I går och i dag basunerar SL:s hemsida ut att det är vagnbrist på T Röd med indragningar som följd. Hur sjutton kan det vara vagnbrist när man ställt hela Fruängsbanan? Måste väl i alla fall gett några omlopp?
I går em hände det intressanta f.ö att man sprängde kapacitetstaket på bussterminalen vid Liljeholmen i och med att det tillkom fler resenärerer med tunneltågen än vad man lyckades avveckla p.g.a att man inte fick fram några bussar. Det är för stelt att statiskt köra de tre tättrafikerade ersättningslinjerna i tre "gates" (linje 15 i fyraminutersintervall!) och tar för lång tid att fylla upp vagnarna och att backa ut och krångla innan nästa tur kan komma in. Naturligtvis ska man utnyttja alla gates som är lediga för att fylla vagnarna parallelt. SL-personalen stog uppflugna på bänkarna och skrek och gapade över den irriterade församlingen. Vilken syn!
F.ö har körtiden i fm-rusningen Fruängen-Liljeholmen med linje 15 både igår och idag varit 20 minuter att jämföra med tidtabellens sagda 9 minuter! Ungefär alltså jämförbart med hela tub 14:s körtid Fruängen-T-Centralen i rusningstid! Undra på att folk ser irriterade ut och det hjälpte föga med den busschaffis som försökte muntra upp den molokna skaran i bussen med tillropet "Det är väl kul att få åka med en alldeles ny buss. Den har bara gått 25 mil!"
Visst, visst det verkar vara en otrolig trafikökning i såväl söderort som innerstaden just denna vecka (med mängder av cyklister) men att ta så fel så att man tror att man ska kunna köra med ledbussar på 9 minuter mellan Fruängen och Liljeholmen i rusningstid (vad blir snitthastigheten?)!
Den tur igår runt åttablecket på linje 15 som gick från Fruängen i går "knökafull" var idag knappt halvbesatt. Vart tog folk vägen?
Men det kanske är därför ökningen av bil- och cykeltrafikanter är så märkbar!
Gud, vad skönt det blir när Fruängsbanan åter öppnas för trafik! Man inser vid sådana här SL-sabotage mot spårtrafiken hur otroligt effektiv den verkligen är när den väl fungerar. Nog kunde väl enkelspårsdrift Telefonplan-Fruängen med lägre intervall varit ett alternativ till det här eländet? Kanske är det för lätt att sätta in ersättningsbussar?
Rg
Vagnbrist på T Röd?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kan inte ge dig mer än rätt.
Att vagnbristen på T-röd inte är avvecklad beror på att det kostar lika många tåg (möjligen ett mindre) i lågtrafik att köra till Axelsberg som till Fruängen. Dock borde man kunna tjäna något i högtrafik eftersom Liljeholmenvändarna inte förlängs i högtrafik, som görs annars.
Mvh
Cero
Att vagnbristen på T-röd inte är avvecklad beror på att det kostar lika många tåg (möjligen ett mindre) i lågtrafik att köra till Axelsberg som till Fruängen. Dock borde man kunna tjäna något i högtrafik eftersom Liljeholmenvändarna inte förlängs i högtrafik, som görs annars.
Mvh
Cero
Det där blir ju ännu märkligare om man då tänker sig att T14 tillkommit på "T Röd 13" och vänder vid Axelsberg och att man i den relationen satt in busslinje 153 Bredäng-Fridhemsplan för att avhjälpa....just det vagnbristen på T Röd!
F.ö var det förvånansvärt få resenärer i rusningstid i dag på ersättningsbussarna på Fruängslinjen. Turer som i går var knökfulla var idag glest besatta med många lediga sittplatser. Skönt i och för sig när man själv måste åka men lite onda aningar om att SL förlorar massor med kunder på detta!
Rg
F.ö var det förvånansvärt få resenärer i rusningstid i dag på ersättningsbussarna på Fruängslinjen. Turer som i går var knökfulla var idag glest besatta med många lediga sittplatser. Skönt i och för sig när man själv måste åka men lite onda aningar om att SL förlorar massor med kunder på detta!
Rg
Re: Vagnbrist på T Röd?
Fan vad kul att folk bara MÅSTE klaga på busschaufförerna oavsett om de är glada och försöker muntra upp eller om de är sura. Vad vill ni egentligen!? Fyfan vilket otacksamt jobb..Rg skrev:Undra på att folk ser irriterade ut och det hjälpte föga med den busschaffis som försökte muntra upp den molokna skaran i bussen med tillropet "Det är väl kul att få åka med en alldeles ny buss. Den har bara gått 25 mil!"
