Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag satte förresten lunch-colan i halsen när jag läste en av kommentarerna till artikeln:
"Kvinnoförtryck! // Ännu ett övergrepp på Sveriges kvinnor! Ska de manliga skrytprojekten aldrig ta slut? Ska allt läggas på mer stål och betong medan lönegapet fortsätter att växa?"
Jag satte förresten lunch-colan i halsen när jag läste en av kommentarerna till artikeln:
"Kvinnoförtryck! // Ännu ett övergrepp på Sveriges kvinnor! Ska de manliga skrytprojekten aldrig ta slut? Ska allt läggas på mer stål och betong medan lönegapet fortsätter att växa?"
Det är "viss" skillnad mellan en nödutgång och en fungerande riktig uppgång, ser nödutgången ut som de brukar göra kostar det hela nog ett antal mkr, och byggsektorn är väl redan totalt överhettad i Sthlm.
NerdBoy skrev:Jag satte förresten lunch-colan i halsen när jag läste en av kommentarerna till artikeln:
"Kvinnoförtryck! // Ännu ett övergrepp på Sveriges kvinnor! Ska de manliga skrytprojekten aldrig ta slut? Ska allt läggas på mer stål och betong medan lönegapet fortsätter att växa?"
Nja, det kanske beror på att om nu SL anser att uppgången vid Universitetet Norra blir verklighet, så mister de hemlösa isåfall en boplats.
Och det är väl kvinnoförtryck om något, att se dessa utslagna män (för det är oftast män) skräpa runt på stan istället...
Jag satte förresten lunch-colan i halsen när jag läste en av kommentarerna till artikeln:
"Kvinnoförtryck! // Ännu ett övergrepp på Sveriges kvinnor! Ska de manliga skrytprojekten aldrig ta slut? Ska allt läggas på mer stål och betong medan lönegapet fortsätter att växa?"
Det är "viss" skillnad mellan en nödutgång och en fungerande riktig uppgång, ser nödutgången ut som de brukar göra kostar det hela nog ett antal mkr, och byggsektorn är väl redan totalt överhettad i Sthlm.
//Lasse
Men är detta bara en vanlig nödutgång? Är den inte byggd som en förberdelse till en normal uppgång som redan från början var planerad att kunna tas i drift när behovet infinner sej?
Byggare Bob skrev:Nja, det kanske beror på att om nu SL anser att uppgången vid Universitetet Norra blir verklighet, så mister de hemlösa isåfall en boplats.
Och det är väl kvinnoförtryck om något, att se dessa utslagna män (för det är oftast män) skräpa runt på stan istället...
Dessvärre finns det otaliga utslagna kvinnor också. Men de håller till på Malmskillnadsgatan och säljer ut sina kroppar för att få dagligt knark. Det är riktigt sorgligt, men så är det. Dessutom får inte dessa kvinnor särskilt mycket av pengarna, de tar deras "beskyddare" (=hallickar) hand om.
Byggare Bob skrev:Nja, det kanske beror på att om nu SL anser att uppgången vid Universitetet Norra blir verklighet, så mister de hemlösa isåfall en boplats.
Och det är väl kvinnoförtryck om något, att se dessa utslagna män (för det är oftast män) skräpa runt på stan istället...
Dessvärre finns det otaliga utslagna kvinnor också. Men de håller till på Malmskillnadsgatan och säljer ut sina kroppar för att få dagligt knark. Det är riktigt sorgligt, men så är det. Dessutom får inte dessa kvinnor särskilt mycket av pengarna, de tar deras "beskyddare" (=hallickar) hand om.
Nu var vi väl väldigt kategoriska? Antalet sådana kvinnor på Malmskillnadsgatan har minskat drastiskt. Men prostitutionen har inte gått end, den har hamnat på internet bara. Å där dtar de flesta kvinnorna stålarna själva. Och inte alltid till knark, utan oftast till ren konsumtion eller för att kunna försörja sig och sina barn. Du vet väl att vi i Sverige har över 20 000 fattiga barn?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jag satte förresten lunch-colan i halsen när jag läste en av kommentarerna till artikeln:
"Kvinnoförtryck! // Ännu ett övergrepp på Sveriges kvinnor! Ska de manliga skrytprojekten aldrig ta slut? Ska allt läggas på mer stål och betong medan lönegapet fortsätter att växa?"
Det är "viss" skillnad mellan en nödutgång och en fungerande riktig uppgång, ser nödutgången ut som de brukar göra kostar det hela nog ett antal mkr, och byggsektorn är väl redan totalt överhettad i Sthlm.
