T-banen på Majorstua 7. mars 2003

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Roger S
Inlägg: 173
Blev medlem: torsdag 06 mars 2003 10:09
Ort: N59°52'05.7 Ø10°49'24.8
Kontakt:

T-banen på Majorstua 7. mars 2003

Inlägg av Roger S »

Kjørte på T-banen her i Oslo igår. Siden linje 1 (Frognersetera-Helsfyr) som oftest snur på Majorstua på grunn av vognmangel, ble jeg disponibel i to timer. Da passa det ganske greit å ta noen bilder.

Bild

Byttetog til linje 1 står og venter på utkjøring fra vognshallsområdet. Føreren har ikke "snudd lysa". Toget skal fra meg.


Bild

Selv om det var vognmangel og linje 1 snudde på Majorstua, sto dette 1300-toget inne. To timer seinere skulle jeg ut og kjøre på linje 1 til Frognersetra, og jeg fikk beskjed om å ta dette toget ned på plattformen og ta avgangen derfra.

T-banen har store kontraster. Nede i sentrum på tunnellstasjonene er det en masse mennesker. En skikkelig storbyfølelse. Øvre del av linje 1 mot Frognerseteren går gjennom skogområder. Der oppe var det tåke, meterhøye brøytekanter og mørkt. Dessverre fikk jeg ikke tatt bilde på grunn av mørket. Men jeg spurte meg selv om jeg faktisk satt og kjørte T-banen i Oslo. Tror ikke man opplever sånt andre steder enn i Oslo :)


Bild

Et tog på linje 3 haster ut fra Majorstua retning Borgen og Kolsås. Det skal egentlig kjøres trevognstog på treern, men det er som sagt vognmangel. Som vanlig!


Bild

Seksvognstog på linje 2 mot Østerås. Linje 2 kjøres med "østvogner" (dvs. vogner uten takstrømavtager), og der er det ikke så stor vognmangel som på vest. Fire tog på morgenen og fire tog om ettermiddagen kjøres med 6 vogner en tur. Som regel blir det da koblet til to vogner på firevognstogene oppe på Ellingsrudåsen. Fascinerende med 100 meter stål, men Stockholm har vel åtte vogner i tog?
Nico
Inlägg: 173
Blev medlem: måndag 16 september 2002 15:43
Ort: Oslo
Kontakt:

Inlägg av Nico »

Hei!

Leste at det skulle gå tog med øst-vogner helt til Montebello med bytte til 1300 der pga. vognmangelen, blei ikke det noe av?

Forøvrig, flotte bilder :)
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Nico skrev:Hei!

Leste at det skulle gå tog med øst-vogner helt til Montebello med bytte til 1300 der pga. vognmangelen, blei ikke det noe av?
De siste 6-7 årene har det "Kolsåsbanen" vært trafikkert med østvogner til Montebello i forbindelse Holmenkollen World Cup-helga, vognmanger eller ei.

Så det er ikke noe sensasjonelt i det.

Y
Senast redigerad av Yngve den lördag 08 mars 2003 19:35, redigerad totalt 1 gånger.
Börje Ståhlman

Re: T-banen på Majorstua 7. mars 2003

Inlägg av Börje Ståhlman »

Roger S skrev: Bild

Seksvognstog på linje 2 mot Østerås. Linje 2 kjøres med "østvogner" (dvs. vogner uten takstrømavtager), og der er det ikke så stor vognmangel som på vest. Fire tog på morgenen og fire tog om ettermiddagen kjøres med 6 vogner en tur. Som regel blir det da koblet til to vogner på firevognstogene oppe på Ellingsrudåsen. Fascinerende med 100 meter stål, men Stockholm har vel åtte vogner i tog?
Alldeles riktigt. Det finns t o m potential för 10-vagnarståg på vissa sträckor, tror att det är på blå linje och röd linje mellan Stadion-Mörby.

/BS
Roger S
Inlägg: 173
Blev medlem: torsdag 06 mars 2003 10:09
Ort: N59°52'05.7 Ø10°49'24.8
Kontakt:

Inlägg av Roger S »

Yngve skrev:
Nico skrev:Hei!

Leste at det skulle gå tog med øst-vogner helt til Montebello med bytte til 1300 der pga. vognmangelen, blei ikke det noe av?
De siste 6-7 årene har det "Kolsåsbanen" vært trafikkert med østvogner til Montebello i forbindelse Holmenkollen World Cup-helga, vognmanger eller ei.

Så det er ikke noe sensasjonelt i det.

Y
Og slik ser det ut på 3ern en Holmenkollsøndag:


Bild

Øst-toget (legg merke til destinasjonen!) står her på Montebello utgående. Toget kjøres så langt at første vogn har kontakt med strømskinne.



