
/Martin
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Martin Bernandersson skrev:Som ni alla vet har ett antal M67:or (eller m/67 som journalisten i NT skrev...) belagts med körförbud p.g.a. ojämnheter i hjulen som ger upphov till allt för höga ljudnivåer inne i vagnen (arbetsmiljöproblem). Linje 3 har i stället trafikerats med bussar till stor del. Jag har dock inte sett en enda av M98:orna ute i veckan, har de också belagts med körförbud, eller vad är problemet?
/Martin
Vad gör 24 hos mittiskogens apparatbyggeri?Leif D skrev:M98 alla tre trafikvagnarna står med skador, 21 tappad växellåda - rep pågår, 22 lös hjulring - hjulsatserna i Tyskland för nya ringar, 23 svårfunnet elfel som slår ut 600V nätet - felsökning pågår.
24 (ej trafikvagn) är hos Mittenwalde Gerätebau.
Genomgång och kontroll för att se hur mycket som behöver göras och vad det kommer att kosta, för att få den körklar.TonyM skrev:Vad gör 24 hos mittiskogens apparatbyggeri?Leif D skrev:M98 alla tre trafikvagnarna står med skador, 21 tappad växellåda - rep pågår, 22 lös hjulring - hjulsatserna i Tyskland för nya ringar, 23 svårfunnet elfel som slår ut 600V nätet - felsökning pågår.
24 (ej trafikvagn) är hos Mittenwalde Gerätebau.
/T
Hoppsan, nu var det jag som skrev fel, journalisten hade skrivit m/97, och det var notationen jag reagerade på. Man ska inte skriva inlägg när man är trött...Leif D skrev:Martin Bernandersson skrev: (eller m/67 som journalisten i NT skrev...)
Vad gäller det som stått i pressen, så är de säkert rätt, bara att pressen har svårt att skilja på M67 och M97, i synnerhet som bägge typerna i grunden är byggda runt 1967 (?).
För att ersätta M97 som är ur drift, får man tyvärr inte använda M67K, om det finns låggolvad buss att tillgå. Ötraf kräver nämligen att de turer som annonseras med lågt golv, går med lågolvsvagn. Alltså kör man främst med Neoplan låggolvsbussar, från -92.
//Leif D
Om detta medhålles, delvis i alla fall. Det bästa vore ju om man slapp köra så omfattande ersättningstrafik !Neoplan låggolvarna är inte ledbussar, och ledbussar skulle verkligen behövas som ersättning på linje 3, dessutom tycker jag att det behövs ledbussar även på linje 112 ibland, så när biogasbussarna införskaffas så hoppas jag verkligen att det blir fler med led.
/Martin
Är det blott en elektrisk ombyggnad för styrning av biljettmaskinerna från en vagn? Varför kan förresten inte maskinerna vara på i andra vagnen utan bemanning? Svar kanske har nog tidigare i någon tråd, men hjärnkontoret känns illavarslande tomt.Leif D skrev: Alla M67K är i trafik, med undantag av 84, som just nu byggs om för att kunna gå som konduktörslös multipelvagn.
Underförstått att Volvos bussar är för dyra? Finns ens någon konkurrent kvar sedan DenOudsten konkade?Leif D skrev: Man kan ju också gissa sig till att det kan bli ledbussar även mot Vilbergen (112), får väl bara hoppas att man kan övertyga Scania att de borde kunna leverera gasbussar de också.
//Leif D
--Nja, de där med biljettmaskinen, det är nog ett mindre problem.Spårvagnsmicke skrev:Är det blott en elektrisk ombyggnad för styrning av biljettmaskinerna från en vagn? Varför kan förresten inte maskinerna vara på i andra vagnen utan bemanning? Svar kanske har nog tidigare i någon tråd, men hjärnkontoret känns illavarslande tomt.Leif D skrev: Alla M67K är i trafik, med undantag av 84, som just nu byggs om för att kunna gå som konduktörslös multipelvagn.![]()
Underförstått att Volvos bussar är för dyra? Finns ens någon konkurrent kvar sedan DenOudsten konkade?Leif D skrev: Man kan ju också gissa sig till att det kan bli ledbussar även mot Vilbergen (112), får väl bara hoppas att man kan övertyga Scania att de borde kunna leverera gasbussar de också.
//Leif D
/Michael
Så vagnarna har med åren inte fått något förarskydd likt släktingarna i väst?Leif D skrev: --Nja, de där med biljettmaskinen, det är nog ett mindre problem.
Det som det gäller mer konkret är att ta fram ett utförande på förarplatsen, där den går att låsa igen, så att obehöriga inte kan komma åt manöverpaneler m.m.
--Då kanske du underförstod fel, jag syftade väl mera på att det nämnda märket är att föredra.
//Leif D
Nej, liggisterna är inte fullt så aggresiva här i stan.Spårvagnsmicke skrev:Så vagnarna har med åren inte fått något förarskydd likt släktingarna i väst?Leif D skrev: --Nja, de där med biljettmaskinen, det är nog ett mindre problem.
Det som det gäller mer konkret är att ta fram ett utförande på förarplatsen, där den går att låsa igen, så att obehöriga inte kan komma åt manöverpaneler m.m.
--Då kanske du underförstod fel, jag syftade väl mera på att det nämnda märket är att föredra.
//Leif D
Aha. Du har inte lust att för en okunnig utveckla vad som gör Scania överlägsen Volvo?
