Åtgärdas signalproblemen i tunnelbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Åtgärdas signalproblemen i tunnelbanan?

Inlägg av bruse »

Det nya signalsystemet på T-Grön i Stockholm, blev ju inte som alla hade räknat med. Dyrt, krångligt och framförallt, färre tåg kan köra.

Finns det planer på att fixa till de fel och brister som finns?

Jag börjar bli j-igt trött på att minst en gång i veckan på morgonen, sitta still i Skärmarbrink 15 minuter. Min resa tar dubbelt så lång tid. Sedan semestrarna tog slut i agusti, så har det alltid för mig när jag åker, varit förseningar. Små eller stora, från någon minut, till 15 som vanligast. Kanske en tillfällighet att det alltid sker när jag ska åka 2 gånger om dagen, eller så är det så hela tiden.

SL:s ordförande sa senast att SL ska bli bästa kollektivtrafiken i Europa. Då får man börja jobba ordentligt då! Man kan börja med att se till att tåg å bussar går när de ska. Både att hålla tiden och att de överhuvudtaget går!

Som vi säger på Banverket: "14.21 är 14.21". Mao, tåget ska gå i tid. Punkt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Re: Åtgärdas signalproblemen i tunnelbanan?

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Det nya signalsystemet på T-Grön i Stockholm, blev ju inte som alla hade räknat med. Dyrt, krångligt och framförallt, färre tåg kan köra.
Underbart, låter precis som vilken rationalisering som helst. :wink:
bruse skrev: Jag börjar bli j-igt trött på att minst en gång i veckan på morgonen, sitta still i Skärmarbrink 15 minuter. Min resa tar dubbelt så lång tid. Sedan semestrarna tog slut i agusti, så har det alltid för mig när jag åker, varit förseningar. Små eller stora, från någon minut, till 15 som vanligast. Kanske en tillfällighet att det alltid sker när jag ska åka 2 gånger om dagen, eller så är det så hela tiden.
Rent tekniskt så låter det inte som ett intermittent fel (ett fel som inträffar då och då men man vet inte riktigt varför och kan därför tills vidare inte lösa det, irriterande för reparatörer och ingenjörer är vad de är)

Förlåt liknelsen men det påminner nästan om sådant man får räkna med om man åker buss i rusningstid (eller vagn över Göta Älvbron, men det är ju en annan historia)
bruse skrev: SL:s ordförande sa senast att SL ska bli bästa kollektivtrafiken i Europa. Då får man börja jobba ordentligt då! Man kan börja med att se till att tåg å bussar går när de ska. Både att hålla tiden och att de överhuvudtaget går!

Som vi säger på Banverket: "14.21 är 14.21". Mao, tåget ska gå i tid. Punkt.
Håller med nästan fullständigt, målet måste vara att hålla Tidtabell, när det inte går kan även 14.23 få vara 14.21, men målsättningen att aldrig ha mer än två minuters försening är inte en godtagbar målsättning.

Jag tror nog att jag är minst lika irriterad som Bruse är, bara genom att läsa hans inlägg. Mitt tips till Stockholmspolitikerna blir att: Inför innerstadsspårväg som ersättning för tunnelbanan - det fungerar nämligen se på Göteborg! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Njae... kanse är det inte en godtagbar lösing, Tunnelbanan är mycket effektivare när den väl fungerar, men börjar det inte bli väl många år sedan man bytte signalsystem för att det skall få kallas barnsjukdomar nu? Eller är det så att det inte alls är signalsystemet som det är fel på utan något helt annat, somebody please enlighten us!

M.v.h.
Tony
AGR
Kontakt:

Åtgärdas signalsystemet

Inlägg av AGR »

Nu överdriver nog Bruse. Att sitta 15 min 1 gång i veckan vid Skärmarbrink. Den trafikföringen har jag inte märkt att Tunnelbana 1 sysslar med. Å andra sidan medför ett dörrfelsstopp, på ett tåg vid Fridhemsplan N-ut under rusningen att det står tåg vid alla stationer norrut. Detta för att slippa få tåg med trafikanter ombord stillastående i tunnlarna. Men detta ska inte skyllas på signalsystemet. Utan på de mindre intligenta trafikanter som spärrar dörrar, på olika sätt ex trots att dörsignalen ljuder så ska man hålla upp dörrarna. Jag tycker att signalsystemet fungerar bra numera.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Det var så i morse. Det var så förra veckan. Resten försöker jag glömma... :cry: Jag bara redogör för mina erfarenheter. Inte andras.

Men varför kryyyyper tåget då fram? Är det också för att de dumma kunderna håller i dörrarna under färd? Det kryper in till Skärmarbrink. Det kryper in till stan, så resan tar dubbelt så lång tid. Även utan "extra" stopp i Skärmarbink.

