x

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Johan Eriksson

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 0:54, redigerad totalt 1 gånger.
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Åkte med Råstas (kanske världens) taskigaste förare idag på ett varv längs 509 (bilder kommer imorgon eller övermorgon) och han lyckade lura typ 20 personer bara på en tur från Brommaplan till Djursholms Torg. :P
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

40 minuter för å få köpa ett häfte med förköpsbiljetter. :evil: :twisted:

Hur jävla korkat är det att inte sälja dom nåra dar iförväg? Nu fick man vänta till samma dag för att få köpa dom. Heter det inte FÖRKÖPSbiljetter?????

Visst, jag gick till ett SL Center, för jag tänkte byta in gamla remsor. Inte stämplar jag tre kuponger, då kostar resan 24 spänn, mot 18 kr! Det är ju 33% dyrare!

Är det så SL skaffar sig kunder, att inte sälja nåra dar iförväg? Snacka om kundförakt!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Nu har jag kommit på något angående systemet.

När ändrade man officiellt till enhetstaxa? Var det klockan 04:00 eller var det exakt 00:00, dvs alla förare som körde natten mellan den 30:e och den 1:a fick ta med sig tre sorters biljetter? Vill minns att igår kväll, okej, idag, så tog jag och farsan ett tur till Universitetet och tillbaka med den 00:27 turen på 40 och 00:38 turen tillbaka, och då stämplade förare som den gamla systemet, dvs två kuponger på farsans rabbattkupong, närmare bestämt, dom blåa varianten som vi sparade innan man ändrade det.

Dom yrkesskadade:
Bors

Inlägg av Bors »

Spärrvakter i tuben skulle vad jag fått höra byta kassor vid 00-slaget, även om det verkar ha brustit när det gäller att informera oss om det. :)

En polare med nattjänst fick i vilket fall inte höra något och körde på som vanligt hela natten.

Själv hann jag bara sitta vid stadion några timmar med de nya biljetterna, men mitt första intryck är positivt. Det återstår dock att se om arbetsbelastningen går upp eller ner, även om just det problemet säkert är större för bussfolket.
Chrille B

Inlägg av Chrille B »

bruse skrev:Visst, jag gick till ett SL Center, för jag tänkte byta in gamla remsor. Inte stämplar jag tre kuponger, då kostar resan 24 spänn, mot 18 kr! Det är ju 33% dyrare!
Just detta lär ha gett upphov till en del konflikter. Inte prisökningen, utan att en 2-kupongers resa nu är en 3-kupongers resa.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Jag körde natten som var och även bussarna bytte exakt 00:00. Information gick ut brevledes till all berörd trafikpersonal under den gångna veckan så det var mest en formalitet kändes det som. Det innebar att vi hade med oss både gamla och nya kuponger under den gångna natten. Vid midnatt så ställde vi även om stämplarna i många fall (även om det var valfritt hur man ville göra). Själv valde jag att fortsätta att stämpla B fastän utan zonsiffra. Överlag fungerade det bra, men lite grinigt blev det i några fall då jag (trots att jag upplyste om orsaken först) stämplade tre kuponger på gamla remsor.

yujin skrev:Åkte med Råstas (kanske världens) taskigaste förare idag på ett varv längs 509 (bilder kommer imorgon eller övermorgon) och han lyckade lura typ 20 personer bara på en tur från Brommaplan till Djursholms Torg. :P

Du har möjligen inte lust att förklara vad föraren gjorde när han ’lurade’ folk? Om det är någon förare som har missuppfattat det hela så hoppas jag att du skrev ned tid och vagnsnummer och hör av dig till SL:s kundtjänst så att saken kan korrigeras.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:40 minuter för å få köpa ett häfte med förköpsbiljetter. :evil: :twisted:

Hur jävla korkat är det att inte sälja dom nåra dar iförväg? Nu fick man vänta till samma dag för att få köpa dom. Heter det inte FÖRKÖPSbiljetter?????

Visst, jag gick till ett SL Center, för jag tänkte byta in gamla remsor. Inte stämplar jag tre kuponger, då kostar resan 24 spänn, mot 18 kr! Det är ju 33% dyrare!

Är det så SL skaffar sig kunder, att inte sälja nåra dar iförväg? Snacka om kundförakt!
Jag köpte 4-månadeskort på SL-center Sergels Torg i går (Eller i förgår har det just blivit!). Och det var flera som var där för att köpa nya typen av förköpshäften, men det gick inte! Vi kan inte sälja två typ av förköpsbiljetter samtidigt, var deras förklaring!

Nu blir väl ordet förköpshäfte mer rättvisande än tidigare, då det ju egentligen var en remsa. Undra om man med det framtida biljettsystemet kommer att säga att man laddar kortet med ett förköpshäfte då också?