Ja alltså det är ju ett alternativ men på det här sättet sparar de 70 miljoner (av våra skattepengar). Dessutom skulle det tagit 5 år att genomföra om de inte stängt av allt på en gång. Men vi kan ju göra på ditt sätt, 5 somrar i rad med enkelspår och 20-minuterstrafik.. Låter det bra?Gud, vad skönt det blir när Fruängsbanan åter öppnas för trafik! Man inser vid sådana här SL-sabotage mot spårtrafiken hur otroligt effektiv den verkligen är när den väl fungerar. Nog kunde väl enkelspårsdrift Telefonplan-Fruängen med lägre intervall varit ett alternativ till det här eländet? Kanske är det för lätt att sätta in ersättningsbussar?
Men visst, jag förstår. Ni på röda linjen är ju inte lika rutinerade med sånt här som vi på gröna som har avstängningar i tid och otid. Det är klart att det är jobbigt men i juni kommer det släppa. Anledningen till att de gör sånt här på sommaren är ju för att det inte är lika många som åker. Du får det ju verkligen att låta som om det inte är genomtänkt alls, men jag skulle nog snarare vilja säga att ditt inlägg inte är genomtänkt
Re: Vagnbrist på T Röd?
Dvs man sparar 50 mkr (inte 70 enligt SL) av SLs pengar och skjuter den kostanden till andra som får längre restid, sämre boendemiljö, sämre trafiksäkerhet, etc. SL själva värderar en 20 min försening till en taxiresa om max 400 kr. 20 minuter per dag torde vara den minimala förseningen för en ToR resa, vilket med 50 000 dagliga resenärer ger en kostnad på runt 10 mkr. Visst, ett teoretiskt resonemang, men det är fel att förringa de osynliga kostnader som faktiskt uppstår.Choo Choo skrev:
Ja alltså det är ju ett alternativ men på det här sättet sparar de 70 miljoner (av våra skattepengar). Dessutom skulle det tagit 5 år att genomföra om de inte stängt av allt på en gång. Men vi kan ju göra på ditt sätt, 5 somrar i rad med enkelspår och 20-minuterstrafik.. Låter det bra?
Att det sedan skulle ta fem år att göra jobbet i etapper tror jag inte stämmer. Det som stänger trafiken är arbetet med broarna, och går det att göra hela jobbet på 3,5 månader vid totalavstängt går det sannolikt att göra det vid delavstängning på drygt dubbla tiden.
Hade någon förresten tänkt vid avstängningen hade man skjutit avstängningen någon månad så att skolorna vid Telefonplan hunnit avslutas och merparten av de som arbetar där hunnit gå på semester. Då hade man kunnat öppna dit när semestrarna är över och jobbat vidare på delen till Fruängen under september. Det hade drabbat färre trafikanter totalt sett.
/Cero
Sign Cero har mycket bra poänger i det han skriver här och på en annan länk i denna fråga. Jag köper hans diskussion helt!
Vad gäller sign Choo-Choo vill jag bara säga att jag har inte klagat på några busschaffisar utan enbart relaterat en faktisk händelse.
Sedan vad det gäller din dialog i övrigt har du helt fel i sak. Tänk på att SL Infra naturligtvis försöker köpa sig tid på för dem enklaste möjliga sätt göra arbetet, men vart tog kundernas berättigade krav på rimliga transporter vägen? Vem talar för dem i den här frågan?
Sedan berättar du hur eländigt ni har det på T Grön med alla avstängningar typ den som du uppenbart tycker att vi ska älska på T Röd. Men kom ihåg att två fel knappast blir ett rätt och att det enbart är om man protesterar som man kan undvika sådana här eländen i framtiden, både på T Röd och T Grön.
Ett par andra saker runt detta. Vid Liljeholmen har man dessutom stängt av plattform 2 för resenärerna vilket innebär att de tåg som har Liljeholmen som utgångsstation mot Mörby går i trafik först vid Hornstull. Det tycker väl du Choo-Choo är genomtänkt förstås?
Tycker du också att det är genomtänkt att "lokallinjen" 14 efter sin hpl på Personnevägen tommar till Västertorpsmotet för att vända i rondellen där och ställs i alla köer dit och tillbaka p.g.a att man stängt av halva bron över E4 för gatuarbeten? Varför valde man då inte istället att köra direktbussarna 14 och 16 som en linje Södertäljevägen - avfart Personnevägen - hpl Personnevägen - slinga Västertorp så hade man ju kunnat köra betydligt fler bussar med båda destinationerna och sluppit köandet för tomkörning till/från Västertorpsrondellen!
Rg
Vad gäller sign Choo-Choo vill jag bara säga att jag har inte klagat på några busschaffisar utan enbart relaterat en faktisk händelse.
Sedan vad det gäller din dialog i övrigt har du helt fel i sak. Tänk på att SL Infra naturligtvis försöker köpa sig tid på för dem enklaste möjliga sätt göra arbetet, men vart tog kundernas berättigade krav på rimliga transporter vägen? Vem talar för dem i den här frågan?
