Aha, jag trodde att det var okay om det stod lite delar undanlagda från skrotade vagnar, men det är klart dom tar ju upp plats och plats är väl pengar. Tack för ditt svar.Lars Stegenius skrev:Det får du fråga siffernissarna på bokföringsavdelningen om. Så sent som senaste årsskiftet lär det ha skrotats ut saker som kunde ha använts till museitåget ur SLs lager. Det har med lagervärderingen att göra vilket bokföringsmässigt har resultatpåverkan.M224 skrev:Det finns en sak jag inte förstår, reservdelar till C2/C3 vagnarna. Det fanns 165 st C12/H vagnar i trafik som mest, de var byggda på komponenter som suttit på C1-C3 vagnar, allt under dessa vagnar har alltså suttit under C1-C3 vagnar. Hade man spart delar från 10-15 st C12 vagnar hade man aldrig behövt ha några bekymmer alls. Varför gjorde man inte så?
Money talks!
//Lars S
Det blir inget grönt tåg....
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag & Conny kom fram till att de som inte har behörighet till att beträda spårområdena eller depåerna eller har utbildning i tri kommer denna sektion bidra negativt till dom då de inte kan hjälpa till med någonting i princip förutom cafétering om det skulle bli något sånt. Hur har ni tänkt att lägga upp det hela egentligen? Det känns som ett osäkert kort. 

Vad menar du? Det är en del tunnelbaneförare som är medlemmar i SSS!Sparkfot skrev:Jag & Conny kom fram till att de som inte har behörighet till att beträda spårområdena eller depåerna eller har utbildning i tri kommer denna sektion bidra negativt till dom då de inte kan hjälpa till med någonting i princip förutom cafétering om det skulle bli något sånt. Hur har ni tänkt att lägga upp det hela egentligen? Det känns som ett osäkert kort.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jo,jag vet men alla är jue inte det,tänkte främst på de som inte är det.bruse skrev:Vad menar du? Det är en del tunnelbaneförare som är medlemmar i SSS!Sparkfot skrev:Jag & Conny kom fram till att de som inte har behörighet till att beträda spårområdena eller depåerna eller har utbildning i tri kommer denna sektion bidra negativt till dom då de inte kan hjälpa till med någonting i princip förutom cafétering om det skulle bli något sånt. Hur har ni tänkt att lägga upp det hela egentligen? Det känns som ett osäkert kort.
Det finns inget som hindrar att dessa, efter avlagd hälsodeklaration (läkarundersökning erfordras ej) utbildas i Tri kategori 18 vilket ger behörighet att beträda spårområde i depå. Tar ungefär en halv dag, lite beroende på hur mycket man snackar vid fikat! Och kostar ingenting eftersom det finns välvilligt inställda utbildare.Sparkfot skrev:Jag & Conny kom fram till att de som inte har behörighet till att beträda spårområdena eller depåerna eller har utbildning i tri kommer denna sektion bidra negativt till dom då de inte kan hjälpa till med någonting i princip förutom cafétering om det skulle bli något sånt. Hur har ni tänkt att lägga upp det hela egentligen? Det känns som ett osäkert kort.
Så det problemet är lätt löst!
Det finns även gott om arbetsuppgifter som inte kräver någon Tri-behörighet överhuvudtaget. Exempelvis att måla skyltar, trycka biljetter, vakta vagnarna invändigt, bära tårtor eller ringa en jäkla massa samtal går bra ändå! Det är knappast brist på intresserade förare med aktuell Tri-behörighet om man säger så... det är egentligen inte brist på någonting! Det som mest av allt behövs är någon som samordnar det hela.
Då känns det genast som ett säkert kort igen.Inga problem! skrev:Det finns inget som hindrar att dessa, efter avlagd hälsodeklaration (läkarundersökning erfordras ej) utbildas i Tri kategori 18 vilket ger behörighet att beträda spårområde i depå. Tar ungefär en halv dag, lite beroende på hur mycket man snackar vid fikat! Och kostar ingenting eftersom det finns välvilligt inställda utbildare.Sparkfot skrev:Jag & Conny kom fram till att de som inte har behörighet till att beträda spårområdena eller depåerna eller har utbildning i tri kommer denna sektion bidra negativt till dom då de inte kan hjälpa till med någonting i princip förutom cafétering om det skulle bli något sånt. Hur har ni tänkt att lägga upp det hela egentligen? Det känns som ett osäkert kort.
Så det problemet är lätt löst!
Det finns även gott om arbetsuppgifter som inte kräver någon Tri-behörighet överhuvudtaget. Exempelvis att måla skyltar, trycka biljetter, vakta vagnarna invändigt, bära tårtor eller ringa en jäkla massa samtal går bra ändå! Det är knappast brist på intresserade förare med aktuell Tri-behörighet om man säger så... det är egentligen inte brist på någonting! Det som mest av allt behövs är någon som samordnar det hela.

Ser glädje ligen fram emot mötet den 1:a Juni.

-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Hold your horses!!
