x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Re: Spårvagnsetapp I!?

Inlägg av august »

Johan Eriksson skrev:Saltsjöbanan kommer alltså att trafikeras 3-vagnarståg som är 90 meter medan Tvärbanan kör med 2. Alltså förlängs Tvärbanan via Skeppsbron - Strömbron - Kungsträdgårdsgatan - Hamnmgatan - Klarabergsgatan till Centralen medan SB stannar kvar i den nya terminalen vid Slussen.

Som ny depå för DL (m.m.!) byggs inte den långa, dyra länken till Frihamnen (vars exploatering ligger längre fram i tiden) utan istället (åter-) används Söderhallen som nås via den nuvarande viadukten (som blir överflödig när SB/TB flyttas ner i tunneln!) vid Londonviadukten och en kort, ny anslutningssträcka vid Åsöberget/Söderhallen. I hallen måste spår anläggas till verkstad och tvätt m.m. men inledningsvis behövs inte så stor uppställningsyta.

De här åtgärdena, som innebär en modern, förlängd Djurgårdslinje samt en förlängd Tvärbana till City har två givna trafikuppgifer som kan uppnås för en summa som är snarlik den som SL kom fram till, 215 miljoner. Spår på den hårt belastade Skeppsbron istället för på outnyttjade spår till Frihamnen och spår i bef hall istället för en helt ny alltså.

SLs summa räknar på 6 nya vagnar men SSS mfl tror att det kommer att behövas ca dubbelt så många, och extra vagnar till TB är inte inräknat, -det hela behöver räknas vidare på!
Hur var det nu A32orna klarade tajta kruvor?? Den enda tvära jag kan komma på är iofs Kungsträdgårdsgatan -> Hamngatan, men den kanske man kan klara.

För de övriga stadslinjerna tycker jag att man bör skaffa en ny vagntyp, bättre lämpad för stadstrafik. Gärna med någon fräck design, som Strasbourgvagnarna (heter de Eurotram, eller hur var det?)

Annars tycker jag det är juste att använda Söderhallen, då har man en viktig del i ett innerstadsnät. Det är iofs en bit till DL, men 47an går väl också från Söderhallen, så det kanske inte är någon skillnad?
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:23, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Johan Eriksson skrev:
Hur var det nu A32orna klarade tajta kruvor?? Den enda tvära jag kan komma på är iofs Kungsträdgårdsgatan -> Hamngatan, men den kanske man kan klara.
Jag tror man klarar den kurvan med A32 då den påminner om två kurvor i Hammarby Sjöstad men det är säkert vanskligt att föreslå inblandning av Tvärbanan inkl vagnar utanför existerande planer.

En annan fråga är hur pass bärkraftig Centralenförlängningen är som enbart en förlängd DL? Det är några intensiva sommarmånader men sen.....? Bättre ekonomi blir det om även en förlängd Tvärbana delar förlängningen!

Centralenförlängningen+Skeppsbron+Söderhallen ger mycket tillbaka för en relativt blygsam investering men egentligen är det 4an och 6an (nuv buss 46) som är tyngst och jag undrar om inte dessa två linjer bör prioriteras före Centralenförlängningen? Nu får man väl alla DLare emot sig men, kom igen och säg din mening :!: :wink:
Fyran tycker jag borde lämpa sig mer än väl för spårvagn. Det brukar vad jag vet vara riktigt tjockt med folk där när jag åker (ganska sällan)... 46an har jag ingen aning om... fast de gånger jag åkt där brukar det vara en del trafikanter...

Däremot tror jag att förlängd DL (& ev. Söderhallstrafik) skulle ge ett bra "skyltfönster" för vidare utbyggd spårväg. En ganska kort sträcka behövs byggas nytt (om man nu inte räknar med Söderhallen...) och man får ett mycket stort antal resande på sommaren. De upptäcker att spårvagn är helt otroligt bra, trevligt, effektivt och snabbt. Sedan påverkar den stora mängden imponerade trafikanter alltifrån politiker till grannar. Hokus pokus så har vi ett spårvägsnät med trettio linjer i Stockholms innerstad.

ungefär.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Johan Eriksson skrev:Jag tror också att Centralenförlängningen+Skeppsbron+Söderhallen är en murbräcka/dörröppnare men är det det man vill ha eller en tung linje (4/6) först :?:
En tung linje kan ju faktiskt också fungera som murbräcka och visa hur bra spårvagnar klarar åtmindstone relativt stora resandeströmmar...fast om det trasslar med pengar och sådant kan det ju vara bra att börja med en kort (förhoppningsvis billig) sträcka...
En ganska kort sträcka behövs byggas nytt (om man nu inte räknar med Söderhallen...)
...ehum, det är ju en ganska kort sträcka också, alltså enkelspårigt förbindelsespår Londonviadukten-Söderhallen + spår igenom hallen :!:
Jooo... det förstås... fast jag hade nog förstått det som att du skulle ha vagnhallsspår (med trafik) från Kungsträdgården, men det kanske var fel??
Från Kungsträdgården är det väl i alla fall lika långt som DL-förlängningen, om inte mer??

(kollade kartan: knappt en km Nmt -> Centralen, drygt en Kungsträdgården -> Slussen ...inget av dem är ju speciellt långt...)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Johan Eriksson skrev:Jag tror man klarar den kurvan med A32 då den påminner om två kurvor i Hammarby Sjöstad men det är säkert vanskligt att föreslå inblandning av Tvärbanan inkl vagnar utanför existerande SL planer.
A32an är ur många synvinklar olämplig för stadstrafik så jag skulle helst se en nyinskaffad vagntyp för detta ändamål.
Johan Eriksson skrev:En annan fråga är hur pass bärkraftig Centralenförlängningen är som enbart en förlängd DL? Det är några intensiva sommarmånader men sen.....? Bättre ekonomi blir det om även en förlängd Tvärbana delar förlängningen!
Tja, jag brukar åka med busslinje 47 mellan centralen och konsthallen, även under icke-rusning under vardagar, och det är rätt mycket folk som åker även då. För övrigt så är det busstrafik med haltande 5-minuterstabell, och det är inte utan anledning.

