Kortvagn på 515..

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Kortvagn på 515..

Inlägg av Bussmicke »

Bild

Vet inte hur vanligt det är men såg en MaxCi på turen innan.
Brukar annars bara se ledvagnar..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Jonas Gustafsson

Inlägg av Jonas Gustafsson »

Jag tycker kortvagn är rätt vanligt på 515...:wink:

Bild

//Jonas G
Tacka vet jag Hägglunds...
virtual1

Inlägg av virtual1 »

Jonas Gustafsson skrev:Jag tycker kortvagn är rätt vanligt på 515...:wink:

//Jonas G
Kan inte du visa en bild med en ledbuss också då på 515? ;-)
Jonas Gustafsson

Det blir extremt svårt. Kan inte påminna mig att jag sett ledbuss på linje 515 någon gång sedan efter det misslyckade försöket med den långa linje 240 (nuvarande linje 240+515). När 515 fanns förra gången, d.v.s. innan 1997, gick det däremot ledbuss på linjen då och då.

//Jonas G
AdrianLangemar,ejinloggad

Re: Kortvagn på 515..

Inlägg av AdrianLangemar,ejinloggad »

Bussmicke skrev:Vet inte hur vanligt det är men såg en MaxCi på turen innan.
Brukar annars bara se ledvagnar..
Enligt http://www.sl.se/ficktid/l-besk/515.pdf räcker kortvagn vardagar efter kl. 19 och på helger utom kl. 11-18
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Jonas Gustafsson skrev:Det blir extremt svårt. Kan inte påminna mig att jag sett ledbuss på linje 515 någon gång sedan efter det misslyckade försöket med den långa linje 240 (nuvarande linje 240+515). När 515 fanns förra gången, d.v.s. innan 1997, gick det däremot ledbuss på linjen då och då.

//Jonas G
Gamla 210:an, där gixk väl mest kortvagnar!?
Hur gick den linjen?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
frethu

Inlägg av frethu »

Gamla 210 gick från Mölndal, dåvarande Broplatsen- Åby - Toltorpsdalen - Linnéplatsen-Järntorget-NE-platsen(sedemera terminalen)-Svingeln-Vallhamra Torg-Partille centrum-Björndammen-Furulund.

Alltså, partilledelen som nuvarande 512, bortsett från att den gick från NE och inte heden som 512 gör.

Mölndalsdelen trafikeras nu av 753. (alltså Mölndal c-Sahlgrenska södra, därefter fortsätter ju 753 över chalmers och vasaplatsen till heden.)

På kvällar och helger fortsatte 210:an ofta som 705/706 via Balltorp-Kållered till Lindome. Har dock för mig att 210:an då endast gick till NE och inte vidare till Partille.

**

Och experimentet med långa 240 minns man också, intressant idé att köra ledbuss uppe i sävedalen. Som tur var blev det inte så långlivat och de flesta av de ledbussarna (43xx) sattes in på den förkortade 240 och även på 503/513 som har mer lämpad sträckning för ledbussar. På "nyuppstånda" 515 sattes då normalbussar med lågentré in (421x vill jag minnas)

(hoppas det inte blev alldeles för långt och utdraget nu)

Nu är det enbart boggibussar (Connex 2528 eller 257x-258x) man kan se upp i de trakterna förutom de brukliga normalbussarna.
Jonas Gustafsson

Även de äldre boggibussarna 2142, 2146, 2147, 2150 och 2151 förekommer i södra Sävedalen.

Att "långa" 240 var så misslyckad berodde inte främst på att man körde ledbuss i Sävedalen (men det kanske du inte menade heller).

Felen var:
1) Linjen var mycket lång, som längst Burö- Furulund.
2) Linjen var på sina längsta turer beroende av färja.
3) Linjen gick till stor del i stadsliknande trafik.
4) Linjen hade många hållplatser.
5) Experimentet sammanföll med omfattande vägarbeten mellan Torslanda och Lilla Varholmen.

Var och en kan ju då räkna ut konsekvenserna av detta...
När det var som värst hade Swebus (som då körde linjen) ständigt extrabussar vid Nils Ericsonterminalen på eftermiddagen för att vi stackars Sävedalsbor skulle komma hem i tid.
Dessa fick användas i stort sett på varje tur...

//Jonas G
frethu

Inlägg av frethu »

Just det ja, får skylla på att jag bor i Holland nu, och därför inte har så bra koll på vilka av boggierna i 2100-serien som går i trafik eller inte.

Precis som du säger berodde misslyckandet med långa 240 inte att den gick till sävedalen utan det som du räknade upp ovan. Dessutom hade den helt orealistiska körtider också har jag för mig. Och knappt reglertid någonstans.
Skriv svar