Varför går två tåg på linje 18:s spår i Skärmarbrink före vårt tåg på linje 17? Också dumma kunder? Enligt föraren var det för att det var röd signal. :idea:

Ska jag tolka ditt svar som att inget görs åt signalsystemet för att det redan är perfekt? Att man får in så många tåg som det var tänkt. Med 90 sekunders mellanrum?
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Re: Åtgärdas signalsystemet?

Inlägg av TimK »

Hej Bruse,

Jag trodde att du som var någorlunda insatt skulle veta svaren på dina frågor. Nu ska jag se om jag kan svara på några av dem.

"Varför kryyyyper tåget då fram?" Du vet väl vad "tågkänning" är? När det finns ett tåg på kort avstånd framför det egna tåget KAN det ju inte gå med full fart. Har det blivit en sådan situation som Anders beskriver (dörrfel i stan) så blir det en kö av tåg som inte kan avverkas hur fort som helst. (Att man har ökat säkerhetsavståndet mellan tågen, och då alltför mycket, är min teori om varför man inte kan få ut den kapacitet man behöver från LZB 700 S. Har fått för övrigt bekräftat på annat håll att det inte finns några tekniska anledningar till att ett LZB-system inte skulle tillåta 90-sekunderstrafik i en tunnelbana. Men nu förekom jag mig själv!)

"Varför går två tåg på linje 18:s spår i Skärmarbrink före vårt tåg på linje 17?" Du vet väl att både linje 18 och linje 28 betjänar Hökarängsbanan i rusningen? Antagligen var det så att de två tågen var ännu mer försenade än ditt tåg, dvs. att de SKULLE ha gått före ditt tåg om trafiken hade fungerat normalt.

Mvh Tim
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Jag tycker inte jag får tillfredställande svar på mina frågor! :evil:

Visst krypkör tåget, för annars åker det in i tåget framför. Det fattar tom min son. :idea:

Om jag förstod saken rätt så skulle nya signalsystemet göra att man kunde köra fler tåg än det var tidigare. Då gick det väl på T-Grön 3 ordinarie + 2 extra tåg på 10 minuer. Alltså 120 sekunder mellan. Och vad jag förstod skulle det nya möjliggöra 90 sekunder.

Istället tog man bort extratågen ur trafik och senare ur tidtabellerna. Numera går de väl igen, men inte med samma omfattning som förut.

Så mina frågor kvarstår:
1. Har man åtgärdat de problem av alla dess sorter som man haft/har med nya signalsystemet?
2. Om nej, på 1, ska de åtgärdas, eller ska vi lära oss att leva med det i 50 år till?
3. Har man med det nya signalsystemet kunnat köra fler tåg än innan?
4. Om nej på 3, är inte det då ett misslyckande?
Jan Bengtsson

Re: Åtgärdas signalsystemet?

Inlägg av Jan Bengtsson »

[quote="TimK"] ... "Varför kryyyyper tåget då fram?" Du vet väl vad "tågkänning" är? När det finns ett tåg på kort avstånd framför det egna tåget KAN det ju inte gå med full fart. Har det blivit en sådan situation som Anders beskriver (dörrfel i stan) så blir det en kö av tåg som inte kan avverkas hur fort som helst. (Att man har ökat säkerhetsavståndet mellan tågen, och då alltför mycket, är min teori om varför man inte kan få ut den kapacitet man behöver från LZB 700 S. Har fått för övrigt bekräftat på annat håll att det inte finns några tekniska anledningar till att ett LZB-system inte skulle tillåta 90-sekunderstrafik i en tunnelbana. ...[/quote]

Helt riktigt att man får tågkänning om det är ett kort avstånd till framförvarande tåg. Men det påtalade problemet har sin grund i att vad som är "kort avstånd", d v s säkerhetsavståndet mellan tågen, numera är betydligt längre än tidigare.

Och ökar man minsta tillåtna avstånd mellan tågen minskar bankapaciteten. Och minskar bankapaciteten minskar möjligheten till 90-sekunderstrafik. Det spelar då ingen roll om signalsystemet heter Siemens LZB 700 S eller något annat!
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Jag kan bara bekräfta Bruses uppgifter:

Linje 17 fastnar nu igen så gott som varje morgon vid Skärmarbrink vid 8.30-tiden påväg in mot stan, varefter följer krypkörning.

Inte alltid 15 minuters stopp, men mer den "snart normala" krypkörningen i rusningen.

Bruses 4 frågor är helt relevanta, och följaktligen har ingen dristat sig till att svara på dem av de trafiknära skribenterna. Det är ju i sig talande nog...

Jag undrar fortfarande när pressen skall förstå vidden av signalsystemskandalerna: aldrig levererade system till Tvärbanan som ledde till månadsvis försenad trafikstart (minns ni det?), Grön Linje-systemet som inte ens när det "numera fungerar" klarar vad man utlovade etc.

