körteknik i tunnelbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
körteknik i tunnelbanan
En liten fråga så här i kvällsmörkret.
Hur kommer det sig att man ibland när man färdas i tunnelbanan drabbas av ett fenomen där föraren verkar vilja köra fortare än tåget medger, det närmaste jag skulle vilja beskriva det som är att tåget driftbromsar ner till tillåten hastighet. Likt det som händer om ATC ingriper vid för hög hastighet på den stora järnvägen.
Är det svårt att lägga upp körningen så man slipper dessa ingripanden? Kommer de plötsligt? Nyfiken...
Hur kommer det sig att man ibland när man färdas i tunnelbanan drabbas av ett fenomen där föraren verkar vilja köra fortare än tåget medger, det närmaste jag skulle vilja beskriva det som är att tåget driftbromsar ner till tillåten hastighet. Likt det som händer om ATC ingriper vid för hög hastighet på den stora järnvägen.
Är det svårt att lägga upp körningen så man slipper dessa ingripanden? Kommer de plötsligt? Nyfiken...
Re: körteknik i tunnelbanan
Nej, det är inte så svårt, men somliga är inte intresserade av att försöka...Leprahamster skrev:En liten fråga så här i kvällsmörkret.
Tja, har mest erfarenhet av blå linjen och där är det ju knappast tågkänning mellan akalla och västra skogen, skulle det då vara fallet torde ju det rimliga vara att dra av på farten och hålla en jämn hastighet för att slippa låta resenärerna få sitta och knycka hela sträckan vilket har hänt, vilket då skapar en mycket störade gång på tåget.
Men är det inte lustigt, jag retar mig ofta på detta när jag åker. Det är ju ofta tåg går i nödis där.Tågförare skrev:Mellan Slussen och Gamla stan "doppar" nästintill alltid börvärdet till 15 km/h därav tvärnitarna. Dock i inget generellt problem beroendes på banan mellan gamla stan och TCE.Puggen skrev:detta fenomen verkara vara som vanligast mellan gamla stan och t-centralen.
Kan det vara svårt att fixa det där? Har ju varit så ganska länge. Man undrar ju varför tekniken spelar ett spratt just där och att det kan vara så svårt att fixa.....
Tågen ger fullbroms men dom går inte över till Nödbroms så vitt jag vet iaf,skulle bli enu mer förseningar då eftersom man måste återställa nödbromsen och så.LarsM skrev:Men är det inte lustigt, jag retar mig ofta på detta när jag åker. Det är ju ofta tåg går i nödis där.Tågförare skrev:Mellan Slussen och Gamla stan "doppar" nästintill alltid börvärdet till 15 km/h därav tvärnitarna. Dock i inget generellt problem beroendes på banan mellan gamla stan och TCE.Puggen skrev:detta fenomen verkara vara som vanligast mellan gamla stan och t-centralen.
Kan det vara svårt att fixa det där? Har ju varit så ganska länge. Man undrar ju varför tekniken spelar ett spratt just där och att det kan vara så svårt att fixa.....
Mellan Gamla Stan och Slussen på Gröna linjen finns det någon "bugg" i systemet när man passerar övergångsväxeln mellan Gröna och Röda linjen vilket får vissa tåg att gå i nödbroma, man kan ibland parrera detta genom att inte köra snabbare än 50 km/tim samt föra spaken i nolläge.
Vad gäller sträckan mellan Gamla Stan och T-Centralen så går värdet upp till 60 km/tim för att sedan gå upp till 70 km/tim - ungefär halvvägs till T-Centralen sjunker så värdet gradvis ner till 50 km/tim vid den plats där Gröna och Röda linjen skiljs åt. Det gäller att följa med körspaken med hastighetssänkningen annars blir det ett knyck när värdet når 50 km/tim. Många förare har spaken på full fart, vilket innebär att dom inte hinner med sänkningen. Man kan utnyttja nedförsbacken och låta tåget rulla med spaken i nolläge, detta gör det lättare att sakta ner i god tid innan 50 km - gränsen. Men som sagt. det är inte många förare som gör det!