Har förköpshäfte haft fog för namnet häfte någon gång i SL/SS-trafiken? Måste i så fall varit före 50-kortets införande?
Coppas

Inlägg av Coppas »

bruse skrev:40 minuter för å få köpa ett häfte med förköpsbiljetter. :evil: :twisted:

Ibland tycker jag nog att du både överdramatiserar och ser lite enögt på en hel del Bruse. Det finns som sagt vissa orsaker till att ha ett visst startdatum och det har knappast något att göra med att man bara vill jävlas med folk. Hade de nya kupongerna släppts ett par dagar innan är jag ganska säker på att vi istället hade fått ett h-e ute i trafiken med att styra upp det hela och neka användning. Detta då ganska många med stor sannolikhet hade velat försöka använda de nya kupongerna innan den 1/5 om de hade släppts ut för tidigt.

Om du nu hade så bråttom med att växla in de gamla remsorna så fanns det säkert orsak till det, men just premiärdagar brukar överlag kunna innebära köer så jag har svårt att förstå indignationen. Själv så rådde jag de av mina bekanta som frågade att avvakta ett par dagar alternativt att bara köpa ett häfte på Pressbyrån eller Seven-Eleven tillsvidare. De kvarvarande gamla kupongerna går ju att växla in när det första nya häftet tagit slut. Som jag har förstått det kommer man att kunna växla in gamla remsor ytterligare ett ganska bra tag framöver.

Mvh // Nico
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

bruse skrev:Visst, jag gick till ett SL Center, för jag tänkte byta in gamla remsor. Inte stämplar jag tre kuponger, då kostar resan 24 spänn, mot 18 kr! Det är ju 33% dyrare!

Gick det bra att återlösa remsor som det fanns stämplingar på redan?
När jag kolla i SL Center vid centralen förra veckan så sa dom att dom bara kunde återlösa den som var ostämplad även fast båda var av det nyare slaget (95kr).
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Du har möjligen inte lust att förklara vad föraren gjorde när han ’lurade’ folk? Om det är någon förare som har missuppfattat det hela så hoppas jag att du skrev ned tid och vagnsnummer och hör av dig till SL:s kundtjänst så att saken kan korrigeras.
Föraren var bara i bra humör som vanligt. :) Skojade med folk att det kostar enbart 20kr nu och era kuponger gäller inte, det kostar fr.o.m. 5kr att fråga efter tiden, 20kr att ropa ut en hållplats osv. Ingenting seriöst; dom flesta fattade skämten i den.

Dom yrkesskadade:
Coppas

Inlägg av Coppas »

yujin skrev:
Föraren var bara i bra humör som vanligt. :) Skojade med folk att det kostar enbart 20kr nu och era kuponger gäller inte, det kostar fr.o.m. 5kr att fråga efter tiden, 20kr att ropa ut en hållplats osv. Ingenting seriöst; dom flesta fattade skämten i den.
Aha, då är jag med tror jag. Att det var fråga om skämt framgår liksom inte av ditt ursprungsinlägg utan jag fick istället uppfattningen om att det handlade om något helt annat. Det var därför jag ställde mig lite undrande. 8)

Mvh // Nico
AGR
Kontakt:

20 Spänn för en resa

Inlägg av AGR »

Körde på linje 22 i går, konduktörerna tyckte det var bra med den nya taxan. Det var enlig kond bra att slippa förklara att det var 3 kup för resan genom X1 där ju Essinge låg. Dock uppstod mindre diskusioner när kond. tog 3st kup för en resa Sickla-Gullmarsplan. Samma diskusioner uppstod givetvis på linje 12 där trafikanterna inte helt uppskattade att få 3 kup stämplade för en resa som tidigare kostat 2 kup. Men konduktörerna tyckte att den nya taxan var bättre att jobba med, inga zon problem längre.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Coppas skrev:Hade de nya kupongerna släppts ett par dagar innan är jag ganska säker på att vi istället hade fått ett h-e ute i trafiken med att styra upp det hela och neka användning. Detta då ganska många med stor sannolikhet hade velat försöka använda de nya kupongerna innan den 1/5 om de hade släppts ut för tidigt.
Det där är ju verkligen att idiotförklara sina kunder, om det är på det viset. Och det vet vi sedan tidigare att det är.
Det är inga som helst problem att sälja biljetter innan de gäller! Det gör ju massor av sportarrangörer, konsertarrangörer, researrangörer osv.

SJ säljer ju biljetter i flera månader iförväg, och det är väl ingen som försöker åka på ett anant tåg annan dag, än vad som är bokat på biljetten?

Hockeybiljetter kan du köpa månader iförväg och det är ingen som försöker gå på annan dag eller match som står på biljetten?

Typiskt SL-von-oben attityd. "Vi är så smarta så våra kunder måste vara idioter".
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jonas Strömblad

Inlägg av Jonas Strömblad »

SJ säljer ju biljetter i flera månader iförväg, och det är väl ingen som försöker åka på ett anant tåg annan dag, än vad som är bokat på biljetten?
Jo, det är det! Och detta kan leda till ganska tråkiga diskutioner med folk som tycker att deras icke ombokningsbara biljetter skall bli ombokningsbara när de känner för det.
/J
Bosse

Inlägg av Bosse »

Jonas Strömblad skrev: Jo, det är det! Och detta kan leda till ganska tråkiga diskutioner med folk som tycker att deras icke ombokningsbara biljetter skall bli ombokningsbara när de känner för det.
/J
Men detta innebär väl inte att SJ av den anledningen ens har funderat på att sluta sälja förköpsbiljetter?

