ANG: H15 och övriga littera

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kvarne
Inlägg: 800
Blev medlem: lördag 23 november 2002 16:53

ANG: H15 och övriga littera

Inlägg av Kvarne »

Hejsan där! Som ni kanske har läst så finns alltså H15 5523 kvar i trafik.

Jag undrar, är det den enda H15 som finns i trafik i Stockholm?
Finns det någon H15 kvar i Stockholmsregionen?
Synd om det är den enda?

Sen eftersöker jag en lista på vika H* som finns kvar. Är det H12(NY FRONT; BROMMA) som är de absolut äldsta som finns kvar? Asså hur långt tebax i H-serien kommer man idag att hitta bussar som går i trafik?
Och Hur långt fram?

:? 8) :P
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Det finns H6A+B i Norrtälje 43xx om de nyligen inte tagits ur trafik

Och då har jag inte tagit med det som finns på skolan
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
besa
Inlägg: 103
Blev medlem: fredag 20 december 2002 21:50

H15 och övrigt

Inlägg av besa »

Våra "kortvagnar"i Åkerby (Täby), de är inte så många. Bara avsedda för 602-12 och 606-16 och de heter H9 och lever i högönsklig välmåga. Heter på 44xx. Inte helt säker. BS
båtist
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

H15 och Littrafråga

Inlägg av AGR »

Så här ser orginal H15 ut. Fick någonsin några bussar lit 100 osv?

Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: H15 och Littrafråga

Inlägg av Mikael R »

17AGR skrev:Så här ser orginal H15 ut. Fick någonsin några bussar lit 100 osv?

Bild
Menar du om några bussmodeller fick littera H100 och uppåt?
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
besa
Inlägg: 103
Blev medlem: fredag 20 december 2002 21:50

H15

Inlägg av besa »

De nya sensationella bussar som fd SJ garagen Råsta och Danderyd (nuv Täby) Med sådana nymodigheter som dörr längst bak och antikylskåpsinteriör =dubbelglas kallades hos oss "900-vagnar" Vi hade 907-945. Vid inlemmandet med SL tillsattes en 6:a före, men "smeknamnet" blev kvar. Dessa fick senare littera H80 fast det användes aldrig. Troligen kom man inte högre utan började om. Därav delade meningar om vad en H15 är. Jag skrev vid ett tillfälle att jag kört H20, vilket är våra nyaste ledvagnar som börjar på 56xx. En läsare trodde det fanns van Hooler kvar. Förbistringen är total. De första ledvagnarna som kom tror jag hette H56. När vi ett tag hade 44-an fick några "kortvagnar" som hette H1. BS
båtist
Fredrik Klint
Inlägg: 251
Blev medlem: fredag 20 december 2002 19:19
Ort: Brandbergen - Haninge

Inlägg av Fredrik Klint »

Nja... SL gick först upp till H91 och började sedan om från början. Den nya generationen SL-bussar hade då H110 som högsta littera men under tidigt 90-tal som omlitterades vagnarna H101-110 så de fick littera som högst gick upp till 99.
Vad gäller H15 så var detta "höghus" första generationen medan "nya" H15 är Scania CN112 2-1-1.
Första ledvagnen som SL hade var H43, Volvo B58 Hägglunds 1-0-1-0, flygbussar. Senare inkorporerades två ledvagnar från VTAB (Vaxholms Trafik AB som blev ett med SL 1972), dessa var från 1968-69 och fick littera H44A.
H56 var inte ledvagnar utan kortvagnar; Scania CR111 1-2-0.
Ragnar T

H15 med styrservo, åjtomaatlådda å annat - blääähh!!

Inlägg av Ragnar T »

Nog för att man haft ett antal fingrar med i spelet när det gäller det större antalet busstyper på 70- och 80-talen och också ett stycke in på 90-talet, men moderna tiders H 15, nää, blääähh!

Tacka vet jag just H 15 "Höghusen". Det var något att krana omkring med det! Muskelservo med garanterad "tumknäckare", om man var för nära någon kantsten eller refuge. Handskar på händerna mildrade risken för att bli skinnflådd i handflatorna. Utan handskar kunde man annars åstadkomma ett häftigt "gnisslande" ljud med händerna, när ratten gick på sin snabba återgångsrörelse. Scanias raka åtta mullrande under huven på vänster sida om föraren. Rejäl växelspak i golvet med: halvfart = hydraulläge, helfart = direktingrepp, garanterad motordödare om man glömde att skicka spaken framåt när man stannade. Fribergsstolen med sina sommarsvettiga galon och sina fiffiga reglage. Handbromsen med den omvända rörelsen hos spaken: framåt = till, bakåt = loss. Personlig dörr för föraren. Behändig välljudande enslagsklocka när klarsignalen gick fram. Semafor med texten "Bromstrycket slut", som trillade ner framför näsan på föraren, när - just det! - bromstrycket var slut! Konduktör i ett bås som gjorde att man slapp dom där besvärliga passagerarna. Inga fånigheter som dörrbromsar och annat tjafs, nä handbromsen kunde gott duga om man inte ville hålla bussen med fotbromsen! Körriktningsvisare modell vinkande August. Rimligt långa fikaraster också, men det kanske inte var busstypens förtjänst förstås.

H 15 "Höghus", det var bussar det! Någon mer som ryser av nostalgiskt välbehag inför dessa sköna skapelser?

Nä, det var bättre förr - eller var det det.............?

/Ruggige Rattvridaren
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

H15

Inlägg av AGR »

Här kommer en bild inne i en H15. fotat 1967 under den sista bussförarkursen som använde H15 under grundutbildningen.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Skriv svar