Spårvägssällskapet Ringlinien 25 år

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Bernt Talbrant

Spårvägssällskapet Ringlinien 25 år

Inlägg av Bernt Talbrant »

I lördags den 6 maj firade Ringlinien sitt 25 års-jubileum vid Gårdahallen i Göteborg. Det bjöds på tårta och såldes böcker, man kunde provköra M25 och åka veteranspårvagn och –buss. Det var även invigning av M5 92 som ”ny” museivagn efter några års upprustning. Denna vagn ersätter den kollisionsskadade M5 198.

Bild
Gårdahallen med M1 15 (1902) och M8 302 (1923) på planen. På spåret närmast ån (längst till vänster) kunde man provköra M25 621 som dock inte kom med på bilden.

Bild
Den ”nya” museivagnen M5 92 (1917) har just körts ut ur hallen. Den har restaurerats till det utförande den hade under sina sista trafikår.

Bild
Interiörbild från 92:an.

Bild
M23 15 av årsmodell 1949 och stadsbuss från Ulricehamn av årgång 1964.

Bild
Spårvagn 15 i två olika upplagor.

Bild
92:an ger sig ut på en liten tur med passagerare.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

"Alla var där"
Jag roade mig med att identifiera personerna på översta bilden, för PUL får man väl inte lägga ut namnen.
Men Tony Hultman har säkert inget emot att man berättar att det är han som lutar sig ut genom fönstret på 92.
Vidare kan man se styrelsemedlemmar från SSR, och medlemmar ur SJK´s och SSS Göteborgsavdelningar.
Jag själv står framför 92:an (på mellersta bilden) med ryggen mot kameran, blå jeans, vit t-tröja samt en blå kameraväska av midjemodell, hängandes på "röva"...
På interiörbilden skymtar SSR´s verksatdschef genom vagnfönstret. Han hade kraftfulla problem med alla pollen som fanns i luften, vi spekulerade i om han var mest allrgisk mot Lind eller Ahl... (internt skämt)....
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
olasand
Kontakt:

Inlägg av olasand »

Fina bilder!
Jag antar att du tog de översta bilderna från parkeringshuset mitt emot. Smart, tänkte inte jag på!

Jag har redan länkat till mina bilder från en lägre nivå av firandet men var det någon som missade dem kan man klicka här
Bernt Talbrant

Inlägg av Bernt Talbrant »

olasand skrev:Fina bilder!
Jag antar att du tog de översta bilderna från parkeringshuset mitt emot. Smart, tänkte inte jag på!
Tack för det! Men nej, jag tog inte bilderna från P-huset, jag gick upp en trappa på min arbetsplats och tog dem från andra våning. Tillbringade nämligen både lördagen o söndagen på jobbet.
Skriv svar