/Michael
Kanske det !Per-Åke Sjögren skrev:Besökte Norrköping idag och såg att det gick bussar på alla turer på tvåan, medan trean trafikerades av M67K (+M67B 94). Tydligen ett avsteg från tidigare policy? Trångt blev det på trean. Såg några äldre rullatorförsedda damer som med nöd och näppe lyckades embarkera vagnen via bakdörrarna. Ett par med barnvagn vände vid hållplatsen omedelbart när de fick se vagnen! Jag misstänker starkt att de gick direkt till garaget och tog bilen in till stan istället.
Kanske skulle kommunen ta och köpa sig nya spårvagnar? Hur som helst var det bra trångt under veckan på trean även när man körde låggolvsbussar. Bara för att det är lågt golv går det ju inte in mer folk i dem.Leif D skrev:Klart är ju att detta inte är bra, men vad göra ??//Leif D
Leif D skrev:Nej, liggisterna är inte fullt så aggresiva här i stan.
Förefaller som om herrn inte varit här på hemskans länge, vilket är en allvarlig brist i så fall (*L*).
Anmäler mig till Spårvägens avgiftsfria busskörskola bums!Leif D skrev: Scania vs. Volvo, sätt dej och kör, så märker du det direkt.
Jaja, ska du vänta tills Götalandsbanan är klar mellan G och Nr, så lär ju i alla fall jag hinna få pension, så då får du be någon annan om hjälp.Spårvagnsmicke skrev:Leif D skrev:Nej, liggisterna är inte fullt så aggresiva här i stan.
Förefaller som om herrn inte varit här på hemskans länge, vilket är en allvarlig brist i så fall (*L*).Faktiskt inte ens satt min fot i staden, bara åkt igenom ett par gånger. Men när Götalandsbanan står färdig hoppar jag mer än gärna av tåget och avverkar spårvagnsnätet över dagen.
![]()
Anmäler mig till Spårvägens avgiftsfria busskörskola bums!Leif D skrev: Scania vs. Volvo, sätt dej och kör, så märker du det direkt.
/Michael
Jo, jag brukar se just den turen och det brukar ofta vara ganska välfyllt. I och för sig är det väl många som vill resa på samtliga linjer vid denna tidpunkt, men jag kan ändå hålla med dig om att en förstärkning vore önskvärd.(Trångt är det förresten även på 211 i Linköping från Resecentrum 7:53 på vardagarna. Visserligen ska det gå en extrabuss, men den brukar gå efter den ordinarie - och då oftast närapå tom medan den ordinarie bågnar.
Det är inte så värst vidare klyftigt att köra med minibussar till US när det precis kommit in tre knökfulla tåg från Norrköping (en X14 med ståplats), Mjölby (två X14 med ståplats) och Kisa/Rimforsa (en trevagnars Kustpil, dock utan ståplats).
Ovanpå det här tog man av någon obegriplig anledning tillbaka möjligheten att kliva på genom bussens alla dörrar i Linköping. Föreställ er synen när uppåt 100 pers försöker kliva på en liten busskrake genom förardörrarna! I all synnerhet om det är 20 minus och allmänt svinkallt ute. Nej, brrrr!)
Tja - det rullar bussar från Maschienenfabrik Augsburg-Nürnberg (MAN) i Göteborg.Spårvagnsmicke skrev: Underförstått att Volvos bussar är för dyra? Finns ens någon konkurrent kvar sedan DenOudsten konkade?
/Michael
Jojo.....TonyM skrev:Tja - det rullar bussar från Maschienenfabrik Augsburg-Nürnberg (MAN) i Göteborg.Spårvagnsmicke skrev: Underförstått att Volvos bussar är för dyra? Finns ens någon konkurrent kvar sedan DenOudsten konkade?
/Michael
Omninovavagnar har vi väl en del (men de är ju också borta)
Mercedes bygger väl bussar?
Det fanns en firma i Ungern som hette Ikaros (tror jag det var), finns det tro någon spinn off från dem?
Det finns nog alternativ, om man vill hitta dem - Landskrona köper ju ett gäng bussar som varken är Volvo eller Scania (trots att åtminstone Volvo byggt trådbussar)
/Tony
Då är vi nog fler än du och jagLeif D skrev: Jojo.....
Föredrar nog spårvagnar byggda av MAN i så fall....
Åkte med en annan eller möjligen en sentida Ikarus för en del år sedan från Prag via Terchova-Turcianske Teplice och åter till Prag då vår svenska buss hade kopplingshaveri. Denna hette Karosa, också ett Ungerskt märke.Leif D skrev: Ontario-bussar har vi ju inga längre, som tur är......
Mercedes bussar, klart de är ju fina, men problem brukar de ju vara i alla fall....
Ikarus, ja det hadde vi under 70 och 80-talet, vilket ju inte betyder så mycket, men säger ändå en del.....
För mig är Solaris ett operativsystem från *n*x* världen. Ett förbenat stabilt och bra sådant. Länge leve SunSparc Station!Leif D skrev: Solaris tror jag de skulle heta till Landskrona, kan ju vara bra, återstår att se.....
Borås ligger väl inte som grannkommun till Norrköping????Leif D skrev: Tror nog att de plastbussar som man bygger i grannkomunen är ett bra val, men det där bestämmer ju andra.
//Leif D