Superbussar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Superbussar
Hej, läste i dagens Metro om de framtida kollektivtrafiksplanerna för Stockholms innerstad, dels nämndes de omdiskuterade blåbuss-spårvägarna, men också en annan plan som jag tyckte lät intressant – nämligen Superbussar.
Har en kontakt på Scania som sedan en tid tillbaka talat sig varm om Superbussar (han nämnde att alla tyngre trafikerade linjer i Uppsala under ett provprojekt 2008 ska förses med denna busstyp).
Själv har jag dock aldrig riktigt fått klarhet i begreppen, är det någon annan som kan reda ut detta om Superbussarna?
Har en kontakt på Scania som sedan en tid tillbaka talat sig varm om Superbussar (han nämnde att alla tyngre trafikerade linjer i Uppsala under ett provprojekt 2008 ska förses med denna busstyp).
Själv har jag dock aldrig riktigt fått klarhet i begreppen, är det någon annan som kan reda ut detta om Superbussarna?
Kollektivtrafik = Rulz!
Kan det vara dubbelleder de menar?
Jag kollade precis Stockholms- Metro på nätet. Fick en svårförklarlig känsla av att Kettner & C:O kommer att fastna för de där superbussarna. Vid närmre eftertanke kan den nog förklaras med orden "miljardsatsning" och "kan finansieras med trängselavgifterna"
Eller är jag för pessimistisk?
Jag kollade precis Stockholms- Metro på nätet. Fick en svårförklarlig känsla av att Kettner & C:O kommer att fastna för de där superbussarna. Vid närmre eftertanke kan den nog förklaras med orden "miljardsatsning" och "kan finansieras med trängselavgifterna"
-
-
Vilka tror att det skulle vara mindre bussar och mer spårväg om det inte vore så att vi har två busstillverkare i landet som är rätt duktiga på att lobba för sina saker.Johan Eriksson skrev:TS skrev:Kan det vara dubbelleder de menar?
Nej, du är realist! Efter snart 39 år med bussar som floppat, dubbeldäckare, Büssing och blåbuset är det dags att inse att något radikalt måste göras. Frågan är om Kettner & Co förstår det eller åter låter sig luras av bussmaffian dvs RTK, (s) och SLs fundamentalister, -här finns en klar och tydlig länk genom åren som luktar toppstyrning lång väg och som måste brytas!
Även om dubbelledbussarna har blivit bättre är de för klumpiga för 4an och de övriga problemen med pålitlig regularitet, avgaser m.m. kvarstår!
För tusende valet: sätt press på (s) och ställ dem mot väggen, vill (s) ha spårvagnar i innerstan (4an först) eller gör ni bara som RTK säger? Den här gången kan trycket komma från rätt håll dvs SL och vi kan bara hoppas att Kettner o Co masar sig ner till DL i sommar och låter sig påverkas av den inlånade låggovsspårvagnen![]()
-
Situationen med avsaknad av företag som lobbar för spårvagn är rätt så vanlig. Detta då det inte finns så många leverantörer... och dom som finns är antingen konkursfärdiga eller så har de problem med att få fram en model som håller...
Busstilverkare är la inte så vanliga heller, och för ett land att ha två stycken....
Tror att diskussionen kanska kommer att färändras iom att samhällena börjat gå mot ett synsätt där även vägarna klassas som en resurs som inte är fri.
dvs vi kanske får se att akilleshälen som spårvagnen kanske kan sägas ha
(kostnaderna för infrastruktur) balanseras upp på vägsidan av avgifter/skatter etc för bolag som uttnyttjar vägarna.
(jmf tyskland samt alpänderna samt frakt transit trafiken)
Nej, nu blev det sent igen..... mat och sov klockan ringde precis
-Daniel

Busstilverkare är la inte så vanliga heller, och för ett land att ha två stycken....
Tror att diskussionen kanska kommer att färändras iom att samhällena börjat gå mot ett synsätt där även vägarna klassas som en resurs som inte är fri.
dvs vi kanske får se att akilleshälen som spårvagnen kanske kan sägas ha
(kostnaderna för infrastruktur) balanseras upp på vägsidan av avgifter/skatter etc för bolag som uttnyttjar vägarna.
(jmf tyskland samt alpänderna samt frakt transit trafiken)
Nej, nu blev det sent igen..... mat och sov klockan ringde precis

-Daniel
Men allvarligt talat - en 20-meters klumpeduns-ledbuss eller en smidigare 24metrare med två leder? Välj själv.Johan Eriksson skrev:Även om dubbelledbussarna har blivit bättre är de för klumpiga för 4an och de övriga problemen med pålitlig regularitet, avgaser m.m. kvarstår!
Det har visat sig att 24-metraren är smidigare än vanliga 18-meters bussar, eftersom det är kortare avstånd mellan lederna.
Däremot förutsätter jag att vi är överens i övrigt, Johan. De överbelastade stomlinjerna i Stockholm bör trafikeras med spårvagn.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
Roslagen
Det går envisa rykten i Roslagen om att SL (genom Busslink) ska skaffa in 24-meters dubbel-ledvagnar till 639:an, samtidigt som linjen blir stomlinje (byta nummer till 679?) Jag tror inte på ryktet. Åtmistonde hoppas jag att inget sådant vansinne inträffar.
På långa linje 639 ska det banne mig inte gå låga B9S-stadsbussar som saknar både fjädring och tillräckligt med sittplatser. Hellre en rejäl 20-meters ledvagn modell UL-Swebus-Säffle med över 80 sittande och normalgolv!
Eller en 15 meters Volvo 9700! Det vore nåt att åka i SL-lack på E18 norrut.
Jag vet att jag är en Jämtländsk godsbussnörd som har svårt att acceptera SL:s paragrafer... men Roslagen är inte Stockholm, vilket SL måste förstå. Ty "allt norr om Arninge är Norrland" sa en man till mig en gång...
På långa linje 639 ska det banne mig inte gå låga B9S-stadsbussar som saknar både fjädring och tillräckligt med sittplatser. Hellre en rejäl 20-meters ledvagn modell UL-Swebus-Säffle med över 80 sittande och normalgolv!
Eller en 15 meters Volvo 9700! Det vore nåt att åka i SL-lack på E18 norrut.
Jag vet att jag är en Jämtländsk godsbussnörd som har svårt att acceptera SL:s paragrafer... men Roslagen är inte Stockholm, vilket SL måste förstå. Ty "allt norr om Arninge är Norrland" sa en man till mig en gång...