Sedan berättar du hur eländigt ni har det på T Grön med alla avstängningar typ den som du uppenbart tycker att vi ska älska på T Röd. Men kom ihåg att två fel knappast blir ett rätt och att det enbart är om man protesterar som man kan undvika sådana här eländen i framtiden, både på T Röd och T Grön.
Ett par andra saker runt detta. Vid Liljeholmen har man dessutom stängt av plattform 2 för resenärerna vilket innebär att de tåg som har Liljeholmen som utgångsstation mot Mörby går i trafik först vid Hornstull. Det tycker väl du Choo-Choo är genomtänkt förstås?
Tycker du också att det är genomtänkt att "lokallinjen" 14 efter sin hpl på Personnevägen tommar till Västertorpsmotet för att vända i rondellen där och ställs i alla köer dit och tillbaka p.g.a att man stängt av halva bron över E4 för gatuarbeten? Varför valde man då inte istället att köra direktbussarna 14 och 16 som en linje Södertäljevägen - avfart Personnevägen - hpl Personnevägen - slinga Västertorp så hade man ju kunnat köra betydligt fler bussar med båda destinationerna och sluppit köandet för tomkörning till/från Västertorpsrondellen!
Rg
Sign Cero har mycket bra poänger i det han skriver här och på en annan länk i denna fråga. Jag köper hans diskussion helt!
Vad gäller sign Choo-Choo vill jag bara säga att jag har inte klagat på några busschaffisar utan enbart relaterat en faktisk händelse.
Sedan vad det gäller din dialog i övrigt har du helt fel i sak. Tänk på att SL Infra naturligtvis försöker köpa sig tid på för dem enklaste möjliga sätt göra arbetet, men vart tog kundernas berättigade krav på rimliga transporter vägen? Vem talar för dem i den här frågan?
Sedan berättar du hur eländigt ni har det på T Grön med alla avstängningar typ den som du uppenbart tycker att vi ska älska på T Röd. Men kom ihåg att två fel knappast blir ett rätt och att det enbart är om man protesterar som man kan undvika sådana här eländen i framtiden, både på T Röd och T Grön.
Ett par andra saker runt detta. Vid Liljeholmen har man dessutom stängt av plattform 2 för resenärerna vilket innebär att de tåg som har Liljeholmen som utgångsstation mot Mörby går i trafik först vid Hornstull. Det tycker väl du Choo-Choo är genomtänkt förstås?
Tycker du också att det är genomtänkt att "lokallinjen" 14 efter sin hpl på Personnevägen tommar till Västertorpsmotet för att vända i rondellen där och ställs i alla köer dit och tillbaka p.g.a att man stängt av halva bron över E4 för gatuarbeten? Varför valde man då inte istället att köra direktbussarna 14 och 16 som en linje Södertäljevägen - avfart Personnevägen - hpl Personnevägen - slinga Västertorp så hade man ju kunnat köra betydligt fler bussar med båda destinationerna och sluppit köandet för tomkörning till/från Västertorpsrondellen!
Rg
Vad gäller sign Choo-Choo vill jag bara säga att jag har inte klagat på några busschaffisar utan enbart relaterat en faktisk händelse.
Sedan vad det gäller din dialog i övrigt har du helt fel i sak. Tänk på att SL Infra naturligtvis försöker köpa sig tid på för dem enklaste möjliga sätt göra arbetet, men vart tog kundernas berättigade krav på rimliga transporter vägen? Vem talar för dem i den här frågan?
Sedan berättar du hur eländigt ni har det på T Grön med alla avstängningar typ den som du uppenbart tycker att vi ska älska på T Röd. Men kom ihåg att två fel knappast blir ett rätt och att det enbart är om man protesterar som man kan undvika sådana här eländen i framtiden, både på T Röd och T Grön.
Ett par andra saker runt detta. Vid Liljeholmen har man dessutom stängt av plattform 2 för resenärerna vilket innebär att de tåg som har Liljeholmen som utgångsstation mot Mörby går i trafik först vid Hornstull. Det tycker väl du Choo-Choo är genomtänkt förstås?
Tycker du också att det är genomtänkt att "lokallinjen" 14 efter sin hpl på Personnevägen tommar till Västertorpsmotet för att vända i rondellen där och ställs i alla köer dit och tillbaka p.g.a att man stängt av halva bron över E4 för gatuarbeten? Varför valde man då inte istället att köra direktbussarna 14 och 16 som en linje Södertäljevägen - avfart Personnevägen - hpl Personnevägen - slinga Västertorp så hade man ju kunnat köra betydligt fler bussar med båda destinationerna och sluppit köandet för tomkörning till/från Västertorpsrondellen!
Rg