Hejsan.
Vet inte om frågan ställts tidigare.
Om man går in på västtrafiks nya hemsida och väljer linjnätskartor och spårvagnskartan så får man upp en bra och fin karta över G:s spårvagnslinjer.
http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... n=18&menu=
Är direkt länk till kartan tror jag.
Finns det ingen motsvarande karta för nattlinjerna?
Jona
Göteborg och karta
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Göteborg och karta
Jona i Söv
Det stämmer tyvärr. I pappersform finns såväl karta över nattrafiken som karta över industribusslinjerna. Detta är ett typexempel på en riktig skitdetalj som stör mig. Varför inte lägga upp även dessa kartor? Slarv eller brist på hemsideutrymme hos Telia? För inte finns väl något negativt med att resenärerna får tillgång till alla möjliga kartor.
Slut på gnället. På det stora hela är Västtrafiks nya hemsida kanon. Fräsch och med det mesta man kan tänkas behöva. Hoppas nu innerligt på att fler linjer förses med realtidsinfo. Är det förresten något som hindrar att icke satellituppkopplade fordon tas med i projektet? Hogia ligger väl bakom interaktivitetssystemet för alla gamla GL-linjer. På dessa styrs bevisligen "hållplatsutropen" på displayerna av sändare vid vägkanten. Är det bara passiva mottagare i bussen? På komframdisplayerna i kurerna i stan finns även regionbussar med. Realtid eller tabelltid?
/Michael
Slut på gnället. På det stora hela är Västtrafiks nya hemsida kanon. Fräsch och med det mesta man kan tänkas behöva. Hoppas nu innerligt på att fler linjer förses med realtidsinfo. Är det förresten något som hindrar att icke satellituppkopplade fordon tas med i projektet? Hogia ligger väl bakom interaktivitetssystemet för alla gamla GL-linjer. På dessa styrs bevisligen "hållplatsutropen" på displayerna av sändare vid vägkanten. Är det bara passiva mottagare i bussen? På komframdisplayerna i kurerna i stan finns även regionbussar med. Realtid eller tabelltid?
/Michael
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: måndag 30 september 2002 22:27
- Ort: Kungälv
I princip samtliga fordon i f d GL och Bohustrafiken har fordonsdatorn Hogia UCD2000 med GPS, och därmed realtidsinformation - dock till större delen endast som samtrafikinfo till anslutande fordon vid knutpunkter. Det är också fordonsdatorn som m h a GPS styr "utropen" på Viatexskyltarna. De gamla stolpsändarna användes bara i början av 90-talet, före fordonsdatorns intåg.Spårvagnsmicke skrev:Hoppas nu innerligt på att fler linjer förses med realtidsinfo. Är det förresten något som hindrar att icke satellituppkopplade fordon tas med i projektet? Hogia ligger väl bakom interaktivitetssystemet för alla gamla GL-linjer. På dessa styrs bevisligen "hållplatsutropen" på displayerna av sändare vid vägkanten. Är det bara passiva mottagare i bussen? På komframdisplayerna i kurerna i stan finns även regionbussar med. Realtid eller tabelltid?
Utöver samtrafikinfo beräknar fordonsdatorn också förseningar till hållplatser med någon form av infosystem, där de KomFram-anslutna skyltarna räknas in, så svaret på den frågan är realtid (om inte cirkatid anges - då är det endast tidtabellen som gäller).
Projektet med realtid på webben för regionlinjerna är inget annat än en utökning av ovan nämnda system (Hogia MobiBus). Fordonsdatorn tror att det finns skyltar på varenda reglerhållplats längs Röd Express, och ställer därför avgångsprognoser mot dem.
Pendeltågen kommer under våren att dyka upp, därefter är ingen marschplan spikad, men den ursprungliga tanken omfattade utöver de hittills nämnda linjerna också Blå, Grön, Lila och Orange Express, Marstrands-, Tjörn- och Orustexpressen samt Bohusexpresserna och Fyrstadspendeln. Eventuellt också Ö-Snabben.
/Patrik