//Lasse
Men är detta bara en vanlig nödutgång? Är den inte byggd som en förberdelse till en normal uppgång som redan från början var planerad att kunna tas i drift när behovet infinner sej?
Ingen garanti för att jag kommer ihåg rätt (men det finns väl de som idag är verksamma inom Tub:en som kan rätta/komplettera) men det är väl något mer än en vanlig standard nödutgång men inte på långa vägar lika mycket förberett som tex Kymlinge, frågan är om det ens finns förberedda rulltrapp/hisschakt.
Vad jag har för mig, så är schacktet förberet för rulltrappor osv. Men fn är det vanliga trappor som fungerar som nödutgång. Så i princip är det bara att beställa rulltrappor, montera in dom, kanske lite färg på väggarna. några spärrkisokor så klart.
Varför göra det svårare än vad det är?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Antalet hemlösa i Stockholm uppges från myndighetshåll vara cirka 3000 personer medan de som jobbar ideellt med dem uppskattar dem till cirka 5000. Av dessa är färre än 1000 kvinnor men antalet ökar. Tyvärr finns ingen bra definitioner att följa så siffrorna är väldigt ungefärliga (är man hemlös om man bor i en husvagn olagligt uppställd på en rivningstomt?).
När det gäller prostitutionen är mörkertalen stora men gatuprostitutionen i Stockholm har helt klart minskat. Kvar är nästan enbart de kvinnor som går på heroin och, högst olyckligt, de torskar som har så bizarra böjelser att de inte kan få utlopp för dem någon annanstans. Samtidigt har internetprostitutionen, liksom allt annat på Internet, ökat men det finns mycket som talar för att prostitutionen som helhet har minskat sedan den ensidiga kriminaliseringen. Och det är inte de nedgångna kvinnor på Malmskillnadsgatan som har hamnat på Internet utan, som Bruse skriver, mer "vanliga" kvinnor som förhoppningsvis har större möjligheter att ta sig ur det när de inser att det nog inte är värt de lättförtjänta pengarna trots allt.
(Jag tror det är bäst att jag inte tar med min nya signatur på det här inlägget. )
bruse skrev:Vad jag har för mig, så är schacktet förberet för rulltrappor osv. Men fn är det vanliga trappor som fungerar som nödutgång. Så i princip är det bara att beställa rulltrappor, montera in dom, kanske lite färg på väggarna. några spärrkisokor så klart.
Varför göra det svårare än vad det är?
Det här har diskuterats minst en gång tidigare men för säkerhets skull frågar jag en gång till:
Det trappschakt vi diskuterar nu, utgår det från mitten av plattformen (alltså inte den norra änden), innehåller trappan på den här bilden och mynnar ut i betongklumpen bakom barnen på den här bilden (kass bild, jag vet, men det är allt jag tillgång till just nu)?
bruse skrev:Vad jag har för mig, så är schacktet förberet för rulltrappor osv. Men fn är det vanliga trappor som fungerar som nödutgång. Så i princip är det bara att beställa rulltrappor, montera in dom, kanske lite färg på väggarna. några spärrkisokor så klart.
Varför göra det svårare än vad det är?
Det här har diskuterats minst en gång tidigare men för säkerhets skull frågar jag en gång till:
Det trappschakt vi diskuterar nu, utgår det från mitten av plattformen (alltså inte den norra änden), innehåller trappan på den här bilden och mynnar ut i betongklumpen bakom barnen på den här bilden (kass bild, jag vet, men det är allt jag tillgång till just nu)?
Att bygga en uppgång där skulle även gagna de bortåt 10 000 personer som bor på Lappis och i Ekhagen. De stora flertalet promenerar mellan T-universitetet och bostaden p.g.a. linje 40s glesa tidtabell.
37368 skrev:Att bygga en uppgång där skulle även gagna de bortåt 10 000 personer som bor på Lappis och i Ekhagen. De stora flertalet promenerar mellan T-universitetet och bostaden p.g.a. linje 40s glesa tidtabell.
Det blir onekligen kortare gångväg men blir den tillräckligt mycket kortare för att det ska motivera kostnaderna? När jag tittar på Eniros karta/flygbild över området blir jag lite undrande.
bruse skrev:Vad jag har för mig, så är schacktet förberet för rulltrappor osv. Men fn är det vanliga trappor som fungerar som nödutgång. Så i princip är det bara att beställa rulltrappor, montera in dom, kanske lite färg på väggarna. några spärrkisokor så klart.
Varför göra det svårare än vad det är?
