
4+4 i Helsingfors
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
4+4 i Helsingfors
Linje 4 med vagn 4 vid Glaspalatset .


AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Vagn 4 var inte en ordnarievagn på fyran. Bilden kanförstås vara tagen efter år 1974, då majoriteten av turerna kördes med ledvagnar. Turlistorna för fyran:

År 1969 var fyran en linje med konsekvent boggievagnar (á la 1959) och boggiesläp i rusningen. Fem år senare började ledspårvagnarna (i nr.serien 41-49) sin frammarsch på fyran och då hade fyran fått en ny ordinarietur (nr 34). Bägge åren kördes tur 35 med vagn 15. Vagnen byggdes om åren 1994-95 till Sporakoff 175. Vagn 19 köptes av en privatperson och flyttades till Lahtis. Där kördes den i gångfart med solenergi på en bana på 50 m. Vagnen lär existera, om än i mycket dåligt skick.
Två VTS-vagnar i multipelkörning på linje 4 på Munksnäsallén på väg mot centrum i mitten av 1950-talet.
Piirka
---------------
Språklektion 173 i Mumindalen
datastödperson - dataansvarig, IT-stöd

År 1969 var fyran en linje med konsekvent boggievagnar (á la 1959) och boggiesläp i rusningen. Fem år senare började ledspårvagnarna (i nr.serien 41-49) sin frammarsch på fyran och då hade fyran fått en ny ordinarietur (nr 34). Bägge åren kördes tur 35 med vagn 15. Vagnen byggdes om åren 1994-95 till Sporakoff 175. Vagn 19 köptes av en privatperson och flyttades till Lahtis. Där kördes den i gångfart med solenergi på en bana på 50 m. Vagnen lär existera, om än i mycket dåligt skick.
Två VTS-vagnar i multipelkörning på linje 4 på Munksnäsallén på väg mot centrum i mitten av 1950-talet.
Piirka
---------------
Språklektion 173 i Mumindalen
datastödperson - dataansvarig, IT-stöd
Här börjar en miniserie om hur fyrans ändhållplats i centrum vandrade från Sandviken till Skatudden. Samtidigt kommer ett snitt av fyrans bilinjer:


Den första juni gavs bilinjerna sina bokstavstecken. Munksnäslinjen M hade tre bilinjer i högtrafik. MS torde ha varit den med den tyngsta trafiken, i 10 min intervaller (enligt en minnesbild över tidtabellen). DE två övriga har kanske haft endast ett fåtal avgångar? Linje M kördes även i nattrafik. Fyran hade endast en bilinje, 4B. Linjen kördes endast i en riktning. Olika källor anger från varandra skiljande körriktning. Jag har blivit övertygad att linjen kördes från Borgågatan (treornas ändhållplats, den sk. "femminutershållplatsen") över Berghäll, Järnvägstorget och Skillnaden mot Sandviken. Troligtvis var Tölöhallen linjens natthall. Det var enkelt att sätta ut turen eller turerna på 4B i rätt tid mellan 3T:s turer, då 3T passerade vahnhallen. Det fanns nämligen inte förbigångsspår på Borgågatan.
Den första december ändrades linjenätet i Munksnäs. Fyran förlängdes ut till den nya slingan i Munksnäs. ML och superlinjen MK lades ned. Trafikeringen av 4L inleddes senare, år 1953 och linjen trafikerades endast det året. Gamla huvudlinjen M degraderades till linjen 4E, som trafikerades i hög- och nattrafik. MS blev 4S.
Fotovinkeln visar var bilden på multippeltåget på fyran togs. Munksnäsallén ger en vacker bakgrund om sommaren vid fotandet av fyran.
To be continued...
Piirka
---------------
Språklektion 174 i Mumindalen
degrot, surdegsrot - surdeg


Den första juni gavs bilinjerna sina bokstavstecken. Munksnäslinjen M hade tre bilinjer i högtrafik. MS torde ha varit den med den tyngsta trafiken, i 10 min intervaller (enligt en minnesbild över tidtabellen). DE två övriga har kanske haft endast ett fåtal avgångar? Linje M kördes även i nattrafik. Fyran hade endast en bilinje, 4B. Linjen kördes endast i en riktning. Olika källor anger från varandra skiljande körriktning. Jag har blivit övertygad att linjen kördes från Borgågatan (treornas ändhållplats, den sk. "femminutershållplatsen") över Berghäll, Järnvägstorget och Skillnaden mot Sandviken. Troligtvis var Tölöhallen linjens natthall. Det var enkelt att sätta ut turen eller turerna på 4B i rätt tid mellan 3T:s turer, då 3T passerade vahnhallen. Det fanns nämligen inte förbigångsspår på Borgågatan.
Den första december ändrades linjenätet i Munksnäs. Fyran förlängdes ut till den nya slingan i Munksnäs. ML och superlinjen MK lades ned. Trafikeringen av 4L inleddes senare, år 1953 och linjen trafikerades endast det året. Gamla huvudlinjen M degraderades till linjen 4E, som trafikerades i hög- och nattrafik. MS blev 4S.
Fotovinkeln visar var bilden på multippeltåget på fyran togs. Munksnäsallén ger en vacker bakgrund om sommaren vid fotandet av fyran.
To be continued...
Piirka
---------------
Språklektion 174 i Mumindalen
degrot, surdegsrot - surdeg
Kartan för del två blev färdig redan idag:


Ändhållplatsen för huvudlinje 4 flyttades från Sandviken till Kirran den 1 juni 1959.
Linje 4E döptes om till 4A den 16 februari 1956. Som högtrafiklinje lades 4A ned om nyårsaftonen 1958. Som nattlinje trafikerades den för sista gången den 31 augusti 1966. Nattrafiken övertogs av huvudlinjen.
Nattrafiken överfördes till en ny linje, 4N Munksnäs - Skatudden, den 3 september 1973. Skatudden fick åter nattrafik efter en paus på över 30 år.
Högtrafiklinjen 4S fortsatte som vanligt, men endel turer fortsatte ut mot Skatudden någon gång under år 1969 fram till åtminstone år 1975. Linjebeteckningen för dessa turer var 4S/5, men linjen var inte utsatt på linjekartan.
Högtrafiklinjen 4V trafikerades mellan den 2 januari 1958 ocg den 31 maj 1964. Till en början trafikerades linjen via Sörnäs, men flyttades snart att gå via Sturegatan. Orsaken till flyttet var väl den att ändhållplatsen för lilla ringlinjen (sjuan) låg i Sörnäs (markerad med en pil) och förbigångsspår saknades.
AGR fotade fyran på fyran strax nordväst om Skillnaden och ledvagnen (4N) i närheten av Vallgårdshallen, såsom markerats på kartan.
Piirka
---------------
Språklektion 179 i Mumindalen
diplomarbete - examensarbete


Ändhållplatsen för huvudlinje 4 flyttades från Sandviken till Kirran den 1 juni 1959.
Linje 4E döptes om till 4A den 16 februari 1956. Som högtrafiklinje lades 4A ned om nyårsaftonen 1958. Som nattlinje trafikerades den för sista gången den 31 augusti 1966. Nattrafiken övertogs av huvudlinjen.
Nattrafiken överfördes till en ny linje, 4N Munksnäs - Skatudden, den 3 september 1973. Skatudden fick åter nattrafik efter en paus på över 30 år.
Högtrafiklinjen 4S fortsatte som vanligt, men endel turer fortsatte ut mot Skatudden någon gång under år 1969 fram till åtminstone år 1975. Linjebeteckningen för dessa turer var 4S/5, men linjen var inte utsatt på linjekartan.
Högtrafiklinjen 4V trafikerades mellan den 2 januari 1958 ocg den 31 maj 1964. Till en början trafikerades linjen via Sörnäs, men flyttades snart att gå via Sturegatan. Orsaken till flyttet var väl den att ändhållplatsen för lilla ringlinjen (sjuan) låg i Sörnäs (markerad med en pil) och förbigångsspår saknades.
AGR fotade fyran på fyran strax nordväst om Skillnaden och ledvagnen (4N) i närheten av Vallgårdshallen, såsom markerats på kartan.
Piirka
---------------
Språklektion 179 i Mumindalen
diplomarbete - examensarbete
Sista delen i följetången om fyran:


Aprildagen år 1981 förlängdes 4S från Salutorget mot Flottisttorget på Skatudden och blev då linje 4V. Nattlinjen 4N förlängdes redan ett halft år tidigare på Skatudden, den 1 oktober 1980. Trots att linjesträckorna var identiska, så hade de olika bokstavsbeteckningar. V = högtrafiklinje och N = nattlinje. 4V trafikerades endast i rusningsriktningen. Om morgonen mot Skatudden och om eftermiddan mot Munksnäs.
I den stora linjeomläggningen den 2 juni 1985 flyttades ändhållplatsen för fyran från Kirran till Skatudden. Nu kunde linjerna 4N och 4V läggas ned.
Piirka
---------------
Språklektion 182 i Mumindalen
diskbord - diskbänk


Aprildagen år 1981 förlängdes 4S från Salutorget mot Flottisttorget på Skatudden och blev då linje 4V. Nattlinjen 4N förlängdes redan ett halft år tidigare på Skatudden, den 1 oktober 1980. Trots att linjesträckorna var identiska, så hade de olika bokstavsbeteckningar. V = högtrafiklinje och N = nattlinje. 4V trafikerades endast i rusningsriktningen. Om morgonen mot Skatudden och om eftermiddan mot Munksnäs.
I den stora linjeomläggningen den 2 juni 1985 flyttades ändhållplatsen för fyran från Kirran till Skatudden. Nu kunde linjerna 4N och 4V läggas ned.
Piirka
---------------
Språklektion 182 i Mumindalen
diskbord - diskbänk
En härlig bild på ett spårvägståg på fyran i Munksnäs. Årtalet är 1959 och färgbilder är inte alldeles vanliga från den tiden. Motorvagnen är en VTS-vagn (á la 1955-56) och boggiesläpet nästan nyleverat (29 st år 1958 och det sista år 1959).
Piirka
---------------
Språklektion 192 i Mumindalen
dragked - blixtlås
Piirka
---------------
Språklektion 192 i Mumindalen
dragked - blixtlås