SB
Jan Bengtsson

Stefan B skrev:Jag kan bara bekräfta Bruses uppgifter:

Linje 17 fastnar nu igen så gott som varje morgon vid Skärmarbrink vid 8.30-tiden påväg in mot stan, varefter följer krypkörning.

Inte alltid 15 minuters stopp, men mer den "snart normala" krypkörningen i rusningen.

Bruses 4 frågor är helt relevanta, och följaktligen har ingen dristat sig till att svara på dem av de trafiknära skribenterna. Det är ju i sig talande nog...

Jag undrar fortfarande när pressen skall förstå vidden av signalsystemskandalerna: aldrig levererade system till Tvärbanan som ledde till månadsvis försenad trafikstart (minns ni det?), Grön Linje-systemet som inte ens när det "numera fungerar" klarar vad man utlovade etc.

SB
Också jag kan intyga att "kö p g a många tåg ute" förekommer mer eller mindre dagligen.

För inte så många dagar sedan hade det enligt SR Stockholm varit ett stopp vid Fridhemsplan n-ut, men sades att trafiken åter var igång. Åkte från Farsta C c:a 10 min senare och ytterligare c:a 12 min senare var det väntan p g a "tåg före" både vid Skärmarbrink och sedan före Gullmarsplan.

Så var det definitivt inte "förr" vid liknande situationer.

Jag delar uppfattningen om "signalsystemskandalerna" även om jag inte skulle kalla det just så. Men till listan bör väl läggas att vid det här laget borde vara väl enligt tidigare plan alla tåg på RB ha verksam ATC?

Jag stör mig också att så många som är verksamma i t-banan tycks inte riktigt förstå vad som är problemet, varför det har uppkommit och möjligheten att komma till rätta med det.
Användarens profilbild
Odd

Prestige

Inlägg av Odd »

Det hela handlar om prestige. De som står för upphandlingen vägrar att erkänna att man gjort en dålig upphandling, och så länge det är så, så kommer inte läget förändras.
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

Är det någon som kan redogöra för skillnaderna i säkerhetsavstånd mellan HS och LZB 700S vid olika hastigheter? Har för mig att LZB är ett "flytande" system som även tar hänsyn till framförvarande fordons hastighet. Man tycker ju att detta i så fall skulle kunna öka kapaciteten även om man utökade marginalerna något.
LZB 700 (meter) S(äkert)?....

Gyllis
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Re. Signalsystem i tuben

Inlägg av TimK »

Hej Magnus,

Kan ej svara på din fråga när det gäller LZB 700 S (S står förresten för "Stockholm"), men jag misstänker att säkerhetsavståndet delvis beror på exakt var i banan det aktuella tåget befinner sig. Jag tror *inte* att LZB är ett s.k. "flytande" system men jag kan förstås ha fel.

Med HS, som ju aldrig tvingar fram stopp, är säkerhetsavståndet noll. Det avstånd som står i TRI TUB är 10 meter, dvs. ett tåg får ej föras närmare ett annat tåg än 10 meter på trafikspår (undantag för tillkoppling av hjälptåg m.m.).

Häromdagen kunde jag exempelvis krypa in i Stadshagen söderut bakom ett tåg vars bakljus jag såg medan det tåget i sin tur kröp iväg från stationen. Visst gick det långsamt, men det gick framåt i alla fall och det var möjligt att komma in på stationen och utföra trafikantutbyte -- betydligt tidigare, tror jag, än vad som hade varit möjligt på Tub1.

Mvh Tim

PS Bruse: Som man ropar får man svar. Nu när du har ställt dina frågor i klartext ökar kanske möjligheten att få svar på dem. Dock sitter inte jag inne med mer svar än vad jag redan givit. DS

PS Jan: Jag förstår inte riktigt vitsen i att du upprepar det jag redan har sagt som om jag skulle ha sagt något annat. DS
Dan Ekström

Säkerhetsavståndet

Inlägg av Dan Ekström »

Vad jag fått höra skall den s.k stoppunkten ligga ca.150 meter bakom belagd spårledning. Skiljer lite beroende på om det är nedförsbacke eller inte, hastighet osv.

Dan
Jan Bengtsson

Re: Re. Signalsystem i tuben

TimK skrev:...

