komma på vilka grunder som är bäst för att besluta vilka tåg som ska gå var.
Om man "lockar" med möjligheten att använda stockholm Ö-området till "annat" framöver så är det nog lättare att få fram markutrymme för ett större centralen-område?
VeVen skrev:Som ni ser, jag har lösningen på de flesta problem!
påpekar VeVeN
Christer G skrev:Eftersom det fortfarande är långa enkelspårssträckor på RB, kan man inte garantera att det går att göra en tidtabell med perfekta vändningar.
Och därför har man idag hyffsat tilltagna ställtider på stockholm östra, istället kan man för antagligen ungefär samma kostnad ha extratåg ståendes i "depå" en bit ifrån centralen. Om ett tåg påväg in till stockholm är försenat redan i mörby så är det bara att köra fram reservtåget till centralen. Räcker spårkapacitén mellan centralen och depån inte till för det försenade tåget så får man leva med att de försenade resenärerna får kliva av på stationen före depån och ta nästa tåg eller skickas med ersättningsbuss eller vad sjutton som helst, fast bäst är såklart att ha spårkapacité nog. Dubbelspår mellan depå och centralen är definitivt ett måste och då borde det inte bli så stora kapacitetsproblem med vettigt utformade blocksträckor & co.
Christer G skrev:Dessutom behövs det olika tåglängder, 3 eller 6 vagnar är normalt. 3 vagnar går att köra på alla linjer, men räcker inte till för alla resande som ska åka, 6 vagnar går inte att köra på Näsbyparkslinjen.
Måste omloppen läggas så att vagnar rangeras isär/ihop ideligen? (det här är en fråga för att jag är nyfiken, inte en retorisk-jobbig fråga

) Hur lång tid tar det att koppla isär och ihop idag, och hur lång tid skulle det ta om man skaffade deluxebra snabbkoppel?
Christer G skrev:På Zoologische Garten är spåren genomgående, det är en stor skillnad. Hade Centralen varit en säckstation hade inte 4 tågspår för pendeln räckt till.
Fast det beror ju på om man trafikeringsmässigt "tänker" stationen som säckstation eller genomgående. Det bör rimligtvis gå att "låtsas" att en station är genomgående fast det är en säckstation om man planlägger turerna som om stationen vore genomgående, och ser till att ha tåg och personal som möjliggör blixtsnabba vändningar.
Per Lind skrev:RB till Centralen:
En del linjer går fortfarande till Östra och andra till Centralen, t.ex som Veven skrev. På Centralen kan man gräva ned två spår och lägga dem under Arlanda Express.
Men med den turtäthet som roslagsbanan i sig som mest klarar så blir det för få avgångar till varje destination. Skulle det inte bli smockfullt på tågen sista biten om man låter folk byta mellan linjerna strax före en förgrening, och/eller blir inte folk mest bara irriterade på att om de inte har tidtabellen med sig så kan de ge sig sjutton på att om de åker till östra så visar det sig att det varit bättre att åka till centralen och vice versa när de ska åka iväg med roslagsbanan? Möjligen om man kör en/två roslagsbanelinjer till centralen och en/två till östra, på ett fast bestämt mönster, men det blir nog inte bra nog det heller?
Per Lind skrev:Zoologische Garten:
Det var på DDR-tiden som tågen utgick från Bahnhof Zoo.
Efter DDR's fall blev det en genomgångsstation och invigningen av Hbf lär inte ändra på detta. Hbf ersätter gamla Ostbahnhof.
Men det går likväl väldigt många tåg där. Man kan ha ställtid på en genomgående driftbangård och "icke-ställtid" i en säck-personbangård även om det såklart är lite krångligare. Med hela stockholms utformning som grund så får man nog acceptera "lite krångligare" på det mesta jämfört med att rita en helt ny stad i sim city
VeVen skrev:När Citytunneln är klar, och dagens pendelspår blir lediga, borde det finnas utrymme att lägga dessa spår i ytläga, bredvid Arlanda express.
Eller så vill man kanske köra fler fjärr/regionaltåg när man frigör den kapacité dagens pendeltåg tar?
Eller hur menar du med pendelspår annars, arrangemanget med pendeltågtunneln eller?
Däremot har man väl redan spårsanerat bort något/några spår öster om "spår 1" på centralen, som inte gick ända ner till säcken, så den ytan borde gå att nyttja.
Darkwand skrev:P.S. kan någon svara på varför det heter Östra Station för oss bussar Tekniska Högskolan för tunnelbanan och Stockholm Östra för Roslagsbanan?
Sök i arkivet
NerdBoy skrev:Darkwand skrev:4:an duger tyvärr inte som förbindelse mellan Östra Station och Odenplan under rusningen då det alltför ofta är kö på odengatan, dessutom är respekten för bussfilerna något undermålig.
Det måste gå snabbt inte 5+12min + kö utan 5+2min som en tunnelbana skulle kunna erbjuda. En buss skall vara någonting man åker första och/eller sista delen av resan eftersom den speciellt i innerstan är väldigt långsam.
När jag går från Odenplan till Östra så tar det i princip bara 5min längre tid än 4:an.
Min tanke med fyran var att den skulle bli spårväg och förhoppningsvis få en något högre snitthastighet. Jag vet att den kan vara hur seg som helst i nuläget.

Fast då måste man nog ha egen banvall utan asfalt/betong för att få fram respekten för kollektivtrafikfälten.
MEN, det GÅR faktiskt att göra kollektivtrafikfält så att personbilar undviker dem, man kan sätta rena hinder mitt i vägen som är anpassade så att bussars bredare hjulbas lätt kör förbi medan en personbil helt enkelt får en mycket obekväm färd eller fastnar (man väljer vilket av dessa beroende på hur mycket skada ett fastnat fordon åstadkommer såklart).