Det är jättekul att det tydligen finns ett stort intresse för att skapa en T-banesektion och att det finns massor av folk som vill ställa upp! Då känns det meningsfullt att göra något.
Det finns en massa praktiska problem att lösa men först av allt måste ett antal "affärsmässiga" problem lösas så att alla inblandade parter är med på spåret.
Det har redan börjat hända en del (positiva) saker och ett eller flera möten med de inblandade bör vara på gång inom kort. Fortsatt information om utvecklingen kommer på SSS slutna forum. Ni som inte redan är medlemmar men vill vara med får alltså se till att ni blir medlemmar i SSS och det tämligen plötsligt! Se annan plats på denna site!
Det kanske är lika bra att säga direkt att om någon tror att detta kommer att innebära fritt tillträde till Tågias depåer så tror ni fel även om ni skulle få en kategori 18-utbildning! Så kommer det inte att bli!
Vi ses den 1 juni - titta efter kallelsen på detta forum!
//Lars S
Det är jättekul att det tydligen finns ett stort intresse för att skapa en T-banesektion och att det finns massor av folk som vill ställa upp! Då känns det meningsfullt att göra något.
Det finns en massa praktiska problem att lösa men först av allt måste ett antal "affärsmässiga" problem lösas så att alla inblandade parter är med på spåret.
Det har redan börjat hända en del (positiva) saker och ett eller flera möten med de inblandade bör vara på gång inom kort. Fortsatt information om utvecklingen kommer på SSS slutna forum. Ni som inte redan är medlemmar men vill vara med får alltså se till att ni blir medlemmar i SSS och det tämligen plötsligt! Se annan plats på denna site!
Det kanske är lika bra att säga direkt att om någon tror att detta kommer att innebära fritt tillträde till Tågias depåer så tror ni fel även om ni skulle få en kategori 18-utbildning! Så kommer det inte att bli!
Vi ses den 1 juni - titta efter kallelsen på detta forum!
//Lars S
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Nja, det där är faktiskt en sanning med modifikation.nb skrev:Att byta gamla komponenter mot nya i ett museiforson är inte ens nödvändigtvis smart ur underhållssynpunkt. En strulande omformare (så länge man inte skjutut en lindning) kan man (ofta) fixa med kunskaper i mekaniska problem, dvs byta lager, svarva kommutatorn, balansera, byta borstbryggor eller vad det nu kan vara. Rasar en omriktare kan man inte mecka ihop en ny thyristor överhuvudtaget och inte heller byta den mot en ersättningskomponent utan att ha ingående kunskaper om hela omriktarens konstruktion mm. Till det krävs mycket mer teoretisk kunskap. Driftsäkerheten är (ofta) inte heller högre, det enda man slipper är periodiskt underhåll - men för något som rullar så lite spelar den årliga halvtimmen för t.ex. renblåsning, smörjning & byte av kol ändå ingen roll.
Jag lovar att det finns en hel del människor som lättare sparkar fart i en elektronisk omriktare än får något vettigt gjort vid en svarv.
Problemet är snarast att ungefär alla museiprylar som rullar på spår idag är så gamla att svarvkunskaperna är allt som behövs. Undantaget är väl norsk thyristorvagn på linje 7 och tatravagnen ringlinien disponerar och arbetar tappert med men ändå har jobb kvar på.
Någon av musieföreningarna som kör på banverkets spår rullade ju runt ett bra tag med ett Ra-lok med fel på elsystemet som gjorde att två av de fyra lamporna i fronten inte fungerade. Om DET kan vara ett problem att fixa (man KAN faktiskt i värsta fall göra en provisorisk lagning för att det ska se snyggt ut på utsidan) så förstår jag att svarven känns lättare än elektroniken, men då är det ju faktiskt mer läge att engagera "rätt" personer.
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Flyttat till SSS slutna forum
//Lars S
//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den torsdag 11 maj 2006 18:50, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv den i det skyddade forumet där endast medlemmar i SSS kan läsa: http://www.ss.se/forum/viewforum.php?f=4Lars Stegenius skrev:För en "motionsrunda", dvs ett provtåg på Tågias trafiktillstånd, skulle det gå alldeles utmärkt. Men då får ju 2182 och 2415 ingen motion.Sparkfot skrev:Skulle jue funka men C13H får inte gå som trafik vagnar.Kent skrev:Skulle man inte kunna koppla 2208 och 2367 med två av C13H vagnarna och göra "motionsrundan" möjlig?
///Kent
Observera attt Tågias trafiktillstånd från JVS inte tillåter att passagerare följer med, bara personal i tjänsten.
Det skulle också vara formellt helt OK att ha C13H-vagnarna som följevagnar och ta passagerare i museivagnarna. Begränsningen är att ingen får åka i C13H-vagnarna men då måste man köra på Connex trafiktillstånd.
