Busshistoria - SL 704 d.ä.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Busshistoria - SL 704 d.ä.
Har råkat ramla över informationen att 704 var matarlinjen Norsborg-Fittja 1972, innan tunnelbanan byggdes ända ut.
Någon som kan bekräfta?
Har den något släktskap med dagens linje, tex att den gick/förlängdes till Huddinge sjukhus, rollen som senare 712-745/6-172 haft, för att senare dras om därifrån till Källbrink/Fruängen?
mvh /M
Någon som kan bekräfta?
Har den något släktskap med dagens linje, tex att den gick/förlängdes till Huddinge sjukhus, rollen som senare 712-745/6-172 haft, för att senare dras om därifrån till Källbrink/Fruängen?
mvh /M
-
Det stämmer, dock hade linjen inte någon släktskap alls med dagens 704 som har en relativt 'kort' historia. Dåtidens linje 715 gick samma sträcka som dagens 704 nämligen... - även om inte alla turer gick vidare till Fruängen utan endast till Källbrink.
Efter det blev 715 förlängd till Stuvsta [delen Källbrink->Fruängen kapades] och övertog då dåvarande linje 716:s funktion [som gick Stuvsta->Huddinge industriområde]. Därefter bytte 715 nummer till 705 (som vi känner igen idag) men splittades ånyo! upp i två linjer 705+706 för tio? år sen ungefär...
Efter det blev 715 förlängd till Stuvsta [delen Källbrink->Fruängen kapades] och övertog då dåvarande linje 716:s funktion [som gick Stuvsta->Huddinge industriområde]. Därefter bytte 715 nummer till 705 (som vi känner igen idag) men splittades ånyo! upp i två linjer 705+706 för tio? år sen ungefär...
Tack för svaret om gammellinjen!
Men din beskrivning går inte ihop med hur jag tycker det var närmare nutid, bodde i Källbrink från -85. Då var det bara 704 som passerade, oftast via Rosendalsgården, ibland via Källbrinksvägen. 90-95 någon gång drogs 705 som sagt om och tog över turerna via Källbrinksvägen. Insikten att det kanske inte var så lyckat med en linje som passerar både bussterminalen och centrum och som passar både avgående och ankommande pendeltåg, ihop med behovet för en linje till Solgård antar jag ledde till splitten 705/706 något år senare.
Men enligt dig skulle det oavbrutet gått en 7x5 till Källbrink fram till 706an? Och hur förlängdes 715 till Stuvsta, bakvägen via Häradsvägen?För du menade väl att den gick som 704an, Flemingsberg-Källbrink?
Eller läser jag inte som du menar?
mvh /M (som ursäktar övriga forumister ännu ett djupdyk i Kranskommunsgeografi...)
Men din beskrivning går inte ihop med hur jag tycker det var närmare nutid, bodde i Källbrink från -85. Då var det bara 704 som passerade, oftast via Rosendalsgården, ibland via Källbrinksvägen. 90-95 någon gång drogs 705 som sagt om och tog över turerna via Källbrinksvägen. Insikten att det kanske inte var så lyckat med en linje som passerar både bussterminalen och centrum och som passar både avgående och ankommande pendeltåg, ihop med behovet för en linje till Solgård antar jag ledde till splitten 705/706 något år senare.
Men enligt dig skulle det oavbrutet gått en 7x5 till Källbrink fram till 706an? Och hur förlängdes 715 till Stuvsta, bakvägen via Häradsvägen?För du menade väl att den gick som 704an, Flemingsberg-Källbrink?

mvh /M (som ursäktar övriga forumister ännu ett djupdyk i Kranskommunsgeografi...)
-
Så här minns jag att det var:
Linje 715 Fruängen-Huddinge stn.
Linje 716 Huddinge ind. omr.-Stuvsta stn.
Sedan lades linje 716 ned och ersattes av linje 715 Fruängen-Huddinge stn.-Stuvsta stn.
Därefter lades linje 715 ned och ersattes av linje 704 Fruängen-Huddinge stn.-Visättra (en tur på morgonen m-f förlängdes till Björnkulla), linje 704X Brovaktarvägen-Huddinge stn.-Kvarnbergsplan (en tur på morgonen m-f) och linje 705 Huddinge C.-Stuvsta stn.
När linje 724 nedlades (jag tror det var när Flemingsbergs stn. öppnades) så utökades trafiken på linje 704 till Björnkulla.
Dessutom fanns det några turer på linje 715E som gick Huddinge stn.-Källbrink-Rosendalsgården-Huddinge stn. och tillbaka.
Mvh. Anders.
Linje 715 Fruängen-Huddinge stn.
Linje 716 Huddinge ind. omr.-Stuvsta stn.
Sedan lades linje 716 ned och ersattes av linje 715 Fruängen-Huddinge stn.-Stuvsta stn.
Därefter lades linje 715 ned och ersattes av linje 704 Fruängen-Huddinge stn.-Visättra (en tur på morgonen m-f förlängdes till Björnkulla), linje 704X Brovaktarvägen-Huddinge stn.-Kvarnbergsplan (en tur på morgonen m-f) och linje 705 Huddinge C.-Stuvsta stn.
När linje 724 nedlades (jag tror det var när Flemingsbergs stn. öppnades) så utökades trafiken på linje 704 till Björnkulla.
Dessutom fanns det några turer på linje 715E som gick Huddinge stn.-Källbrink-Rosendalsgården-Huddinge stn. och tillbaka.
Mvh. Anders.
-
Stämmer nog bra det, för det var nog runt '85 som dagens 704 började. Då jag var runt 10 år gammal (C:a 1983) spelade jag tennnis på Källbrinks IP o tog ofta 715 fr. Stuvsta till Källbrinksskolan så då 704:an startade lades 715 om till 705:an...mickeb skrev:Tack för svaret om gammellinjen!
Men din beskrivning går inte ihop med hur jag tycker det var närmare nutid, bodde i Källbrink från -85. Då var det bara 704 som passerade, oftast via Rosendalsgården, ibland via Källbrinksvägen.
Jag missade helt att dagens 704:n faktiskt slutar i Flemingsberg numera, men jag är osäker om den gjorde så från första början...90-95 någon gång drogs 705 som sagt om och tog över turerna via Källbrinksvägen. Insikten att det kanske inte var så lyckat med en linje som passerar både bussterminalen och centrum och som passar både avgående och ankommande pendeltåg, ihop med behovet för en linje till Solgård antar jag ledde till splitten 705/706 något år senare.
O som jag minns har det oavbrutet gått en 7x5 till Källbrink ja, från Stuvsta, 715 gick då som dagens 706:a+705:a...
Hehe, kul att grotta i nostalgi även om minnet kanske sviker en en del

- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Trevligt att läsa lite om historien bakom trafiken Källbrink - Huddinge station
Flyttade till Fullersta -95 och då hade 706:an funnits ett par år. Men det var alltså längs Kälbrinksvgen som salig linje 715 gick? Intressant att det inte gick någon linje Källbrink - Rosendal - Hu stn före 704:an 

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
Linje 715 trafikerade både via Källbrinksvägen och Rosendal, oftast var det varannan tur som gick respektive väg.Ulrik Berggren skrev:Trevligt att läsa lite om historien bakom trafiken Källbrink - Huddinge stationFlyttade till Fullersta -95 och då hade 706:an funnits ett par år. Men det var alltså längs Kälbrinksvgen som salig linje 715 gick? Intressant att det inte gick någon linje Källbrink - Rosendal - Hu stn före 704:an
Här nedan är en turlista för linje 715E från 1984.

Mvh. Anders.