Jag har också uppfattat det så! Möjligen måste en biljetthall byggas!?
(Och automatspärrar och bra belysning och gångvägar på utsidan och ett Tunnelbane-T och kanske Pressbyråbutik och ... Man kan ju göra det hur svårt som helst om man vill! )
Boken Stockholms Under nämner inte utgången med ett ord! (Inte i samband med texten om station Universitetet i alla fall!)
För övrigt hamnar den uppgången väl på lägre nivå än den södra? Så trapporna blir kortare där? Eller lurar man sej på toppografin?
LÅ1 skrev:Jag har också uppfattat det så! Möjligen måste en biljetthall byggas!?
(Och automatspärrar och bra belysning och gångvägar på utsidan och ett Tunnelbane-T och kanske Pressbyråbutik och ... Man kan ju göra det hur svårt som helst om man vill! )
Boken Stockholms Under nämner inte utgången med ett ord! (Inte i samband med texten om station Universitetet i alla fall!)
För övrigt hamnar den uppgången väl på lägre nivå än den södra? Så trapporna blir kortare där? Eller lurar man sej på toppografin?
Min minnesbild från platsen är att nivåskillnaden är försumbar eftersom den södra uppgången ligger "i en grop" med trappor utanför.
Vad gäller biljetthall m.m. så verkar det finnas en del klart enligt den här tråden på Flashbacks forum. Obs! Tråden innehåller en del hårresande detaljer som kan ge kalla kårar och skapa obehag hos vänner av ordning och reda.
Just den här ingången som ni pratar om här har varit öppet ett par gånger under rusning enstaka gånger förra året för avstigande från tunnelbanan med Connexs personal som vaktar båda utgången och därnere.
>>>> http://www.slinfo.se <<<<Fast på engelska
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm
LÅ1 skrev:Jag har också uppfattat det så! Möjligen måste en biljetthall byggas!?
(Och automatspärrar och bra belysning och gångvägar på utsidan och ett Tunnelbane-T och kanske Pressbyråbutik och ... Man kan ju göra det hur svårt som helst om man vill! )
Boken Stockholms Under nämner inte utgången med ett ord! (Inte i samband med texten om station Universitetet i alla fall!)
För övrigt hamnar den uppgången väl på lägre nivå än den södra? Så trapporna blir kortare där? Eller lurar man sej på toppografin?
Min minnesbild från platsen är att nivåskillnaden är försumbar eftersom den södra uppgången ligger "i en grop" med trappor utanför.
Vad gäller biljetthall m.m. så verkar det finnas en del klart enligt den här tråden på Flashbacks forum. Obs! Tråden innehåller en del hårresande detaljer som kan ge kalla kårar och skapa obehag hos vänner av ordning och reda.
Tittar man på denna bild så ser det ut att vara kortare trappa, men det kanske är en underjordisk biljetthall och sedan en trappa till för att komma ut på marknivå?
LÅ1 skrev:Tittar man på denna bild så ser det ut att vara kortare trappa, men det kanske är en underjordisk biljetthall och sedan en trappa till för att komma ut på marknivå?
Jag är böjd att hålla med, särskilt som rulltrappan till södra utgången är ordentligt lång, men min minnesbild av hur det ser ut på ytan säger att det inte kan skilja särskilt mycket i höjdled.
Eller blir man lurad av perspektivet på bilden för att det känns så dumt med en otroligt lång trappa i ett schakt där det borde vara rulltrappor? I den södra utgången håller man på och byter från tre normalbreda rulltrappor i bredd till fyra smala*, har det här schaktet samma bredd måste det vara större än det ser ut.
*) Med tre rulltrappor kunde man ha två uppåtgående och en nedåtgående på morgonen och tvärtom på eftermiddagen. Tyvärr räckte det tydligen inte så rulltrapporna blev överbelastade och pajade med jämna mellanrum trots skyltningen om max en person per trappsteg...
Senast redigerad av NerdBoy den söndag 30 april 2006 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
NerdBoy skrev:*) Med tre rulltrappor kunde man ha två uppåtgående och en nedåtgående på morgonen och tvärtom på eftermiddagen. Tyvärr räckte det tydligen inte så rulltrapporna blev överbelastade och pajade med jämna mellanrum trots skyltningen om max en person per trappsteg...
Jag tror det handlar om att folk (däribland jag) går upp för trappan. Trappan trycks ju nedåt när man går upp och detta torde öka belastningen rejält, särskilt på en lång rulltrappa. Jag tycker helt enkelt att de borde tillverka rulltrappor så att de håller för detta.