Det som irriterar mig mest - som oftast beställer just-nu-biljetter ett par månader i förväg - är att det är nästan mer regel än undantag att man får påbörja resan med att påpeka för en medresenär att den platsen som han/hon sitter på faktiskt är bokad av mig.

Jag ber på förhand om ursäkt för mitt lilla off topic-inlägg som ju faktiskt inte handlar om lokaltrafik.
Coppas

Inlägg av Coppas »

bruse skrev:
Coppas skrev:Hade de nya kupongerna släppts ett par dagar innan är jag ganska säker på att vi istället hade fått ett h-e ute i trafiken med att styra upp det hela och neka användning. Detta då ganska många med stor sannolikhet hade velat försöka använda de nya kupongerna innan den 1/5 om de hade släppts ut för tidigt.
Det där är ju verkligen att idiotförklara sina kunder, om det är på det viset. Och det vet vi sedan tidigare att det är.
Det är inga som helst problem att sälja biljetter innan de gäller! Det gör ju massor av sportarrangörer, konsertarrangörer, researrangörer osv.

Hockeybiljetter kan du köpa månader iförväg och det är ingen som försöker gå på annan dag eller match som står på biljetten?

Typiskt SL-von-oben attityd. "Vi är så smarta så våra kunder måste vara idioter".

Skulle nog snarare säga att det är du Bruse som i det här fallet lägger dig till med en von Oben attityd då det tydligen bara är din åsikt som gäller. Vet inte varför du verkar ha så svårt att försöka se olika saker ur flera perspektiv? I princip verkar du vara den ende som tar detta alltigenom negativt och inte ens försöker att se saken från två håll. Ser man till dina jämförelser så tycker åtminstone jag att de även är ganska långsökta. Detta då en del av jämförelserna inte ens har samma förutsättningar.

Att folk försöker att åka på felaktiga biljetter på SJ:s tåg är väl inte heller alltför vanligt även om det förekommer så jämförelsen med SJ:s fjärrtågstrafik tycker jag faller direkt. Konserter och sportevenemang går också bort som jämförelse. Detta beroende på att det vid dylika arrangemang oftast finns både väktare, poliser och ordentliga avspärrningar som gör att bara de med giltig biljett slipper in. Det är ett faktum som troligen de allra flesta presumtiva plankare är sorgfälligt medvetna om och därför oftast inte ens ids att försöka.

Just de ovanstående problemen torde alltså vara ganska små. Att problem däremot skulle uppstå i SL-trafiken är däremot ganska sannolikt. Dels för att den i sig är så mycket mera omfattande samt att väldigt många människor vet att man kan göra i princip det mesta numera utan att åka dit. När vi har folk som vägrar att betala, är öppet hotfulla och även vid högtidliga tillfällen ser till att misshandla trafikpersonalen så tycker åtminstone inte jag att det är så konstigt att man på olika möjliga vis begränsar tänkbara orsaker till att spänningar uppstår.

Om du tycker att man idiotförklarar sina kunder genom att minska ned på konfliktorsaker för personalen så är det upp till dig, men om du tycker att trafikpersonalens eventuella hälsoläge är av underordnad betydelse i jämförelse med just dina möjligheter att förköpa en vid tidpunkten icke giltig biljettvariant så är jag bara glad att det är så. Som tur är så verkar just den egoistiska inställningen vara nästan unik då de flesta andra människor har helt andra sätt att prioritera saker och ting.

Mvh // Nico
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Bosse skrev:
Det som irriterar mig mest - som oftast beställer just-nu-biljetter ett par månader i förväg - är att det är nästan mer regel än undantag att man får påbörja resan med att påpeka för en medresenär att den platsen som han/hon sitter på faktiskt är bokad av mig.
Inte gott att veta att du hade bokat den platsen. Så säga till måste du.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
Tobba

Har'u tie spänn till tricken?

Inlägg av Tobba »

En liten retsam detalj är att man ska stämpla tre kuponger på ungdoms-/pensionärsremsan. En 20-kupongsremsa kostar 95:-, vilket blir 4:75 per kupong. Två kuponger blir alltså 9:50, en bra kompromiss mellan förköpspriset 9:- och kontantpriset 10:-. Tre kuponger blir 14:25 ett rejält överpris. Så det blir kontantbiljett. Aja baja SL, inte försöka lura oss gamlingar. :wink:

/Tobba
Nybliven pensionär och sedan länge medlem i GGGRiS, Gamla griniga gubbars rätt i samhället.
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

Ekonomisk skrev: Inte gott att veta att du hade bokat den platsen. Så säga till måste du.
OK, men jag trodde i min enfald att sittplatsbiljetter var obligatoriska. Åtminstone får jag automatiskt en sittplats bokad när jag beställer via Internet. Att det sedan finns en del tåg där onumrerat gäller (Reginatåg?), det är en helt annan sak.
Skriv svar