För övrigt så tycker jag att man skall hålla isär tvärbanans trafik från en stadsspårväg, eftersom tvärbanans tåglängd är 60 meter, och jag tycker nog att det är lite väl långt för tät stadstrafik. 30-40 meter är nog lämpligare. Däremot tycker jag att man med fördel kan göra tvärtom, dvs utnyttja delar av förortsspårväg för innerstadstrafik.

Jag tycker även att man skall inkludera tvärbanans dragning om/när man bygger en väg mellan söder och öster via djurgården, den sk österleden. På så sätt skapar man även nya vägar för kollektivtrafikresenärer.

En ur opinionssynpunkt viktig förlängning av spårväg tror jag skulle vara en ny spårdragning mellan Ropsten och Odenplan via Östra station. Jag tror att det defenitivt skulle kunna bidra till att del Lidingöbor skulle kunna tänka sig att överge bilen.

Tycker Odd!
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Odd skrev: För övrigt så tycker jag att man skall hålla isär tvärbanans trafik från en stadsspårväg, eftersom tvärbanans tåglängd är 60 meter, och jag tycker nog att det är lite väl långt för tät stadstrafik. 30-40 meter är nog lämpligare. Däremot tycker jag att man med fördel kan göra tvärtom, dvs utnyttja delar av förortsspårväg för innerstadstrafik.
Ja, varför inte vända SB och TB vid Slussen, men köra innerstadsspårvagnar via Hamarby Sjöstad till Gullmarsplan?
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Johan Eriksson skrev:Poängen med TB till Centralen är att Sjöstadsborna mfl mycket fortfare får en direkt förbindelse med City, -T-banan till Nacka sägs bli klar först 2030 enligt nuv planer :!:

Till Odd: Det går 2-vagnarståg genom Gröndal idag och det går utmärkt. I innerstan är "busståg" inte ovanliga. Dessutom skulle en förlängd TB kunna ersätta några busslinjer på Skeppsbron och fungera som en lokal förbindelse Slussen-City. För övriga linjer är givetvis en innerstadsmodell att föredra.
Varför inte köra "innerstadståg" (Gullmarsplan) - Hammarby Sjöstad - Slussen - Skeppsbron - Kungsan - Centralen???
Då slipper man de långa, åbäkiga A32-tågen i stan. Åker man längre bortifrån än Gullmarsplan byter man nog ändå till tunnelbana. En nackdel kan i och för sig vara dubbeltrafikeringen (Gullmarsplan) - Hammarby Sjöstad - Slussen...
fast då kanske man kan tänka sig att TB kör Gullmarsplan - Hammarby Sjöstad - Nacka istället? :idea:
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Johan Eriksson skrev: Till Odd: Det går 2-vagnarståg genom Gröndal idag och det går utmärkt. I innerstan är "busståg" inte ovanliga. Dessutom skulle en förlängd TB kunna ersätta några busslinjer på Skeppsbron och fungera som en lokal förbindelse Slussen-City. För övriga linjer är givetvis en innerstadsmodell att föredra.
Jodå, jag kör med dom nästan varje dag, då jag inte blir utlånad till Lidingö. En nackdel med långa tåg är blandannat att det tar längre tid att ta sig ut ur en kurva innan man bör dra på. Det märker man stor skillnad på på tvärbanan när man kör en resp två vagnar. Men hittar man en sträckning där man inte är i vägen pga tåglängden så är det ju bra.
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Denna diskussion låter intressant.

De enda farhågorna jag har är att sträckan mellan Kungsträdgårdsgatan och Norrmalmstorg är för kort för de moderna ledvagnarna. Dom kommer att vara ivägen för vänstersvängande vagnar i denna T-korsning.

Mitt förslag som jag delvis har diskuterat med Johan förrut, är att det i framtiden byggs en ny bro, liknande Norrbro, för spårvagnar, cyklister och gåend över Strömmen. Spårvagnarna kan ju trafikera Strömsbron och göra en vänstersväng mot Gustav Sdolfs Torg tills den nya bron är byggd och biltunnlar mellan Skeppsbron och Nybroplans området är byggda.
Strömsbron som är profisorisk och är ful kan då rivas

Från den nya bron som jag kallar Österbron kommer spårvagnarna rakt över Strömmen från Skeppsbron, förbi Gustav Adolfs Torg, upp Regeringsgatan till Hamngatan. I Hamngatan skulle spåren ligga utefter trottoaren på norra väghalvan mellan Sergels Torg och Normalms Yorg.

Då slull det finnas nog mycket rum i båda riktningar från Regeringsgatan så att spårvagnarna sällan skulle blockera varandra. Med 240cm breda smidiga Spårvagnar skulle dom inte bli störande i miljön. Dom skulle också klara de mesta trånga ställen på Stockholms gator. Det skulle vara plats nog så att A-32 kan ta sej till Centralen eller till Norra Bantorget.

Bäst av allt, kollektivresandet skulle nog öka ganska bra ifrån dagens statistik.

Biltrafiken i området skulle jag int bekymra mej om så mycket. Bilister hittar ju snabbt andra eller smitvägar. Det vet vi ju alla från tidigare episoder.

Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Skriv svar