Vad gäller sträckan mellan Gamla Stan och T-Centralen så går värdet upp till 60 km/tim för att sedan gå upp till 70 km/tim - ungefär halvvägs till T-Centralen sjunker så värdet gradvis ner till 50 km/tim vid den plats där Gröna och Röda linjen skiljs åt. Det gäller att följa med körspaken med hastighetssänkningen annars blir det ett knyck när värdet når 50 km/tim. Många förare har spaken på full fart, vilket innebär att dom inte hinner med sänkningen. Man kan utnyttja nedförsbacken och låta tåget rulla med spaken i nolläge, detta gör det lättare att sakta ner i god tid innan 50 km - gränsen. Men som sagt. det är inte många förare som gör det!
Skulle säga att det flesta gör gör det. Många kör som en gud men det finns även de som helt enkelt inte kan. Ungefär som att en del aldrig bra bilförare hur mycket man än kör. De saknar det som helt enkelt kallas för körkänsla. Problemet i tunnelbanan är att det märks på en gång. Det går inte att köra slarvigt utan att trafikanterna blir lidande.Patrick skrev:Mellan Gamla Stan och Slussen på Gröna linjen finns det någon "bugg" i systemet när man passerar övergångsväxeln mellan Gröna och Röda linjen vilket får vissa tåg att gå i nödbroma, man kan ibland parrera detta genom att inte köra snabbare än 50 km/tim samt föra spaken i nolläge.
Sparkfot: "Tågen ger fullbroms men dom går inte över till Nödbroms så vitt jag vet iaf,skulle bli enu mer förseningar då eftersom man måste återställa nödbromsen och så."
Nja tågen går i nödbroms rätt ofta. Framför allt på bana 1. Där ropar förarna ofta att de gått i nödis och måste trycka P. Likadant som Patrick skrev, vid GAS är det en "bugg" som gör att man ibland går i nödis i övergången till röda. Denna "bugg" kan göra det lite svettigt för transportförarna som kommer med 4 Cx och en av vagnarna är felvända... Går man i nödis i strömgapet så sitter man fast mellan två linjer mitt på strömbron. Inte bra inte.
En liknande "bugg" finns när man åker ner från bana 1 till bana 3, där går man också i nödis rätt ofta. Dock bara på nervägen, upp kommer man alltid utan problem.
Tågen verkar klara av bytet från ATC till ATP bra, men tvärtom, ATP till ATC går inte alls... Så nåt mystiskt är det.S
Nja tågen går i nödbroms rätt ofta. Framför allt på bana 1. Där ropar förarna ofta att de gått i nödis och måste trycka P. Likadant som Patrick skrev, vid GAS är det en "bugg" som gör att man ibland går i nödis i övergången till röda. Denna "bugg" kan göra det lite svettigt för transportförarna som kommer med 4 Cx och en av vagnarna är felvända... Går man i nödis i strömgapet så sitter man fast mellan två linjer mitt på strömbron. Inte bra inte.
En liknande "bugg" finns när man åker ner från bana 1 till bana 3, där går man också i nödis rätt ofta. Dock bara på nervägen, upp kommer man alltid utan problem.
Tågen verkar klara av bytet från ATC till ATP bra, men tvärtom, ATP till ATC går inte alls... Så nåt mystiskt är det.S
Och vad tänker SL göra åt dessa buggar då? Om man nu tänker göra nåt.Conny (ej inloggad) skrev:Sparkfot: "Tågen ger fullbroms men dom går inte över till Nödbroms så vitt jag vet iaf,skulle bli enu mer förseningar då eftersom man måste återställa nödbromsen och så."
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
SL gör ingenting åt dessa buggar, från början hävdade man konsekvent att det var felaktigt handhavande av förarna, efter ett tag insåg man att det är något som är fel men då hade garantitiden gått ut och nu gör man ingenting för det kostar för mycket. Visserligen har stora ansträngningar gjorts för att hitta enstaka fel, men dessa insatser koncentreras på sådant som inträffar vid normal trafik. Om man kör motspår eller använder övergångsväxlar får man tyvärr räkna med att det blir en massa tokryck och meningslösa nödbromsningar. Felanmälningar som "Det blir alltid nödis när man kör från signal 1 till signal 3" bemöts vanligen med svar av typen "Men kör inte där då".bruse skrev:Och vad tänker SL göra åt dessa buggar då? Om man nu tänker göra nåt.
Detta är ett typiskt exempel på SL:s brott mot sina egna principer - man överlåter åt entreprenörerna att göra saker rätt, men sen lyssnar man inte på dem när de påpekar felaktigheter i den infrastruktur eller på den materiel som tillhandahålls. SL tycker uppenbarligen att ett felfritt signalsystem är en lyxprodukt som skattebetalarna inte förtjänar.