PS Jan: Jag förstår inte riktigt vitsen i att du upprepar det jag redan har sagt som om jag skulle ha sagt något annat. DS
Avsikten var att i första hand *bekräfta* samt att poängtera att begreppet "kort avstånd" kan variera och i det här fallet har väsentlig betydelse ;-)
Jan Bengtsson

Kan ej svara på din fråga när det gäller LZB 700 S (S står förresten för "Stockholm"), men jag misstänker att säkerhetsavståndet delvis beror på exakt var i banan det aktuella tåget befinner sig. Jag tror *inte* att LZB är ett s.k. "flytande" system men jag kan förstås ha fel.
...
Nej, du har inte fel. LZB 700 S bygger på spårledningar precis som gamla HS. Men eftersom man använder HF-spårledningar behövs galvanisk isolering bara vid behov av mycket exakt gräns mellan två spåravsnitt.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Jan Bengtsson skrev:

Avsikten var att i första hand *bekräfta* samt att poängtera att begreppet "kort avstånd" kan variera och i det här fallet har väsentlig betydelse ;-)
OK! Det lät som om du försökte motsäga det jag hade sagt, så jag var inte riktigt med där. Precis det jag försökte säga: jag tror att man helt enkelt i nya signalsystemet har tvingat fram för långa avstånd mellan tågen för att det ska kunna fungera.

Vill också nämna en annan sak. Det påstods tidigare i tråden, inte av dig Jan, att man har slutat över huvud taget köra extratågen (insatstågen) i rusningen på Tub1. Jag tror inte att detta stämmer, i alla fall återfanns de i den turlista som gällde i vintras under min vistelse som tutf på Tub1.

Mvh Tim
Jan Bengtsson

Re: Prestige

Odd skrev:Det hela handlar om prestige. De som står för upphandlingen vägrar att erkänna att man gjort en dålig upphandling, och så länge det är så, så kommer inte läget förändras.
Nja, min kritik gäller lika mycket de som är verksamma i den dagliga driften och som inte heller tycks förstå problemet och, vilket delvis kan utläsas ovan, inte förstår skillnaden mellan å ena sidan en dålig upphandling och å andra sidan ett i vissa delar dåligt införande av ett tekniskt sett bra system (som fungerar som det ska och inte vållar några som helt problem när andra har projekterat och genomfört installationerna).
Jan Bengtsson

TimK skrev:
Jan Bengtsson skrev:

OK! Det lät som om du försökte motsäga det jag hade sagt, så jag var inte riktigt med där. Precis det jag försökte säga: jag tror att man helt enkelt i nya signalsystemet har tvingat fram för långa avstånd mellan tågen för att det ska kunna fungera.

Vill också nämna en annan sak. Det påstods tidigare i tråden, inte av dig Jan, att man har slutat över huvud taget köra extratågen (insatstågen) i rusningen på Tub1. Jag tror inte att detta stämmer, i alla fall återfanns de i den turlista som gällde i vintras under min vistelse som tutf på Tub1.

Mvh Tim
Nix, det är inte signalsystemet som har tvingat fram de långa avstånden mellan tågen. Jag tror med stor säkerhet mig veta namnet åtminstone på en av de som införde ökade tågavstånd i projekteringsförutsättningarna. Men jag avstår från att sätta webbmaster i kläm ;-)

När det gäller de oannonserade tågen på tub 1 har jag inte sett till något sedan före midsommar, men å andra sidan åker jag för det mesta både morgon och kväll något efter den tid de brukar ha gått.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Kontakt:

Roller i forum

Inlägg av webmaster »

Jan Bengtsson skrev:Nix, det är inte signalsystemet som har tvingat fram de långa avstånden mellan tågen. Jag tror med stor säkerhet mig veta namnet åtminstone på en av de som införde ökade tågavstånd i projekteringsförutsättningarna. Men jag avstår från att sätta webbmaster i kläm ;-)
Varför ska du sätta mig i kläm? Möjligtvis Infomastern. Sån är vår arbetsfördelning, webmaster står för tekniken, Infomastern ansvarr för innehåll, moderation och godkännande av behörigheter.

Observera också att bakom webmastern och Infomastern är det två personer, en på respektive "funktion". Men dessa kan även agera under sina privata inloggningsnamn och har då vanliga behörigheter, rättigheter och skyldigheter som alla andra.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Gunnar Eriksson

Vaa??????

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Nix, det är inte signalsystemet som har tvingat fram de långa avstånden mellan tågen. Jag tror med stor säkerhet mig veta namnet åtminstone på en av de som införde ökade tågavstånd i projekteringsförutsättningarna.
Vaa?????? Är detta verkligen sant?

En av motiveringarna för att införa ett nytt signalsystem var att man skulle kunna köra tätare mellan tågen. Och alldeles säkert var det så att denna funktion ingick i beslutsunderlaget för politikerna i SL's styrelse när de fattade beslutet om anskaffandet av nytt signalsystem. Om det är någon som senare lagt in ÖKADE tågavstånd i projekteringsförutsättningarna så går ju detta tvärsemot vad som beslutades, och en oerhörd nyhet, åtminstone för mig. Vad är då motivet för detta? Och är detta beslut förankrat bland beslutsfattarna?

Gunnar Eriksson
Skriv svar