PC i tunnelbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
/jes

PC i tunnelbanan?

Inlägg av /jes »

Jag har sett i några enstaka spärrkiosker med PC. Informationsprojekt på gång, ska spärrvakterna få tillgång till trafikinformation utöver högtalarutrop?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: PC i tunnelbanan?

Inlägg av Ulrik Berggren »

/jes skrev:Jag har sett i några enstaka spärrkiosker med PC. Informationsprojekt på gång, ska spärrvakterna få tillgång till trafikinformation utöver högtalarutrop?
Vänta bara... Snart får bussförarna också egen PC... 8)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Martin Andersson

Re: PC i tunnelbanan?

Inlägg av Martin Andersson »

/jes skrev:Jag har sett i några enstaka spärrkiosker med PC. Informationsprojekt på gång, ska spärrvakterna få tillgång till trafikinformation utöver högtalarutrop?
Under den tid (Okt 01 - Aug 02) jag satt i spärr i City så installerade man datorer i spärrkioskerna på Gamla Stan, Medborgarplatsen Norra, T-Centralen Krysset och Slussen Krysset. Installationerna var ett hastverk och man tryckte in dator, skärm och tillbehör lite hur som helst :-(

De funktioner som då fanns var ett kartprogram med adressökningsfunktion, tillgång till SL's och Connex's hemsidor, samt möjlighet att ta emot och skicka e-mails internt (störningsinfo skickades ibland ut).

Givetvis fanns inga möjligheter till utskrifter så när jag och datorn listat ut hur trafikanten skulle ta sig från Slussen till Dalhems Gård (eller nåt annat charmigt ställe ute i periferin med 5 byten) så var man tvungen att riva åt sig nån gammal broschyr och kludda ner uppgifterna på. :evil:

Mycket kvar att göra på datafronten var det alltså när jag "flydde" från City till Alvik, hur det är nu får någon annan svara på.

Mvh Martin, Spx & Knr (12 & 22)
Skriv svar