SM83
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SM83
Vilken dag (juni 2000 (?)) gick sista SM83 i trafik i Oslo och vilken vagn var det?
Vad heter sällskapet som har Skoldenæsholm?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
- Martin Andersson
Re: SM83
Sporveishistorisk Selskab (SHS), se http://www.sporvejsmuseet.dk/Bussmicke skrev:Vilken dag (juni 2000 (?)) gick sista SM83 i trafik i Oslo och vilken vagn var det?
SHS har fö. SM83 203, utmärkt vagn (=varm!) att placera sin tältsäng i när alla uppvärmda utrymmen (kök, bibliotek, överliggningsrum etc.) redan är ockuperade. Har man 75 personer i tjänst under Juleweekenden så blir det ont om sovplatser...
Mvh Martin, sporadisk konduktör i Skoldnaesholm
203 med Gøteborgtilhenger 589 var sist i trafikk i Oslo den 3. juni 2000, Vogna gikk siste tur på linje 13 fra Grefsen til Avløs etter klokka 15 på ettermiddagen en gang. Jeg, Andy og enda en bror skulle egentlig være med, men pga forsinkelser snudde toget på Grefsen i stedet for Sinsen (vi stod på SinsenBussmicke skrev:Vilken dag (juni 2000 (?)) gick sista SM83 i trafik i Oslo och vilken vagn var det?

203 gikk ikke siste turen med tilhenger 589, men 590!Nico skrev:203 med Gøteborgtilhenger 589 var sist i trafikk i Oslo den 3. juni 2000, Vogna gikk siste tur på linje 13 fra Grefsen til Avløs etter klokka 15 på ettermiddagen en gang. Jeg, Andy og enda en bror skulle egentlig være med, men pga forsinkelser snudde toget på Grefsen i stedet for Sinsen (vi stod på SinsenBussmicke skrev:Vilken dag (juni 2000 (?)) gick sista SM83 i trafik i Oslo och vilken vagn var det?
Vad heter sällskapet som har Skoldenæsholm?)
590 gikk til skrot bare to dager etter siste turen i Oslo!
589 gikk sine siste turer i Oslo med vogn 206 i Mars/April 2000
203 er i brukbar stand, men den har hjulslag + at den har en mindere kolisjonsskader og lakkskader, men som Martin sier over, så er det god varme i både 203 og 589, og de er utmerket som soverom (589 har en ganske bårkete omformer, men man overlever!
Det ambefales for alles skyld at man legger ut kompressorsikringen, da denne også bråker.

Toget har her vært ute og kjørt med undertegnede som fører
Andreas
Senast redigerad av Andy den lördag 08 mars 2003 11:01, redigerad totalt 1 gånger.
Takk for rettelsen, var litt usikker på hvilken det varAndy skrev:203 gikk ikke siste turen med tilhenger 589, men 590!
590 gikk til skrot bare to dager etter siste turen i Oslo!
Tackar för detta, tänk att Andy kom ihåg det trots att han var ute å slirade igår...
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Ahh, god morgon och välkommen till arenan.
Hur länge hade vagnen kvar att "leva" i Oslo då bilden togs?
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
[quote="Andy]

Andreas[/quote]
Hur var det att köra vagnen?

Andreas[/quote]
Hur var det att köra vagnen?
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Er litt usikker når bildet er tatt, bortsett fra at det er tatt på våren 2000Bussmicke skrev:Ahh, god morgon och välkommen till arenan.
Jeg tipper at vognen her hadde ca. 3 uker igjen i Oslo trafikken!

Her er vognen fotografert noen timer etter absolutt siste trafikkturen i Oslo.
Dog ble vognen kjørt en tur mellom Kolsås og Avløs i August samme året, da var det en demonstrasjonstur for folkene fra SHS!
Andreas
203 er morsom å kjøre den, mye fine lyder både fra motorer og bremser og elektronikkenBussmicke skrev:Hur var det att köra vagnen?Andy skrev:
Andreas
Dog er den ikke veldig sprek med "släpet" hengene etter, har klart å komme opp i en 40-45 km/t med släp, har ikke kjørt den uten på museet!
Andreas
(...)
203 er i brukbar stand, men den har hjulslag + at den har en minderekolisjonsskader og lakkskader, men som Martin sier over, så er det god varme i både 203 og 589, og de er utmerket som soverom (589 har en ganske bårkete omformer, men man overlever!
Det ambefales for alles skyld at man legger ut kompressorsikringen, da denne også bråker.
---------
Den gang de ble parkert ute på Holtet, måtte vi passe på å legge ut kompressorsikringa ved parkeing utendørs. Naboene orket ikke å høre på S83's kompressor hele natta
203 er i brukbar stand, men den har hjulslag + at den har en minderekolisjonsskader og lakkskader, men som Martin sier over, så er det god varme i både 203 og 589, og de er utmerket som soverom (589 har en ganske bårkete omformer, men man overlever!
---------
Den gang de ble parkert ute på Holtet, måtte vi passe på å legge ut kompressorsikringa ved parkeing utendørs. Naboene orket ikke å høre på S83's kompressor hele natta

Bussmicke skrev: Hur var det att köra vagnen?
Andy skrev: 203 er morsom å kjøre den, mye fine lyder både fra motorer og bremser og elektronikken
Dog er den ikke veldig sprek med "släpet" hengene etter, har klart å komme opp i en 40-45 km/t med släp, har ikke kjørt den uten på museet!
Andreas
SM83 var forsåvidt greie å kjøre de, selv om det gikk litt tregt noen ganger. Oppover Sjømannsskolebakken (mellom Sjømannsskolen og Jomfrubråten) fikk man ikke toget opp i mer enn 25-30 km/t. Det var ved 600V. Nå som vi har 750V klarer de sprekeste leddvognene (SL79) 80 km/t!
SM83 hadde (har) trykkluftstyrte dører. Leddvognene her i byen har dører som man med enkelhet kan dra opp (nødutgang), og det er det enkelte som benytter seg av ved f.eks. billettkontroll, eller hvis de vil av ved rødt lys.
Men SM83-dørene var det vanskeligere å dra opp. Sto en gang for rødt lys. Så hører jeg "pling-pling-pling-pling" fra klarsignalet. Kan ikke forstå hva dette var for noe. Titter bakover i kupeen, og der er det en som sliter og drar i bakerste dør på motorvogna. Såvidt jeg husker klarte han faktisk å komme seg ut!
Det ver en grunn til for å legge ut kompressorsikringen, Roger. Det hendte ved et par tilfeller på Holtet hvor kupéen neste morgen var full av oljedamp. Trur det problemet forsvant etter vognene fikk ny kompressor.Roger S skrev: ---------
Til spørsmålet om hvordan vogna var å kjøre: selv har jeg kjørt S83 mye , og synes det var utmerkete vogner i bytrafikk. I området 0-40 km/t følte jeg at S83 (selv med S27 bak) var reagerte raskere enn ei S79, og i bytrafikk hadde man skjelden anledning til å kjøre fortere enn dette. Men som Roger sier, opp mot Jomfrubråten gikk det litt vel tregt, særlig hvis en utålmodig kollega lå tett etter med en strømslukende S79.
Hadde også gleden av å kjøre S83 i multippel et par ganger (riktignok uten henger) , det var virkelig en fornøyelse.
Y