Att man dessutom har valt att kalla ATC-beskedet för Börvärde gör ju inte saken bättre....Patrick skrev: Vad gäller sträckan mellan Gamla Stan och T-Centralen så går värdet upp till 60 km/tim för att sedan gå upp till 70 km/tim - ungefär halvvägs till T-Centralen sjunker så värdet gradvis ner till 50 km/tim vid den plats där Gröna och Röda linjen skiljs åt. Det gäller att följa med körspaken med hastighetssänkningen annars blir det ett knyck när värdet når 50 km/tim. Många förare har spaken på full fart, vilket innebär att dom inte hinner med sänkningen. Man kan utnyttja nedförsbacken och låta tåget rulla med spaken i nolläge, detta gör det lättare att sakta ner i god tid innan 50 km - gränsen. Men som sagt. det är inte många förare som gör det!
Betraktaren skrev:Att man dessutom har valt att kalla ATC-beskedet för Börvärde gör ju inte saken bättre....Patrick skrev: Vad gäller sträckan mellan Gamla Stan och T-Centralen så går värdet upp till 60 km/tim för att sedan gå upp till 70 km/tim - ungefär halvvägs till T-Centralen sjunker så värdet gradvis ner till 50 km/tim vid den plats där Gröna och Röda linjen skiljs åt. Det gäller att följa med körspaken med hastighetssänkningen annars blir det ett knyck när värdet når 50 km/tim. Många förare har spaken på full fart, vilket innebär att dom inte hinner med sänkningen. Man kan utnyttja nedförsbacken och låta tåget rulla med spaken i nolläge, detta gör det lättare att sakta ner i god tid innan 50 km - gränsen. Men som sagt. det är inte många förare som gör det!
ATP har man ju på den gröna, sköna linjen!!
Signalsystemet
Efter som det numera är banverket som underhåller signalsystemet på Tub 1 så lär det inte hända så mycket.bruse skrev:Och vad tänker SL göra åt dessa buggar då? Om man nu tänker göra nåt.Conny (ej inloggad) skrev:Sparkfot: "Tågen ger fullbroms men dom går inte över till Nödbroms så vitt jag vet iaf,skulle bli enu mer förseningar då eftersom man måste återställa nödbromsen och så."
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Signalsystemet
Det är väl inte den som ansvarar för underhållet som ska iniativ till förändringar i system? Tror kanppast det ingick i upphandlingen. Det är väl ändå ägaren av infrastrukturen som beställer rättelser i systemet, vilket tydligen SL inte gör.17AGR skrev:Efter som det numera är banverket som underhåller signalsystemet på Tub 1 så lär det inte hända så mycket.bruse skrev:Och vad tänker SL göra åt dessa buggar då? Om man nu tänker göra nåt.Conny (ej inloggad) skrev:Sparkfot: "Tågen ger fullbroms men dom går inte över till Nödbroms så vitt jag vet iaf,skulle bli enu mer förseningar då eftersom man måste återställa nödbromsen och så."
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Signalsystemet
Helt rätt Bruse. Håller med dig. På dom flesta håll är det just så, att ägaren av infrastrukturen ger entrepenören i uppdrag om vad som skall göras. Det är inte Banverket som på eget initiativ gör förändringar i det system man skall underhålla utan det måste komma ifrån ägaren. Finns fler exempel där just SL inte sköter den biten utan skyller ifrån sig i t.ex media.bruse skrev:
Det är väl inte den som ansvarar för underhållet som ska iniativ till förändringar i system? Tror kanppast det ingick i upphandlingen. Det är väl ändå ägaren av infrastrukturen som beställer rättelser i systemet, vilket tydligen SL inte gör.
Re: körteknik i tunnelbanan
Leprahamster skrev:En liten fråga så här i kvällsmörkret.
För att återgå till första inlägget så måste jag säga att man efter mer än tre timmar på tåg med en i regel kass personal-/trafikledning inte är så motiverad till att köra mjukt och ge den servicen en majoritet av resenärerna förtjänar. Connex och tunnelbanans chefer tycks sakna ambitionen att ge oss en bra trafik. Bland annat på så vis att ge förarna de rätta förutsättningarna för att göra ett bra jobb.