Jag kan väl avslöja att den "motionsrunda" jag hade planerat skulle ske med ett 8-vagnars grönt tåg med typiskt 80-talssammansättning, dvs C13H/C2/C3/C13H/C13H/C2/C2/C13H. Tanken var då att kommunicera tidtabellen inom en relativt sluten krets så att körningen blev ordentligt dokumenterad på bild. Varför sluten krets? Tja, gissa.....
//Lars S
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Men fortfarande kan det ju tyvär läcka ut... Bäst är kanske att berätta för en liten skala med seriösa fotografer som går att lita på och sen kan de ta med sig några de litar på utan att närmare direkt gå in på vad som ska fotas. En sån här grej måste hållas lite diskret om det inte ska bli allt för mycket liv om det... Finns ju tyvär vissa inom företagen som läcker ut alldeles för mycket info om tex muséetåget, när, var hur det ska åka osv. Lite svårt det där, för isf hur ska man kunna välja ut vilka som är de "goda" och vilka som är de "onda"? Blir en övervägningsfråga som både kan stärka och såra personer....
(Ursäkta) Men som vanligt snackar du utan att ha någon koll.mats skrev:Nja, det där är faktiskt en sanning med modifikation.nb skrev:Att byta gamla komponenter mot nya i ett museiforson är inte ens nödvändigtvis smart ur underhållssynpunkt. En strulande omformare (så länge man inte skjutut en lindning) kan man (ofta) fixa med kunskaper i mekaniska problem, dvs byta lager, svarva kommutatorn, balansera, byta borstbryggor eller vad det nu kan vara. Rasar en omriktare kan man inte mecka ihop en ny thyristor överhuvudtaget och inte heller byta den mot en ersättningskomponent utan att ha ingående kunskaper om hela omriktarens konstruktion mm. Till det krävs mycket mer teoretisk kunskap. Driftsäkerheten är (ofta) inte heller högre, det enda man slipper är periodiskt underhåll - men för något som rullar så lite spelar den årliga halvtimmen för t.ex. renblåsning, smörjning & byte av kol ändå ingen roll.
Jag lovar att det finns en hel del människor som lättare sparkar fart i en elektronisk omriktare än får något vettigt gjort vid en svarv.
Problemet är snarast att ungefär alla museiprylar som rullar på spår idag är så gamla att svarvkunskaperna är allt som behövs. Undantaget är väl norsk thyristorvagn på linje 7 och tatravagnen ringlinien disponerar och arbetar tappert med men ändå har jobb kvar på.
Någon av musieföreningarna som kör på banverkets spår rullade ju runt ett bra tag med ett Ra-lok med fel på elsystemet som gjorde att två av de fyra lamporna i fronten inte fungerade. Om DET kan vara ett problem att fixa (man KAN faktiskt i värsta fall göra en provisorisk lagning för att det ska se snyggt ut på utsidan) så förstår jag att svarven känns lättare än elektroniken, men då är det ju faktiskt mer läge att engagera "rätt" personer.
Säkert finns de de som är bättre på omriktare än svarvar; jag hör till dem, jag kan inte svarva (I den förenngen jag engagerar mig i finns ingen svarv och ingen saknar den heller - svarvkunskaper behövs inte) men en hel del om traktionsomriktare. Av den anledningen skriver jag som jag gör eftersom jag vet hur svårt det är för folk som ägnar 40 timmar i veckan åt att hålla liv i kraftelektronik från 1970-talet. Det behövs inte mycklet för att ett fullständigt byte ska vara eknomiskt motiverbart helt enkelt för att man inte får tag i delar.
(Var skulle du få tag i en tyristor med ett vissa egenskaper om den helt enkelt är slut och inte tillverkas längre? Du kan inte byta ut den mot en annan som t.ex. har andra släcktider etc. det påverkar då snubberkretsar, styrkretsar, filter mm som eventuellt måste räknas om och till slut har man en ny omriktare - till en 6-siffrig kostnad -. Visst finns kunskapen - men hur mycket kunskap man än har kan ett byte av en signifikant komponent vara ett enormt jobb man aldrig fixar ideellt till rimliga pengar. För de som kan detta brukar inte vara de som är arbetslösa och har hela dagarna att lägga på ett sådant projekt utan de brukar ha ett bra jobb inom branschen. (Skulle du besitta den kunskapen visste du om hur svårt det är)
En omformare är bara att göra. Skicka den gamla omformaren till ABB service, de mäter upp lite signifikanta data och lindar om den. Inget problem och det kommer inte vara något problem så länge man använder elmotorer. Visst kostar det en kvarts miljon men sedan vet man att den kommer att hålla i 50 år igen. Omriktaren har en mbf tid som kan vara väldigt kort när den är gammal, framförallt svår att beräkna.
Loket det handlade om var ett avbränt motstånd och har ingenting med kunskper att göra utan bara att det tog tid tills någon ens hann felsöka, det var svåråtkomligt och det aldrig fanns motstånd, tid eller tanke på att göra jobbet samtidigt. Det fanns andra saker som var viktigare. I riktiga livet ser prioriteringen lite annorlunda ut än diverse saker för syns skull.