Bild

Passasjerene må gå av østtoget, og rusle over planovergangen til motsatt plattform der et 1300-tog tar folket videre mot Kolsås. Det er enkeltsporkjøring Montebello-Ullernåsen og Montebello-Husebybakken (før samkjøringen med linje 2 på Sørbyhaugen).


Bild

Monitorene på sentrumsstasjonene fikk faktisk med seg dagens lille forandring. "3 Montebello" er ikke noe vi ser hver dag! Legg også merke til at systemet med realtid er oppe og går. Merkelig nok fungerer det ganske bra!
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Roger S skrev:Monitorene på sentrumsstasjonene fikk faktisk med seg dagens lille forandring. "3 Montebello" er ikke noe vi ser hver dag! Legg også merke til at systemet med realtid er oppe og går. Merkelig nok fungerer det ganske bra!
Har faktisk blitt inponert hvor godt dette systemet virker!
Noen som veit hvordan det virker?

Andreas
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: T-banen på Majorstua 7. mars 2003

Inlägg av august »

Börje Ståhlman skrev: Alldeles riktigt. Det finns t o m potential för 10-vagnarståg på vissa sträckor, tror att det är på blå linje och röd linje mellan Stadion-Mörby.
På blå linje kör man dock för det mesta 6-vagnarståg. Men det går 8-vagnarståg i rusningen, åtminstonde på linje 11. Det ser lite tomt ut när det kommer in ett "litet 6-vagnståg" på en lååååång 10-vagnars plattform.

Fast nu kör man ju mest med C20 och då blir det ju 3-vagnarståg för det mesta...ibland 2 vagnar på T-blå (även T-grön på söndagar. T-röd?)
Pson
Inlägg: 18
Blev medlem: söndag 27 oktober 2002 1:18
Kontakt:

Inlägg av Pson »

Hej!

Det där kan väl inte kallas tunnelbanaheller?
Den har ju till och med pantografer.

Perrongerna ser ju ut som pendeltågsperronger. (fast kortare)
Inga moderna tåg heller.
Med vänliga hälsningar
Pierre - Pson
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Pson skrev:Hej!

Det där kan väl inte kallas tunnelbanaheller?
Den har ju till och med pantografer.
En liten oppklaring: oslo har tre kategorier "bane-drift":

A) "Tunnelbane"- 6-vognsplattformslengde, strømskinne og cab-signal:
Hele østre del av nettet (4 grenbaner) samt 2 grenbaner i vest

B) Holmenkollbanen - 2-vognsplattformslengde, kjøreledningsdrift og cabsignal:
På Holmenkollbanen etter den skiller lag med de øvrige linjene ved Frøen til Frognerseteren

C) Kolsåsbanen - 3-vognsplattformslengde, kjøreledningsdrift uten cab-signal:
Kolsåsbanen etter den skiller lag med Røabanen ved Montebello til Kolsås

61 vogner (12 stk T-2000 og 49 stk T5-T8) er utstyrt for både kjørelednings- og strømskinnedrift

146 vogner (T1-T4) er utstyrt kun for kjøreledningsdrift.

Spenningen er 750volt likestrøm på såvel strømskinne som kjøreledning.

Historisk var dette 2 fysisk adskilte systemer:
Øst: T-banen
- ble åpnet i 1966.
- 750 volt strømskinne
- cabsignal
- 3.20m brede vogner

Vest: Vestlige forstadsbaner
- Røtter tilbake til 1898
- 600volt kjøreledning
- 3.20 brede vogner
- På det meste var dette 3 private selskaper med samtrafikk på fellesstrekningen

På slutten av 70-tallet trengte vestnettet sårt nye vogner, følgelig ble en bestilling av vogner som egentlig var tiltenkt øst-nettet modifisert før leveranse og levert til vestnettet med pantograff etc. (Jfr Stockholms C10/C11). Dermed fikk vestnettet "ekte" tunnelbanevogner, dog uten strømskinne.

Fra midten av 90-tallet ble deler av Vestnettet ombygd til "Tunnelbane-standard" med lengre plattformer og strømskinne/førerromsignal. I denne prosessen ble også vognene som var levert til vest femten år tidligere ombygd til tosystem-vogner slik at de resterende linjene i vest kunne kobles med hver sin grenbane i øst.


mvh

Yngve
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Roger S skrev: Og slik ser det ut på 3ern en Holmenkollsøndag:


Bild

Øst-toget (legg merke til destinasjonen!) står her på Montebello utgående. Toget kjøres så langt at første vogn har kontakt med strømskinne.
Hæ? Motsatt vel? Første vogn mot står utenfor strømskinna og er således strømløs mens toget står ved plattformen.

Telefonen på plattformen, til venstre i bildet, var det forøvrig jeg som bestillte første gang dette opplegget ble brukt.

Noen skiftet frisyre når regninga for installasjonen kom...

Y
Skriv svar